2Den næstbedste gave
Det var en af de dage, da Vorherre fik lyst til at gå sig en tur ... [...]
Eventyr og fabler
4 år siden
3Om at flyve og danse
Der er en gammel historie om en ung mand der gerne ville være nær... [...]
Kortprosa
4 år siden
2Hvad er sandhed?
Hvad er sandhed? · Der går ikke røg af en brand uden at der er ild,... [...]
Blandede tekster
5 år siden
4Min dæmon
Kærligheden er en mørk dæmon · som følger mig alle steder. · Han sige... [...]
Digte
5 år siden
3Barberhistorier
Da jeg gik ud af skolen som femtenårig, anede jeg ikke, hvad jeg ... [...]
Noveller
5 år siden
4Tæt på
Det var en sommernat i Ørstedsparken for nogle år siden. Jeg havd... [...]
Blandede tekster
6 år siden
3Tre drømme
Freud skrev sin "Drømmetydning", og naturligvis betyder drømme no... [...]
Kortprosa
6 år siden
4Bånd
Hun binder ham med reb, så han ikke kan røre sig. Han finder sig ... [...]
Digte
6 år siden
6At vente og elske
Jeg ventede på dig så længe. · Jeg ventede · og ventede · og ventede · Så... [...]
Digte
6 år siden
6Lilliput, en reportage
Første maj 2025, altså for et par måneder siden, ankom jeg til Be... [...]
Noveller
6 år siden
6Den røde kjole
Han lukkede for bruseren, tørrede sig så nogenlunde med håndklæde... [...]
Noveller
6 år siden
6Credo
Jeg mener, at man er ansvarlig for alt man har foretaget sig, bev... [...]
Filosofihulen
6 år siden
2Butler
"Erhard Olsen," sagde han og gav mig hånden. Jeg kendte nu godt h... [...]
Noveller
6 år siden
5Mig selv
Gode venner har sagt mig, at jeg taler for meget om mig selv. De ... [...]
Blandede tekster
6 år siden
4Forelsket
Det er længe siden jeg har været rigtig forelsket. - Nåja, jeg bl... [...]
Blandede tekster
6 år siden
6En lignelse
Der var en meget rig mand. Han havde tolv sønner og døtre - eller... [...]
Kortprosa
7 år siden
8Udspring
At springe ud kan betyde to ting, en blomst der folder sig ud ell... [...]
Essays
7 år siden
3Det italienske hus
Jeg vil fortælle om vort italienske hus. Ganske vist ejer jeg det... [...]
Noveller
7 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Kåemer Asmussen (f. 1935)
Om onani
Jeg håber, at man i dette lærestykke vil erkende min ikke ubetydelige visdom. Og dog ønsker jeg ikke, at man skal opfatte historiens "jeg" som mig. Det er det ikke. Dette er ren fiktion. Dog er historiens udgangspunkt en virkelig hændelse: En god ven af mig giftede sig med en dejlig pige, William og Rosalinda hedder de. - Nåja, så gift var de altså heller ikke, men de var da flyttet sammen i den bestemte hensigt, at få et liv sammen. Det var også fint, de havde det godt sammen. Men en aften var hun gået tidligt i seng, mens han ville sidde oppe lidt længere. En times tid senere stod hun op og listede ned i stuen, for at se hvor han blev af. Og der sad han i en sofakrog og onanerede i al fredsommelighed. Hun blev rystet og udbrød: "Masturberer du? - Han blev forskrækket og forvirret og forsøgte at forklare. Men hvad var der at forklare. Hun følte sig såret.
Dette var den virkelige hændelse, og her begynder fiktionen.
En uges tid senere fortalte han mig om episoden. Hændelsen ville ikke gå væk af sig selv, og selv om den gjorde, ville den efterlade et ar i deres forhold. Jeg svarede med nogle kammeratlige ord, men helst ville jeg ikke blandes ind i deres intime forhold. Men da jeg en tid efter var alene med hende, og hun sagde et par negative ord om ham, kunne jeg ikke dy mig.
"Sæt dig ned," sagde jeg. "Der er noget jeg vil lære dig".
"Nå, så du vil belære mig," svarede hun, men hun satte sig. "Hvad vil du lære mig?"
"Noget om mænd! Du ved vist ikke meget om mænd."
"Åh, måske jeg ved mere end du gør."
"Det skal du ikke være så sikker på," sagde jeg.
"Og for resten er kvinder og mænd vel ikke så forskellige, når det kommer til stykket - bortset fra det helt indlysende."
"Det kan du have meget ret i, men der er alligevel et område hos mænd, som få kvinder kender, og selvom de gør, er det svært for dem at sætte sig ind i det. Og det er aktuelt for jer nu. William har fortalt mig om jeres problemer."
Det tænkte hun lidt over. Det var en kamel hun lige skulle have tid til at sluge. Men omsider sagde hun da: "Jeg er ikke vred på William. Jo, lige med det samme var jeg. - Men senere var jeg bare ked af det. Der må jo være noget galt med mig, siden jeg ikke helt kan tilfredsstille ham".
"Forkert! Helt forkert! William er et fint menneske, og han ser godt ud. Han har altid været glad for piger, og har aldrig haft besvær med at få hvad han trængte til. Og nu er det altså dig han er optaget af. Og så vidt jeg kan se, har han ikke behov for andre eller mere."
