Familie, børn og parforhold · Utroskab

42 svar
Senest opdateret 2 måneder siden · Kåemer, Engbo, dino, thevoid, Morpho, Frank Viggo
2 måneder, 4 dage siden

I går sad jeg og undersøgte utroskabsstatistikken på Gallup.
Det er altid sjovt at læse statistikker, når man ikke ved, hvad man ellers skal. Nuvel statistikker er jo ikke sandheden, men i denne fremgår det, at mænd og kvinder er nogenlunde lige gode i den sag.

Jeg kom til at tænke på om utroskab egentlig ikke er en helt naturlig drift, der blot sættes i spil og om vi i samfundet skulle lære at acceptere sidespring som en følge af vores natur i stedet for at opleve det som et svigt og tillidsbrud.
Er tiden inde til at løsne monogamiets stramme bånd eller hvordan er det lige med det?
I Gallup står desuden, at det er de unge der dømmer utroskab hårdest og de er trods alt ikke produkter af hippie go happy tidens forældre.
Hvad er jeres holdning til utroskab? Findes det overhovedet, eller er det bare noget vi fandt på, for at bevare ægteskabet som institution og holde masserne i ave?
Camilla

2 måneder, 4 dage siden
2 måneder, 4 dage siden

Utroskab er noget værre rod, det giver satme ballade...
Specielt hvis man ikke er enige om det. Man sårer sin partner uanset hvor fuld man var...

Sex og forhold kæder jeg ikke sammen, at ligge og banke søm i konen er sgu ikke en kærlighedserklæring ...Det er en drift, det er mig der skal sprede min sæd mest muligt så jeg kan viderebringe mine gener. Nuvel kan et forhold reddes med sidespring feks pga manglende lyst til sex fra en af parterne synes jeg det er en god idé såfremt selve forholdet er værd at redde, man kan jo sagtens have det godt sammen uden at dyrke sex, man kan jo også bare lave en bunke...så er der ingen der bliver snydt.

hvorfor mister man tillid til sin partner "bare" fordi der har været et sidespring, min kærlighed bliver ikke mindre af hun har været ude og ride et andet sted, et det stoltheden der får et knæk? Er det fordi det går op for en mand ikke direkte ejer den anden? Og at den anden faktisk kan tænke selvstændigt

Jeg snakker meget med min afrikanske ven om det. De har et helt andet syn på forhold sex børn osv, han må gerne, og hun snakker om det fordi hun kun har prøvet ham ...deres kærligheds bånd virker stærkere og der skal mere end sidespring til at skille dem af. Når Yves snakker om utroskab er det naturligt, han omtaler det nærmest som nødvendighed for at opretholde sin mandlighed, det er en del af naturen gang ...Ja det er sgu nærmest en hel kunst at lytte på hans farverige forklaringer.

Samvittigheden slider en op, bærer man rundt på hemligheden med utroskab ødelægger det en, såfremt man har samvittighed og det har de fleste, den kan vlre mere ødelæggende end hvis sandheden kommer frem

Skal båndende smides? Aner det ikke, man skal ihvertfald være åben overfor problemstillingen

2 måneder, 4 dage siden
2 måneder, 4 dage siden

Hvad siger din ven så til hustruens nysgerrighed på andre mænd?

I Jydske lov stod der, at var en soldat længere end 7 vandløb væk fra hjemmet, så var der frit slag.

Under 2. Verdenskrig havde de tyske soldater feltbordeller med undervejs.

Mht. Tillidsbrud handler det måske mere om bedraget og løgnen, mere end knalderiet i sig selv.

Hvis det lå åbent for enhver, ville det måske også være mindre attraktivt?

Der må nødvendigvis også være andre parametre der spiller ind i forhold til, hvorfor utroskab ofte betragtes som syndigt eller som et brud på sikkerheden. Det kunne jo også være en del af vores ur gener, at sikre freden i flokken og derfor betragtes som Et no go for mange!
Jeg er nysgerrig!

2 måneder, 4 dage siden
2 måneder, 3 dage siden

Vi kender nok alle nogle situationer, hvor den lystige forbrydelse blev til så stor en smerte for den anden, så det ikke var til at bære.
Jeg kender nogle, hvor det kostede livet. andre er blev til alvorlig, livsvarig, psykisk skade.
Jeg er sikker på, at de fleste kender slige oplevelser.

2 måneder, 3 dage siden
2 måneder, 3 dage siden

Jeg kan godt mærke på ham at det ikke er det fedeste, men på sin helt egen underlige måde accepterer han det er sådan. Han ved hun ved hvor hjem er.

