Historien om mellemnavnet, der blev tildelt, men aldrig anvendt


7 år siden 4 kommentarer Livshistorier frihed livsanskuelse familie

2Glædelig fars dag - hele året rundt
Til min pappa. · Hermed en wienerstang med tanker og associationsla... [...]
Livshistorier · mennesketyper, refleksion, nostalgi
1 år, 7 måneder siden
3Det usynlige genfærd
Aftenen var særdeles lunefuld, diskotekets gæster virkede velopla... [...]
Kortprosa · mørke, identitet, oprør
6 år siden
3Grænselandet mellem skøn
Skønheden er ubeskrivelig og uimodståelig · Skønhed er udefinerbar ... [...]
Filosofihulen · ungdom, eksistentiel, kvinde
6 år siden
2Vestjyllands spirende talenter
Igennem mange år var vi pot og pande. Vi delte de samme interesse... [...]
Livshistorier · venskab, refleksion
6 år siden
2Bekendt med skyggesider
Du var den mindste i gymnasieklassen. · Du var en original på mange... [...]
Livshistorier · afmagt, fremmedgørelse, følelser
6 år siden
2En deltagerobservatørs hverdag
Ved frisørsalon Babylon er der en mand på arbejde sammen med 2 kv... [...]
Blandede tekster · livsanskuelse, samfund, mani
7 år siden
3Intuitionens sande ansigt
Skyerne havde sænket sig over det Aarhusianske centrum, regnen ha... [...]
Blandede tekster · eksistentiel, familieliv, tale
7 år siden
1Manden fra Jolly Cola
Viggo Sørensen fylder 80 år i december måned og ser tilbage på et... [...]
Livshistorier · udvikling, identitet, erkendelse
7 år siden
4Dørslag
Hvis du ynder at bevæge dig rundt i din by · Hvor du møder andre, o... [...]
Digte · samfundskritik, smil, næstekærlighed
7 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Alexander Petersen (f. 1993)
Jeg havde en drøm den anden dag, som omhandlede mit mellemnavn - et mellemnavn, som kun de færreste kender til. For hvem går egentlig op i hvad man hedder i virkeligheden, når alt kommer til alt?

***
   Hør hov hedder du Walther til mellemnavn? Spurgte min veninde Emma mig, mens vi sendte live radio på Radio Aalborg med vores helt eget program "Kulturløs".


Jeg svarede ja, og begyndte min fortælling.


Det har igennem rigtig mange år været et mellemnavn, der igennem min opvækst har givet anledning til, at folk gjorde nar af det på baggrund af dens anderledeshed og den potentielle signifikante udtale: WALTHER. Ydermere har nogle forbundet det med nazisme, tyske håndlangere og "Heil Hitler" med det udgangspunkt, at få mig til at tabe ansigt og mobbe mig.


Hvorom alting er så burde jeg jo egentlig bare skifte tilbage til mit oprindelige navn: "Alexander Holmgaard Christensen". Endog jeg har gransket mig frem til, at Walther er anderledes og endvidere et sjældent navn, som var stavnsbundet, hvorfor det ikke kunne stå enestående. Det er da egentlig ret interessant?


Des mere giver det associationer til den afdøde skuespillerinde, Kirsten Walther - fra blandt andet nationalskatten Olsen-Banden, og det at være konsistent måske også?
   Glemmer man at tilføje h'et i bliver det dog hurtigt "Walter og Carlo", og med al respekt for Ole Stephensen og Jarl Friis-Mikkelsen, så må jeg blankt erkende, at det er de færreste der vil "op på fars hat" længere.


Men hvorfor egentlig alt det skriveri omkring dig selv og dit mellem og- efternavn, hvis du alligevel bare beholder det?


Jo nu skal i høre.
   Jeg overvejede faktisk at logge ind med mit NemID for at ændre det, velvidende at det vil koste mig en plovmand, men så skulle jeg oplyse min sogn, hvilket jeg ikke har den fjerneste idé om, hvorfor jeg næsten mistede lysten til at forfølge min drøm. Jeg tog mig dog sammen og ringende derfor til Borgerservice.


Damen i røret lød fortumlet. Hun sagde på bedrøvende kedelig vis sætningen: Hvad kan jeg gøre for diiiiiiiiiig?
   Jeg fortalte omkring min situation, dog en mere kortfattet udgave en ovenstående, men midt i sætningen afbrød hun mig, decideret uhøfligt og fortalte mig, at hun ikke havde hele dagen.


Okay, tænkte jeg ved mig selv og blev irriteret på det groveste, vel næsten pigefornærmet, samtidigt med at jeg stille og roligt mistede livsglæden. Jeg sagde pænt farvel til damen i røret, da jeg tænkte, at hun da hellere måtte tage sin lykkepille inden den næste borger ringede ind for at få hjælp.


Ja, det lyder en anelse kritisk fra min side af, men jeg må desværre bare bevare min trodsighed. Bedrøvede stemmer, hastværk og uhøflighed er nok de tre ting, som jeg ikke tolererer.


***
   Jeg vågnede op fra min drøm, ringede til min far og efterfølgende min mor og spurgte om "Alexander Holmgaard Petersen" ikke lyder klingende? Altså en blanding mellem alle mine tildelte mellem- og efternavne.
   De svarede at jeg skulle mærke efter inde i mig selv, da de egentlig ikke rigtig havde nogen helt vild historie på navnene og deres betydning. Så hvad skal man så stille op?

Jo, vi kunne jo starte med den konstatering, at kun den første halvdel af drømmen faktisk i virkeligheden har fundet sted, og hvad så med dit opkald til Borgerservice tænker i sikkert?

Nuvel, det fandt ikke sted, men jeg regner med at frekventere Borgerservice i morgen.
Forfatterbemærkninger
En flyvsk fortælling.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 01/02-2017 18:39 af Alexander Petersen (Alextheman) og er kategoriseret under Livshistorier.
Teksten er på 570 ord og lix-tallet er 42.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.