Post-it®


13 år siden 31 kommentarer Noveller overbefolkning virus science fiction

20Manden med sneploven
Søvnig mor med · klapvogn · i morgenmørket · Lille snottede Sofie · der s... [...]
Digte · følelser, socialrealisme, thriller
10 år siden
10Panda
Pandabjørnen · æder bambus · fordi det har dens · forfædre · altid · gjort · ... [...]
Aforismer og gruk · natur, humor
10 år siden
19Brasiliansk klokkeblomst
Prolog · Langt borte · På den anden side af kloden, vokser en · særegen... [...]
Digte · natur, monstre, satire
10 år siden
25Vi er første generation
Vi er første generation, vi blev født i kolber · og ammet af maskin... [...]
Digte · samfund, science fiction
10 år siden
6Forår for Sophus
"styne: beskære et træs krone ved at skære det ned til en bestemt... [...]
Klummen · kæledyr, humor
10 år siden
8Sophus - Vandhund i problemer
Sophus, den glade engelske bulldog, er godt nok umanerlig glad fo... [...]
Klummen · humor, kæledyr, natur
10 år siden
9Hugin, Munin og Sophus
Sophus, den nu et-årige engelske bulldog, holder meget af sine gå... [...]
Klummen · natur, humor, kæledyr
10 år siden
12Valnøddefesten
Sani plukker de soldrukne brombær, der tynger de piggede grene. M... [...]
Fantasy · mystik, monstre, kærlighed
10 år siden
9Carls ouija-bræt - Del 2 af 2
Forfatteriet begyndte at køre igen. Men hans muse eller hvem der ... [...]
Fantasy · mystik, science fiction, forfatter
10 år siden
3Carls ouija-bræt - Del 1 af 2
Over den mandshøje pejs hænger et kudu-hoved med slanke og snoede... [...]
Fantasy · science fiction, forfatter, mystik
10 år siden
19Sophus, engelsk bulldog
Midt i den koldeste vinter blev Sophus født. En broget pølse brød... [...]
Smilebåndet · humor, kæledyr, natur
10 år siden
24Den søde ventetid
DEN FØRSTE MÅNED · 6. januar 2013 · Maria skriver digte i røde notesb... [...]
Noveller · graviditet, børn, mystik, skæbnefortælling
11 år siden
13Tilfældige hændelser
Det tordner. Simone skutter sig i lænestolen. Trækker det lilla u... [...]
Noveller · mystik, sorg, skæbnefortælling
11 år siden
40Dukkehuset
Hårde regndråber lander i dukkens stive blik. Falder på de blåmal... [...]
Noveller · spænding, mystik, skæbnefortælling
11 år siden
17De små synger
Måske var det børnenes sang, der skræmte mig allermest? Jeg ved d... [...]
Noveller · børn, mystik, gys
11 år siden
15Paradisøen
Klokken ringer omsider højt og skingert. Thomas vender sig træt m... [...]
Noveller · satire, science fiction, socialrealisme
11 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Mikala Rosenkilde (f. 1968)
Post-it®:
   "Det er det eneste, ingen taler om. Alene ordet er tabu. Vi går mellem hverandre, tættere og tættere på fremmede kroppe. Ingen siger noget. Alle håber, at andre en dag vil sige det usagte."

Post-it®:
   "Jeg gik gennem lejligheden. Her kan jeg lidt endnu - være alene. Brevet kom i morges. Det er sjældent, der kommer et rigtigt brev mere. Hvis der gør, er det fordi, det er alvorligt."

Post-it®:
   "Det vi frygter er naturligvis brevene fra Staten. 'Det anbefalede brev'."

Post-it®:
   "Jeg aner ikke hvem, jeg skriver det her til. Jeg forsøger at efterligne bogstaverne fra tastaturet."

Post-it®:
   "Mine fingre dirrede, da jeg samlede kuverten op fra gulvet. Logoet stod øverst, lysende mod den hvide bund. 'Ministeriet for globale anliggender'. Det kunne kun være dét. Brevet var kortfattet og i bydeform."

Post-it®:
   "På mandag kommer de første. Nye regler siger ét værelse pr. familie. Selv ikke min forrang som offentlig ansat kan længere forhindre det."

Post-it®:
   "Er i øvrigt blevet forkølet. Lige hvad der manglede."

Post-it®:
   "Der er vedlagt en kopi af en blanket med navnene. Syv i alt, hvoraf personnummeret på de fem er mindreårige."

Post-it®:
   "Stuen lå badet i eftermiddagslys, da jeg gik derind. Jeg så rundt på de hvide sofaer og lave bogreoler. Det var svært ikke at græde. Måske kan jeg få plads til møblerne i soveværelset?"

Post-it®:
   "Det er nok umuligt. Hvis stuen er 15 m2, er soveværelset 10. Højst. Skal huske at købe kleenex. Er næsten løbet tør."

Post-it®:
   "Jeg tænker på den gang i Ilva, hvor Thomas og jeg købte dem. Hvor ømme vi var over dem i starten, fordi de var så sarte og hvide. Der er stadig ingen pletter på. De har holdt så fint."

Post-it®:
   "Thomas rejste, da de tilbød job på Mars. Han var heldig, hans nummer blev råbt op."

Post-it®:
   "Der går rygter om at frivilligheden til organdonation er ophævet. På grund af krigen."