Det er muligt at det "forbudte " gør det mere attraktivt dog tror jeg ikke selv på den teori. Den virker for søgt. Menneskets drift er større end det.

Hvis vi snakker om at det er en naturlig drift ...Ja så er det jo naturligt og burde ikke skabe ufred i flokken.

Vi er opdraget/lært det er nogo. Vi kunne også have lært det modsatte, ville man så sige troskab er nogo?

Vi har i øvrigt et system/samfund som er mere attraktivt som single kontra forhold, det fremmer ikke ligefrem troskab.

2 måneder, 3 dage siden
2 måneder, 3 dage siden

Man kunne jo begynde med at omdefinere udtrykket "utro". Almindeligvis betyder det, at bolle udenom. I min ordbog betyder det, at man bryder de løfter man har givet. Har man lovet kun at bolle med den eneste ene, må man selvfølgelig holde det. Men når det bliver taget for givet at når man er i et parforhold, så har man automatisk afgivet sådan et løfte, selvom man ikke har nævnt det med et ord, så duer det ikke. Løfter, og især da løfter der binder en for livet bør man afgive bevidst og ikke automatisk.

Man kan udmærket leve sammen med en partner hele livet, og have andre, uden at være utro.

Kåemer
.

2 måneder, 3 dage siden
2 måneder, 3 dage siden

Det er da en meget god pointe. Utro kan jo også være gambleren der spiller hele husholdningsbudgettet op, så der ikke kan betales regninger til tiden bagom ryggen på familien.

Men hvis det nu er at bolle udenom, så er der jo mange følelser i spil, kunne man tænke sig.
Måske er det også besiddertrangen, du er min mand, du er min kone. Ordet min, har jo også en undertone. Det er territorialt område.
Måske er tanken om, at en anden mand/kvinde har indtaget den man elsker heller ikke så super velsmagende.
Selv i parforhold hvor man vitterligt har vedtaget, at det er frit land, hvad man vil nedlægge, er det vel uundgåeligt ikke at føle en hvis smerte eller frygt.
Der er ihvertfald noget på spil.
Jeg kan bare ikke finde ud af om vi er monogame væsener, eller om det er religion, kultur eller politiske årsager, der har formet det monogame værdisæt måske endda den romantiske Forestilling om den eneste éne?

2 måneder, 3 dage siden
2 måneder, 3 dage siden

Naturligt? Troskab?
Nu skal vi huske på, at i naturen er der 0ikke troskab som noget overordnet. Den ene han bekæmper nidkært den anden. Troskab er en beslutning byggende på en filosofi eller tro om en måde at omgås på.
Utroskab er det samme som tyveri.
Vel. Man kan aftale andre måder; men så er det jo heller ikke utroskab - f.eks. hvis man bytter ægtefælde.

2 måneder, 3 dage siden
2 måneder, 3 dage siden

Den eneste ene har været forbi men jeg lod DEM gå, mener jeg at have skrevet i et digt. Vi er jo en del som har haft flere eneste ene ... De eneste flere må det så hedde

2 måneder, 3 dage siden
2 måneder, 3 dage siden

Selv om man møder den eneste ene, så smelter man jo ikke sammen til at blive én person. Man har stadig sin egen sjæl, sin egen personlighed, sine egne tanker og drømme. Man mister jo ikke sansen for hvad der er smukt og tiltrækkende, man får sine egne venner, har sine egne interesser. Når to voksne mennesker lever sammen så tilpasser man sig hinanden, får meget fælles, man kompletterer hinanden, respekterer hinanden. Man kan godt udfordre hinanden, det er jo en del af et parforhold. Der vil altid være noget man er fælles om og noget man har hver for sig. Et godt parforhold består af to frie mennesker.

Kåemer

2 måneder, 3 dage siden
2 måneder, 3 dage siden

Når jeg slår utro op, så vælter det frem med overskrifter som: Find de ti hyppigste tegn på utroskab. Utroskab og tilgivelse. Hvem er utro og hvad karakteriserer disse personer.

Det strider fuldstændig imod disse mere frihedstænkende holdninger, der præger denne debat.

For har vi dette frisind, de fleste af os?

I efterretningstjenesten bruger man også deciderede efterretningskvinder, der er smukke og som kan nedlægge magtfulde mænd i de tilfælde, hvor man har brug for et middel til afpresning, blandt mange andre metoder.
Men sex virker og sex skræmmer, hvis den er handlet i uoverensstemmelse med gemalen eller hustruen derhjemme.

