Julen


9 år siden 2 kommentarer Blandede tekster jul familieliv børn

2Duften af friske fisk
En varm sommerdag der midt i tresserne var min lillesøster og jeg... [...]
Blandede tekster · sommer, minder
8 år siden
4En gang glas
En varm sommerdag, og jeg var på ferie, ovre hos min storesøster ... [...]
Blandede tekster · minder
8 år siden
4Fastelavn
Og når vi nærmede os fastelavn skulle vi ud at købe en fastelavns... [...]
Blandede tekster · barndom, erindring, livet
8 år siden
3Månelanding
I midten af juli måned i 1969 skulle vi se rejsen til månen i tv.... [...]
Blandede tekster · erindringer
8 år siden
3Fiskehandleren
Da jeg var 5-6 år, kom der en fiskehandler, Chr. Falk, forbi en g... [...]
Blandede tekster · rejse, barndom
8 år siden
5Den store labyrint
. · En varm sommerdag, der sidst i tresserne, var min lillesøster o... [...]
Blandede tekster · barndom, minder, børn
8 år siden
3Den sidste skoledag før jul
Da det endelig blev sidste skoledag før jul, skulle vi have julea... [...]
Blandede tekster · julehygge, børn, årstider
8 år siden
2Lastbilen
Oppe i Sandholm stod der en gammel lastbil. Og den har nok stået ... [...]
Blandede tekster · frygt, sommer, mod
8 år siden
2Sæbekassebilen
En dag der i tresserne havde min storebror lavet en sæbekassebil ... [...]
Blandede tekster · virkelighed, barndom
8 år siden
4De korte bukser
Der i 1975 skulle jeg konfirmeres, og jeg var ude at købe det tøj... [...]
Blandede tekster · familieliv, religion, teenagere
8 år siden
3Farve-tv'et
En varm sensommeraften der først i halvfjerdserne kom der noget v... [...]
Blandede tekster · barndom
8 år siden
5Bryllup med dåser
Da min storesøster nummer to skulle giftes, der først i halvfjerd... [...]
Blandede tekster · familieliv, erindring, børn
8 år siden
2Engang trompet
Der i midt halvfjerdserne var man med på moden, hvis man havde et... [...]
Blandede tekster · børn, minder, erindring
8 år siden
3Der oppe i Thy
I sommeren 1970 var vi ude at køre en tur, og det var oppe i Thy,... [...]
Blandede tekster · børn, familie, frihed
8 år siden

