Loppe hjælper Rudolf - 6. december

Loppe besøger Hr. Rotte



2Kære Elskede
Kære Elskede · Tillykke med din dag i dag · Den dag du rundede 60 år · ... [...]
Digte
16 år siden
2Julekalender 2007 - 12. december
Luftpost · Det var atter mørkt på den gamle gård. Oppe på loftet va... [...]
Godnathistorier
16 år siden
0Julekalender 2007 - 11. december
Natligt besøg · Det var atter mørkt på den gamle gård. Alt var stil... [...]
Godnathistorier
16 år siden
0Julekalender 2007 - 10. december
Billedet · Det var atter mørkt på den gamle gård. Alt var stille. O... [...]
Godnathistorier
16 år siden
0Julekalender 2007 - 9. december
Drillenisser og spøgelse · Det var aften på den gamle gård. Der var... [...]
Godnathistorier
16 år siden
0Julekalender 2007 - 8. december
Knapperne · Det var atter mørkt på den gamle gård. Oppe på loftet v... [...]
Godnathistorier
16 år siden
0Julekalender 2007 - 7. december
I stalden · Det var atter mørkt på den gamle gård. Oppe på loftet s... [...]
Godnathistorier
16 år siden
0Julekalender 2007 - 6. december
Vasketøj · Det var atter mørkt på den gamle gård. Oppe på loftet sa... [...]
Godnathistorier
16 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Alice Trauelsen (f. 1949)
Det er mørkt og stille på den gamle Møllegård. Loppe strækker sig og tænker på hvad skal jeg dog finde på. Piv, piv. Loppe står op og går ud på loftet.
   "Hallo, er her nogen."
   "Ja, det er mig, Hannibal."
   "Hej, Hannibal, hvor tør du være her, når kattene bor nedenunder."
   "Her er jo varmt," svarede han.
   "Det har du ret i," grinede Loppe.
   "Hvad skal vi lave i dag."
   "Vi skal jo hjælpe Rudolf. Ja, du kan gå med mig over i naboens stald, for der er ingen katte og her bor hr. Rotte og han kan måske hjælpe."
   "Ja, lad os det."
   Loppe skrev en seddel til Leonora og Mølleren, så de vidste hvor han var henne.

Så gik de sammen gennem væggene og ud i natten.
   "Se alle stjernerne," sagde Loppe og kiggede op.
   "Ja, der er mange af dem og en af dem hedder Erling."
   "Hvem er han og hvorfor er han deroppe," spurgte Loppe.
   "Det er fordi han er død, det er hans sjæl, der er deroppe, det siger mennesket Yvonne, hun var gift med ham," fortalte Hannibal.
   "Hold da helt op, det er uhyggeligt, og koldt."
   "Lad os skynde os. Så, nu er vi der. Her er stalden."
   "Jamen her er jo ingen dyr," sagde Loppe.
   "Næ, her er bare lidt rodet," lød en dyb stemme henne fra et hjørne.
   "Hallo Hannibal, hvem har du med," fortsatte stemmen.
   "Det er Loppe, en nisse fra nabogården."
   "Uha," fortsatte stemmen, "I har vel ikke katte med."
   "Næ, nej dog," svarede Hannibal og så sig hurtigt omkring.

"Er du hr. Rotte," spurgte Loppe.
   "Ja, det er mig, hvorfor spørger du?"
   "Kan du ikke hjælpe mig med at gøre Rudolf glad igen," spurgte Loppe.
   "Jo, det vil jeg da gerne. Jeg har en ide. I morgen skal jeg til fest oppe på loftet og måske kommer nissen, og så skal vi slås med ham om risengrøden, men når du er en nisse, så kan det være han kan fortælle dig om rensdyrene."
   "Det er en god ide," sagde Loppe, "og jeg glæder mig." Han var helt ophidset og hoppede op og ned, så kravlede han op på brændestakken, og hoppede rundt deroppe, med et lød et brag og stakken væltede. Loppe blev forskrækket og skyndte sig at hoppe ned.
   "Kom, den vej, inden der kommer nogle mennesker," sagde Rotte og løb foran ind igennem et hul i muren.
   "Halløj, her er en hel lille lejlighed," sagde Loppe.
   "Ja, man skal da bo godt," svarede hr. Rotte, "og her kan kattene ikke komme ind."
   "Det har du ret i, for det er alt for lille et hul, kattene er for tykke." Så grinede de begge to.
   "Halløj," Hannibal kiggede gennem hulet, "kom bare ud, for her er sikkert og det bliver snart lyst."
   "Så skal jeg hjem og det skal gå stærkt," svarede Loppe.
   "Kan du finde tilbage alene," spurgte Hannibal, "for her er mere sikkert for mig, for her er ingen katte."
   "Jamen, det kan jeg da godt," svarede Loppe, "pas på kattene," og så løb han derudaf så hurtigt han kunne, og op på loftet, her sov Leonora og Mølleren allerede, så Loppe kravlede stille i seng og glædede sig til festen næste aften, og så er der bare 18 dage til juleaften.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 09/12-2005 22:52 af Alice Trauelsen og er kategoriseret under Godnathistorier.
Teksten er på 546 ord og lix-tallet er 25.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.