Jeg tænker at der går lidt hokus pokus i disse holdninger, dog nævner Søren at utroskab er noget møg i starten og Engbo har oplevet et tilfælde , hvor konsekvensen var døden.
Der er lavet alverdens forskning omkring hvilke mén hippiebørnenes børn fik på psyken forårsaget af den fri seksualitet mellem alverdens parter og køn.

Engbo, hvorfor skulle det ikke være en del af vores natur at være tro?
Der er da dyrearter, der holder sig til en fast "partner" gennem hele livet. Det har intet med troskab at gøre, men rent instinktivt forbliver de sammen.

Jeg tror bedre, at en kvinde kan klare en utro mand, fordi det ligger som en del af mandens fortælling at sprede sin sæd, hvor det har vi kvinder trodsalt lidt sværere ved at bruge som forsvar.

Dig er Søren inde på noget, der er interessant.
Sex og forhold er ikke det samme, lyder meldingen. Det er da en helt anderledes måde at se et forhold på, eftersom sex handler om et begær og måske udvikler begæret sig til et potentielt parforhold, hvor det at have sex sammen bliver til en del af kærligheden. Selve akten bliver en form for helligt rum mellem to mennesker. Et rum som kun de to deler. Når en af parterne så knalder udenom, så er der da noget der bliver ødelagt, efter min opfattelse.
Men så kommer afrikaneren ind med hans måde at definere manddom på og nuvel, selvom det ikke er et hit, lader han hustruen få glæden ved andre, fordi han er sikker på hun kommer hjem.
Det der adskiller sig her fra generel utroskab er jo det faktum, at de taler dammen og har en forståelse for hinandens liderlighed og trang til at være nysgerrige på selve sexlivets mange nuancer.
De har en gensidig respekt som Kåemer også er inde på er vigtig, i et forhold mellem to frie mennesker.

Men jeg spørger igen.
Er de fleste så frie?

Hvad er utroskab et brud på?
Er det ikke tilliden og netop det særlige forhold i at give sig hen til hinanden?

Hvor kommer jalousien fra, så nogle får lyst til og bliver i stand til at slå ihjel eller begå selvmord, fordi lidelsen er for stor?

Hvad er utroskab et brud på?

Er det kærligheden?

Er det bedraget?

Er det angsten for at miste?

Er det samfundets vedtagede moral på området. Med andre ord et brud på, hvad normen har vedtaget som gældende regel, eksempel afstedkommet og som del af den kristne kulturarv vi har med os, om vi vil det eller ej?

Hvad er det, der gør, at utroskab forbindes med noget af det mest illoyale i et forhold?
Der står spalte op og spalte ned fra terapeuter om den slags ting og det handler da vel ikke kun om penge, men også om, at der er lidelse forbundet dermed.

Men er vi monogame væsner, når alt kommer til alt og hvorfor skulle vi være det?

2 måneder, 3 dage siden
2 måneder, 3 dage siden

Der er altså også noget andet. Det der skiller debatten her, er de eksempler hvor parterne i forholdet reelt set taler sammen og har modet til det og så dem der ikke gør, hvor det så ender med at blive en utro affære.

Er det den manglende evne til at kommunikere frit, der i virkeligheden forstyrrer parforholdets frihed og fælles ramme?
Mere end det er sex delen i sig selv, der forstyrrer?

2 måneder, 3 dage siden
2 måneder, 3 dage siden

Men hvad er det der afholder os fra at tale sammen, med den vi siger godnat til og elsker, hvis det da er det man gør i et ægteskab eller parforhold. Men Det må være præmissen, hvorfor ellers være sammen?
Skammer vi os over lysterne, drifterne, vores seksuelle drivkraft?, således at vi taler med alle andre, (hvis vi overhovedet taler) end lige præcis med den, vi har valgt at dele livet med?

Hvorfor det, hvis det er en præmis?

2 måneder, 3 dage siden
2 måneder, 3 dage siden

Årh for fanden det er pisse svært emne det her, vi er så forskellige med religion, kultur, almen opdragelse og fucknesshed ...men det at tilgive kræver et stort hjerte og så er det nok et godt hint til at få løst nogen ting :)

2 måneder, 3 dage siden
2 måneder, 3 dage siden

Haha så kom fucknessheden med. Måske er vi bare dømt til at være fucked!

2 måneder, 3 dage siden
2 måneder, 3 dage siden

"Kultur er vaner" skrev Harvig Frisch engang, og Poul Henningsen sagde at "kultur er kamp". Begge dele er vel rigtigt. Vaner styrer vort liv, og der må kamp til for at løsrive sig fra dem.

