Tekstdebatter · Så langt så godt, og så er man lost!

5 svar
Senest opdateret 7 år siden · 6 bruger(e) deltager
7 år siden

Da jeg ikke har det store behov for at leve af det jeg skriver, har jeg måske en lidt bagvendt tilgang til tingene.
Jeg kan se at man mest af alt får at vide, at planlægning og besindighed, er alfa og omega Det kan jeg bare ikke, sætter jeg mig først ned med en ide, er jeg tabt for omverden.
Mit helt store problemer er at jeg får nye ideer midt i det hele, og så ikke gøre det færdig jeg sidder med, fordi den nye ide distraherer.
Der er jeg så begyndt at skrive korte noveller i stedet, er der en god ide imellem, kan jo udvikle den senere.

Det er så sket nu, jeg er rent faktisk blevet færdig med noget der er godt og vel 47000 ord eller 250000 tegn langt (aner ikke hvilken måde man tæller på, syntes det er forskelligt lige meget hvor man kikker)

Jeg mener faktisk det er en ret god historie, som desværre er vanskelig at trænge igennem med har i DK.

Men der er en del fejl som en ret dårlig tidslinje i hovedpersonens liv. Der er en overlapning på 5 år der ikke kan lade sig gøre, og så er hun et sted mellem 32 og 39, afhængig af hvor man regner fra. Den anden bi/hovedpersons tidslinje er ikke stort bedre, så det skal jeg nok have kikket på. Desuden er der en bi historie, jeg bliver nød til at dykke lidt dybere i, for at få en rigtig god helhed i hovedehistorien, der rent faktisk giver en dybte. Det gør så også at fundamentet må rykke sig en del for handlingens skyld, men jeg mener det er besværet værd. Desuden har jeg syv forskellige måder den kan slutte på, dog med samme resultat.

Jeg kan godt se hvorfor planlægning er vigtig, men de konklusioner jeg er kommet frem til her, ville kun være blevet til, ved at sætte tanker til ord. Så jeg fortryder ikke min fremgangsmåde. Jeg ved jeg har meget at lære.

Men her er mine spørgsmål (Efter en meget lang indledning, håber i nåede hertil):

- Er det normalt at når man har skrevet det første udkast, kan vælte hele korthuset og starte næsten forfra, bortset fra at retningen er tydeligere?

- Efter jeres mening er det bedst at dykke direkte ned i omskrivningen efter i er færdige, eller har i bedre erfaringer med lige at trække vejret dybt og lade tingene falde til ro inden i starter igen.

Denne gang får det et skud, det skal prøves. Ikke sikker jeg nogensinde får mit navn på et bogomslag, men man kan ikke vinde, hvis man ikke spiller med.

Tak for jeres tid.

M.A.

7 år siden
7 år siden

Hej Marie

Din indgang til at skrive, kunne lige så godt være min. Jeg kender udmærket dine problemer. Men jeg vil gå direkte til spørgsmålene.

"- Er det normalt at når man har skrevet det første udkast, kan vælte hele korthuset og starte næsten forfra, bortset fra at retningen er tydeligere?"

Om det er normalt kan jeg ikke sige. Men jeg er ofte begyndt forfra. Dog vil jeg næsten altid beholde det første udkast, da det som regel indholder den tone man vil anslå, og kasserer man den,er det ikke så let at finde tilbage. Er tonen ikke ramt i første udkast vil jeg lægge det tilside et godt stykke tid og beskæftige mig med noget andet. Når du da vender tilbage til det, kan du se det med nye øjne og enten kassere det som håbløst, eller du kan tage fat med ny energi. - Sådan har jeg gjort utallige gange.

"- Efter jeres mening er det bedst at dykke direkte ned i omskrivningen efter I er færdige, eller har I bedre erfaringer med lige at trække vejret dybt og lade tingene falde til ro inden I starter igen."

Som regel vil jeg gå i gang med omskrivningen med det samme, fordi jeg da stadig vil have tonen og stemningen i mig. Men andre gange må man lade det ligge et stykke tid, som jeg skrev til første svar.

