6Henfaldne dage
Morgenernes punktvise kulde · Smog der bølger i varmen · fra den fors... [...]
Digte
8 år siden
8Sprød natur
Sorgens karavane · salter din kind · Den varme tunge · fanger smagen · af... [...]
Digte
8 år siden
7Giftblanderske
Farver håret · Sprayer huden · Suger lungerne sorte · Injicerer botox. ... [...]
Digte · incest, selvhad, misbrugt
8 år siden
3Barndommen er et sted
Mit fritidshjem. Først husker jeg ikke andet, end at det lå på de... [...]
Livshistorier
8 år siden
4Et sted midt på sommeren
Hvor solen kysser min krop · Mærker mig med sine læber · Hvor havet b... [...]
Digte
8 år siden
6En aften så tyst, at jeg hørte svalernes vi...
Fra mit værelse · bredte tusmørke sig · til resten af verden
Digte
8 år siden
8Genfærd i august
Duggen lander svalt i græsset · Skygger driver mørket ind · Står for ... [...]
Digte · sensommer, sorrig, sansende
8 år siden
7Forpasset højtryk
I tre uger har jeg budt sommeren op til dans. · I tre uger har den ... [...]
Digte
8 år siden
4Den vanskelige kunst
Jeg skulle i hvert fald ikke være kunstner. · "Kunstnere mangler sa... [...]
Livshistorier
8 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Olivia Birch (f. 1970)
Andreas kører med hende til kirkegården. En beklemt tanke lurer lige under bevidstheden. Hun kan godt huske, hvor datteren ligger. Og moderen. Men der er et eller andet i vejen. Fordi der snart er gået 12 år.

Fuglene synger unaturligt højt. Flagrer frem og tilbage i den stedsegrønne bevoksning. Duften af græs blander sig med et strejf af søde blomster og skæbner der er blevet til muld.
   "Det er her," siger Nora og peger på en række med urnegrave. Det føles som om sorgen og beklemtheden presser næsten alt luften ud af hendes lunger. Hun er svimmel. Andreas skubber hende frem mellem to rækker af sten.
   "Så er vi her," siger han. Nora har lukkede øjne. Andreas ser væk. Han har været tavs, siden de steg ud af bilen.
   "Jeg skal lige - forrette min nødtørst," siger han og giver hendes skulder et hurtigt klem. Nødtørst. Nora tør ikke åbne øjnene. Solen skinner fra en skyfri himmel og bag hendes øjenlåg er lyset blodrødt. Hun prøver et par gange at trække vejret helt ned i maven, men det er som om der sidder en bom midt i brystet, som ilten ikke kan passere.
   "Lærken synger, lærken lever, lærken synger...," messer hun stille.
   "Skal du ha' hjælp, dame?" Stemmen bag hende lyder grødet.
   Nora åbner øjnene, men hun ser ikke på stenen, som lyser gråligt op mod hende, i underkanten af synsfeltet.
   Hun hører skridt der nærmer sig.
   "Er du okay?" spørger manden og bøjer sig ned for at se hende i øjnene. Han er meget høj og tynd. Lugter af øl og venlighed. På en måde minder han lidt om Maximilian Schell, hvis man trak ham i ansigtet og brækkede næsen et par gange, så den voksede sammen med et ordentligt knæk over ryggen og hældede mod venstre. Nora bliver ved med at stirre på ham, fordi det er lettere, end at se ned på stenen. Hans ansigt ser ud som om det er mast op mod en glasplade. Fladt. Og langstrakt. Han sendte hende et skævt smil med lukkede læber og halvt lukkede øjne.
   "Var det en du elskede?" spørger han.
   Nora nikker.
   "Min datter," hvisker hun og lukker øjnene igen. De svier. Hun kan snart ikke holde tårerne tilbage.
   "Så din datter hed altså Preben?" spørger han.
   Hun slår øjnene op og ser endelig ned på stenen. MIN ELSKEDE PREBEN. HVIL I FRED 1949 - 2014, står der med versaler.
   "Mon ikke det er din bror som ligger der?"
   "Nej." gisper Nora. Hun kigger ned på stenen. Så tvinger hun sig selv til at se på stenen ved siden af.
   JOHANNE KRAMER
   22.4. 1925 - 18.11. 2003
   "Hun skulle ligge ved siden af min mor. Hvor er Lærke?!"
   "Hun ligger højst sandsynligt nede under Preben," mener manden.
   "Men hvorfor er min mors gravsted her stadig?"
   "Du har nok glemt at betale for din datters."
   "Jeg har været ...væk."
   Hun er helt tom inden i. Hvis ingen har betalt for Lærke, hvem har så betalt for hendes mor?
   "Der stod 'savner dig mere end universet kan rumme' på stenen," siger Nora og begynder at græde.
   "Så, så," siger den høje mand.
   "Ku' du tænke dig en øl? Altså jeg ved godt man ikke skal drukne sine sorger. Ikke alt for tit. Men jeg tror du har brug for en øl."
   Han begynder at trille afsted med Nora, som ikke protesterer. Hun tænker, at den sidste fysiske rest af Lærke er borte. Hun er kun tanker nu, minder. Og uskarpe træk på nogle få, gamle fotos.
   "Hey, hvad laver du?" Andreas løber op på siden af dem. Han er forpustet. Nora synes hun kan lugte en svag vodkabrise.
   "Damen skal ha' en øl," siger den høje mand og prikker Andreas i brystet. "Du skal også med."
   "Stop lige," siger Andreas til den høje, ikke uvenligt.
   "Nora. Hvad siger du?"
   Hun trækker på skuldrene. Egentlig vil hun bare væk fra kirkegården. Hun har ikke noget at komme her efter mere. Den som betalte for moderens grav, kan også få lov at passe den.
Forfatterbemærkninger
En dag bliver kapitlet nok lidt længere. So far so good. I øvrigt har jeg skrevet kapitel to og tre om - hvis du er forvirret - eller simpelthen gerne vil læse mere - så velkommen :-)

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 02/04-2015 15:07 af Olivia Birch (Humlebi) og er kategoriseret under Romaner.
Teksten er på 674 ord og lix-tallet er 20.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.