Kulturens vaner har selvfølgelig oprindelig sin gode begrundelse, men lever så videre som en understrøm i kulturen længe efter at begrundelsen er forsvundet. Det er bare vaner, men vi er tilbøjelige til at betragte dem som absolutte sandheder og leveregler.

"Jalousi er kærlighedens måde at vinke farvel på." skrev Tove Ditlevsen. - Kom ikke og fortæl mig, at jalousi er begrundet i kærlighed. Uden respekt er der ingen kærlighed, og hvor er respekten når man er jaloux..

Kåemer

2 måneder, 3 dage siden
2 måneder, 3 dage siden

Jeg har en klar holdning til utroskab og det er at det er total uacceptabelt.
Jeg har selv prøvet og blive udsat for det og den oplevelse, gav så meget smerte og den sidder stadigvæk dybt i mit hjerte.

Hvis jeg bliver udsat for det igen, så er der kun en vej og det er ud af mit liv.

Jeg har ingen tilgivelse for dette

2 måneder, 3 dage siden
2 måneder, 3 dage siden

Min kæreste er et frit menneske, ikke et ejerskab uanset om vi har valgt at danne par ...hun finder i øvrigt alligevel ikke noget bedre end mig!

hvis det er fast elsker så vil jeg nok overveje om hun ikke bare skulle blive der, men engangsknald "op i røven med det", det magter jeg simpelthen ikke bruge energi på, jeg bliver mere sur hvis hun buler bilen eller drikker den sidste øl!

jeg er blevet tilgivet, har selv tilgivet både utroskab og stor misbrug af mine penge der stadig har konsekvenser for mig der 15 år efter, jeg har også engang taget en kæreste på fersk gerning, det var i øvrigt en meget "sjov" oplevelse jeg næsten ikke ville være foruden!

2 måneder, 3 dage siden
2 måneder, 3 dage siden
#18 Engbo

#16 Frank Viggo
Det er godt at have en klar holdning. Men det er ikke rigtigt at sætte livet ind på det. Klare holdninger er beregnet til at påvirke - være eksempel for andre.

Ellers ville vi jo heller ikke skrive her - ellers kunne vi jo bare holde moralen for sig selv - eller frisindets vilde frugter. Skulle vi i øvrigt af religiøs overbevisning holde på troskabet, så er reglerne jo temmelig stramme. "Bare den, der i sine tanker forfører næstens hustru er skyldig for dommen."
Sådan var Jesu tolkning og ordre. Her er vi n ok mange skyldige.

2 måneder, 3 dage siden
2 måneder, 2 dage siden

At være et frit menneske er jo ikke det samme som, at det er rigtigt at såre ens partner.
Måske er der en pointe i, at det er lettere at se igennem fingrene med et knald end en længerevarende romantisk affære.
Jeg ved det sgu ikke!
Jeg ville gå følelseskold overfor den mand, der bedrog mig. Ikke den mand der var modig nok til at stå ved!
Hvis han er mand nok til at knalde, tør han også godt stå ved intentionen inden knalderiet går igang. Så ville jeg føle mig respekteret og fri.

Gad da ikke glo på en krybende hund, bagefter.
Stå ved den man er - i det forhold man kender sig selv, uagtet, hvad man er og hvad man gør.
Det er min pointe.
Til hest med regler, kultur osv.
Vi skal ikke skamme os.
Men vi skal være autentiske!
Turde sige, turde tale, turde miste osv.
Men om jeg ville gå i døden for en utro klaphat. Aldrig i livet. Det er livet sgu for sjovt til og jeg ville aldrig sætte mit liv under en andens og da slet ikke én, der havde svigtet min tillid.

Jalousi Kåemer!
Nej den er ikke en del af kærligheden. Den er det grimme fjæs af et lavt selvværd, der er bange for at miste kærligheden.