Jeg har mange gange sagt, at man skal skrive hundrede dårlige sider, for at kunne skrive en god. Det er min erfaring. At skrive er hårdt arbejde, og man skal ikke indbilde sig, at det kan være andet. Men så sker det en enkelt gang i mellem at det lykkes i første hug. Så er det bedre end orgasme.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Jeg er i gang med omskrivning nr.780 - sådan føles det i hvert fald - af min bog. Nogle gange er der gået lang tid imellem hver omskrivning, andre gange er jeg gået i gang ret hurtigt. Begge metoder har deres fordele og ulemper. Man har det hele bedre i hukommelsen, når man er over den med det samme, men man kan også være så dybt inde i den, så man har svært ved at få overblik.

En anden løsning kunne jo også være at lade en betalæser læse den igennem og pege de ting ud, der skal kigges på. Men det lader til, at du har en ret klar idé om, hvad der er galt, så gå dog i gang med det samme. Når du så har skrevet det udkast, kan du evt. prøve at lade den hvile.

Jeg ved ikke, om du er bange for at miste 'ilden' ved at lade den vente? Hvis dine idéer snubler over hinanden, er det jo en risiko. Men min erfaring er, at når først jeg går i gang igen, skal begejstringen for historien nok komme igen. Under alle omstændigheder er det en historie, der kommer til at blive hos dig længe, også længe efter du er blevet træt af den. Hvis du vil give den den opmærksomhed, det lyder som om, den fortjener, så skal der meget arbejde til, og det er ikke altid, man brænder lige meget for den.

Men holder du ud, kan det jo tænkes, du står med noget virkelig godt.

7 år siden
7 år siden

Folk er nok lidt forskellige med hensyn til at skrive om eller "bare" rette.
Selv opererer jeg ikke med omskrivning. (Jeg har vist gjort det en enkelt gang.) Men antaller af rettelser er næsten uendeligt og hertil kommer korrekturer.
Jeg er ikke god til at skrive på maskine, så jeg vil nødig lave en masse egentlige omskrivninger fra en ende af. Jeg vil hellere tænke tingene igennem.
Alligevel kan jeg godt se fordelen ved omskrivning, og den er at det måske giver en mere homogent tekst, rent sprogligt. Så er man ferm til at taste ...

7 år siden
7 år siden

Hmm om man decideret skriver om eller retter er vist ordkløveri :-) Lad være med at fokusere så meget på hvad der er "normalt". Du skal bare gøre det der er rigtigt for dig. Det være sagt er det selvfølgelig altid dejligt at blvie inspireret af andre.

Jeg tror jeg gør nogenlunde som dig - jeg er fuld af ideer og syntes egentlig på mange måder det er sjovere at lave noget nyt end at redigere/skrive om/rette. Nå historien bliver til skriver lidt om dit og lidt om dat, lidt på det kapitel og lidt på hint kapitel. Men på et eller andet tidspunkt skal der jo skabes en rød tråd uden huller I historien.

Hvis du har et kendt problem med din tidslinje så ville jeg personligt gå igang med at fikse det med det samme. Der er flere forskellige ting man kan gøre.
Jeg elsker f.eks store plancer hvor jeg kan tegne det. Det gør det meget nemmere for mig at "se" det og der med rykke rundt på ting så det kommer til at stemme. I samme forbindelse elsker jeg lister/punkter der næsten kan blive brikker man kan rykke rundt med. Jeg kender en der rent faktisk skriver ud og klipper manuskriptet op så man helt fysisk kan lægge det sammen på en ny måde.

Mht side-historien (del-plottet) så tror jeg at ville fokusere på den et stykke tid, give den sit eget liv og skrive den om / færdig. Så kan du flette den ind med hovedplottet bagefter.

Det er rigtig vigtigt at der ikke er "huller" I plottet og det er hårdt arbejde - som der også var en anden der skrev.

Som dig selv ved jeg heller ikke om jeg nogensinde får mit navn på et bogomslag men hey vi kan arbejde og blive bedre :-)

Fortsat god skrivelyst,
Hanne

7 år siden
7 år siden

Jeg kan bidrage med en anekdote, som jeg synes er ret tankevækkende. Følgende er et uddrag fra en bog der hedder Creativity, Inc., som handler om den kreative kultur i Pixar og er skrevet af en af grundlæggerne af firmaet. Det handler om udviklingen af filmen Up, som jeg synes er helt fantastisk godt og stramt skruet sammen - og som iøvrigt vandt en Oscar for bedste animerede film:

"In the first version (af filmens handling), there was a castle floating in the sky, completely unconnected to the world below. In this castle lived a king and his two sons, who were each vying to inherit the kingdom. The sons were opposites - they couldn't stand each other. One day, they both fell to earth. As they wandered around, trying to get back to their castle in the sky, they came across a tall bird, who helped them understand each other."

