Tekstdebatter · Børnelitteraur - kan man skrive om alt?

9 svar
Senest opdateret 7 år siden · 5 bruger(e) deltager
7 år siden

Jeg fik en idé at skrive en slags historie for børn, der skulle handle om abort.
Mine tanker var om børn overhovedet skal vide noget om det og hvorfor.

Meget nyere børnelitteratur berøres emner med en hård socialrealistisk kant, men noget som er omkring os.
Et eksempel er Vibeke Marx' børnebog "Den lille dreng i kørestolen" omhandlede en mor der har fået et handicappet barn, og hun gør alt for at slå ham ihjel så han skånes for det hårde liv der ellers vil møde ham.

Jeg synes det kunne være interesant at skrive om abort. En fortælling om hvordan det er at miste

Mine tanker om plot er at hovedpersonen er en slags skør abortlæge. men det der bliver fortalt er at hun har en særlig samling af ting der ikke er noget med ligner en masse forskelligt. Muligvis bliver forskelige damer beskrevet der kommer på besøg og drømmer indtil de vågner (og barnet er væk).
Det bliver på en måde en fortælling om at nogen tager et valg om at opgive det lille liv, men at det bliver gjort til noget unikt og at alt har værdi, men som man alligevel kan blive nødt til at opgive. Ved "abortdamens" (mangler skørt navn) kan damerne græde små tårer ud i en tønde som hun bruger til at vande sine vilde planter med.
Det er kun skitse tanker so far.

Hvad tænker i? Er det et emne der er for voldsomt at skrive om, og hvor meget skal det pakkes ind så selve det at det er aborter det handler om, ikke bliver sagt?

Hilsen AVY

7 år siden
7 år siden

Forresten har Oscar K jo bevæget sig ud af den tangent med "Børnenes bedemand".

7 år siden
7 år siden

Hej AVY86

Min umiddelbare tanke er, at børn ikke skal læse om abort. Det er for voldsomt, da det jo er et liv, man tager - og det nok er svært at forstå for børn,at det kan være nødvendigt.
Nu kommer det selvfølgelig også an på, hvilken aldersgruppe, du overvejer, at skrive til.
En lille stemme i mig, hvisker så alligevel, at det er et emne som en del børn kommer i berøring med. Mor bliver måske indlagt og skal forklare, at det er fordi "lille Peter" alligevel ikke skal have en lillesøster-eller bror.
Så måske er det alligevel en god idè.
Jeg er også i tvivl om, hvor meget, det skal pakkes ind. Jo mere emnet "pakkes ind" jo større mulighed for at tro historien handler om noget andet. Måske gør det ikke noget, hvis der så kommer en snak i gang?
Som du nu har læst dig til, er jeg meget i tvivl, men jeg synes, det er et rigtig godt emne og håber, at flere byder ind med deres tanker om det.

Vh. Pia H

7 år siden
7 år siden

At forklare om abort kræver vel at der forud er forklaret om hvad graviditet er og om hvordan man bliver det.

Abort er et postseksualoplysningsemne.

Og jeg er også skeptisk med hensyn til at forklare sådan noget for børn.

Dostojevskij sagde at man kunne tale om selv de vanskeligste ting med børn. Men jeg ville gætte på at selv han ville trække grænsen der.

Alligevel forstår jeg godt at der kan være konktrete situationer fra virkeligheden hvor børn alligevel bliver involveret i det.
Hvis man med glæde har fortalt børnene at de skal have en lillebror m/k og det så går galt med projektet, idet moderen med eller uden sin vilje må abortere, så har vi da balladen.
Og her må de andre børn jo have besked. Om den end bliver til sorg eller glæde.

Men skrive en bog med dette emne som hovedtema? Tjah. Jeg tror nok ikke rigtig på succesen.

7 år siden
7 år siden

Jeg er faktisk enig i nogle af de ting i siger, både Flemming og Pia.
At det er hører til postseksualoplysninger er korrekt, og det er spørgsmålet hvor informeret man skal være om graviditet generelt.
Og da det jeg havde tænkt på handler om det aktive valg af abort, og ikke en mislykkedes graviditet, hvor evt større søskende er berørt at situationen, er det om end endnu mere morbidt at lade børn på det kendskab gennem børnelitteratur.

Ikke desto mindre, er tanken at der kan opstå situationer i livet hvor man må give afkald på noget der ellers naturligt i de flestes øjne er særligt vidunderligt og livgivende.
Og lidt a la "børnenes bedemand" kan det give en anden nuance af, hvad livet eller afkald på sammme kan være. Der hører vi om de smukke traditioner der bliver gjort af bedemanden, hans romantiske forhold til damen der hjælper ham, og hverdagstraditionen med frokostpausen. Vi hører også at han går til kor. Den søde bedemand, der har et ganske trist job, hvor han har med døde børn at gøre, bliver nuanceret og farverigt trods det ganske melankolske indhold.