Jeg er jaloux. Jeg kan ovenikøbet finde på mine helt egne historier at rase over. Min mand ved at det er en del af mig og han lader mig skælde ud også når det er langt ude.
Sådan er jeg bare. En del af mit defekte sindelag. Men jeg ved det og derfor begrænser jeg det. Men jeg vil ikke skamme mig over den side. Så vi har lavet en aftale hos os derhjemme. At hvis man vil knalde en anden, så siger vi det højt inden det sker. Så den anden har en chance for at føle sig ligeværdig.
Men jeg ville da blive skide såret alligevel.
Dog ser jeg ikke mennesket som monogamt. Monogami er en systemtænkning der gavner samfundsordenen.
Den har intet med Gud at gøre, og derfor er det mærkeligt at skammen pløjer sig ind i seksualitet og drifter. Det er jo ikke dér problemet er. Det er når vi lyver, uagtet det kun er en lille løgn.
Camilla

2 måneder, 2 dage siden
2 måneder, 2 dage siden

"Monogami er en systemtænkning der gavner samfundsordenen"

Jeg er ikke enig! Jeg mener derimod systemet har regler og love der skiller folk af og gør det lettere for dem at skilles

2 måneder, 2 dage siden
2 måneder, 2 dage siden

Camilla

Du skriver om din egen jalousi. Hvad ville du så sige, hvis din mand sagde, at det ville han ikke finde sig i, og om du indbildte at du ejede hans seksualitet?

Kåemer

2 måneder, 2 dage siden
2 måneder, 2 dage siden

Hvis jeg er sammen med min elskede, er det noget han giver mig. Det kan aldrig, aldrig, aldrig være noget jeg har krav på.

Kåemer

2 måneder, 2 dage siden
2 måneder, 2 dage siden

Jeg bilder mig ikke noget ind. Han er fri til at gøre, hvad han vil. Vi ses trodsalt ikke mere end ca. 3 måneder om året. Så det er jo ikke fordi han er lænket og ejet. Der er dog en ting jeg ikke vil være med til. Det er at blive ført bag lyset.
Så hvis det med andre partnere sjal praktiseres, så skal det aftales som en fælles leveregel. En gensidig aftale. Han skal sgu ikke knalde nogen uden mit vidne. Er du da tosset?

2 måneder, 2 dage siden
2 måneder, 2 dage siden

Krav på?

2 måneder, 2 dage siden
2 måneder, 2 dage siden

Ja, måske er jeg tosset. Det synes jeg nu ikke. Jeg har bare nogle andre erfaringer. Jeg og min ven har været sammen i otte og fyrre år, og har aldrig haft nogen bånd på hinanden, heller i den henseende som der her er tale om. Og ingen skal sige, at vi har manglet kærlighed til hinanden.

Men naturligvis mener jeg ikke, at vores levemåde nødvendigvis vil være lykken for alle.

Men der er jo lige det der med, at kultur er vaner.

Kåemer

2 måneder, 2 dage siden
2 måneder, 2 dage siden

Hej Kåemer
Jeg ved godt at du ikke er tosset. Det ville nok have hørt sig lidt mere muntert an i en verbal dialog, hvor vi sad over for hinanden end i en skriftlig debat på Fyldepennen. Det var ikke respektløst ment, så håber jeg hermed har genoprettet den bramfrie tone. Jeg vil være opmærksom på mit sprog fremadrettet.
Camilla

2 måneder, 2 dage siden
2 måneder, 2 dage siden

Camilla

Nej, nu MÅ du altså ikke tro at jeg er såret eller fornærmet. Jeg elsker din bramfri tone. Og du ved, at jeg hele vejen igennem har beundret dit sprog, så det skal der ikke laves om på. Kom bare an, jeg skal nok svare for mig.

Og når nu den skrækkelige jul og nytår er overstået, håber jeg vi igen kan sidde over for hinanden og krydse klinger, mens Finn serverer kaffe og blødt brød.

Kåemer

2 måneder, 2 dage siden
2 måneder, 2 dage siden

Godmorgen :-)

Kåemer
"Hvis jeg er sammen med min elskede, er det noget han giver mig. Det kan aldrig, aldrig, aldrig være noget jeg har krav på."

Jeg er dybt uenig.
Jeg mener bestemt at man har krav på knalderi og elskov med den man par med.
Ellers er man da bare rigtig gode venner.
Jeg er enig i at det ikke er noget man kan tvinge ned over hovedet på sin partner. Men hvis det seksuelle ikke er en naturlig del og lyst af parforholdet, så er det da højst besynderligt.

2 måneder, 2 dage siden
2 måneder, 2 dage siden

"Hvis jeg er sammen med min elskede, er det noget han giver mig. Det kan aldrig, aldrig, aldrig være noget jeg har krav på."

Det er faneme smukt!!!

Jeg har levet i et forhold Hvor sex var ligeså sjældent syn som bigfoot ...

2 måneder, 2 dage siden
2 måneder, 2 dage siden

Camilla

Hvorfor må det dog ikke være besynderligt? Skal alting bare være "normalt".

