Julen har bragt 2 - Aftenen derpå


3 måneder, 1 dag siden 2 kommentarer Kortprosa utroskab

1Skal vi lege doktor?
Det var lang tid siden de havde hengivet sig til hinanden, for hv... [...]
Noveller · børneleg, voksenleg
1 dag, 2 timer siden
2Lad der være lys
Det var fint vejr udenfor denne eftermiddag. Specielt ude på land... [...]
Noveller · brandstiftelse
6 dage siden
1Olie helvede
Søren følte fabrikslivet truede med at blive hans undergang. Dag ... [...]
Noveller · fabriksarbejde
1 måned, 17 dage siden
9Vanens magt
Du har fyldt så meget · men nu skal vores veje skilles · for du er ej... [...]
Digte · vaner, forkærlighed
1 måned, 21 dage siden
4Ordspinderen
"John, ryd så op på dit værelse!" sagde moren der bar rundt på va... [...]
Noveller · poltergeist
1 måned, 23 dage siden
3Skudår
Baggrunden for skudår blev fundet tilbage i Romerriget, hvor jord... [...]
Blandede tekster · ungdommelig, anderledes
1 måned, 25 dage siden
4Usikre tider
Camilla tog håndklædet fra håret og hang det fugtige håndklæde på... [...]
Noveller · kærlighedslængsel, usikker omverden
1 måned, 26 dage siden
5Bitter kaffe
Kaffen duftede ikke længere ung. Nu lugtede den doven og bitter. ... [...]
Noveller · bitter kaffe, venskab
1 måned, 28 dage siden
5Julen har bragt - Ny Komplet Version
Der var koldt udenfor, men det var jo også december, selv om man ... [...]
Romaner · venskaber, utroskab
2 måneder, 24 dage siden
1Julen har bragt 6 - Juleaften part 2
Ella bryder tavsheden: "Læser I lidt?" Hun retter på sine briller... [...]
Kortprosa · venskaber
2 måneder, 27 dage siden
1Julen har bragt 5 - Juleaften
Jeg har fejet mine spørgsmål til Louise inde under gulvtæppet ind... [...]
Kortprosa · venner
2 måneder, 28 dage siden
3Julen har bragt 4 - Dommedag
"Jeg kan forstå på Louise, at det ikke var en engangsforestilling... [...]
Noveller · venskab, utroskab
2 måneder, 29 dage siden

Puls: 80,3

Publiceret: 17
Afgivet: 117
Modtaget: 61
David Hansen (f. 1972)
Klokken er lidt over fem da jeg efter lang tids famlen får stukket nøglen i låsen. Men jeg kunne godt have sparet mig besværet. Hoveddøren er ulåst. Det kan kun kan betyde at Louise er hjemme. Jeg vælter småkoldset ind i gangen i lejligheden med posen med madvarer. De har for længst har fået stuetemperatur på gulvet i værtshuset. Jeg hænger jakken på bøjlen i skabet, og får taget skoene af, mens jeg hører tv'et køre i stuen.

Jeg hanker op i posen og går ud i køkkenet. Madvarerne vejer lidt til, men der er jo også mælk iblandt varerne som altid vejer lidt - ædru eller ej. Louise kommer ikke ud i køkkenet, som hun plejer, men bliver pænt siddende i stuen som hund man har sagt "Sit" til.

Posens indhold bliver ud på køkkenbordet, og jeg sætter de lunkne varer på deres pladser, og går ind i stuen hvor Louise ser noget ligegyldigt i tv. Mit mundtøj er ikke hvad det har været ovenpå den indtaget alkohol og mine tanker er omtumlede og flyvske. Jeg ved ikke hvad, jeg skal sige til Louise, men ved bare at jeg er skidesulten ovenpå al sprutten. Det var nok intet under at bartenderen inddrog bilnøglen og bestilte taxaen til turen hjemad.

"Hej skat, er du sulten? Ellers vil jeg begynde at lave mamse."

