2Kære Elskede
Kære Elskede · Tillykke med din dag i dag · Den dag du rundede 60 år · ... [...]
Digte
16 år siden
2Julekalender 2007 - 12. december
Luftpost · Det var atter mørkt på den gamle gård. Oppe på loftet va... [...]
Godnathistorier
16 år siden
0Julekalender 2007 - 11. december
Natligt besøg · Det var atter mørkt på den gamle gård. Alt var stil... [...]
Godnathistorier
16 år siden
0Julekalender 2007 - 10. december
Billedet · Det var atter mørkt på den gamle gård. Alt var stille. O... [...]
Godnathistorier
16 år siden
0Julekalender 2007 - 9. december
Drillenisser og spøgelse · Det var aften på den gamle gård. Der var... [...]
Godnathistorier
16 år siden
0Julekalender 2007 - 8. december
Knapperne · Det var atter mørkt på den gamle gård. Oppe på loftet v... [...]
Godnathistorier
16 år siden
0Julekalender 2007 - 7. december
I stalden · Det var atter mørkt på den gamle gård. Oppe på loftet s... [...]
Godnathistorier
16 år siden
0Julekalender 2007 - 6. december
Vasketøj · Det var atter mørkt på den gamle gård. Oppe på loftet sa... [...]
Godnathistorier
16 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Alice Trauelsen (f. 1949)

Legetøjsmusen

   Det er mørkt på den gamle gård. Oppe på loftet var Nifa vågen, han satte sig op i den gamle barnevogn og gabte. Sikken en larm der havde været det meste af dagen. Han skyndte sig op, og bankede på døren ind til Leonoras pigekammer. "Godaften, har du hørt den larm hele dagen," spurgte han ivrigt. "Ja da, nu er vi ikke alene på gården mere," svarede hun roligt.
   Nifa spurgte nysgerrigt: "Ved du hvem det er så du dem." "Ja," hun fortsatte, "3 menneskedamer, 3 hunde, et hav af katte, nogle kæmpe heste og nogle ponyer, det var vist det hele," sluttede hun. "Hvad skal vi lave i dag," han var meget ivrig." "Vi går en tur rundt på gården og ser hvad vi falder over," lo Leonora. Hun lagde sit sjal over skulderen. "Kom nu," han hoppede op og ned som en bold. "Rolig nu, jeg er ikke så hurtig som dig, husk på jeg er snart 200 år gammel."

De gik ned og kom i gangen. "Se der ligger en kat," sagde Leonora og pegede. "Skal vi ikke lave sjov med den, jeg er jo en drille nisse," lo han. Elvis, som katten hed, rejste sig og små knurrede: "Er her nogen." Ingen svar. Han tog sin lille legetøjs mus og smed den ned på gulvet, han lå selv højt oppe i sit katteklartretræ. Med et rejste musen sig op og råbte: "Du kan ikke fange mig, her er jeg," og så dansede den rundt på gulvet. Elvis satte sig op og kiggede overrasket på sin mus. Så blev han vred. "Hallo, ved du ikke at jeg er en kat, der æder mus og du er en mus? Og hvordan kan du snakke katte sprog?" Elvis var meget forvirret. Musen grinede bare og sang: "Jeg er Speedy og glad for fest, foran katten rider jeg på min hest, for ingen kat kan fange mig, Speedy den hurtigste mus her ude på landet, hurtigt som lynet er jeg væk," imedens dansede han rundt. "Vi får se," Elvis var rasende, så han sprang ned og stillede sig foran musen, men han blev bare stående foran Elvis. "Er du da slet ikke bange for mig, skal du ikke stikke af," han lød overrasket. Musen bare lo: "Bange for en kat, bange for dig, nej." Så pustede Elvis sig op og hans hale blev tyk, og så sprang han lige i det Nifa hviskede: "Loop de loop, du er slap." Nu var musen igen en legetøjs mus, og Elvis landede oven på den med et lille brag og tog den i poterne og knurede "Kan du se jeg kan fange dig," han kiggede på musen, den lå helt stille. Elvis puffede til den: "Sig noget din pralehals," men musen rørte sig ikke. Elvis tog den op i forpoterne og kastede den op i luften. Men musen landede bare på gulvet og rørte sig ikke. Elvis kigge forvirret på den. Nifa og Leonora stod og grinede. Så slog klokken 6: "Åh, vi må op, sagde hun. "Loop de lup giv et kys, og slip," sagde Nifa. Med et hoppede musen op og gav Elvis et stort kys på munden, han sprang forskrækket op. Nifa vendte sig om, og løb grinende op på loftet. Elvis tog forsigtigt sin legetøjs mus i munden og hoppede op i sit klatre træ. Her lagde han sig til at sove med musen mellem poterne.

Oppe på loftet sagde Leonora hurtigt godnat, og gik ind til sig selv. Nifa hoppede op i sin barnevogn seng, og her faldt han i søvn medens han tænkte på hvor sjov Elvis havde set ud og nu var der kun 22 dage til juleaften.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 04/01-2008 20:10 af Alice Trauelsen og er kategoriseret under Godnathistorier.
Teksten er på 613 ord og lix-tallet er 22.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.