Dem af jer som har set filmen vil nok være enig med mig i, at den er uigenkendelig i beskrivelsen ovenfor - det eneste fællestræk er tilstedeværelsen af en fugl, ellers er det en helt anden film - men det var altså det de startede ud med. I bogen står der så videre, hvordan instruktøren indså at fortællingen ikke fungerede og derfor prøvede at grave efter hvad det var han prøvede at udtrykke med den - hvilken følelse eller fornemmelse - så han kunne lave den klarere. Og det tog mange versioner, før det blev til den film vi kender og som i hvert fald på overfladen handler om noget helt andet. :-)

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Så langt så godt, og så er man lost! er startet 16/01-2017 15:50 af Marie Alexander White (Marie Alexander) og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

2Krimikonkurrence Leitura
12 timer siden · heksemutter
45Dagens DJ
4 dage siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
10 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
10 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
26 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned, 2 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned, 2 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 6 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 15 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 27 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 9 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 16 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 17 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 20 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 21 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 23 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
3 måneder, 24 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
4 måneder, 1 dag siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
4 måneder, 15 dage siden · Løvinde
1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
4 måneder, 24 dage siden · Skriverkunstner
3Fortivlet: Ægteskab uden romantik -...
4 måneder, 26 dage siden · Maria77
8Poesi forlag søges
5 måneder, 5 dage siden · heksemutter
3Dagens Dok
5 måneder, 18 dage siden · HamDenKorte
5God digital bogside
5 måneder, 19 dage siden · HamDenKorte
3Dansk eller Engelsk?
5 måneder, 19 dage siden · cell
5Dagens Sketch (del en sketch/joke)
5 måneder, 20 dage siden · HamDenKorte
8Hjælp og råd vedr. Økonomisk værgem...
5 måneder, 24 dage siden · David H
162Hvad er du taknemmelig for i dag?
5 måneder, 24 dage siden · Ansu
2Voldtægts-kultur
5 måneder, 25 dage siden · Ansu

Tekstdebatter

4Digtteknikker: GAS-sætninger
10 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
10 dage siden · Tungnemt
0Astronautens Poetik
1 måned, 2 dage siden · Tungnemt
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 6 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 15 dage siden · AnsuLa
5Jeg er ny og vil gerne rigtigt i ga...
5 måneder, 29 dage siden · Skriverkunstner
34Hvad inspirerer dig
6 måneder siden · Skriverkunstner
4Til dem der skriver romaner...
9 måneder, 9 dage siden · MollyTrine
3Redigering for nybegyndere
1 år siden · Zofrost
9Kritik til tale
1 år, 3 måneder siden · Nicolas Jessen
8Hvor mange læser egentlig noveller ...
1 år, 6 måneder siden · Henning Nørgård
2Definitionen på erotiske tekster
1 år, 7 måneder siden · Nettish
9Hvornår har en begyndelse for meget...
1 år, 7 måneder siden · Gandalflight
12Hvordan skriver man en musical?
2 år siden · Cath Brown
3Spørgsmål om promovering af sin bog...
2 år siden · Savanti
6Teater stykke
2 år siden · Nicolas Jessen
0ideer og inspiration
2 år siden · Rising star
0Kritik / personlig / offentligt
3 år siden · Brehmer
0Inspirationsråd til at skrive digte
3 år siden · belmindelig
10Skriveblokering/flow
3 år siden · Prem
2opbygning
3 år siden · Avj81
7Novelle vs Kort Roman
3 år siden · mlsj
0Hej Alle sammen!
3 år siden · mlsj
9Voldtægter og overgreb
3 år siden · Ormstunge
3Ja ja, ser man det.
3 år siden · dino
20Hvad hedder det modsatte
3 år siden · Wernn
30Hvad er meningen med
3 år siden · Wernn
4Hvornår er en tekst mest for børn?
3 år siden · Pia Hansen
31Hvad mener i?
4 år siden · Jack the Rapper...