Og samtidig må det være helt grotesk at høre om, at nogen ikke vil have deres barn. Eller ikke har mulighed for det. Hvilken grotesk tanke er det ikke for børn? Men det er også en måde at belyse, at der er børn der ikke bliver "færdige" og kommer ud i verden, og at der er en person (i historien) der har det job at trøste dem der ikke får det. Samt en beskrive, det særlige hvert "ufærdigt" barn alligevel er for, jeg kalder hende abort damen, samt de der kommer.
Jeg ved ikke, om jeg ender med også at tænke det for morbidt og måske endda helt unødvendigt. Men det er en interessant tanke, hvor grænsen går præcis med Flemmings reference til Dostojevskij.
Der bliver skrevet om alt muligt til børn, der på en eller anden måde er omkring dem: krig, død, alkoholisme, ensomhed...
Men måske går grænsen her? Ligesom der vist heller ikke er skrevet om pædofili? Og hvorfor så egentlig ikke?

7 år siden
7 år siden

HOV! Jeg faldt over denne artikel "Børnelitteraturens mange ansigter"

Uddrag:

Børnebog om abort
Et eksempel på en sådan børnebog er forfatteren
Oscar K. og illustratoren Lillian
Brøggers De skæve smil. Bogen handler
om abort, eller med bogens eget udtryk:
alle de navnløse væsener, som aldrig nåede
at komme til verden. De skæve smil,
som de bliver kaldt i bogen, er blevet valgt
fra af forskellige grunde, én "for et hareskårs
skyld", én "stod i vejen for mors karriere"
og én hvis "far fik kolde fødder". I
bogen deler de tankerne med hinanden
for at få evigheden til at gå, de drømmer
om at have rigtige liv med lyserøde værelser,
en bedstefar der læser historier, om at
have fødselsdage og om at se et figentræ.
Sammen grubler de over livet de ikke kender
og over om de overhovedet er noget
værd og om der er nogen mening med
dem. Til sidst beslutter de sig for sammen
med verdens grimmeste hund, Sam at finde
Gud, så han kan give dem et navn, så
de på den måde kan blive "nogen".
http://infolink.el...nter/doc/8123.pdf

Jeg mente nok, det fandtes :)

7 år siden
7 år siden

Abort er et evig hot emne, og alene derfor kan det være et godt omdrejningspunkt for en historie. Her henvender man sig bestemt ikke til en snæver målgruppe.
For et par dage siden var det tiltag i Polen, der igen bragte emnet op til overfladen. Her har parlamentet besluttet at gå videre med et lovforslag, hvor abort kun kan komme på tale, hvis moderens liv er i fare. På den måde vil Polen komme på linje med Irland. Til sammenligning er abort lovligt i Danmark indtil den 12. uge.
Problemet - og udfordringen - med emnet abort er, at det nærmest er umuligt at være enten 100 procent for eller 100 procent imod.
Men for at komme tilbage til spørgsmålet, om abort også kan være et emne i en børneudgivelse, så er jeg nok på linje med dino, at det kan det egentlig ikke. Men der ligger som sagt masser af muligheder for spændende vinkler til historier for et voksent publikum. Hvad med fx at møde det fravalgte foster i dødsriget og høre, hvad det har at sige? Den slags vil sikkert vække opmærksomhed og skabe debat.

7 år siden
7 år siden
#7

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Ja, eller er det også mandens? Det er jo også er spørgsmål, der bliver diskuteret for tiden.
Til Engbo

7 år siden
7 år siden

Jamen, det ved vi skam godt! :-)

Tidligere så man nok i øst at et barn først blev til et menneske idet det fik sin samfundsmæssige tilstedeværelse. Det var samfundet der dannede mennesket. Det ufødte barn var ikke et menneske, men en proces i kvindens krop. En gravid kvinde var et menneske i en udviklingsproces. Hun var ikke to mennesker. En abort var et indgreb i kvindens egne krop, ikke drab på et menneske.
Siden har man erkendt at så enkelt var det ikke. Et foster har selvstændige funktioner. Det kan føle en smerte som moderen ikke mærker. Et fosters smerte er ikke slukket blot fordi det ikke relaterer sig til det omgivende samfund. Smertefølelse læres ikke gennem kontakt med samfundet. Følelsen er nedarvet genetisk og noget helt elementært. Derfor er en sen abort ganske grusom. En abort skal ske meget tidligt, hvis den skal have min sympati. Ellers må man hellere støtte kvinden under graviditeten og så bortadoptere barnet.
Jeg tror at den kristelige læge hed Inge Krogh, som viste billeder af et rønderrevet foster. Det vakte forargelse, for det forstyrrede folks opfattelse af at en abort var helt ok.

