Familie, børn og parforhold · Er ligestillingen umagen værd?

20 svar
Senest opdateret 7 dage siden · Morpho, dino, Syrene Hvid, polina s, Kåemer, Pia Hansen, thevoid, Titken Toft
12 dage siden

Jeg tænker da over, hvorfor ligestillingen er ens betydning med, at kvinder frasiger sig den traditionelle rolle som kvinde i hjemmet, ihvertfald i det offentlige rum.
Kvinder roser deres mænd, når de overraskende nok støvsuger, laver mad, skifter ble osv. Jeg synes det er at sætte baren lavt. Hvorfor i alverden skal han det? Vi må da gøre os lidt mere umage, hvis vi skal rose og anerkende hinanden i respekt.
Hvorfor er bukser mere seriøse/ praktiske end kjoler. Hvorfor er et lukket fjæs ensbetydende med, at man tages mere alvorligt. Hvorfor udhvisker vi, hvad der er mandens og kvindens særlige kendetegn.
Jeg savner pang i gadebilledet. Kvinder i farver, kjoler der fremhæver, læber der funkler og smiler.
Jeg savner også mandens generøsitet, de stjålne blikke mid kavalergangene, istedet for at glo ned i en I phone og ikke mindst evnen til at forkæle kvinden, uden det skal hakkes i stykker og betragtes som chikane eller utroskab.
Er den tid forbi, hvor kvinden er Modtageren og manden er Giveren?
Kan vi Overhovedet finde ud af det mere?
Jeg oplever, at mænd, der stråler mest, også har kærester og hustruer, der løfter ham op. Både med et frækt kast med øjet, positive bemærkninger uden at gøre til skamme, men hvor de hviler i den karakter deres mand har. Hun viser ham, at han er den, hun er stolt af at vise sig frem sammen med.
Hun lader manden være mand og derved får hun ham til at stråle, så han også er mand nok, til at lade hende funkle.
Når han derimod holder døren, bærer indkøbsposerne, fikser og skaber kolorit og eventyr omkring hende, så funkler hun.
Det er ikke praktisk. Det er ikke logisk. Det er overraskende, særligt og kærligt.
Har vi glemt, hvad vi kan, eller er det mig, der ser syner?
40 procent skilles og det er der da en grund til, nu da vi er ligestillede nok, til at kunne forlade hinanden. Mænd og kvinder ligger lige i utroskabsstatistikken, så der er alt jo også på sin lige plads. Det er som om, at noget er gået helt skævt.
Kigger man sig omkring i busser, på gaden, i hjemmene og bulerne, bliver der grinet for lidt og magtkampe kører.
Det bliver nemmere at være med sig selv, tænker jeg.
Hvad er jeres tanker om mandens og kvindens fornemste rolle i målet, at glæde hinanden og fremme hinandens bedste?
Det er det endelige spørgsmål!

Camilla

12 dage siden
12 dage siden

Bare rolig vi glor på kavalergang på iPhonen...

Er du blevet klippet? Det ser godt ud ...

12 dage siden
12 dage siden

Mand, du er sgu håbløs!
Dit held er, at du er hamrende morsom samtidig.

12 dage siden
11 dage siden

Søren

Efter relativ spontant modsvar fra min side, kunne vi jo allerede her lave en lille analyse af fejlkommunikstion.
Men vi går lige en omvej først:

Er der for få kavalergange i det offentlige rum, siden I Phone, er mere attraktiv, i den sammenhæng?
Det positive er dog alligevel, at interessen for kavalergangene stadigvæk er til stede. Nogen gange kan man som kvinde da godt frygte for, at det er en glemt evne. Men lykken er stor. Det er den ikke.
Spørgsmål:
Det ville da vel være sjovere, at se dem fremtræde, live on Earth, kontra på en skærm. Selvfølgelig kan man ikke zooome helt ind. Dertil tænker jeg fantasien kan bidrage og udnyttes med succes.

Tak for opmærksomheden i øvrigt.

Tilbage til analysen:

I Kontrasvar 1 og kontrasvar 2, er der jo en forskel i svartonen. Det faldt mig umidddlbart lettest at være kæk og en anelse uhøflig i første omgang. Glemte, at du ikke kunne se min morskab, fordi vi er på I phone nu.

Game over!!!

Nyt game!

Jeg måtte op på hesten og prøve igen. Håber derfor at svar to, fremstår mere reflekterende og imødekommende trods alt.
Det var ihvertfald tanken:-).
Camilla

11 dage siden
11 dage siden

Jeg er håbløst tilfælde med tilfældigt håb

Der er kavalergang i det offentlige rum, jeg er en god spotter, generelt er mænd gode spottere, det er jo en en mandesport at gøre sidemanden opmærlsom på en kavalergangs tilstedeværelse, nogen andre er bare mere interesseret i at fange en pokomon end en kavalergang. Den ægte vare er altid at foretrække man kan aldrig vide hvor meget der er photoshoppet i den virtuelle verden, bare tanken om at det højst sandsynligt er ødelægger det naturlige og det smukke.

Nuvel begge svar var gode! Desuden er jeg mest til Samsung! Eller android styresystem!

11 dage siden
11 dage siden

Jeg vil undlade at kommentere på sidstnævnte, da jeg ikke har haft En Samsung og ikke forstår det der Androide. Lyder som noget fra en fjern galakse, der snart vil invadere arten og udslette os fra jordens overflade.

Så den lader vi ligge!

Men med dit sidste svar, som iøvrigt var spændende, stødte jeg lige ind i det felt, der sætter det naturlige op imod det manipulerede.

I vor tid manipulerer vi jo i højere grad end nogensinde med vores udseende.
BOTOX, silicone, baldeløftning, fedtsugninger, rynkefjernere og hvad har vi ikke. Der er penge at hente i den branche.