"Jamen hvad så med det, du ved? Hvis han får hvad han behøver, hvad skal han så med det?"
"Mænd har nu engang en krop og et sind - en identitet, kan man sige - som er helt og holdent deres egen. Akkurat som kvinder".
"Men seksualiteten er man vel fælles om".
"Ja, sådan skulle det gerne være, men noget vil altid være ens eget. - Og for nu at sætte sagen på spidsen, så har William overhovedet ikke gjort noget galt, han har ikke krænket dig. Men du har krænket ham."
"Har jeg? Hvordan det?"
"Ved at bryde hans personlige grænser".
"Skal man have sådanne grænser over for hinanden. Jeg har da ingen over for ham".
"Vel har du så. Hvis han forlangte sex af dig, når du var uoplagt, træt eller syg, ville han da have ret til det?"
"Selvfølgelig ikke. Men det ville han da heller aldrig gøre."
"Nej, for han ville respektere dine personlige grænser."
"Ja, det er sandt."
"Nå, det var så første lektion. Nu vil jeg fortælle noget om mænds fysik, og det fører så til noget om deres psyke."
"Jeg ved godt at der er forskel på mænds og kvinders fysik."
"Ja, selvfølgelig ved du det, men der er alligevel et område som du nok ikke kender rigtigt, for så ville du ikke have reageret som du gjorde, da du afslørede William. - Når drenge kommer i puberteten begynder deres testikler at producere sæd og sædvæske. Når sædblærerne er fyldte og de spænder, så føler drengen det som erotiske fornemmelser, og for det meste tømmer han dem ved at onanere. Det er en dejlig fornemmelse. Og onanerer han ikke, vil sæden komme af sig selv i søvne, sammen med erotiske drømme. Det er ganske naturligt, som alle andre fysiske funktioner, og lige som man ikke sædvanligvis tænker på, om man spiser fordi man kan lide maden eller fordi man behøver føden, så tænker man heller ikke på, om man onanerer fordi det er dejligt eller fordi sædblærerne skal tømmes. Det kan for eksempel være noget man hygger sig med, når man sidder alene og ens kone eller kæreste er gået i seng."
"Men kunne han så ikke lige så godt gå i seng med sin kone?"
"Jo, og sådan er det sikkert også for mange. Men mænd er jo forskellige, og der er stor forskel på behovet. Og det er nok de færreste koner der vil sætte pris på at manden vil have sex tre gange om dagen."
"Er det så voldsomt?"
"Nej, jeg overdriver, men noget er der nu om det. Men har man et velfungerende kønsliv vil det i mange tilfælde være nok, og skulle der så alligevel være overskydende energi, så kan manden udløse den når han går i bad eller på toilettet, og ingen vil have ondt af det. - Nu kan de fleste kvinder jo godt lide meget virile mænd, og det er så også dem der har de største behov. - Så vær du glad for din William. Og jeg er sikker på, at han i fremtiden vil aflevere sit overskud mere diskret. - Men er det egentlig ikke synd. Hvorfor skal han dog ikke have lov til at hygge sig med det i sin egen sofa?"
"Nåja, det skulle jeg nok lige vænne mig til".
"Jeg skal lige sige et par ord om det psykiske. Ethvert menneske har behov for at være alene ind imellem, for at tænke, meditere eller bare koble af og lade tankerne og drømmene flyde frit. For mange er onanien ekstremt afslappende. Den består jo ikke kun i at man manipulerer kønsdelene og tømmer sædblærerne. Den foregår også i sindet, i tanker, drømme, følelser og fornemmelser. Nogle bruger porno, for at pirre de seksuelle fornemmelser, men egentlig er det ikke nødvendigt. Sindet kan sagtens selv producere strømme af billeder."
"Det synes jeg er afskyeligt, porno og den slags."
"Ja, det kan man mene hvad man vil om. Det er et rent moralsk spørgsmål. Jeg siger bare, at det er der bare for at stimulere nogle fantasier, som er der i forvejen ganske naturligt. - Men jeg vil til slut nævne nogle flere eksempler på onaniens funktioner. Det er jo ikke alle der har en sexpartner. Og jeg har nævnt unge drenge. De har ingen anden mulighed, hvis de da ikke bare vil lade sæden gå mens de sover. Men det er jo også en forberedelse til det egentlige kønsliv. Og så er der alle enlige mænd, eller de tilfælde hvor konen ikke er særlig interesseret i sex, men hvor de vil holde sammen alligevel."

Og så videre.
Nu må ingen tro, at jeg virkelig holdt dette vidtløftige foredrag for den arme Rosalinda. Jeg sagde vel nogle velvalgte visdomsord, men ellers sagde jeg bare, at hun - og William - skulle tage sig sammen og ikke lade den slags pjat ødelægge et godt parforhold.
Og hvor om alting er, så er der nu gået en rum tid, og de holder stadig sammen, og snart venter deres første.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 23/03-2013 17:11 af Kåemer Asmussen (Kåemer) og er kategoriseret under Blandede tekster.
Teksten er på 1308 ord og lix-tallet er 27.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.