2Ved fælles hjælp
Læreren kom ind i klassen og fortalte eleverne, at de skulle have... [...]
Noveller for børn/unge
11 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Rebekka Harris (f. 1986)
Læreren kom ind i klassen og fortalte eleverne, at de skulle have stafetløb i dag og derfor skulle finde sammen i grupper på 3.

Tilli og Luna smilede til hinanden. De var bedste veninder og var altid i gruppe sammen.
   De tænkte ikke på hvem den sidste kunne være?

Læreren sagde; "Benny, du kan være sammen med Tilli og Luna i gruppe 4"!
   Benny var en stille og buttet dreng, som altid gik alene rundt i skolegården fordi han ikke havde nogen bedste ven."Åh nej" tænkte Luna. Hun havde ikke lyst til at være sammen med Benny
   - hun ville meget hellere være sammen med Tilli. Tilli var hendes bedste ven og hun elskede at være i gruppe med Tilli.

"I skal forbi 5 poster, hvor der er en voksen som kan hjælpe jer. Ved alle posterne er der et emne som i har haft i løbet af året."
   "Den første post finder i på skolens bibliotek" sagde læreren til sidst inden hun fandt et stykke pap, en limstift, en blyant og nogle stykker hvidt papir til hver gruppe.
   De første grupper blev sendt af sted.

Endelig blev det gruppe 4's tur. Tilli og Luna gik foran Benny ud af klassen, uden at tage nogle af tingene med. De grinede og fortalte sjove historier til hinanden.
   Benny tog deres ting og fulgte efter dem.

Pigerne kom frem til den første post, som de fandt på bordet i skolens bibliotek. Her skulle de skrive alfabetet ned.
   Da Benny kom ind af døren sagde Luna, at han skulle give dem papiret og Luna skrev opgavens løsning ned.
   Hun var god til dansk, fordi hendes mor havde øvet meget med hende derhjemme.
   Bagefter gav hun Benny papiret igen og snakkede videre med Tilli mens de gik mod næste post.
   Ved post to skulle grupperne gætte et eventyr ud fra nogle stikord, de havde fået. Tilli og Luna kom frem til, at det måtte være "Ole og Koglefolket". De fniste og så på Benny - han kunne se, at de tænkte noget om ham.

Ved den næste post skulle grupperne nævne 4 musikinstrumenter.
   Da Tilli så det, blev hun så glad, at hun næsten stod og hoppede "Den kan jeg, Den kan jeg" jublede hun.
   Luna grinede af hende og tog papiret ud af hænderne på Benny.

"Der er en fløjte, en tromme og en guitar" sagde Tilli. Hun stod et kort øjeblik og prøvede at komme på et instrument mere.
   "En xylofon" sagde hun.
   Luna kiggede på hende "det kan jeg ikke stave til".
   Luna skrev det så godt hun kunne og gruppen gik videre til næste post.

Den fjerde post var lidt sværere, fordi grupperne skulle lave noget fra billedkunst. Det var ikke lige Tilli og Lunas bedste fag.

Pludselig sagde Benny noget bag ved dem.
   "Jeg tror at vi skal lave en collage." Tilli og Luna kiggede mærkeligt på Benny og sagde så; "Hvad er en collage?"Benny forklarede, hvad en collage var, mens pigerne så underligt på ham. "Man klipper billeder ud af det blad der ligger her på bordet og klister det på kartonen - og så får man et billede af alle mulige flotte ting."

Tilli og Luna kiggede på hinanden.
   Indtil nu havde Benny ikke sagt noget under stafetløbet. De havde faktisk næsten glemt, at han var med i gruppen.
   Det Benny sagde lød rigtigt nok.

Pigerne tog straks den saks, som lå på bordet og begyndte at klippe billeder ud af bladene. De klippede alt lige fra piger i flotte kjoler til små søde dyr.
   Billederne afleverede de til Benny, som limede dem på det stykke karton de havde fået af læreren.

Da de var færdige, kiggede de alle tre på deres collage.
   "Den blev rigtig flot" sagde Tilli til de andre.
   "Du er dygtig til at lave collage" sagde hun til Benny.

Benny blev genert. Han var ikke vant til ros fra piger. Han var faktisk slet ikke vant til ros.
   Ved den sidste post skulle grupperne lave to opgaver, der handlede om noget fra natur og teknik. Den første opgave handlede om kortlære, som var noget de havde haft om i starten af skoleåret.
   Ved siden af dem hang et kompas, som Tilli, Luna og Benny skulle bruge til at finde de 4 verdenshjørner i forhold til skolen. Bagefter skulle de lave en tegning som forestillede skolen og de 4 verdenshjørner.
   Denne opgave kunne de alle tre.
   Benny tog kompasset og pigerne tegnede en tegning over skolen og satte de fire verdenshjørner ind når Benny havde fundet dem.

Ved den næste opgave skulle gruppen skrive, hvor mange planeter der findes og skrive navnene på dem.

Igen afbrød Benny dem ved at sige at der findes 9 planeter og at de hedder: Merkur, Venus, Jorden, Mars, Jupiter, Saturn, Uranus, Neptun og Pluto. Så kiggede Tille og Luna på ham.

"Hvordan kan du huske det" Spurgte Luna undrende.
   "Jeg kan rigtig godt lide natur og teknik og jeg lavede en collage om det i vinters" svarede Benny.
   Benny havde overrasket de to piger under stafetten.
   Benny var jo en stille dreng som passede sig selv, men selvom han var stille, vidste han jo meget alligevel.

Da Tilli, Luna og Benny kom tilbage til klassen, var de en af de første grupper, som var tilbage. Det var de fordi Benny havde vidst så meget, som Luna og Tilli ikke vidste. Læreren gav dem lov til at holde en mindre pause udenfor, som Tilli, Luna og Benny glædede sig til, fordi solen skinnede og det var dejlig varmt.

De satte sig på en bænk udenfor og nød solen.
   Så sagde Benny: "Jeg har en hundehvalp derhjemme."
   Pigerne kiggede på ham og smilede. De elskede hundehvalpe og kort efter snakkede de lystigt om Bennys hundehvalp.

Læreren kaldte eleverne ind i klassen igen.
   Hun syntes, at alle grupperne havde klaret sig rigtig godt ved posterne.

Læreren fortalte at grupperne var dannet som de var for, at eleverne skulle lære at arbejde sammen. Det forstod Tilli, Luna og Benny godt, for de havde jo fundet ud af, at de ikke havde kunnet løse opgaverne uden at hjælpe hinanden.
   Læreren kiggede over på Tilli, Luna og Benny og smilede.

Tilli rakte hånden op og fortalte resten af klassen, hvor meget de havde lært af Benny, fordi han var god til de fag, som hende og Luna ikke var så gode til.

Det havde faktisk ikke været så slemt at være i gruppe med Benny. Han vidste jo meget og var jo egentlig meget sød. Tilli og Luna blev enige om at give Benny en chance næste gang de skulle være i gruppe sammen.

Det var jo ikke så dumt at kunne hjælpe hinanden og man kunne jo altid lære noget nyt af andre.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 21/09-2012 15:28 af Rebekka Harris (Harris) og er kategoriseret under Noveller for børn/unge.
Teksten er på 1125 ord og lix-tallet er 28.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.