Det er da et paradoks, at vi underkaster os skønhedsidealer, når vi ikke viser dem frem.

Mænd er også med på vognen. Det er ikke kun kvinderne, og på mærkelig vis, er det ikke noget vi taler højt om.
Det er lukket land, men næsten ingen har fra naturens side bryster, der kan bestå blyantprøven, hvis man både har fået børn og har ammet dem.
Læber der svulmer, som var man 19 selvom der står 50 på attesten osv. Det må vi ikke tale om, trods det faktum, at der er en stigende anvendelse af alle disse værktøjer.
Jeg tror æren tilfalder jer mænd, fra kvindernes side. For levede vi i et rent Kvindesamfund, tror jeg det ville være svært at sælge til os.
Så vi må da konstatere, at vi gør os umage.
Men hvad nytter det, hvis det naturlige sejrer over det manipulerede.

Der er en skævvridning her. Som om, der er noget fundamentalt vi bevæger os væk fra i forhold til skønhed, men som stadigvæk er funderet i en følelse af gerne at ville fremstå attraktiv. Har tiden forvirret billedet af, hvad der gør en kvinde eller en mand skøn?

Hvorfor mænd gør det, aner jeg stadigvæk ikke. Er det for kvindernes skyld?
Spild af penge. Vi vil hellere have, at I bruger dem på os og får os til at grine:-).

Tilbage:

Søren

Du fremhæver det naturlige, som det smukke
og du er en mand. Hvorfor?
Og hvad er det naturlige, set fra dit view. Hvordan skal en kvinde føre sig frem?
Hvordan skal hun klæde sig?
Hvordan skal hun behandle manden, så manden føler sig som en mand?

De samme spørgsmål går den anden vej rundt også.
Der må være ligestilling til, også i denne sag, tænker jeg.

Camilla

11 dage siden
11 dage siden

Om ligestillingen er umagen værd? Altså om det er umagen værd at stoppe f.eks. voldtægtstrusler hvis en kvinde siger på nettet at hun synes kvinder skal have lige vilkår som en mand. Så den kamp er ikke værd at kæmpe, hvis det kan byttes for flere smil på gaden?

Jeg vil da egentlig umiddelbart sige det burde være muligt at have mere glæde, hvis man ikke automatisk blev truet med voldtægt for at synes kvinder skal have de samme rettigheder som mænd. (I mit tilfælde er det dog kun at blive kaldt bøsserøv, tøsedreng, svagpisser etc.) Det synes jeg hvert fald er umagen værd at få mere glæde på den måde, istedet for at tvinge folk til at smile hvis ikke de har lyst.

Desuden tror jeg den høje skilsmisserate er et sundt tegn for samfundet. Forestil dig de forfærdelige forhold folk var fanget i gamle dage, som ikke var til at komme ud af. Det er noget mere trist i mine øjne. Jeg synes endvidere at antallet af kvinder, der finder chikane flatterende er for få til at det retfærdiggør at mænd skal have lov til at chikanere.

Jeg er heller ikke sikker på der nogensinde har været en tid, hvor manden er giveren og kvinden er modtageren per automatik. Tøffelhelt er et gammelt begreb og har sikkert forekommet i mange samfund igennem tiderne på den ene eller anden måde (indforstået at en tøffelhelt var en der ikke gav sin kone tæsk når hun ikke makkede ret). Tror det er relativt nyt egentlig at man er blevet så aggressiv overfor tøffelhelte hvis man ser på menneskehedens historie samlet set.

Tror måske bare min pointe er at jeg godt kan leve med mindre udprægede kønsroller, hvis det hjælper til med at mænd også havde mindre behov for at føle sig som mænd ved at gennemtæve kvinder.

11 dage siden
11 dage siden

Titken
Du berører retten til at ytre sig, retten til at forvalte over egen krop, retten til at være fri, retten til at leve uden vold.

Er det umagen værd at kæmpe for?
Ja bestemt!

Vi ved begge, at det ikke er en selvfølge på planeten Moder Jord, at kunne alle disse ting som kvinde.

Der bliver handlet omkring 2 millioner kvinder årligt til sexindustrien. Tallet har aldrig været højere.
Men handler det om ligestilling?
Der handles også med drenge.

Retten til ikke at blive voldtaget er jo indiskutabel. Det samme gælder vold.
Men er der kommet mindre vold, fordi der er kæmpet for ligestillingen på vores breddegrader?
Jeg ved det faktisk ikke, men er det et spørgsmål om ligestilling eller mere en kamp mod mere primitive kræfter i det forstyrrede menneskesind.

Jeg tror ikke, at mennesket er blevet bedre eller ondere gennem de sidste årtusinder.
Men vores kultur har udviklet og forandret sig. Dog lever Tøffelhelten endnu!

Når jeg tænker på, hvor meget frihed, ret og selvbestemmelse vi har i dette land kontra mange andre steder i verden, så undres jeg nu alligevel, hvorfor folk smiler så lidt.

Jeg stiller spørgsmålstegn ved de signaler vi sender ud i forhold til det vi som køn repræsenterer. Om vi værner om de forskelle, der kunne fremhæve de bedste sider af os, kønnene imellem. Måske det ville bidrage til lysten at smile, ikke under tvang, men fordi naturligheden blev sat i spil.

Jeg er med på, at kvindernes kamp for ligestilling har bragt mange fantastiske ting med sig.
Men det fantastiske forsvinder, når vi ikke er bevidste derom. Så bliver det hele en suppegryde af restemad.

Skal vi lade resterne ligge, eller samle dem op. Spise og blive mætte på ny, som man blev det 50 år tilbage, hvor kvindfolket kæmpede for en fælles sag. Eller var bevidste om, hvad de kæmpede for!

