2Død-enkelt
Eks-kæreste. · Piller. · Død.
Digte
13 år siden
0Michelle og alle de andre fra Cutiebound - ...
Ekstra-materiale · Katrines marmorkage · Hvid dej: · 300 g mel · 300 g st... [...]
Romaner
15 år siden
0Michelle og alle de andre fra Cutiebound - ...
Jubilæumsdagen · Netop dén dag var der feststemning. Cutiebound hav... [...]
Romaner
15 år siden
0Michelle og alle de andre fra Cutiebound - ...
Michelles gode nyhed · - Hvad er klokken? spurgte Christian. Katrin... [...]
Romaner
15 år siden
0Michelle og alle de andre fra Cutiebound - ...
Kagedag · - Mmmmph!!!! · Julias næse og mund var dækket af et lyserø... [...]
Romaner
15 år siden
0Michelle og alle de andre fra Cutiebound - ...
mMm... mm... mmm... · - Mmmm! · Julia og Penny sad bundne på gulvet.... [...]
Romaner
15 år siden
0Michelle og alle de andre fra Cutiebound - ...
Oprydning · Var der noget Michelle hadede, så var det at rydde op. ... [...]
Romaner
15 år siden
0Michelle og alle de andre fra Cutiebound - ...
Michelles sygedag · Silketørklædet holdt kulden væk fra Michelles h... [...]
Romaner
15 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Frederik Tolstrup (f. 1982)
- Jamen, hva' Satan? Det er jo Jenny!
   Far stod på præcis samme måde som han altid havde gjort, og så ud præcis, som han da hun rejste. Men at han BANDEDE var en sjældenhed.

Hun lod sig vælte om på gulvet, så hun kunne slippe fri af den store rygsæk.
   - Har du haft det godt?
   Fars stemme lød som om den frygtede svaret.
   - Ja, smilede hun, - det har været dejligt. Spændende at opleve alt det, du ellers aldrig får at se. Alt det fremmede...
   - Og du har slet ikke længtes hjem?
   Hun kendte det tonefald, men hun ville ikke lade ham slippe af sted med det. Ikke denne gang. Hun var gammel nok til, at kunne tillade sig, at føle en vis uafhængighed.
   - Nej. Jeg har virkelig nydt det.
   Åh, hvor hun dog hadede det forurettede udtryk han kunne sætte op. Ja, se - nu kom det. Det der "Nårh, ja, hvis du ikke har brug for mig, så kan jeg da bare gå ud at hænge mig. Jeg betyder jo åbenbart ikke noget for dig"-udtryk.
   - Men... Det er jo ikke helt det samme som herhjemme hos dig.
   Hvor hun dog hadede sig selv for at sige det, men det gik som tilsigtet. Far lyste op og rettede ryggen.
   - Nej... Måske ikke? sagde han, - men, det HAR nu heller ikke været det samme, her, uden dig! Men, jeg har taget mig den frihed at gøre dit værelse i stand, mens du var væk. Du kan jo gå ind at se på det...
   - Tak. sagde hun blot og så væk.
   - Jeg håber, du vil synes, det er fint. Jeg har virkelig gjort meget ud af det. Men, det SKULLE jo være noget specielt til dig... MIN datter.
   Hun stod lidt. Så ud af vinduet. Vidste ikke, hvad hun skulle sige. Eller vidste i hvert fald ikke, HVORDAN hun skulle sige det. Han ville blive SÅ skuffet.

En lille fugl dinglede på fuglekuglen i haven. Hun følte med den. Følte sig lige så ør i hovedet, som den måtte gøre det. Hun betragtede den intenst i nogle lange sekunder. Så var det, som om hun tog mod til sig.
   - Jeg kommer ikke hjem, sagde hun.
   - Hvad mener du? spurgte han, - Du ER jo hjemme... nu... ikke?
   - Jo, nikkede hun, - men, kun for kort tid. Jeg rejser videre til vinter. Jeg...
   - Nårh, ja. Du er jo gammel nok til at klare dig selv. Så har du jo selvfølgelig ikke brug for mig mere...
   - Far! sagde hun, - vær sød ikke at sige mere. Du ved, hvor nært jeg tager mig det...
   - Endnu en ting, du burde være gammel nok til - at kunne tåle sandheden. Jeg har slidt og slæbt...
   - Far. Hold op.
   - Jeg har ofret et helt LIV for din skyld, hvor jeg KUNNE have lavet mere interessante ting, end at skifte ble på dig. Jeg klarede det hele alene, da din mor skred, og det her er så takken?
   - Far. Vil du ikke nok holde op? Du ved jeg...
   - Jo. Undskyld. Det er jo dumt af mig. Jeg ved jo hvor egoistisk nutidens ungdom er. Jeg havde, ærligt talt, bare troet, at du havde fået en bedre opdragelse!
   Den slog hårdt. Hun - billedligt talt - vaklede, men besluttede så, at hun måtte tage opgøret nu. Ellers ville hun aldrig komme videre. Hun vidste også, at det ville gøre lige så ondt på hende, som på ham, men...
   - Ja, det må du jo selv bedst vide. Det er jo dig, der har opdraget mig, ikke? sagde hun, vendte sig, og forsvandt ud af døren for bestandig.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 16/09-2004 01:39 af Frederik Tolstrup (Hunnies ven) og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 620 ord og lix-tallet er 14.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.