1Vurdering af et menneske
Der er gået 38 år siden det skete, men i mange områder af verden ... [...]
Klummen
14 år siden
040 og 4 og færdig
Fuldmånen lyser i toppen af sceneriet. Nedenunder blinker i tusin... [...]
Klummen
17 år siden
0En heftig 50-års fødselsdag
I disse dage - for nøjagtig 50 år siden - var Budapest og Ungarn ... [...]
Klummen
17 år siden
0Brunch
Jeg har spist > 100 brunches i ind- og udland. Det skyldes flere... [...]
Klummen
17 år siden
0Bogforum
En journalist skrev inden den årlige bogmesse 2006 i Københavns F... [...]
Klummen
17 år siden
3Genkendelsens glæde
Man sidder midt i en koncentreret tankevirksomhed på et givent si... [...]
Klummen
17 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Erik Hulegaard (f. 1949)
Enhver historieinteresseret fynbo (og sikkert mange andre..) kender datoen 2. april 1801. Lad os tage det glorværdige først.

Slaget på R(h)eden forbindes naturligt med den engelske, frygtindgydende admiral Horatio Nelson. Blandt hans modstandere den dag var en lille, væver og tapper asseneser, der blev kaldt over bæltet for at stå i spidsen for Københavns flådebatteri nr. 1.
Asseneseren var Peder Willemoes, der som bekendt kæmpede bravt, men forgæves mod den britiske overmagt, herunder admiralskibet Elefanten. - Det refereres, at admiral Nelson senere skulle have anbefalet den slagne danske kronprins Frederik (senere Frederik d. 6 - ham med Frederiksberg Have osv.), at udnævne Willemoes til admiral for hans tapperhed.

Slaget i reden - det knap så glorværdige - skete d. 2. april 2005. Den dag fejredes 200-års fødselsdagen for den odenseanske digter H. C. Andersen mange steder og især i hans fødeby Odense. Trods flere kvalificerede kultur-input kan man ikke kalde det gigantiske arrangement gennem det meste af 2005 for en succes. Der blev begået adskillige fejl (hverken Nelson eller Willemoes havde råd til den slags!).

Det mest kendte og uforglemmelige var et gyldent folkepensionist-tilskud fra kommunekassen til den internationale, chocoladefarvede og stadig sexede 67-årige Tina Turner. Et "eventyrligt" feststemt/-klædt publikum i Parken (Don Øs største hus!) oplevede hendes få dampende rocknumre emballeret i en hoftevridende og sexet performance med forstærkere, der sendte lyden langt udover postdistrikt DK-2100.

Det kostede - også efter egen udsagn - Odenses mangeårige socialdemokratiske borgmester den gyldne kæde, som ved valget nov. 2005 blev hængt rundt om en konservativ sejrherre, forresten ved samme efternavn tilkoblet medicinske kompetancer og en håndbolddommer-fortid. Samme - simply not the best - socialdemokratiske eks-borgmester valgte som nyslået kulturudvalgsformand at kaste "anker" og holde en lav profil d. 2. april 2006 (det ville både Nelson og Willemoes utvivlsomt have billiget!).

Havde admiral Nelson kommet sejlende forbi i en H. C. Andersens papirklip-båd på Odense å og oplevet dette slag i den fyenske rede eller andedam (vælg selv!) anno 2005, ville han sikkert have gnedet sig i sit raske øje og tænkt tilbage på de gode gamle dage d. 2. april 1805, hvor Tina Turner med rette om den danske asseneser kunne have sunget de berømte ord... Simply the best!

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 08/06-2006 19:53 af Erik Hulegaard (ehu) og er kategoriseret under Klummen.
Teksten er på 369 ord og lix-tallet er 36.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.