20Manden med sneploven
Søvnig mor med · klapvogn · i morgenmørket · Lille snottede Sofie · der s... [...]
Digte · følelser, socialrealisme, thriller
10 år siden
10Panda
Pandabjørnen · æder bambus · fordi det har dens · forfædre · altid · gjort · ... [...]
Aforismer og gruk · natur, humor
10 år siden
19Brasiliansk klokkeblomst
Prolog · Langt borte · På den anden side af kloden, vokser en · særegen... [...]
Digte · natur, monstre, satire
10 år siden
25Vi er første generation
Vi er første generation, vi blev født i kolber · og ammet af maskin... [...]
Digte · samfund, science fiction
10 år siden
6Forår for Sophus
"styne: beskære et træs krone ved at skære det ned til en bestemt... [...]
Klummen · kæledyr, humor
10 år siden
8Sophus - Vandhund i problemer
Sophus, den glade engelske bulldog, er godt nok umanerlig glad fo... [...]
Klummen · humor, kæledyr, natur
10 år siden
9Hugin, Munin og Sophus
Sophus, den nu et-årige engelske bulldog, holder meget af sine gå... [...]
Klummen · natur, humor, kæledyr
10 år siden
12Valnøddefesten
Sani plukker de soldrukne brombær, der tynger de piggede grene. M... [...]
Fantasy · mystik, monstre, kærlighed
10 år siden
9Carls ouija-bræt - Del 2 af 2
Forfatteriet begyndte at køre igen. Men hans muse eller hvem der ... [...]
Fantasy · mystik, science fiction, forfatter
10 år siden
3Carls ouija-bræt - Del 1 af 2
Over den mandshøje pejs hænger et kudu-hoved med slanke og snoede... [...]
Fantasy · science fiction, forfatter, mystik
10 år siden
19Sophus, engelsk bulldog
Midt i den koldeste vinter blev Sophus født. En broget pølse brød... [...]
Smilebåndet · humor, kæledyr, natur
10 år siden
24Den søde ventetid
DEN FØRSTE MÅNED · 6. januar 2013 · Maria skriver digte i røde notesb... [...]
Noveller · graviditet, børn, mystik, skæbnefortælling
11 år siden
13Tilfældige hændelser
Det tordner. Simone skutter sig i lænestolen. Trækker det lilla u... [...]
Noveller · mystik, sorg, skæbnefortælling
11 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Mikala Rosenkilde (f. 1968)

Sverige

   Anna og Morten arbejdede koncentreret med de sidste forberedelser før rejsen.
   "Jeg ved, du ikke har været i Ungala før." Morten så op fra landkortet foran sig. "Men du har vel været i Afrika?"
   Anna tøvede, greb så en flaskegrøn sweater og pressede den ned i den bugnende taske. "Ja," sagde hun. "Det har jeg faktisk - jeg vil ikke lyve for dig. Jeg har kun været på et kort ophold i Afrika, da vi hentede de små elefanter."
   "I Congo?"
   "Ja, i 2004, men det gik meget stærkt. Jeg nåede ikke at opleve meget af kontinentet. Vi hentede otte pygmæelefanter i to lastbiler og var ude igen inden et døgn." Hun så op på ham. "Faktisk har jeg mest arbejdet bag skrivebordet, som forsker. Opgaven med Kongamatorerne bliver min anden opgave i marken. Tredje, hvis du regner 20 timer i lastbil gennem Congo for et job."