Louise kigger flygtigt på mig i stedet for tv'et, men ikke længe nok til at oprette øjenkontakt.

"Vi kan da godt spise tidlig hvis du gerne vil," siger hun lavmælt.

"Super duper... så går jeg i gang i køkkenet."

Jeg vakler tilbage til køkkenet. Jeg finder to ildfaste fade frem og går i gang med at åbne for plastikken omkring mørbraden med en stor skarp køkkenkniv over køkkenvasken. Mørbraden bliver befriet fra dets plasticfængsel og kommer i det ene fad. Jeg smører den ind i flydende fedtstof vasker hænder og kommer krydderier på, mens jeg tænker på om Peter mon stadig kommer til jul ovenpå dagens åbenlyse skandale med Louise som omdrejningspunkt.
   Jeg sætter ovnen på 225 grader sådan cirka og får åbnet for flødekartoflerne med den spidse kniv jeg brugte til mørbraden, og hælder indholdet i det andet ildfaste fad. Jeg sætter begge fade ind i ovnen og noterer mig tiden på armbåndsuret. Ventetiden forud bør vel bruges konstruktivt, så jeg tager en kold Tuborg Classic dåseøl fra køleskabet og går ind i stuen. Louise lader som om hun er opslugt af tv'et, da jeg sætter mig i den sorte læderstol og kigger indgående på hende.

"Der er mad om cirka 40 minutter," siger jeg og tager en ordentlig slurk, selv om jeg nok ikke burde drikke mere. Men det smager for godt til at lade være. Desuden har jeg ubearbejdede følelser der må munde ud i et eller andet. Hvis ikke diskussion så i druk.

"Okay," siger hun bare og kan ikke se mig i øjnene.

"Det er noget jeg må vide," begynder jeg og laver en kunstpause inden jeg forsætter: "Har du og Peter gjort det længe eller hvordan med det?"

Louises blik rammer gulvet og bliver fjern. Hun tænker.
   "Det skete bare lige pludselig. Det var ikke noget der var planlagt i begyndelsen," svarer hun stilfærdigt og ser over på mig.

"Aha! Så I har gjort det mere end en gang. Tak for svar."

"Ja, vi nyder hinandens selskab, og det var ikke meningen vi ville såre dig. Det var i hele taget ikke meningen at vi skulle være sammen - det skete bare."

Jeg ved ikke mine levende råd, hvad jeg skal svare - mit snakketøj plejer ellers ikke at fejle, men alkoholens procenter har gjort mig dum i hovedet. Jeg ved tidspunktet til at diskutere måske ikke er ideel i dag.

"Er det fordi jeg er dårlig i sengen eller var det bare Peters charme der tiltrak, så I fandt sammen?"

Peter kunne være en charmør når han ville være det. Det var sådan han scorede Maja, inden hun så ham for hvad han i virkeligheden var, egocentreret, og skred fra ham.

"Jeg ved det ikke, det sagde bare 'bang' lige pludselig. Det er svært at forklare." Hun kiggede over på mig som om hun prøvede på at sige undskyld, men at ordene ikke ville ud.

"Har I planer om at flytte sammen eller forgår det meste af jeres samtaler i soveværelset?"

"Flytte sammen, nej det har vi ikke talt om og det kan jeg heller ikke forstille mig i mine vildeste fantasi at vi gør. Hvad gør vi så nu?" spurgte hun.

Jeg tømte øllen og så på uret: "Vi spiser snart. Vi kan snakke om det i morgen. Til den tid vil mit hoved være bedre."

"Okay," smilede hun kort og usikkert.

Vi spiser og tænker hvert sit mens aften går på hæld i stuen. Jeg drikker yderlig et par øl undervejs, indtil jeg bliver træt af smagen og er blevet tilpas træt. Jeg går tidligt i seng, og føler at dobbeltsengen ler ad mig, mens Louise bliver oppe for at se tv.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 26/01-2024 16:13 af David Hansen (David H) og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 836 ord og lix-tallet er 27.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.