Sex er en del af kærligheden, men i en debat som denne får man indtryk af at kærligheden snarere er en del af sexlivet.

Når man er nyforelsket fylder seksualiteten næsten det hele. Senere rykker flere af livets realiteter frem og bliver væsentlige. Det er så forskelligt fra par til par hvor meget sex fylder i forhold til livets og kærlighedens andre værdier. Jeg har kendt stormende kærlighedsforhold, hvor der slet ikke var sex. - Det må dog nok siges at være besynderligt.

Kåemer

2 måneder, 2 dage siden
2 måneder, 2 dage siden

Jeg har aldrig set en Bigfoot endnu. Så det må da have været som at vandre i ørkenen som en tørstig kamel.
Godt for dig, at du kom ud af den ørken.

2 måneder, 2 dage siden
2 måneder, 2 dage siden

...vi er sammen igen

2 måneder, 2 dage siden
2 måneder, 2 dage siden

"Sex er en del af kærligheden, men i en debat som denne får man indtryk af at kærligheden snarere er en del af sexlivet."

Super skrevet!!!

2 måneder, 2 dage siden
2 måneder, 2 dage siden

Til dig Kåemer
Det handler da ikke om at noget skal være normalt.
Vi er jo driftstyrede skabninger. Den platoniske kærlighed er da meget romantisk, men så er det en anden slags kærlighed og i forhold til debattens tema, så er det jo utroskaben der er omdrejningspunktet og spørgsmålet om, om vi egentlig er skabt til monogami fra naturens side.
Hvis vi sammenligner os med aberne som er det dyr vi kan sammenligne os mest med, så er aber generelt ikke monogame. Kun springaben er kendt for det karaktertræk. Okay nu er vi heller ikke aber, men vi er trodsalt et dyrisk væsener kan sammenligne dele af vores udviklingstrin med abernes.

Vidste I iøvrigt, at flamingoer og pingviner kan leve i homoseksuelle forhold?

Det har noget med dopaminindholdet i hjernen at gøre.
Gad vide om dopaminniveauet hos mennesket også styrer seksualdriften hos mennesket og om mennesker med højt eller lavt niveau af dette stof
i hjernen forårsager større trang til at knalde eller ej.

2 måneder, 2 dage siden
2 måneder, 2 dage siden

Så håber jeg at I har fundet jeres oase sammen, Søren.

2 måneder, 2 dage siden
2 måneder, 2 dage siden

der er en abe art der "øver" sig på hjorte!

2 måneder, 2 dage siden
2 måneder, 2 dage siden

I må have en dejlig dag. Efter husbond er kommet hjem, er der gået ren gavebod i foretagendet.
Ha ha, nej pjat med mig.
Skal i Templet.
Men forventer absolut mange gaver i juleferien;-)
Hyggehejsasa

2 måneder, 2 dage siden
2 måneder, 2 dage siden

livet er en lang opgave, og der er løsninger på alle problemer...

2 måneder, 2 dage siden
2 måneder, 1 dag siden

Camilla

"... spørgsmålet om, om vi egentlig er skabt til monogami fra naturens side"

Jeg ved godt, at Camilla er gået på pause, men så ligger det her til hun kommer tilbage. Men i øvrigt .er det et alment spørgsmål.

Jeg citerer sommetider kloge mænd og kvinder, så nu vil jeg citere mig selv fra et lille essay jeg skrev for en tid siden:

" Jeg tror, at jeg er en Guds skabning, en hel speciel skabning. Ikke sådan, at jeg er udgået færdig og perfekt fra hans hånd eller værksted, men jeg er skabt ud af den proces han en gang har sat i gang, som et princip eller en spire, med visse egenskaber, muligheder og evner, som det så er min opgave og pligt at udfolde og udvikle. Hvis jeg var en fugl i luften, en ræv i skoven eller en fisk i vandet, ville jeg udvikle mig præcis som det var meningen, men da jeg er mig, et menneske, et individ, så skal jeg selv arbejde på at blive det, som det var Guds vilje, at jeg skal være."

Det er i denne forbindelse ligegyldigt om man taler om Gud eller naturen. Jeg tror at vi fra fødslen er udstyret med visse grundlæggende elementer og karakteristika, men at det er op til os selv at udvikle dem. Det gælder også vores seksualitet. Også den udvikler sig gennem livet, dels ved vores egen vilje og dels gennem den kultur vi er en del af.