Morten så alvorligt på hende. "Nu håber jeg ikke du misforstår mig, Anna. - Men hvorfor i alverden har de sendt dig. Jeg mener, én uden erfaring?"
   "Fordi min chef tror jeg kan løse opgaven. Jeg ledede ekspeditionen i Congo og vi fik hvad vi kom efter og jeg har lige sendt Storsie her i søen af sted. De mener, jeg kan løfte opgaven sammen med dig, der allerede kender landet."
   Morten gned sig træt i ansigtet. "Men Anna, Ungala er et farligt land, Det er meget risikabelt det her."
   "Jeg kan klare mig selv." Hun lagde en tynd hvid bluse i tasken og en hårspray. Morten rynkede panden. "Hvad i alverden er det du pakker?"
   Anna kiggede forvirret på ham. "Hvad mener du?"
   "Ræk mig lige den taske." Han tog den ud af favnen på hende og tømte den over sengetæppet. "Det dér går ikke, øjeblik." Så forlod han rummet. Anna kiggede undrende efter ham.
   Han kom tilbage medbringende en rygsæk og tømte den for indhold. "Lad os pakke sammen." Han trak en krøllet rygsæk frem og smed den over til hende. "Det er sådan en, du får behov for. Ikke tasken." Han greb et bundt gråmelerede poser.
   "Her er det frysetørrede kød." Han løftede dem op for hendes undrende øjne. "Det får vi måske brug for."
   Anna kiggede mistroisk på de brunlige klumper. "Jeg tror ikke lige..."
   "Og det her er energipulver og her er energidrikke, der kan blandes op i kogende vand. Det har heller ikke fået Michelinstjerner, men det har reddet liv og det må vi så nøjes med. Anna kiggede forfærdet på det grålige pulver.
   "Nødraketten er kun til hvis det går helt galt og jeg skal nok tænde den, hvis vi når dertil. En førstehjælpskasse har du vel set før og soveposen, moskitonettet og regnslaget har du forhåbentlig selv. Se på mig, hvordan det skal pakkes. Det er vigtigt at gøre det ordentligt."
   Anna slog irriteret håret væk. "Nu skal du heller ikke gøre mig værre end jeg er, jeg har faktisk været spejder."
   "Ja, det ville man jo så ikke lige have gættet på," Morten rystede på hovedet.

Omsider var de to tunge rygsække pakket. Anna løftede sin egen tvivlrådigt. "Den er godt tung."
   "Ja, det vil den føles, i hvert fald." Morten nikkede. "Så burde vi vel være klar." Han åbnede vinduet og kiggede udover vandet. På søen brød krusningerne vandets rolige overflade. På den anden side af bredden sprang en hund ud efter en pind og dykkede. Morten tog sin rygsæk og bar den ned ad trappen til køkkenet. Hvis han var blevet lidt længere ved vinduet, havde han nok undret sig over, at hunden blev så længe under vandet. Det gjorde ejeren i hvert fald.


Ungalas regnskov
   Inde mellem bjergene

   Simon og Dennis stirrede på de hvidklædte skikkelser, der rengjorde efter offerfesten. De gik til og fra, og lå på knæ, mens de skurede gulvet. Ingen stemmer hørtes, ingen mælede et ord.
   To kvinder og en mand gik tæt forbi dem, uden at reagere på deres tilstedeværelse. Simon så det tomme blik i deres øjne, selv om de virkede fokuserede på deres arbejde. "Det er som om de er dopet," mumlende Dennis.
   "Sch!" Simon så forskrækket på ham. "Sch! Er du rigtig klog!"
   Omsider forsvandt de sidste hvidklædte skikkelser og salen lå tom og dunkel tilbage. Simon og Dennis trådte frem fra deres skjul. Der var jord og støv på Dennis kinder og hage. Simon så rædslen i hans blik, da de et øjeblik så på hinanden, før de søgte ind i de smalle gange, væk fra offerpladsen.

De havde gået nogle minutter, da en skrabende lyd, fik dem til at stivne. Så begyndte de at løbe. Dennis svingede lygten foran sig, mens han sprang fra åbning til åbning. Han vidste at en af gangene førte ud af bjerget. De lignede alle hinanden, flere var blinde stier, der endte brat og alle steder var der billeder af fugle på de høje vægge.
   "De har opdaget os!" råbte Simon og maste sig forbi ham, dybt ind i den næste gang. "De kommer der!"
   Dennis drejede hurtigt hovedet og så de hvidklædte skikkelser komme mod sig. Ikke hastigt, men fokuseret. De lignede svævende spøgelser i deres kjortler med fakler og lange stokke i hænderne. Alle havde blikket stift fæstnet på Dennis, der hastigt trak sig ind efter sin ven. Han slukkede lygten og satte den med rystende hænder tilbage i bæltet.
   "Åh, nej," lød Simons grådkvalte stemme inde i den smalle passage. "Vejen er blind..."

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 06/05-2008 23:44 af Mikala Rosenkilde (Mikala) og er kategoriseret under Romaner.
Teksten er på 901 ord og lix-tallet er 26.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.