Loppe hjælper Rudolf - 7. december

Til Rotte-fest på loftet



2Kære Elskede
Kære Elskede · Tillykke med din dag i dag · Den dag du rundede 60 år · ... [...]
Digte
16 år siden
2Julekalender 2007 - 12. december
Luftpost · Det var atter mørkt på den gamle gård. Oppe på loftet va... [...]
Godnathistorier
16 år siden
0Julekalender 2007 - 11. december
Natligt besøg · Det var atter mørkt på den gamle gård. Alt var stil... [...]
Godnathistorier
16 år siden
0Julekalender 2007 - 10. december
Billedet · Det var atter mørkt på den gamle gård. Alt var stille. O... [...]
Godnathistorier
16 år siden
0Julekalender 2007 - 9. december
Drillenisser og spøgelse · Det var aften på den gamle gård. Der var... [...]
Godnathistorier
16 år siden
0Julekalender 2007 - 8. december
Knapperne · Det var atter mørkt på den gamle gård. Oppe på loftet v... [...]
Godnathistorier
16 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Alice Trauelsen (f. 1949)
Loppe vågnede tidligt, han glædede sig og kunne næsten ikke vente. Leonora var også vågnet.
   "Skal du nu ud og løbe igen," spurgte hun bekymret.
   "Ja, men jeg skal nok være hjemme til tiden go opfører mig pænt," svarede Loppe.
   "Ja, lad gå da, men husk din frakke," formanede hun.
   Loppe tog sin frakke på og gik ned og ud gennem døren. Han skuttede sig, det var koldt i nat og han var lidt bange for mørket. Han løb og var forpustet, da han kom til naboens stald.
   "Er du kommet," spurgte Hr. Loppe.
   "Ja," hviskede Loppe forpustet.
   Rotte løb foran og op af halmballerne på loftet. Oppe på loftet var der flere rotter og midt i det hele stod en skål med gammel muggen risengrød.
   "Yak, er det maden," spurgte Loppe og rynkede på næsen.
   "Ja, naturligvis, kom nu med vi skal over og have noget inden de andre æder det hele," sagde hr. Rotte.
   "Nej tak," svarede Loppe, "jeg er ikke sulten."
   Rotte nikkede og forsvandt hen til den mugne risengrød.

Loppe kiggede sig omkring, rotterne peb af glæde og slå om grøden. Over i en krog fik han øje på en gammel rotte, måske vidste han noget. Loppe gik over til ham, han var lille og kroget.
   "Hej, ved du noget om julemanden," spurgte Loppe.
   "Ja, min dreng, kom herover og sæt dig ved siden af bedstefar," svarede den gamle rotte.
   "Jeg er ingen rotte, jeg er en nisse."
   "Nå, det er da mærkelig for du ligner da en rotte, men hvad vil du vide," spurgte den gamle rotte. "Nå, ja," fortsatte han, "julemanden, jo ham har jeg mødt en gang og han var en rigtig hidsig krabat, og ville ikke dele risengrøden med os, han truede os faktisk med sin ske, og sagde han ville kalde på katten hvis vi ikke forsvandt, vi blev godt nok bange og skyndte os væk, hvad vil du med sådan en fyr," sluttede rotten.
   "Har du ikke set ham i aften," spurgte Loppe igen.
   "Nej, og han kommer nok heller ikke før juleaften og måske lillejuleaften," så holdt den gamle rotte op med og snakke og han faldt i søvn. Loppe lo stille, det var jo en meget gammel rotte, tænkte han.

Han kiggede sig omkring. Rotterne dansede og lo, det lød forfærdeligt. Loppe kiggede udenfor gennem vinduet, det ville snart blive lyst. Han sagde pænt farvel og tak, og skyndte sig tilbage. Leonora løftede hovedet og sagde:
   "Når der er du," så lagde hun sin ned igen og kort tid efter snorkede hun blidt. Loppe smilede, kravlede ned i sin æske og tænkte på den nisse den gamle rotte havde snakket om, og at nu er der kun 17 dage til juleaften.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 09/12-2005 22:58 af Alice Trauelsen og er kategoriseret under Godnathistorier.
Teksten er på 453 ord og lix-tallet er 27.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.