Ordet er frit · Klimaet

7 svar
Senest opdateret 5 år siden · 2 bruger(e) deltager
5 år siden

I slutningen af 70-erne frygtede man for en ny istid. Klimatologer havde undersøge perioder med nedisning gennem mange millioner af år, og man havde formået at tegne en kurve over temperaturerne i dette lange spand af år.

Denne kurve udviste en forbavsende regelmæssighed. Hvis man antog at regelmæssigheden ikke er tilfældig, kunne grafen bruges til ret præcist at forudsige den næste nedisningsperiode.

Og denne forudsigelse meldte at vi i vor tid (som man kaldte den i 70-erne) stod foran en ny nedisning.

Men sådan gik det ikke, som vi jo ved. Men hvorfor ikke? en hypotese er at menneskenes aktivitet fra "de gamle ægyptere" og frem til i dag har betydet en - i den store sammenhæng - ny tendens, nemlig menneskeskabt opvarmning.

Denne menneskeskabte opvarmning reddede os altså fra en ny istid i denne omgang.
Imidlertid accelererede denne menneskelige påvirkning og nu står vi ved en sandsynlig overkompensering af jordens egen tendens til at køle af.

Vi har alle hørt om ophobning af CO2 i atmosfæren. Men det er meget værre end det alene.
Det omfattende kvægbrug udleder store mængder af metan (MH4) som er en endnu værre drivhusgas end CO2.
Og den sibiriske tundra siges at rumme megen metan, som hidtil har været bundet i permafrosten. Men når tundraen tør op, vil metanen frigives og havne i atmosfæren.

Nordpolens is smelter også allerede. Det betyder umiddelbart ikke noget for havenes vandspejl, da denne is er en stor isterning. Vi ved fra skolens fysikforsøg, at vandstanden i et glas ikke hæves, når isterningen smelter.
men så let går det ikke. Når ishavet smelter skifter det farve. Det bliver mørkere, og derved sænkes "albedoen" som det hedder. Albedoen er forholdet imellem udstrålet og indstrålet sollys og dermed varme.
Ishavet vil altså absorbere mere solvarme så temperaturen kan øges. Sker det, kan det medføre et varmere klima i polarområdet og der med at Grønlands is også smelter.
Og det vil føre til hævet vandspejl.

Den totale katastrofe sker hvis sydpolens is smelter. Smelter al isen, vil få steder i Danmark rage op over havet.
Ligeledes vil det gå i Florida, Nordlige Tyskland, Polen,Holland, Bangladesh, Yucatan, Maldiverne, en del steder i Rusland og alle andre lavlandsområder. Her skal inkluderes alle kystbyerne i selv de lande der ellers generelt ligger højt, altså London, Shanghai, New York, Tokyo, Cairo og jeg ved ikke hvad.

Det kan betyde omfattende og helt nye flugtproblematikker for mennesker og et totalt økonomisk sammenbrud af verdensøkonomien.

Hvad skal vi gøre? Hvis "Alternativets" grønne politik blev omsat til virkelighed, ville det intet hjælpe på jordens totale situation.
Ikke direkte. Men der kan være indirekte effekter, der ikke skal kimses af. Hvis Vesten går foran, kan det motivere andre lande også som Kina og Indien, som i dag er store svinere.

Hvis Vesten kan hjælpe med at etablere solenergi i Indien og andre lande der ellers altid har bruge "lejrbål" til madlavning og kulkraft til industri, så kan det måske batte mere.

Det er ærgerligt at Trump har sat sig fornærmet tilbage fra energiaftalerne. For Amerika er faktisk langt fremme med alternativ energi. Men at backe ud af internationale aftaler på grund af vælgerpleje er et dårligt signal at sende.

Så er der jo også den med atomkraften, som ikke giver CO2 eller Metan.
A-kraften kunne have skabt en klimavenlig energi, hvis der havde været vilje til den. Var A-kraft slået an, kunne klimakrisen måske været undgået.

Men ja, A-kraft giver andre problemer. Det kan man ikke komme uden om.
I Danmark kunne man nok ikke have lavet A-kraft. For i samme øjeblik man ville grave hullet i jorden, ville man skulle slås med demonstranter, der ikke ville have disse værker.
På dette punkt må man altså sige at de såkaldt progressive optrådte reaktionært.

Men ja, tiden var en anden. Selv Angela Merkel gik i panik efter zunamien der ødelagde en række kraftværker i Japan.
Men til gengæld står der i Tyskland nu enorme antal af vindmøller. De pynter ikke, men de opsamler noget af vejrets overskudsenergi.