Har vi den samme bevidsthed idag, eller prøver vi at udhviske hinanden, ved at skabe fælles træk og værdier, stik imod kønnets natur.
Er det ligestilling?
Og har det nogen værdi?

11 dage siden
11 dage siden

Jeg synes strækmærker er smukke, jeg ved hvorfor de er der ! De er naturlige!

Jeg synes selvfølgelig at kvinden som gør sig lækker for min skyld er smuk men hun behøver ikke suse rundt om hjørnet for at pumpe silikone i patterne, det kan hurtig overgøres for mit vedkommende...jeg tror mennesker finder sammen på det åndelige plan og ikke pga vores udseende ...mine synspunkter og holdninger kommer fra min barn og ungdom hvor mit udseende og krop blev "fremhævet" frem for min personlighed. Det er et interessant emne du har sat op og vi kan snakke herfra og til dommedag om det, jeg har intet imod ligestilling det har åbnet op for kvinder i særdeleshed kan være dem selv, og det er smukt, jeg går ikke ind for tvang,(min bedste ven fra anden kultur havde på et tidspunkt slået sin kone, jeg spurgte hvorfor, "hun respekterede mig ikke" hvorpå jeg svare: hvis du bliver ved mister hun først respekten og kan du leve og være lykkelig med en der væmmes ved dig, han har takket mig for de ord, hun ligeså)...vi er frie sjæle og jo mere vi slipper den løs jo mere skinner vi uanset om man er født med kartoffelnæse eller skæve tænder.

Kvinden SKAL ikke noget for at behage mig, hvis hun tager mig som jeg er, er vi godt på vej i den rigtige retning. Jeg "vil" have dybde ikke overflade

Jeg har en ven der kun er til silkonepatter vi har diskuteret det så mange gange og jeg forstår ikke ham og omvendt ...mennesker er bare forskellige ... dog tror jeg at påvirkninger fra medier osv osv absolut er en stor del af "problemet" at fokuseret har og stadig flytter sig i den forkerte retning. Naboens fede bil! ...igen er det min holdning

11 dage siden
11 dage siden

Selvom man fortrinsvis er til mænd, kan man godt se, at en kavalergang er smuk. men man ser den jo nok lidt anderledes end en hetero vil se den. Men man kan da godt lige kaste et blik på en mands bukser for at konstatere om han er venstre eller højreorienteret. Ens libido fungerer som en liflig musik i hverdagen uden at den nødvendigvis styrer ens liv.

Min skæbne har været, at jeg i det meste af mit arbejdsliv har haft kvindelige chefer og kolleger, nogle gode andre mindre gode, men det er aldrig faldet mig ind at det havde noget med deres køn at gøre.

Naturligvis skal ligestilling ikke betyde at vi alle skal være mere eller mindre ens, men at vi skal kunne være os selv både som personer og som køn - og som en mængde andre ting.

Et muslimsk ordsprog siger: "Allah være priset for skabningens mangfoldighed".

Kåemer

11 dage siden
11 dage siden

Selvfølgelig er det umagen værd med ligestilling.
Du, Kåemer, sammenfatter det så fint med ordene:"Naturligvis skal ligestilling ikke betyde at vi alle skal være mere eller mindre ens, men at vi skal kunne være os selv både som personer og som køn - og som en mængde andre ting."
Alle kvinder er ikke ens. Og alle mænd er ikke ens.
Når det gælder parforhold er "kunsten" vel egentlig bare i fællesskab at finde ud, hvordan det fungerer for de to, der er i forholdet - og for eventuelle børn?
Det er da fint at nogle gerne vil gå i kjole - og for min skyld må mænd da også gerne gøre det :-). Selv gør jeg det sjældent.
Det er også fint, hvis en kvinde holder døren for en mand og at hun hun f.eks betaler for en tur i biografen, hvis hun har lyst og råd.
Jeg tror ikke, der er mere vold i samfundet end der har været i mange andre tidsaldre, men set i forhold til for måske tyve år siden, er der nok en tendens til at volden er grovere. Jeg tror dog ikke, det har noget at gøre med ligestilling; snarere handler det om samfundsændring i retning af større ulighed, øget konkurrence, større krav til arbejdsindsats osv.

vh. Pia

11 dage siden
10 dage siden

Øget arbejdsindsats - tjah, kvinder har altid måttet pukle! Ud over madlavning, rengøring, pasning af køkkenhaven, hønsene, børnene (som der blev flere af samtidig med at man blev ældre og ældre), så kom oveni bidrag til mandens arbejde i mange tilfælde. Min farmor skulle om aftenen, når strømperne var stoppet, føre regnskabsbogen for mandens arbejde, da hun var bedre med skriftlige ting end farfar.

Kvinderne har alle dage måttet slide og slæbe.

Unge mødre idag holder folk til at passe børnene, de har vaskemaskine og de reparerer ikke børnenes tøj. De skal ikke selv dyrke deres økologiske grøntsager.
De får stort set kun de børn de selv vil have.
Og ja, de har fuldtidsjob ude, men med barselsorlov til sig selv og faderen tillige.
Så ja, der er travlt idag! Men spis brød til.