Post-it®:
   'Vi må alle bringe ofre', som Præsidenten sagde, sidst han var på. Måske er det sandt? Der har ikke været noget officielt fremme endnu."

Post-it®:
   "Det er desværre sandt. De har lige sagt det i TV. De mennesker samfundet har brug for, Eliten og soldaterne, har nu fri adgang til organer. Jeg håber, jeg er for gammel."

Post-it®:
   "Man skulle ellers ikke tro, de var i bekneb."

Post-it®:
   "Sidste optælling lød på 9 mia. på kloden."

Post-it®:
   "Nina på arbejdet afgav en nyre sidste år. Hun fik en månedsløn. Det får man nok ikke mere."

Post-it®:
   "Jeg er virkelig forkølet. Næsen bare løber."

Post-it®:
   "Inde i soveværelset stod sengen jo lidt ud fra væggen. Bag ved stod det grønne sengebord. Hurtigt tømte jeg det for indhold. Satte det hen under vinduet."

Post-it®:
   "Skubbede sengen hårdt op til væggen og frigav 30 cm. plads. Jeg får brug for alle de ekstra kvadratcentimeter, jeg kan skrabe til mig nu."

Post-it®:
   "Den store hvide patriciervilla overfor står stadig tom. Eller næsten. Fru Knudsen bor der jo. Alene."

Post-it®:
   "Jeg ved godt, hvorfor hun får lov. Hendes datter arbejder i 'Ministeriet for globale anliggender'."

Post-it®:
   "Jeg har ingen døtre i fine stillinger, der kan redde mig."

Post-it®:
   "Så kommer familien i morgen. Overvejede at gøre rent, men nej. Min stille protest."

Post-it®:
   "De er flinke nok, den nye familie, men de fylder meget. Jeg er stadig meget forkølet."

Post-it®:
   "Jeg kom op og skændes med konen om skabsplads. Hun kan ikke bare komme med alle de gryder. Vi må vel kunne deles om pladsen!"

Post-it®:
   "Jeg har ikke været på toilettet i to dage. Døren ud til badeværelset er blokeret. Der bor en eller anden i mit pæne badekar."

Post-it®:
   "Den yngste søn blev afhentet af politiet i morges. Jeg ved ikke, hvad han har gjort. De skreg og råbte. Forældrene."

Post-it®:
   "Måske skulle de bruge hans organer?"

Post-it®:
   "Jeg ved ikke hvor alle de mennesker kommer fra, som går rundt i min stue?"

Post-it®:
   "Jeg har feber, kan jeg mærke."

Post-it®:
   "De har vist mig et brev fra kommunen, som siger, at jeg skal rykke ud af soveværelset."

Post-it®:
   "Jeg kan ikke forstå, hvad der står og hvorfor jeg ikke kan anke. Det er vel stadig min lejlighed? Vil ringe til kommunen i morgen. Bare jeg ikke var syg."

Post-it®:
   "Jeg ristede brød til min eftermiddagste, men da jeg kom ud i køkkenet, for at vende det, var der nogen, der havde taget det. Og drukket min te."

Post-it®:
   "Kommunen er ligeglad. Det er ikke min lejlighed, siger de. Men deres. De bestemmer selv, hvem de vil leje ud til."

Post-it®:
   "Der er kommet en familie til. De er også forkølede. Det er nok årstiden."

Post-it®:
   "Jeg gemmer disse gule sedler i en tom syltetøjskrukke. Den står på den øverste hylde i kosteskabet."

Post-it®:
   "Jeg skriver dette fra kosteskabet. Sidder sammenkrøbet med benene bøjede. Bruger et spækbræt som underlag."

Post-it®:
   "De tog min stue, de stjal mit soveværelse. Skriver fra min sidste bastion."



Maria ser op. Hendes øjne er fulde af tårer. Ser over på Simon, der fandt syltetøjsglasset med de gule sedler i det gamle kosteskab.
   "Kan du tyde det?"
   Maria nikker og lægger lapperne fra sig efterhånden, som hun læser dem.
   "Min mor talte lidt dansk. Hun lærte mig det, da jeg var barn. Hun ryster på hovedet. "Det er mange år siden, jeg har læst en håndskrift. Og så på dansk. Det er egentligt uhyggeligt, det her."
   Simon smiler. "Åh, det er jo så mange år siden, ikk?"
   "Så lidt sørgeligt da. Det synes jeg det er, når man læser." Hun samler den første gule papirlap op:
   "Det er det eneste, ingen taler om. Alene ordet er tabu. Vi går mellem hverandre, tættere og tættere på fremmede kroppe. Ingen siger noget. Alle håber, at andre en dag vil sige det usagte," læser hun højt.
   "Hvad tror du mon, hun mener med det?"
   "Det er jo nok skrevet før vor tidsregning, skal du se. Så gammelt er det nok."
   "Nå, ja. Selvfølgelig." Hun sidder lidt. Piller ved de gule lapper.
   "Tænk alligevel at være 9 milliarder mennesker ..." Hun stryger sig tankefuldt over maven. Tvillingerne tager en svømmetur derinde. Hun prøver at forestille sig en tid med så mange mennesker, men forgæves. Den sidste optælling, hun hørte om sagde 53.000 på hele kloden. År 155 e.i.
   År 155 efter Influenzapesten.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 11/03-2011 18:57 af Mikala Rosenkilde (Mikala) og er kategoriseret under Noveller.
Teksten er på 1049 ord og lix-tallet er 23.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.