Ordet er frit · Lysets Engel

2 svar
Senest opdateret 8 dage siden · Engbo, dino
13 dage siden

Jeg vil prøve at spørge jer, veluddannede mennesker. I noget rod efter noget arvegods fandt jeg en lille sød engel - legetøj eller figur - .

Den så da sød ud så jeg satte den i vinduet. Til min underen begyndte den at baske med vingerne. Der var et lille glas ved dens fødder, så jeg tænkte, det nok var solkraft. Men jeg opdagede, at det ikke bare var solen eller husets solside. Det var bare lyset. Den baskede også, når det var gråvejr.

Vel det kunne være så gråt, den gik i stå. Jo, jeg bliver somme tider beskyldt for at være barnlig. Det er der måske noget om.
Sammen med et sødt ansigt fascinerer den mig. Men ud over det, så kendte jeg ikke den kraft - og selv om de små vinger kun kræver lidt kraft, så må det da sige noget om den energi, der omgiver os. Er der nogen der ved noget om den videnskab? Eller er der nogen der deler mine visioner om vor energi forråd?
Venligst naive Engbo

13 dage siden
9 dage siden

Hvis den ikke er batteridrevet (alm batteri eller solopladeligt batteri) kan det skyldes at vingerne er meget lette og tillige godt afbalanceret. Er det tilfældet kan en beskeden opvarmning et eller andet sted godt skabe bevægelse af en slags.
Men det kunne jo også være en mirakuløs bevægelse, som kun skyldes at figuren er lavet som en engel og ikke som en mølle eller sådan noget. Det er nok ikke min hjemmebane, men nogle ville være glade for det mirakuløse, hvor det end viser sig.
i hvert fald er det ganske charmerende at denne gamle engel pludselig viser liv.

Nu siger du "baske med vingerne?!" Er det så voldsomt?

PS Solenergi virker også når det er overskyet. Effekten (antallet af watt pr kvadratcentimeter) er blot beskeden sammenlignet med bagende sol.

Engle er normalt søde. Men i den bibelske fortælling er der flere slags. Serafer og keruber. Serafer synger, keruber er strenge herrer, man ikke skal udfordre.
Jeg har en DVD der hedder "Date with an angel." Det rene pjat, men denne engel er sød og smuk. Hende gad man godt drikke en kop café latte med! Og hun kan godt banke dem hun ikke kan lide, så hun er god at have med i byen!
Filmen kunne nyde godt af en bedre instruktion, hvis det var.

9 dage siden
8 dage siden

"Engle er normalt søde."- skriver dino.
Ja, selv om min engel er en banal plastik støbning, har den et meget sødt ansigt. Det er sådan set lidt omvendt af Blichers "Hulde Engel- blev du i den lund som jeg forlod. Hør jeg kalder kom igen tilbage . Før mig til det gammel Iden hen. Eller til det ny det ny, du snart mig drage." det er som om det hende der kalder: kom igen tilbage..." Så måske kunne vi mødes i Lunden og snakke om barnetro?

Det tekniske er, at hun står i vest siden; men begynder sine bask, så snart det lysner. En enkelt gang kan hun være lidt tvær og - lige som så mange andre, der ikke forstår dansens glæde - skal have et lille ryst, klap i numsen. Men så basker hun også frimodigt dagen i gennem. Jeg synes det er her det materialistske og romanantiske mødes. Og - når jeg viser det til andre er farer jeg også, at jeg stadig må indrømme mit barnelige sindelag. Mange er slet ikke interesserede i englesmil eller bask.

8 dage siden

Besvar debattråd

Debatten Lysets Engel er startet 10/02-2018 12:12 af Engbo og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

1656Dagens ord
15 minutter siden · leviP
25Åh nej! - Ikke igen!
2 timer, 17 minutter siden · Kåemer
0Betalæser søges til tre noveller
22 timer siden · Syrene Hvid
0Ørehængere
1 dag, 3 timer siden · Kåemer
13Skrivegruppe Midtjylland
1 dag, 4 timer siden · LineG
12Nogen der har gang i noget
1 dag, 4 timer siden · nillepoulsen
10Et sted jeg kan gemme min tekst
1 dag, 4 timer siden · nillepoulsen
12Hvad er du taknemmelig for i dag?
1 dag, 20 timer siden · Syrene Hvid
9Det at skrive
2 dage siden · kirstine12
7Gode danske udviklingsromaner?
3 dage siden · Vacca foeda
21Erfaringer med forlaget Mellemgaard
3 dage siden · Gorm Winther
37Dagens Vits
3 dage siden · leviP

Ordet er frit

9Det at skrive
2 dage siden · kirstine12
37Dagens Vits
3 dage siden · leviP
2Lysets Engel
8 dage siden · Engbo
11Sand identitet på Fyldepennen
13 dage siden · Dyppepennen
5Skal vi skrive en gyser sammen?
19 dage siden · smukkehjerte
0Kritik
26 dage siden · Brehmer
0Bruger du cliffhangers i din tekst?
2 måneder, 26 dage siden · Dizzy76
8NaNoWriMo - National Novel Writing ...
3 måneder, 29 dage siden · Syrene Hvid
16Hvad er det der gør dig til forfatt...
4 måneder, 13 dage siden · Pino
1Emails til de stræbende
4 måneder, 28 dage siden · Kåemer
2Det der med at gøre opmærksom på si...
5 måneder, 5 dage siden · Bondekonen
1LÆSEKLUB ODENSE
6 måneder, 19 dage siden · Hairy Poetter