10 dage siden
10 dage siden

Det er meget muligt, at Allah udviser det storsind. Dog er der nogle hager ved en totalitær religion.
Men det har intet med udsagnet at gøre, som er smukt. Dog lever udøvelsen i praksis ikke helt op til samme respekt for mangfoldighedens skabninger, set ud fra mit vesterlandske perspektiv på ligestilling og retten til at vælge frit.
Jeg var i en moske for nogle måneder siden i Jordan. Min mands adgangsbillet var ren økonomisk. Jeg skulle ned og have en hijab på, dække mit hår og så havde jeg også adgang efter at have købt en billet.
Personligt var det helt ok med mig, men jeg bemærkede dog over for min mand, at det var snyd, at bare fordi han har et mandligt fortrin mellem benene, så kunne han frit valse rundt, uden indpakning.
På området, kommer en imam hen til min mand. Han inviterede min mand og hans familie til Paradis, hvis min mand konverterede.
Min mand svarede: Insh Allah. De takkede høfligt af, i gensidig respekt.
Jeg stod nogle skridt bag og tænkte: hallo, hvad med lige at spørge mig om jeg vil i Paradis.
Havde min mand konverteret, var jeg automatisk underlagt hans vilje, som jeg fattede situationen her, i kraft af mit køn.
Nuvel det var en meget smuk moske og landet iøvrigt optræder med gensidig høflighed kønnene imellem. Men der er mange ting, kvinder ikke kan og iøvrigt også meget, mange unge mænd ikke kan ,i forholdet til det modsatte køn.
De har ikke retten til at vælge frit, nogle af parterne.
Og i sidste ende er det vel det, som ligestilling handler om.
Retten til at vælge i frihed, uagtet om det gælder tøj, seksualitet, karriere, uddannelse, retten over egen krop, partner osv.
Det som mit indlæg i starten forsøger at komme nærmere, er den påvirkning af kønsroller og vores efter min mening, noget udhviskede fremtræden i forhold til det vi som køn, helt naturligt er beriget med og derfor må hylde og prise. Det gør os til mere hele mennesker, når vi er bevidste, også omkring vores naturlige skønhed.
I øvrigt er jeg ikke enig i, at en kvinde skal holde døren for en mand.
Det betyder ikke, at man skal smække den i foran næsen af ham.
Men hvis vi forestiller os, at en mand og en kvinde er på vej hen imod den samme indgang og begge har 5 meter derhen, så forventer jeg som kvinde, at han sætter lidt tempo på og åbner døren, så jeg kan valse ind. Det er da ikke for meget at forlange.
Jeg syntes han er skøn, når han gør det og viser mig respekt. Han bliver glad, fordi han er galant og modtager min anerkendelse. Ordenen er sat. Manden giver. Kvinden modtager.
Det ender i en gensidig cyklisk og harmonisk bevægelse. Ligesom en bølge, der ruller frem og tilbage.
Det er denne bevidsthed, som jeg mener hele kvindefrigørelsesprocessen har rykket ud af balance. Og man kan ikke tale ligestilling uden også at stille skarpt ind på, hvad vi forventer af hinanden som køn.
Vi må også være skarpe på, hvad vi er på vej til at udhviske og om det er i den rigtige retning, netop fordi vi som mand og kvinde har behov for hinandens forskellighed, til at være et dynamisk samfund, hvor alle gør sig umage i kraft af deres evner og natur.
Det betyder i sidste ende også, at vi må tage et selvansvar. Alt er ikke bare godt nok, fint nok. For det går jo nok.
Alle kan jo gøre som de vil.
Jeg mener, at det bidrager til et kæmpe indre menneskeligt kaos, især blandt unge, der har brug for at få vist retning og værdier, ikke kun i forhold til skole og karriere, men også i forhold til, hvem de er, og hvad de som køn repræsenterer og kan udfolde sig med og forvente af det modsatte køn.
Camilla

10 dage siden
10 dage siden

Hej Camilla

Det var da pokkers. Jeg citerer et muslimsk ordsprog, og så reagerer du som om jeg har promoveret islam og deres kvindesyn. Det gør jeg altså ikke, men jeg udelukker da ikke at de siger noget klogt ind imellem. Naturligvis gør de det, og naturligvis er der værdier i den civilisation som er opstået ud af islam, selvom vi i dag ser mest til dens mørke sider.

Og desuden er kristendommen ikke bedre. Vi skal ikke mange generationer tilbage før kvinder var lige så begrænsede hos os som de muslimske er i dag. - At kvinderne i dag i den danske folkekirke er så nogenlunde ligeberettiget med mændene skyldes at den er kommet temmelig langt væk fra den oprindelige kristendom.

Kåemer

10 dage siden
10 dage siden

Ja vist, pokker kan godt tage ved, Kåemer.
Måske er det lige en anelse over mål, ligefrem at betragte mit modsvar som promoverede du islam og deres kvindesyn. Der er mange kloge ordsprog i Islam.
Gud har altid været stor!
Det er nok mere mennesket, der forvalter Ordet med egoets kraft og det betyder, med knap så meget ydmyghed og mindre perspektiv.
Men fred være med det.
Det er en religionsdiskussion.

Jeg er dog enig i, at kristendommen også har holdt kvindekønnet nede, stadigvæk gør, men ikke sammenlignet med Islam.
Dog vil argumentet i Islam ofte være, at det er for at beskytte kvinderne.
Men beskytte fra, hvad, hvem og hvorfor?

Så vi må tilbage i tid og kigge på kvindesyn, der lå før religionernes frelsende komme og dogmer.

Vikingerne havde en utrolig respekt for modsatte køn, vel at mærke, kvinder i fællesskabet. Dem udenfor lod de ikke i fred, når de drog på togt og der findes mange andre kulturer, hvor kvinden behandles med respekt.
Men ligestillingen handler jo ikke kun om respekt for kvinden. Den handler jo også om kvindernes respekt for mændene.

Kvinder idag voldtages også, som del af krigsstrategi, da det svækker samfundets og soldaternes vilje, håb og kampdygtighed, når hjemmets og fremtidens arvinger smadres med vold og magt. Det har intet med kvindeundertrykkelse at gøre. Det er logisk tænkning i krigsførelse.

Kvinden er jo nok et af de mest besungne skabninger på kloden, men nok også det mest dæmoniserede.
Anbefaler bogen: Kvinder som løber med ulve af Clarissa Pinkola Estés.