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Børnelitteraur - kan man skrive om alt? er startet 24/09-2016 13:59 af AVY86 og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

5Dine største inspirationskilder?
7 dage siden · AnsuLa
2Digtteknikker: GAS-sætninger
25 dage siden · Tungnemt
4Dage med Ralf.
26 dage siden · MollyTrine
10Berøringsangst mht. kommentarer?
1 måned, 18 dage siden · David H
2Hvor blev digtene af?
1 måned, 26 dage siden · Tungnemt
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
2 måneder siden · Kafkaesque
43Dagens DJ
2 måneder, 2 dage siden · Ansu
5Digtteknikker: undgå adjektiver
2 måneder, 3 dage siden · Tungnemt
25Digte
2 måneder, 7 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
2 måneder, 8 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
2 måneder, 11 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
2 måneder, 12 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
2 måneder, 14 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
2 måneder, 15 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
2 måneder, 22 dage siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
3 måneder, 6 dage siden · Løvinde
1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
3 måneder, 15 dage siden · Skriverkunstner
3Fortivlet: Ægteskab uden romantik -...
3 måneder, 17 dage siden · Maria77
8Poesi forlag søges
3 måneder, 26 dage siden · heksemutter
3Dagens Dok
4 måneder, 9 dage siden · HamDenKorte
5God digital bogside
4 måneder, 10 dage siden · HamDenKorte
3Dansk eller Engelsk?
4 måneder, 11 dage siden · cell
5Dagens Sketch (del en sketch/joke)
4 måneder, 11 dage siden · HamDenKorte
8Hjælp og råd vedr. Økonomisk værgem...
4 måneder, 15 dage siden · David H
162Hvad er du taknemmelig for i dag?
4 måneder, 15 dage siden · Ansu
2Voldtægts-kultur
4 måneder, 16 dage siden · Ansu
3Forlags forretnings-model
4 måneder, 19 dage siden · Ansu
521Kontraster
4 måneder, 19 dage siden · Brehmer
5Jeg er ny og vil gerne rigtigt i ga...
4 måneder, 20 dage siden · Skriverkunstner
3Din yndlings kirken salme sang
4 måneder, 21 dage siden · Skriverkunstner
34Hvad inspirerer dig
4 måneder, 21 dage siden · Skriverkunstner
6Word og teknik.
4 måneder, 28 dage siden · MollyTrine
3Egen hjemmeside⁸
5 måneder, 13 dage siden · David H
1Skrivekonkurrence
5 måneder, 18 dage siden · grkemacar

Tekstdebatter

5Dine største inspirationskilder?
7 dage siden · AnsuLa
2Digtteknikker: GAS-sætninger
25 dage siden · Tungnemt
2Hvor blev digtene af?
1 måned, 26 dage siden · Tungnemt
5Digtteknikker: undgå adjektiver
2 måneder, 3 dage siden · Tungnemt
5Jeg er ny og vil gerne rigtigt i ga...
4 måneder, 20 dage siden · Skriverkunstner
34Hvad inspirerer dig
4 måneder, 21 dage siden · Skriverkunstner
4Til dem der skriver romaner...
8 måneder, 1 dag siden · MollyTrine
3Redigering for nybegyndere
10 måneder, 28 dage siden · Zofrost
9Kritik til tale
1 år, 2 måneder siden · Nicolas Jessen
8Hvor mange læser egentlig noveller ...
1 år, 5 måneder siden · Henning Nørgård
2Definitionen på erotiske tekster
1 år, 5 måneder siden · Nettish
9Hvornår har en begyndelse for meget...
1 år, 6 måneder siden · Gandalflight
12Hvordan skriver man en musical?
2 år siden · Cath Brown
3Spørgsmål om promovering af sin bog...
2 år siden · Savanti
6Teater stykke
2 år siden · Nicolas Jessen
0ideer og inspiration
2 år siden · Rising star
0Kritik / personlig / offentligt
2 år siden · Brehmer
0Inspirationsråd til at skrive digte
3 år siden · belmindelig
10Skriveblokering/flow
3 år siden · Prem
2opbygning
3 år siden · Avj81
7Novelle vs Kort Roman
3 år siden · mlsj
0Hej Alle sammen!
3 år siden · mlsj
9Voldtægter og overgreb
3 år siden · Ormstunge
3Ja ja, ser man det.
3 år siden · dino
20Hvad hedder det modsatte
3 år siden · Wernn
30Hvad er meningen med
3 år siden · Wernn
4Hvornår er en tekst mest for børn?
3 år siden · Pia Hansen
31Hvad mener i?
3 år siden · Jack the Rapper...
5Direkte tale i udlandet
3 år siden · Kafkaesque
33Forfatteri og ensomhed
4 år siden · Wernn
1HJÆÆLP
4 år siden · Morten Vesterga...
2Hvedekorns bud på hvad et godt digt...
4 år siden · hermanøv
3Fatter du det?
4 år siden · Wernn
7Redigering
4 år siden · NAHansen