Solen skinner i Sahara. Hvorfor ikke plastre ørkenen til med solceller? Hmm. Det er nok ikke så enkelt. Sahara er ikke Lüneburger Heide. Landene kan ikke selv betale investeringerne, ikke selv bruge energien og bander af terrorister vil få nok at gøre med at ødelægge anlæggene. Dertil kommer sandstorme der helt kan ødelægge anlæggene også.

Det kræver penge og politisk stabilitet. Men burde man ikke gøre forsøget?

5 år siden
5 år siden

Det er vanskeligt at være uenig i noget af det du skriver her, og det er jo ikke science fiction, men stenhårde facts.

Så hvad kan der gøres? - Meget, men det kan da godt være, at det er håbløst. De naturkræfter der er påvirket og sat i gang, er ikke sådan at standse. Særlig ikke når sådan nogen som Trump og hans meningsfæller modarbejder dem der dog prøver at gøre noget.

Om atomkraften husker jeg Chaplinfilmen "En konge i New York" om kongen som må flygte fra sit land, på grund af dem der er imod hans planer om at bygge atomkraftværker. Filmen ender dog lykkeligt, han kan vende tilbage til sit land, atomkraften bliver indført, og landet bliver et paradis. - Ikke visioner der slog an i tiden.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Emnet har åbenbart ikke vækket den vilde debatlys. Sagen er vel også, at det her drejer sig om kendsgerninger der ikke er til at modsige. Selvom der faktisk er dem der fornægter at der er nogen problemer

Spørgsmålet må så være, hvad vi kan gøre ved det, eller kan eller skal vi overhovedet gøre noget?

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Vi danskere kan ikke gøre stort. Om så hele Alternativets politik blev gennemført idag fuldt ud, ville det næppe betyde noget direkte.
Men måske kunne det inspirere andre til at gøre noget hos dem.

5 år siden
5 år siden

Vi kan vel gøre mere end så mange andre, fordi vi har en nogenlunde stabil politik og økonomi. Men naturligvis, landet er jo ikke så stort, men vi har da på forskellige måder været et foregangsland, hvor så ikke i dette?

Jeg kunne godt finde på at stemme på Uffe Elbæk for hans fokus på klimaet. Skal jeg mon svigte de radikale?

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Jeg vil sige at droppe de radikale er ædel gerning, om du så skal gå så vidt som til Uffe Elbæk, men der er dog også et stykke vej.

Jeg ville nok hellere anbefale de konservative, selvom de er begyndere på miljøspørgsmålet. Men jeg tror de ville gå med på rimelige idéer. Erhvervslivet kan også trives på god miljøteknologi.
Og med deres nye formand har de jo vist at de har lagt tidligere epokers fordomme bag sig.

5 år siden
5 år siden

Dino

Jeg tror jeg vil stemme på de radikale bare for at drille dig. Nå, jeg har altså også mere velovervejede grunde til det.

Nu egner Fyldepennen sig ikke til rigtige partipolitiske debatter, ellers kunne det da være fristende.

For øvrigt mener jeg, at der er fornuftige mennesker i alle partier, om ikke alle lige fornuftige, og DF's folk siger sommetider ting der får de små hår på ryggen til at rejse sig.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Ja, Der kan høres platheder fra DF. Som man også har kunnet fra venstrefløjen.
Men det gælder for de europæiske lande at de ligger som de har redt.
En families far og mor kan have trang til at dele ud af madpakken til fremmede børn. Det kan man have fuld forståelse for. Men når familiens egne børn aner sulten forude, vil de på et eller andet tidspunkt brokke sig over det.
Og man fornemmer hykleriet når far og mor taler om den gode kristne gerning. Det er nemlig nemt at være from på andres vegne.
Det er hvad der sker i Europa i vore dage.

En DF'er kom galt afsted for nylig, da han udtalte i en klimadebat:
Der er forskere der siger at klimaet er påvirket af mennesker og nogle siger det modsatte. Altså havde han ikke en klar opfattelse af tingene, og han syntes dermed også at mene at andres klare stillingtagen var baseret på et mangelfuldt grundlag.
Han glemte at sige at der måske er 100 gange så mange forskere der siger det ene som det andet.
Det er lidt op ad bakke når en DF'er optræder med sådant bagstræb.