Vi skal dog ikke glemme, at den protestantiske form af kristendommen i høj grad supplerer værdierne i en kapitalistisk tænkning, hvilket faldt i god tråd med industrialiseringen, start 1900 tallet.
Derved blev vejen for kvinderne smurt med olie inden for en relativ kort historisk tid, i forhold til at gøre sig gældende på arbejdsmarkedet.
For det giver jo sig selv, at når dobbelt så mange hænder bidrager til samfundet, skaber det også øget vækst, hvilket i vores del af verden, har været en prioriteret værdi i samfundsmæssig kontekst.
Så kan vi kalde det frihed eller ej. Det giver kroner og øre i statskassen og derfor god mening for udviklingen af et velfærdsland.
Det har der sikkert været nogle kloge mænd, der har set en vis fornuft i og det var godt set.

Men nu er mit fokus i højere grad, hvad vi er ved at miste i ligestillingens navn og hvilke kønsroller og kønsrollemønstre et moderne samfund vil være kendetegnet ved og hér tænker jeg, at samtiden mangler at reflektere og gøre sig bevidste tanker om, hvad vores køn er defineret ved, i form af naturlige styrker og hvad vi bevidst vil anvende dem til og sidst men ikke mindst. Hvis vi taber vores natur og dens dynamiske bidrag mand og kvinde imellem, hvilken betydning har det så for det moderne menneske, familiestrukturen, samfundet og fremtidens arvinger?

Camilla

10 dage siden
10 dage siden

"Men hvis vi forestiller os, at en mand og en kvinde er på vej hen imod den samme indgang og begge har 5 meter derhen, så forventer jeg som kvinde, at han sætter lidt tempo på og åbner døren, så jeg kan valse ind. Det er da ikke for meget at forlange.
Jeg syntes han er skøn, når han gør det og viser mig respekt. Han bliver glad, fordi han er galant og modtager min anerkendelse. Ordenen er sat. Manden giver. Kvinden modtager.
Det ender i en gensidig cyklisk og harmonisk bevægelse. Ligesom en bølge, der ruller frem og tilbage."

Det er virkelig helt fantastisk at leve i et samfund, hvor vi har lov til at tænke så forskelligt som tilfældet er. Ovenstående ville jeg hverken opleve som naturligt, tillokkende eller harmonisk ifht. min rolle som kvinde - men jeg kan sagtens respektere og forstå, at du og andre kvinder gør. Og mænd skal i min verden ikke straffes for at være høflige; min gamle farfar holdt også både døren for mig, gav mig armen når vi gik tur og var alt i alt en utrolig gentleman.

Jeg tænker mest af alt, han gjorde det, fordi han kendte sine manerer omkring en kvinde; han var i sagens natur ikke "ude på noget", og så længe mænd ikke er det (hverken seksuelt eller i et lidt misforstået forsøg på at "placere" mig i magtdynamikken), så kan de for min skyld holde alle de døre, de ønsker. :)

Min 'balance' er rettet andetsteds, sådan fungerer det for mig. Jeg elsker, at retten til at stå lige og være lige betyder, at der er plads til min oplevelse ligeså vel som der er plads til din. Og sådan håber jeg, det forbliver.

Jeg tænker ikke kun, at samfundet eller de unge taber retning, fordi kønsrollerne åbner sig og bliver rummelige. Unge har alle dage kæmpet for at finde deres plads i livet - at feltet bliver bredere, kan ligeså vel betyde at de ikke behøver gøre vold på sig selv, for at ligne noget de ikke er. Det kan jeg i hvert fald godt unde dem.

- Polina.

10 dage siden
9 dage siden

I Danmark kan det nok ikke blive bredere, eller mere frisindet i forhold til seksuel ligestilling, end det er idag, tænker jeg.

Jeg er enig i, at hvis man f.eks er homoseksuelt orienteret, så skal andre ikke dømme én i den sag.
Vi har også hele swingerkulturen, der blomstrer i fuld flor og bliver mere og mere accepteret som en brugbar mulighed i samfundet.
Det er helt fint med denne ventileringsmulighed, ligesom frigivelsen af pornoen i 69, også har haft sine fordele.

Men når jeg kigger på ungdommen, deres sprogbrug og omgang med hinanden, oplever jeg en ny råhed i tilnærmelsen af hinanden.

Ord som Min Ho, refererer til Hore. Min bitch/kælling gammelt brugt slang, bruges også. Luder i tiltaleform, bruges blandt børn og unge, omtalen af kvindens bryster osv. har også mere nedgørende betegnelser, blandt unge.
Det er en skævvridning, og måske hænger det sammen med Tab af mere traditionelle manerer i tiden, fordi man simpelthen ikke har lært af en ældre generation.

I Sprogets ligestillingskultur, oplever jeg egentlig ikke, at kvindekønnet behandles med ligeværd. Underligt nok modtages ordene passivt, eller med en latter børn og unge imellem. Måske er det bare udtryksformer jeg ikke kan se respekten i. Jeg syntes det er decideret forkert og alt andet end positivt skabende.

Det er ikke i alle samfundsgrupper det står så grelt til, da arv og miljø også spiller en aktiv rolle. Musikbranchens bramfrie ytringsformer, hvoraf mange unge lader sig påvirke ved, har også deres indflydelse.

Jeg tror, at unge må have værdier og rammer for at kunne skabe sig selv. Det brede er i sig selv ikke en garanti for dette. Der skal være rollemodeller, der viser vejen og tydelige rammer, som man kan springe, eller skabe sig selv med som ung.
Hvis der ikke er det, hvordan skal man ellers skabe sig? Det bliver en fragmenteret og kaotisk skabelsesproces de unge skal igennem, tænker jeg.

