6De fire årstider
Se min kære dreng: Det er forår, og træet står så smukt. Det tårn... [...]
Digte
10 år siden
2Tilbage til fronten
Regnen siler ned · Og fylder skyttegraven · Fjenden bliver ved · Med ar... [...]
Digte
11 år siden
1Morderens virkelighed
Jeg husker ikke hvor længe, jeg har nydt at dræbe andre mennesker... [...]
Noveller
11 år siden
1Klogskab, viden, frihed og fred 2. del
Vi er frie individer med retten til forskellige ting. Vi må tro, ... [...]
Filosofihulen
11 år siden
2Klogskab, Viden, Frihed og Fred
1. del klogskab og viden · Hvad er viden og hvad er klogskab? Jeg s... [...]
Filosofihulen
11 år siden
2Afgået ved kærligheden
Han kiggede atter på brevet · Og så på det, der står skrevet · Tårern... [...]
Rim og vers
11 år siden
2Et impulsmord
Jeg vågner om natten badet i sved. Jeg husker ikke, hvad i går bø... [...]
Kortprosa
11 år siden
1Et dødsstykke 1. del
Den unge soldat lå op ad muren i skyggen. Blodet strømmede stille... [...]
Noveller
11 år siden
5Den dobbelte sonette til ære for de faldne ...
Manden vandrede på slagmarken stolt · Til han så døden krybe om han... [...]
Rim og vers
11 år siden
2Gøglerne på pladsen
Der er travlhed overalt; · Alle skynder sig til næste holdeplads, h... [...]
Digte
11 år siden
2Det korteste liv
Jeg kravlede mig vej igennem min moders underliv for at nå lyset.... [...]
Digte
11 år siden
4Kærlighedens flammer
Åh hvilken flammende lyst · Jeg skriger stille, evigt tyst · De røde ... [...]
Rim og vers
11 år siden
2En impressionistisk note
Hvis man ikke allerede vidste det, så man det straks. Gaden var f... [...]
Noveller
11 år siden
3Samfundets godhed
Springeren sad på muren og græd. Muren var ment som barrikade mod... [...]
Kortprosa
11 år siden
3En moders sorg
Stenene fyger om hendes hoved · De river og slår derpå · Med ordets k... [...]
Digte
11 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Nikolaj Jørgensen (f. 1994)
1. del klogskab og viden
Hvad er viden og hvad er klogskab? Jeg søgte lidt rundt på nettet selv, for at se om mine teorier om klogskab og viden blev delt og jeg nåede frem til, at det bliver de(til en vis grad). Viden kan vi alle være enige om. Det er det, der står i bøger o.l. F.eks. ved jeg, at Wasser er tysk og betyder vand, Jeg ved, hvad jeg hedder og jeg ved, hvem der vandt EM 1992 i fodbold(DANMARK). Alle disse ting er viden. Men gør denne viden mig klog? De fleste ville svare nej og det vil jeg også.
Men hvis jeg ved, at tyngdekraften mellem to legemer kan beskrives som: F=G*M*m/r2, at der for gasser gælder: P*V=R*T*n, er jeg så klog? Nu ville nogle, hvis ikke mange, svare ja, men jeg vil lade foden blive i jorden og fortsat sige nej. Alt, jeg har sagt, er viden og ikke klogskab. Disse ting kan virke avancerede og er det måske også for nogle, men ikke desto mindre, kan det findes i en bog. Det kan studeredes, vurderes, læses og analyseres. Vi ved, at disse ting gælder, fordi vi selv har set det, men vi fandt ikke selv på problemet, der skabte denne viden. Deri ligger forskellen på klogskab og viden. Viden er informationer skaffet af andre. Andre som har tænkt, analyseret og undersøgt og som derfor er kloge. F.eks. beror gravitationsloven på Newtons teorier om tyngdekraften. Men hvorfor kom han på disse teorier? De kom som en reaktion på hans ønske om at forklare, hvorfor vores verden opfører sig som den gør. Sagt lidt anderledes. For at kunne forklare, hvorfor vi bevæger os mod jorden, hvorfor jorden drejer i en bane om solen og hvorfor månen drejer i en bane om jorden, måtte han stille det som spørgsmål: Er det der holder os mod jorden, det samme som holder os fast om solen? Og hvad med månen?
Deri ligger klogskab. Spørgsmål! Når man stiller spørgsmål til sin omverden og tilværelse, er man klog og jo flere spørgsmål man stiller, desto klogere er man. Det er i hvert fald min definition på klogskab. Og ud fra denne kan man sige, at med viden skal klogskab besvares.
