0Ansvar
Ansvar er uundværligt for vores samfund i dag. Alle bruger en hvi... [...]
Essays
14 år siden
0Drømmen
Vi lever i et samfund af narcissistiske unge, varmlufts-kendte og... [...]
Essays
14 år siden
1Grænsebrydende kunst
Kunst og litteratur har gennem hele verdenshistorien været til fo... [...]
Essays
14 år siden
1Cigaretten
Den er over alt, og dog er den skærpet i det offentlige rum. Man ... [...]
Essays
17 år siden
2Det er bare for sjov, ik?
Jeg var lige stået af bussen, og ringede med det samme til drenge... [...]
Noveller for børn/unge
17 år siden
0Punktum
Du fylder mine tanker, i takt med jeg høre musikken glide gennem ... [...]
Digte
17 år siden
7@dskilt
1 ulæst postmeddelelse i indbakke · Computeren var lige startet op,... [...]
Noveller for børn/unge
18 år siden
1Kærlighed længe leve
Sammen de pakkede sig ind. · Sammen var de alene og fjerne. · Krøll... [...]
Digte
18 år siden
2Stilhed
Vi kunne sætte os ned, bare slå tiden lidt ihjel. For en gangs sk... [...]
Kortprosa
18 år siden
5Vores bænk
Vi var frie og intet betød noget nu, alle havde bestået eksamen o... [...]
Noveller for børn/unge
18 år siden
3Hundeudstilling
Hundeudstilling, en meget anderledes hobby. En Hobby som en teena... [...]
Essays
18 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Josefine Østerby (f. 1991)
Vi var frie og intet betød noget nu, alle havde bestået eksamen og som ny fødte fugle fløj vi fra fest til fest. Mikkel var malet rød og blå i ansigtet og jeg løb rundt i Bettinas røde kjole. Vi var en gruppe fra klassen der mødtes ved bænken, en allersidst gang. Sommerferien ventede forude og folkeskolen var slut. Enkelte skulle på katedralen, andre på efterskole og jeg selv på gymnasium med Mikkel. Vi var alle berusede af øl og sommerens lune luft. Sammen stod vi og tumlede ved bænken. Troels og Jakob sang en eller anden ligegyldig sang. Jeg nynnede med et par gange, mens jeg stod oppe på bænken og hældte en Tuborg ned. Stemningen var højt oppe over skyerne og vi var alle i strålende humør, både af øllerne, men også af fremtiden der ventede os. Den ukendte fremtid. Johnny råbte til os alle at han og Tina lige gik ned til kiosken for at hente os nogle flere øl, så kunne vi tage af sted bagefter, vi andre nikkede og de løb af sted.
   Beruselsen forsvandt stille og roligt fra min krop og jeg gled ned på bænken.
   "Av for helvede," råbte jeg. Jeg vendte mig om, mit haleben havde ramt det bræt der sad lidt højere oppe end de andre, det mindede mig om dengang i syvende klasse hvor Troels, Jakob og jeg havde hoppet så meget på bænken at der var et bræt der gik i stykker. Vi fik alle sammen høvl af lærer Jokumsen, han råbte barbariske vandaler efter os mens vi løb ind i klassen. Efter bænken var blevet lavet var den irriterende at sidde på. Det nye bræt sad nogle centimeter højere end de andre. Allerede dagen efter det nye bræt var sømmet på var Peter henne og hakke i det med sin lommekniv.

Jeg ømmede mig bagi, og kiggede ned på den lille flænge i brættet, mit blik gik videre ned på jorden til mine fødder, jeg trak lidt på smilebåndet for mig selv. Jeg kiggede op igen og plantede mit blik på Kathrine og igen tilbage på bænken.

Kathrine og jeg var første gang sammen i slutningen af ottende klasse. Det var dagen efter skolefesten, om aften. Vi mødte hinanden tilfældigt i nærheden af skolen og endte med at tilbringe aftnen sammen på bænken. Og lige siden har vi altid tilbragt vores tid på bænken. Det var sgu gode tider. Min bænk, vores bænk - Bænken jeg første gang sad på sammen med min far.
   Den var helt ny og helt nymalet. Jeg kunne ikke nå jorden med mine ben, så jeg sad og gyngede med benene frem og tilbage. Det var sjovt den gang jeg kunne konstatere at jeg så kunne nå jorden fra bænken.
   Måske var det i 5 klasse. Det var lige som når man en dag kan konstatere at man kan nå gulvet når man sidder på toilettet. En sjov fornemmelse.

"Hvad så din splejs, skal du ikke have en bajer mere? Du ser mig lidt klejn ud."
   Peter havde sat sig på bænken, han kiggede lidt parodisk hen på mig, med hans typisk klovneagtige smil på ansigtet. Han skubbede til mig, lidt hårdere end jeg havde regnet med. Jeg tog min hånd om bag nakken og kiggede tomt ned i bænkens nussede armlæn.

Peter og jeg blev sure på hinanden engang i 6. klasse. Han skubbede mig ind i bænken, og jeg gav ham en lige i ansigtet! For helvede hvor var jeg sur den dag! Jeg kan ikke helt huske hvorfor vi kom op at slås, men kun at jeg havde siddet i galskab og banket min knytnæve ned i bænkens armlæn. Jeg havde stadig et ar på hånden efter det.

Johnny og Tina var kommet tilbage til os andre. Jeg rejste mig fra dem slidte bænk og der blev delt øl ud til alle. Vi begyndte så småt at gå ud af skolegården, da der pludselig kom et ryk inden i mig, så jeg stoppede op. Jeg vendte mig om og kiggede tilbage på den tomme og forladte bænk. Alle de tydelige minder dukkede op og forsvandt igen på nogle få sekunder. Jeg skulle aldrig mere se min bænk, vores bænk. Fra de kendte og rolige omgivelser trådte jeg nu ind i den ukendte og uvisse verden. De voksnes rækker. "Kommer du snart Christian? Vi skal ned til fest hos Adam," råbte Kathrine. Jeg kiggede tilbage på de andre, de var kommet et godt stykke væk.
   Jeg kastede igen mit blik tilbage på vores velkendte og gamle bænk. Jeg startede ved den nye og flotte bænk og nu slutter jeg ved den gamle og slidte bænk. Alle de gode oplevelser lå fra bænken, og nu skulle jeg aldrig mere se den.
   Er der mon bænke på gymnasiet?

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 08/02-2006 01:17 af Josefine Østerby (Josefinee) og er kategoriseret under Noveller for børn/unge.
Teksten er på 795 ord og lix-tallet er 27.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.