Spørgsmålet er også:
Kan mand/kvinde overhovedet være lige ?
Vi er jo qua naturens kraft ulige.
Men vi har overordnet set lige rettigheder til at vælge, hvilket er noget vi som samfund skal værne om.
Men det er ikke det samme som at sige, at vi i kønsrollerne er ligestillede.
Der følger et ansvar med fra begge køn og hvis dette ansvar fraviges fordi man insisterer på ligheden, da kan jeg frygte for, at vi taber det smukke ved forskellighedens udtryk og respekten for hinanden kønnene imellem.

Billedligt set, er det så ikke ligemeget, hvilke bevæggrunde der er for at holde døren, så længe døren holdes?
Skulle der være bagvedliggende motiver, så har de nok ikke den store indvirkning i det tilfælde. Der vil det vel i første omgang blive betragtet som en venlighed.
Skulle der være mere seksuelle forhåbninger bagved handlingen, så skal der forhåbentlig mere til end at åbne døren. Men set fra et gensidigt perspektiv, kunne det at holde døren, være et godt sted at starte, hvis man iøvrigt vil det modsatte køn noget, udover at være høflig.

P.S. Den står 4-3 til mændene i debatdeltagelsen.

Camilla

9 dage siden
9 dage siden

#16 (Morpho): Spørgsmålet er også:
Kan mand/kvinde overhovedet være lige ?
Vi er jo qua naturens kraft ulige.

Kun hurtigt vil jeg lige indskyde at mænd og kvinder ikke er uLIGE, de er uENS og forskellen på de to ord er stor.

Det er rigtigt at der er forskel kønnene imellem rent fysisk og mentalt, forskelle som er generelle, selvom det dog skal indskydes at ikke alle mænd falder indenfor den generelle mandemodel ligesom ikke alle kvinder falder indenfor den generelle kvindemodel, undtagelserne findes og ikke kun for at bekræfte regelen. Undtagelserne har deres eget værd og skal æres i lige så høj grad som det "generelle". Vi er nogle der ikke er kvinder som kvinder er flest, men det gør os ikke til mindre kvinder eller mindre værd.

Nærmere end at være ulige, er mænd og kvinder uens. De er forskellige og forskellighed fremmer, forskellighed fryder, så længe der er respekt om hinandens ønsker og behov. Her kommer den ulighed der eksisterer imellem kvinder og mænd ind i billedet, fordi vi lever i en verden der er skabt på mændenes principper og altid i første omgang tilgodeser mændenes behov, dette er sket igennem århundrede, ja, årtusinder ved hjælp af religion (i vores tilfælde, kristendommen) og politisk indflydelse som jo indtil for ganske nyligt kun mændene havde. Selvom arbejdet for kvindernes ligestilling i samfundet er godt på vej i Danmark, er der stadig mange mil at vandre rent mentalt, fordi det samfund vi lever i til stadighed er mændenes samfund, som de har formet det og skabt det til at være. Voldtægtskultur er en ting, delingen af nøgenbilleder (for det meste af kvinder) er en ting, luder-udskamning er en ting og dette har intet at gøre med at vi mangler de traditionelle værdier. Der blev også voldtaget, udstillet og luder-skammet i "gamle dage", visse af disse fænomener var endda en del af hvordan man opfattede opdragelsen til at være "en god pige" og "en rigtig dreng", selvom begge disse kategorier bygger på falske antagelser om hvad mænd og kvinder skal være.

Så for søren, så blev det alligevel lidt langt. Jeg trækker mig hurtigt igen, men forskellen på ulige og uens må ikke undervurderes eller misbruges til at give en pointe en validitet den ikke har.

9 dage siden
9 dage siden

Jeg er enig i, at der er forskel på betydningen af ordet lige og forskellige.
Jeg brugte ordet i spørgsmålet meget bevidst.
For det du efterfølgende i dit indlæg kommer ind på, bekræfter den stadige ulighed, der stadigvæk hersker i samfundet.
Jeg synes nu, at kvinderne kommer mere og mere på banen og det er godt.
Det som interesserer mig er, hvordan vi så har tænkt os at anvende denne position i vores fremtræden, både i respekt for vort eget køn og igen den anden vej rundt, over for mændene.
Mange topkarrierekvinder, der hviler i deres position, oplever jeg, fremstår som hvilende og med et overskud i deres køn.
De bruger deres kvindelige styrker og lader mændene bruge deres. Istedet for at blive opsætsig over mandens "Alfafremtoning" eller hans nikken med hovedet uden egentlig at høre efter, når hun taler.
Så lader hun ham være i egen kraft og fremstår lige så vellykket i sin.
Stine Bosse, dansk erhvervsleder er et pragteksemplar i den retning. Hørte engang et interview med hende, hvor hun beskrev sin vej ind i et mandsdomineret hierarki, hendes egen usikkerhed, at finde hvile og tillid til at hun havde noget at byde ind med.
Jeg tror nogle gange kvinder underkender deres egne evner, deres køns berettigelse i mandeverdenen og derigennem bliver usikre og kommer til at skabe mur omkring sig, ved at kopiere, eller at skulle overgå modsatte køn.
Det ændrer perspektivet!

Ser kvinder sig selv som mandens lige, hvis de tænker ærligt efter, bliver spørgsmålet så?

Skal vi være hinandens lige? Ja

Er vi det?

Camilla

Debatten står nu lige mellem mand/kvinde.

9 dage siden
7 dage siden

Stine Bosse? I ligestillingssammenhæng måske, ja. Man fornemmer i hvert fald at hun har samme ret og mulighed som mændene til at optræde med politiske ytringer af mere end tvivlsom karat.