Puls: 2,8

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Elo Ardal (f. 1960)
Da julen nærmede sig, der sidst i november, engang sidst i tresserne, gik de mindste af os ned i banken for at hente årets ulandskalender. Og da vi kom hjem med kalenderen, kunne vi sidde og drømme om, hvad der gemte sig bag lågene og især, hvad der gemte sig bag låge nr. 24. Endelig blev det den første december, og den første låge kunne åbnes. Det var altid min lillesøster, der skulle åbne den første låge, for vi havde kun en ulandskalender, og den skulle vi deles om. Vi havde også julekalender, som vi var helt alene om. Hele dagen skulle vi vente på at det blev aften, så skulle vi se julekalender i fjernsynet, i vores store 20 tommers sort/hvide fjernsyn. Kalenderlyset blev tændt. Så var der en gang hygge rundt om vores fjernsyn, så længe der var julekalender, og derefter kom der tv aktuelt, for det hed tv-avisen dengang. For det skulle vi jo også se inden vi skulle have vores aftenskaffe. Kaffe har vi altid fået, inden vi skulle i seng. Og hen midt i december begyndte min mor med at bage til jul. For hun ville ikke starte for tidligt, for så havde vi børn spist det meste inden juleaften. Syv slags småkager skulle der til, inden min mor syntes, at der var nok. Til brunekager lavede min mor selv dejen. Men hun bagte ikke selv brunkagerne, for dem sendte hun til bageren. Så stillede min mor småkagerne på øverste hylde i skabet. Så håbede hun, at vi ikke kunne nå. Men vi fandt næsten altid en løsning, så vi kunne nå den øverste hylde.
Sidste uge før juleaften begyndte min mor med den store julehovedrengøring, så alt kunne stråle. Vinduer blev pudset, gardiner blev vasket. Alt i huset fik simpelthen en omgang, og hun var først færdig, da hun havde fået ferniseret de gulve, der skulle have en gang fernis. Et par dage før jul kom min mors søster og mand fra København for at holde juleferie omme hos bedste. De havde altid noget med fra Dales varehus i København, hun havde næsten altid noget julepynt med, eller hvis hun havde fundet noget som hun syntes, vi manglede her i Humlum. Når vi skulle på juleindkøb, tog vi altid til Struer, hvis vi skulle til en storby for at handle. Men ellers handlede vi altid i Humlum, for der havde vi næsten alle slags butikker. Vi havde tre købmænd, en bager, brødudsalg. Mælke og oste udsalg på mejeriet. Slagter havde vi også, cykelhandleren, der også havde en masse legetøj og diverse nipsting. Træsko og støvler kunne han også levere. Skrædder, havde vi også i vores lille by. En møbelhandler, der solgte gulvtæpper. En El-forretning havde vi, og det var vores genbo. Derved kunne de fleste juleindkøb foregå i Humlum. Da det blev lillejuleaften, skulle vi børn pynte juletræet, inden vi skulle i seng. Juletræet blev pyntet med alt, hvad hjertet kunne begære, lige fra glaskugler, hjerter og kræmmerhuse, de små nisser skulle også have sin plads. Så manglede vi kun det nye pynt fra København. Vi måtte heller ikke glemme stjernen for det var det sidste der blev sat på træet. Så var træet klar til juleaften. Tidlig juleaftensmorgen gik min mor i gang med suppen, for den skulle stå og småsimre det meste af juleaftensdag. Suppen blev lavet helt fra bunden af både med hjemmelavede kød og melboller. Ved middagstid blev gåsen sat i ovnen sammen med flæskestegen. Risalamanden blev lavet med en mandel godt gemt i skålen. Derefter manglende min mor alt tilbehør til gåsen. Derved brugte min mor det meste af juleaftensdag i køkkenet. Hen under aften skulle vi hjælpe med at dække bord inde i stuen, der blev lagt juledug på, der blev dækket med det fine spisestel, og de fine glas blev også fundet frem. Sodavand og julehvidtøl blev også sat på bordet. De levende lys blev tændt, så var vi klar til den store julemiddag med suppen først. Det var en rigtig god suppe, så det endte næsten altid med, at jeg skulle have to gange. Da gåsen kom på bordet, var man næsten altid mæt. Gåsen skulle jeg næsten altid klemme ned, men gås ville jeg have. Gås med sprødt skind, hjemmelavet rødkål, brune kartofler, tyk brun sovs, det kunne man ikke lade gå forbi en. Risalamanden blev sat på bordet, det, der var i skålen skulle, deles mellem alle dem, der sad ved bordet, for alle skulle have en mulighed for at vinde mandelgaven. Som i øvrigt næsten altid var en marcipangris. Mandelgaven blev næsten altid vundet af min far, og han var rigtig god til at gemme mandelen, til vi var færdige med at spise op. Hvis vi ville have mere risalamande, kunne vi få det, men vi havde alle sammen fået nok. Så manglede vi kun opvasken, det skulle min storesøster klare, inden vi skulle danse om juletræet. Vi de mindste syntes at de var meget langsomme med opvasken, men de var jo også stopmætte af alt det julemad, som de lige havde spist. De blev da færdige til sidst. Juletræet blev sat frem midt på gulvet i stuen, lysene blev tændt, gaverne blev lagt under træet. Sommetider kunne alle gaverne ikke være under træet, så de blev stablet i hjørnet af stuen.
Så var vi klar til at danse om træet, vi plejede at synge tre-fire sange, inden vi havde fået nok, for der var ikke nogen af os, der kunne synge. Det var godt, der ikke var nogen der kunne høre det. Sangene skulle vi igennem, inden vi kunne få vores gaver. Vi plejede altid at få lidt legetøj, men for det meste fik vi tøj i julegave. Det legetøj, jeg fik juleaften, skulle afprøves, inden jeg skulle i seng. Så det kunne meget nemt blive sent, for vi skulle jo også have vores aftenskaffe med de småkager, som min mor havde bagt op til jul.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 22/04-2015 19:28 af Elo Ardal (Elo A) og er kategoriseret under Blandede tekster.
Teksten er på 984 ord og lix-tallet er 29.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.