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten Klimaet er startet 29/08-2018 09:30 af Flemming Dalsgaard (dino) og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

5Dine største inspirationskilder?
7 dage siden · AnsuLa
2Digtteknikker: GAS-sætninger
26 dage siden · Tungnemt
4Dage med Ralf.
26 dage siden · MollyTrine
10Berøringsangst mht. kommentarer?
1 måned, 19 dage siden · David H
2Hvor blev digtene af?
1 måned, 26 dage siden · Tungnemt
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
2 måneder siden · Kafkaesque
43Dagens DJ
2 måneder, 3 dage siden · Ansu
5Digtteknikker: undgå adjektiver
2 måneder, 4 dage siden · Tungnemt
25Digte
2 måneder, 7 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
2 måneder, 8 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
2 måneder, 11 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
2 måneder, 12 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
2 måneder, 14 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
2 måneder, 15 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
2 måneder, 22 dage siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
3 måneder, 6 dage siden · Løvinde
1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
3 måneder, 15 dage siden · Skriverkunstner
3Fortivlet: Ægteskab uden romantik -...
3 måneder, 17 dage siden · Maria77
8Poesi forlag søges
3 måneder, 26 dage siden · heksemutter
3Dagens Dok
4 måneder, 9 dage siden · HamDenKorte
5God digital bogside
4 måneder, 10 dage siden · HamDenKorte
3Dansk eller Engelsk?
4 måneder, 11 dage siden · cell
5Dagens Sketch (del en sketch/joke)
4 måneder, 12 dage siden · HamDenKorte
8Hjælp og råd vedr. Økonomisk værgem...
4 måneder, 15 dage siden · David H
162Hvad er du taknemmelig for i dag?
4 måneder, 16 dage siden · Ansu
2Voldtægts-kultur
4 måneder, 16 dage siden · Ansu
3Forlags forretnings-model
4 måneder, 19 dage siden · Ansu
521Kontraster
4 måneder, 19 dage siden · Brehmer
5Jeg er ny og vil gerne rigtigt i ga...
4 måneder, 21 dage siden · Skriverkunstner
3Din yndlings kirken salme sang
4 måneder, 21 dage siden · Skriverkunstner
34Hvad inspirerer dig
4 måneder, 21 dage siden · Skriverkunstner
6Word og teknik.
4 måneder, 28 dage siden · MollyTrine

Ordet er frit

1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
3 måneder, 15 dage siden · Skriverkunstner
3Dansk eller Engelsk?
4 måneder, 11 dage siden · cell
521Kontraster
4 måneder, 19 dage siden · Brehmer
1Spørgeskema; Hjælp mig lige med min...
9 måneder, 27 dage siden · Snowlion
1Pennemakker efterlyses (ihærdigt)
10 måneder, 20 dage siden · ScribblyCat
4Se verden i et nyt lys!
11 måneder, 25 dage siden · heksemutter
35Mellemgaard - et forlag i frit fald
1 år, 1 måned siden · Bullensohn
5Er jeg den eneste, som savner en pe...
1 år, 1 måned siden · Eddie
0Wadskjær Forlag
1 år, 2 måneder siden · RBAN
4Hvordan håndterer man skriveblokade...
1 år, 2 måneder siden · grkemacar
2Boganmeldelser
1 år, 5 måneder siden · Brit Skovgaard
140Dagens Vits
1 år, 6 måneder siden · leviP
27Chatten
1 år, 7 måneder siden · grkemacar
15Gang i lidt større projekter: Novel...
1 år, 7 måneder siden · Eddie
1Selvudgivelse, momsfritagelse og Am...
1 år, 11 måneder siden · Turse
0Alt er relativt
2 år siden · Ansu
2Feedback søges til min novellepodca...
2 år siden · Stenfisker
4Hjælp ønskes til sangtekster
2 år siden · Den Lianer Gois...
0Presse meddelser
2 år siden · JesperSB
20Komplimenter
3 år siden · Prem
1DAGENS KÆRLOGHED
3 år siden · Engbo
6Dagens Dammark ,døde mink
3 år siden · Engbo
27Godt man ikke kan
3 år siden · Wernn
50Liv andre steder?
3 år siden · Wernn
157Læserbreve
3 år siden · Savanti
5Jalousi kontra .
3 år siden · Wernn
8Etik af begrænsninger for tekst
3 år siden · Emeli
17Down to Earth . Med zac efron.
3 år siden · Wernn
8Spansk
3 år siden · Savanti
4Hobbitten
3 år siden · Kafkaesque
8Udødelige fortællinger
3 år siden · Engbo
3Droner
3 år siden · JohannesB