Kvinder bør have samme ret i det offentlige (og private) liv som mændene til at markere sig på alle fronter. Og det beror på erkendelsen af at der næppe er belæg for at kvinder skulle være dårligere begavede end mænd, som mænd ellers ofte har postuleret. (En sådan infantilisering af kvinderne har så legitimeret en påtvunget tilbagetrukket rolle.)
Rent biologisk er der noget der tyder på at kvinder er MINDST lige så intelligente som mænd.

7 dage siden
7 dage siden

"Rent biologisk er der noget der tyder på at kvinder er MINDST lige så intelligente som mænd."

Det sidste behøver man slet ikke forske i, selvom manden har en større hjerne. Det er bare at kaste et hurtigt blik rundt i verden...haha. Nej nu blev jeg usaglig og plat. Men vi har jo kun det sjov som vi selv laver, ikke sandt:-)
Uagtet hvem der er intelligente, så handler det jo i sidste om, hvordan vi forvalter denne intelligens, så den udvikler sig til en Vis handlen. Alle ønsker udvikling, ingen ønsker forandring. Elsker det ordsprog.
Men sidstnævnte, forandringen, bærer begge køn et ansvar for, intelligens oder nicht. Det kræver blot en anelse samarbejde og ønsket om at se, hvor vidt vi kan drive det, når alle er lige og frie individer med ansvar for en samlet verdensdynamik, hvor alle kan hvile i sig, fremfor at kæmpe imod forskelligheden, men derimod værne om denne smukke biologiske manifestation af manden og kvindens fulde potentiale.
Camilla

7 dage siden

Besvar debattråd

Debatten Er ligestillingen umagen værd? er startet 07/09-2017 21:42 af Camilla Weidinger (Morpho) og er placeret under Familie, børn og parforhold.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