Kåemer

2 måneder, 1 dag siden
2 måneder, 1 dag siden

Menneskene har for mange år siden fundet ud af at en vis organisering af de erotiske forhold var ønskelig.
Man havde grundlæggende to behov: Behovet for tryghed og lødig omsorg for de børn der var erotikkens biprodukt. Og så behovet for tilfredsstillelse af den erotiske trang.
Og man indså, at disse to behov kunne stride imod hinanden.
Mange steder har man vedtaget at smfundets magt skulle backe up omkring pardannelsen. Det vil sige at hvis den aftalte pardannelse (ægteskabet) bliver brudt, vil kollektivet hjælpe med at få misdæderen tilbage i folden.
Dette arrangement kan der være gode og mindre gode grunde til at være enig i.
Jeg tror at Maslow spiller en rolle her. I vor verden har kvinder fået råd til at leve alene og få et barn uden at hane en fast mand til at sponsere foretagenet. Moralen og materielle forhold har stor betydning.

Men selv i en moderne verden må man agte på de løfter man personligt giver. Vil man tages alvorligt som menneske, må man også tage vare på de eder man har svoret.

2 måneder, 1 dag siden
2 måneder, 1 dag siden
#41 Engbo

Ja, dino, man behøver ikke at være religiøs, for at vide, at ens handlinger udvikler personen i forhold til omgivelserne. - at der er en pris for ens adfærd.
Tillidsbrud er altid svært at genoprette. Så lad os da prøve at være ansvarlige i det nye år!

2 måneder, 1 dag siden
2 måneder siden

Ja, lad os være ansvarlige, og ikke alle de små nedværdigende fiduser, hvor vi leger med vores egen ansvarlighed.

Kåemer

2 måneder siden

Besvar debattråd

Debatten Utroskab er startet 20/12-2017 06:34 af Camilla Weidinger (Morpho) og er placeret under Familie, børn og parforhold.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