Viden opstår, når man besvarer klogskab og klogskab opstår, når man forundres over verdenens vidundere. Men hvad med genialitet? Hvis en vidende mand har oplysningerne fra andre og en klog mand stiller spørgsmål, om det han ikke ved, hvad gør så en genial mand? Svaret er simpelt:
Han besvarer sine egne spørgsmål i overflod.
Ligesom mængden af stillede spørgsmål afgør, hvor klogt et menneske er, afgør mængden af selvbesvarede spørgsmål, hvor genial et menneske er. Et enkelt selvbesvaret spørgsmål, kan vi alle præstere, men langt de færreste af os, kan klare mange - genierne er de få. Så Newton var også et geni, da han besvarede sine egne "kloge" spørgsmål og det vil mange nok give mig ret i, selv hvis de ikke er enig i min definition af et geni/genialitet. Einstein var et geni, Hawkings var et geni, Feynmann var et geni(som fysiker holder jeg mig til fysikken i denne smamenhæng).
Men definitionerne af begreberne viden, klogskab og genialitet er jo ikke det eneste, vi har på tapetet i dette skrift. Vi vil nemlig også gå lidt ind på, hvordan disse begreber manifesterer sig i virkeligheden. F.eks. var Leonardo da Vinci uden tvivl et geni, men jeg vil vove den påstand, at jeg ved mere end Leonardo gjorde, da han levede og selvom jeg opfatter mig selv som klog, tvivler jeg meget stærkt på, at jeg er et geni og da slet ikke et i Leonardos klasse. Og det skyldes nok, at generelt set er vores samfund blevet langt mere vidende, men der er ikke kommet langt flere genier, end der har været i tidligere historie(muligvis er der kommet flere, men på grund af en generel øgning i intelligens lægger vi ikkemærke til det, og i så fald skyldes det genetiske præg frem for samfundsmæssige).
Man kan således sige, at der for et samfund godt kan ske en stigning i vidensniveau uden en stigning i genialitet eller klogskab.
Dette gælder dog ikke nødvendigvis for en enkeltperson. Man vil dog ofte se det ske sådan, vi ser, at ældre mennesker accepterer verdenens tilstand rent intellektuelt(selvom de har ry for at brokke sig). Yngre mennesker har dog en tendens til at udfordre verdenen og stille spørgsmål, jo mere information de får slået fat i knolden.
De to begreber skal altså ikke ses i forlængelse af hinanden, selvom de ofte bliver set sådan. Det skyldes nok, at med klogskab følger viden. Det er meget normalt for kloge mennesker også at være vidende, men det omvendte er bestemt ikke en regel - langt oftere en undtagelse.
Dog skal siges, at med viden kan klogskab følge. Man bliver ikke klog af ikke at lære noget som helst og selv genialitet falmer uden viden. F.eks. var der en indisk matematiker - et rent matematisk geni - der ikke har lært matematik, dermed sagt: Han havde ingen viden. Derfor blev han aldrig ret stor, selvom han bestemt havde potentialet til det. Det kan formuleres i et selvskrevet citat:
"Hvad nytter det at have et geni i hver generation, hvis hver generation skal genopfinde hjulet?"
Hvis man ønsker klogskab er viden en nødvendighed, men bestemt ikke en garanti. Klogskab og genialitet må regnes for noget medfødt, der kan udvikles med viden(som så meget andet). F.eks. er det nærmest umuligt for en, der født dum at blive et geni. Han vil gennem studier godt kunne overkomme sin egen dumhed, men at besvare sine egne spørgsmål i høj grad vil være en umulighed. Dog skal siges, at det f.eks. ikke er umuligt for ham at blive klog. Med hårdt slid, vil selv en dumrian kunne blive klog(dog aldrig genial). Der er bare sjældent mennesker, der slider så hårdt. At komme et skridt højere op ad rangstigen er svært, mens to er meget svært(fra dum til klog er to skridt: dum - normal - klog) og tre er tæt på en umulighed.
Men har det nogen betydning? At besvare dette selvstillede spørgsmål vil gå for vidt her. Det kræver en dialektisk analyse af samfundet, individet og eksistentialismen. Det ville dybest set kræve et større geni end mig at besvare det.
Forfatterbemærkninger
Dette er første del af min filosofiserie om klogskab, viden, frihed og fred(som titlen siger). Første del centrerer sig om samspillet mellem klogskab og viden. Det er vigtigt at pointere, at teksten(1. del) er ret gammel og således ikke inspireret af Marxismen og dialektikken - men de marxistiske og eksistentialistiske ideer lå latent i mit indre. De senere dele vil utvivlsomt bære præg af Marxisme, positivisme og eksistentialisme, da jeg i mellemtiden har stiftet nært bekendtskab med disse.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 22/04-2013 20:22 af Nikolaj Jørgensen (Terosan) og er kategoriseret under Filosofihulen.
Teksten er på 1059 ord og lix-tallet er 31.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.