1194Dagens ord
1 time, 6 minutter siden · Naomi Wann
32Selvforsvar
4 timer, 40 minutter siden · thevoid
1Det der med at gøre opmærksom på si...
7 timer, 9 minutter siden · Eddie
3Ungdomsroman- længde?
3 dage siden · KiannaKitter
9Sikke en weekend!
5 dage siden · Mille82
2smerter når jeg læser
5 dage siden · Mille82
15Musik man kan lide, men ikke ved hv...
6 dage siden · Morpho
0Tankadigte
6 dage siden · Syrene Hvid
20Er ligestillingen umagen værd?
7 dage siden · Morpho
15How to søges: kontrakt, selvudgive...
9 dage siden · finniqan
1Litteratur festival for Horror m.m.
10 dage siden · Bondekonen
13Oplæsning ved festuge-event i Aarhu...
13 dage siden · Bondekonen
31Afslag
14 dage siden · Fynbogen
9Erfaringer med forlaget Mellemgaard
14 dage siden · Fynbogen
2Billede.
19 dage siden · Fink
12publiceringsbesvær - kan nogen hjæl...
19 dage siden · Mons1957
107 grunde til ikke at blive forfatte...
20 dage siden · louise1993
2Skrivegruppe Odense/Fyn søger nyt/n...
21 dage siden · anoa
0Skrivegruppe på Fyn/Odense
21 dage siden · MariaSH
10Fordomme
22 dage siden · Kåemer
8eventyrkonkurrencen.
23 dage siden · Morpho
0Belphegor, Louvre og Canterville.
23 dage siden · dino
4Inspiration af regn
24 dage siden · dino
9Følgebrev?
25 dage siden · DenFrieNukleoti...
4eventyrsamling
25 dage siden · Babyangel85
2adressse
28 dage siden · Kåemer
18Eternal DarkRay udkommer i 2 dele
29 dage siden · Mons1957
8Forskellen mellem at udskyde og at ...
1 måned, 2 dage siden · Kattegat
2Pris og design af forside til ebog?
1 måned, 6 dage siden · Ordspinderen
19Korrekturlæsning
1 måned, 9 dage siden · prefu
20Ligger-lægger
1 måned, 11 dage siden · Anni Idorn
1LÆSEKLUB ODENSE
1 måned, 12 dage siden · Hairy Poetter
15Løbet tør for ideer!!!
1 måned, 13 dage siden · prefu
7Den Lyriske Genres Væsenstræk
1 måned, 14 dage siden · Morpho
15Pop
1 måned, 19 dage siden · Kåemer
6To pun or not to pun?
1 måned, 20 dage siden · DenFrieNukleoti...
13Portræt
1 måned, 23 dage siden · Morpho
33Skyld
1 måned, 26 dage siden · Anni Idorn
22Bedste bog
1 måned, 26 dage siden · Anni Idorn
3Bog på fyldepennen
1 måned, 27 dage siden · thevoid
14Hvad sker der i samfundet lige nu?
1 måned, 28 dage siden · Engbo
7Flygtninge
1 måned, 28 dage siden · Morpho
12Godt nok!
1 måned, 28 dage siden · Morpho
9Komplimenter
1 måned, 29 dage siden · KiannaKitter
3Fantasi
2 måneder, 5 dage siden · Kåemer
10Matador marathon
2 måneder, 5 dage siden · dino
5Intet svar fra forlag om modtagelse...
2 måneder, 7 dage siden · Theplayer1978
4Hvedekorn
2 måneder, 8 dage siden · Theplayer1978
14Hvad er god poesi?
2 måneder, 8 dage siden · Theplayer1978
16De og du
2 måneder, 11 dage siden · Polo
2Bedste
2 måneder, 16 dage siden · dino
6Sprogets kodeks
2 måneder, 18 dage siden · Morpho
1SØGER EN FILMFORFATTER/MANUSKRIPTFO...
2 måneder, 20 dage siden · prefu
5Sommerlæsning - anbefalinger søges
2 måneder, 21 dage siden · Sigurd Mikkelse...
16Forlagskontrakt
2 måneder, 23 dage siden · Bondekonen
2afgivne kommentarer, pr.uge ?
2 måneder, 24 dage siden · Asilla
26det rød hvide flag
2 måneder, 26 dage siden · dino
14Hvad er det der gør dig til forfatt...
2 måneder, 26 dage siden · Bondekonen
0Kursus / Online undervisning
2 måneder, 27 dage siden · Alicha
0Korrekturlæsning
2 måneder, 29 dage siden · remmerali
4Nu er det på tide med lidt sjov!
3 måneder, 2 dage siden · dino
16Monogami-utroskab
3 måneder, 3 dage siden · maryanna
13Koranen
3 måneder, 4 dage siden · Kåemer
4kreative pauser
3 måneder, 5 dage siden · o-madsen
3slevudgivelse
3 måneder, 5 dage siden · Mons1957
16Symboler
3 måneder, 9 dage siden · Kattegat
14Ung på vej ud i hashmisbrug- Hvad g...
3 måneder, 9 dage siden · Anita A
32Kætteri?
3 måneder, 9 dage siden · Kåemer
0Oplæsning af tekstbid
3 måneder, 10 dage siden · SarahK
42Hvor længe skriver I?
3 måneder, 14 dage siden · louise93
8Får udgivet en digtsamling til jul
3 måneder, 14 dage siden · Fink
10Kønsskifte
3 måneder, 16 dage siden · HTHS
3DIGTE.DK - Gamle brugere på linjen?
3 måneder, 20 dage siden · Lysholdt
1Betalæsning tilbydes
3 måneder, 20 dage siden · Menjasdottir
0Hyggelæser søges
3 måneder, 20 dage siden · Menjasdottir
9At skrive sig selv varm, digte
3 måneder, 24 dage siden · o-madsen
2ITunes
3 måneder, 25 dage siden · dino
8Min bog har fået en forside
3 måneder, 25 dage siden · Bondekonen
2App?
3 måneder, 26 dage siden · Vacca foeda
53Skat
4 måneder, 5 dage siden · Kåemer
2Y-writer programmet ?
4 måneder, 6 dage siden · Asilla
3Skal vi skrive en gyser sammen?
4 måneder, 8 dage siden · Flems
1Betalæser til digtsamling søges.
4 måneder, 12 dage siden · ELSTON
2Social commentary: Go or No?
4 måneder, 14 dage siden · DenFrieNukleoti...
2kan man sige denne her sætning?
4 måneder, 15 dage siden · sejehugo
51.MAJ
4 måneder, 17 dage siden · Engbo
19Skrivekonkurrence sparringsgruppe s...
4 måneder, 26 dage siden · Babyangel85
1Hjælp til det meste
4 måneder, 27 dage siden · Bondekonen
0Genre forvirring
4 måneder, 28 dage siden · DenFrieNukleoti...
1Bogblogevent for selvudgivere
5 måneder siden · Mons1957
10Reformation og renæssance
5 måneder siden · dino
6Rent vand
5 måneder, 5 dage siden · dino
34Rim
5 måneder, 6 dage siden · Engbo
8Ords placering
5 måneder, 6 dage siden · heksemutter
1Skrivegruppe København/Frederiksber...
5 måneder, 7 dage siden · CistaCista
9Imaginære sprog til fantasy bog: ni...
5 måneder, 9 dage siden · DenFrieNukleoti...
5Min tiende bog på engelsk
5 måneder, 12 dage siden · dino
4Stonelegenderne udkommer! :D
5 måneder, 13 dage siden · TheProject
15Hvor mange POV karaktere er for man...
5 måneder, 13 dage siden · DenFrieNukleoti...
3Om at tage betalæsning seriøst
5 måneder, 14 dage siden · Babyangel85
13Min eventyrsamling på Hovedbibliote...
5 måneder, 16 dage siden · Mons1957
2Redigering
5 måneder, 25 dage siden · HanneR
12Lidt hjælp tak.
5 måneder, 25 dage siden · HanneR
11Normal
5 måneder, 27 dage siden · Kåemer
10Hvad kan man dele i sin dagbog heri...
5 måneder, 27 dage siden · Tranborg85
10kladder og færdige værker
6 måneder, 6 dage siden · dino
5Hjælp til brainstorm.
6 måneder, 7 dage siden · Willow Gram
8Hvad betyder dine drømme for dig?
6 måneder, 7 dage siden · Miss-Leth

Familie, børn og parforhold

20Er ligestillingen umagen værd?
7 dage siden · Morpho
16Monogami-utroskab
3 måneder, 3 dage siden · maryanna
14Ung på vej ud i hashmisbrug- Hvad g...
3 måneder, 9 dage siden · Anita A
8Blotter
6 måneder, 9 dage siden · Kåemer
8Overgreb
8 måneder, 10 dage siden · Kåemer
9En ven opførelse og min dårlige sam...
1 år, 2 måneder siden · smukkehjerte
7Er det i orden?
1 år, 4 måneder siden · Kåemer
15Monogami
1 år, 6 måneder siden · Kåemer
7Vold i ægteskabet
1 år, 9 måneder siden · sofiesverden
9Sårbare mænd
1 år, 9 måneder siden · Forårsglad
14Ensomhed
1 år, 9 måneder siden · Forårsglad
6En ubærlig tanke!
2 år siden · KatrineNørregaa...
11Curlingforældre
2 år siden · Robert Kallehav...
18skilsmisser
2 år siden · Post Scriptum
18Skyld og skam
2 år siden · Charly
12Gamle lege.
2 år siden · Babyangel85
53Jeg har brug for hjælp / råd ?
2 år siden · Kåemer
24Tryghed
2 år siden · Camra
21Utroskab
2 år siden · Kenny
24At slå hånden af en forældre eller ...
2 år siden · smukkehjerte
5om alder og venner
2 år siden · knuram