0Ørehængere
2 timer, 11 minutter siden · Kåemer
13Skrivegruppe Midtjylland
2 timer, 36 minutter siden · LineG
12Nogen der har gang i noget
2 timer, 54 minutter siden · nillepoulsen
10Et sted jeg kan gemme min tekst
3 timer, 20 minutter siden · nillepoulsen
23Åh nej! - Ikke igen!
12 timer siden · Engbo
1652Dagens ord
13 timer siden · Engbo
12Hvad er du taknemmelig for i dag?
18 timer siden · Syrene Hvid
9Det at skrive
23 timer siden · kirstine12
7Gode danske udviklingsromaner?
2 dage, 4 timer siden · Vacca foeda
21Erfaringer med forlaget Mellemgaard
2 dage, 21 timer siden · Gorm Winther
37Dagens Vits
2 dage, 21 timer siden · leviP
0illustrationer
4 dage siden · kirstine12
2Lysets Engel
7 dage siden · Engbo
1Skrivekursus KBH
8 dage siden · Bondekonen
17Bandeord
12 dage siden · Engbo
26Evolutions forskning.
12 dage siden · Inghard
3smerter når jeg læser
12 dage siden · cronio
11Sand identitet på Fyldepennen
12 dage siden · Dyppepennen
6Verdens bedste roman
14 dage siden · Morpho
5Skal vi skrive en gyser sammen?
18 dage siden · smukkehjerte
3Kontraster
18 dage siden · smukkehjerte
0drilsk beskrivelse
19 dage siden · DenFrieNukleoti...
2Forfatterskole Århus
20 dage siden · Kato
3Et kuk om kommentarer
22 dage siden · Morpho
0Kritik
25 dage siden · Brehmer
0Irrelevante kommentarer
25 dage siden · vinterberg
22#metoo
29 dage siden · dino
3Underlig sætning
1 måned, 4 dage siden · DenFrieNukleoti...
2Fortælle bogens historie på en visu...
1 måned, 10 dage siden · Dizzy76
5Skriveblokering
1 måned, 11 dage siden · Dizzy76
13Forfatterhøjskole - God ide eller s...
1 måned, 13 dage siden · Miana
2Musik og maleri
1 måned, 15 dage siden · dino
8Min moders stemme
1 måned, 16 dage siden · Engbo
8Glædeligt jul og godt nytår!
1 måned, 23 dage siden · Engbo
17Musik man kan lide, men ikke ved hv...
1 måned, 25 dage siden · Kåemer
2Slagtryk
1 måned, 27 dage siden · heksemutter
42Utroskab
2 måneder siden · Kåemer
6Et Spørgsmål
2 måneder, 10 dage siden · Bondekonen
109Selvforsvar
2 måneder, 12 dage siden · thevoid
33Er ligestillingen umagen værd?
2 måneder, 13 dage siden · Morpho
1Forbrugersamfund
2 måneder, 16 dage siden · Camra
30Gentleman eller kvinde
2 måneder, 16 dage siden · Morpho
8Uforståelige digte
2 måneder, 18 dage siden · Agrippo
12Hurra nu nåede bogen frem.
2 måneder, 21 dage siden · heksemutter
15Overgreb
2 måneder, 24 dage siden · Morpho
0Fed guide til at skrive dialog
2 måneder, 25 dage siden · Dizzy76
0Bruger du cliffhangers i din tekst?
2 måneder, 25 dage siden · Dizzy76
4Svarkommentar
2 måneder, 28 dage siden · Kekko
4Når det kommer til at skrive beskri...
2 måneder, 28 dage siden · Brownie Jannik
21Ligger-lægger
2 måneder, 29 dage siden · solvejgh
24Skuespil
3 måneder, 3 dage siden · Kåemer
1Kursus / Online undervisning
3 måneder, 5 dage siden · kmjensen
8Filmen over alle
3 måneder, 7 dage siden · dino
4Illustrator og forfatter, samt inds...
3 måneder, 10 dage siden · prefu
6Beskrivelse af lyde...
3 måneder, 13 dage siden · amandastorgaard
2Ny facebookgruppe: Forfattertricks ...
3 måneder, 14 dage siden · Dizzy76
21Eternal DarkRay udkommer i 2 dele
3 måneder, 19 dage siden · Jeremy Dusk
1Lokation reception - København
3 måneder, 20 dage siden · Bondekonen
5ABC
3 måneder, 21 dage siden · dino
3Litteratur festival for Horror m.m.
3 måneder, 22 dage siden · Fink
8Novelle - input til håndtering af t...
3 måneder, 22 dage siden · Pino
32Afslag
3 måneder, 24 dage siden · prefu
3Hvad sker der, når han dør?
3 måneder, 26 dage siden · Blækhuset
8NaNoWriMo - National Novel Writing ...
3 måneder, 27 dage siden · Syrene Hvid
11Kønsskifte
3 måneder, 29 dage siden · smukkehjerte
18Din dag.
3 måneder, 29 dage siden · smukkehjerte
6Inspiration
4 måneder siden · leviP
3cliffhang...
4 måneder, 2 dage siden · dino
15Oplæsning ved festuge-event i Aarhu...
4 måneder, 4 dage siden · Syrene Hvid
13publiceringsbesvær - kan nogen hjæl...
4 måneder, 5 dage siden · Anni Idorn
20Hvordan finder jeg en titel?
4 måneder, 8 dage siden · dino
10Legalisering af cannabis
4 måneder, 10 dage siden · thevoid
16Hvad er det der gør dig til forfatt...
4 måneder, 12 dage siden · Pino
4Ungdomsroman- længde?
4 måneder, 13 dage siden · prefu
10Spørge Jørgen
4 måneder, 14 dage siden · Kattegat
5Relancering
4 måneder, 15 dage siden · dino
2Skrivegruppe på Fyn/Odense
4 måneder, 19 dage siden · KitKatten
7Redigering.... tekstpandex
4 måneder, 24 dage siden · dino
0Kritik på min tekst
4 måneder, 25 dage siden · Manden fra Nord
29ytringsfriheden
4 måneder, 26 dage siden · thevoid
2Hvilken kontrakt skal jeg vælge
4 måneder, 26 dage siden · DE-O
1Emails til de stræbende
4 måneder, 27 dage siden · Kåemer

Familie, børn og parforhold

42Utroskab
2 måneder siden · Kåemer
33Er ligestillingen umagen værd?
2 måneder, 13 dage siden · Morpho
15Overgreb
2 måneder, 24 dage siden · Morpho
3Hvad sker der, når han dør?
3 måneder, 26 dage siden · Blækhuset
16Monogami-utroskab
8 måneder, 8 dage siden · maryanna
14Ung på vej ud i hashmisbrug- Hvad g...
8 måneder, 15 dage siden · Anita A
8Blotter
11 måneder, 14 dage siden · Kåemer
8Overgreb
1 år, 1 måned siden · Kåemer
9En ven opførelse og min dårlige sam...
1 år, 7 måneder siden · smukkehjerte
7Er det i orden?
1 år, 9 måneder siden · Kåemer
15Monogami
1 år, 11 måneder siden · Kåemer
7Vold i ægteskabet