3Som i gamle dage
Ib stiller cyklen ved siden af hækken, låser den op går op af den... [...]
Noveller
9 år siden
2Et skridt videre
Det åbne kontormiljø med udsigt til Islandsbrygge springer Svend ... [...]
Noveller
10 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Bo Sølling Troensegaard (f. 1977)
Ib stiller cyklen ved siden af hækken, låser den op går op af den lille sti til Oscars opgang. Han ringer på i stuen. 'Oscar'. 'Hej det er Ib'. 'Kom ind', lyder det fra samtaleanlægget. Ib bliver lukket ind og går med haltende skridt op af de to trin og kommer ind i Oscars lejlighed. Der lugter af kaffe og Oscar sidder i køkkenet på en stol med en kop i hånden. 'Velkommen', siger han. 'Kaffe?' 'Gerne', siger Ib og smider jakken i stuen. Han kigger hurtigt rundt i de to værelser, der er rodet og der hænger ikke noget på væggene. Han kommer ud i køkkenet og kigger på Oscar. Der hænger en stor plakat af Ghandi på væggen over vasken. 'Du er tidligt på den?' Siger Oscar. 'Ja min aktivering begynder først kl. ni, og du bor jo lige på vejen', siger Ib. 'Aktivering?' 'Ja, jeg er begyndt på Cafe Solen i Nord Vest, startede i mandags, aktivering og arbejdstræning i tre måneder. 'Javel', siger Oscar. 'Hvordan er det?' 'Det virker ok, nu må se', siger Ib. Oscar rejser sig og laver kaffe af bønner som han har ristet i ovnen. Han kværner bønnerne og putter kaffen i en lille stempel kande. 'Du er begyndt at riste selv?' 'Ja, siden jeg stoppede med at ryge hash er jeg lidt god ved mig selv', siger Oscar og hælder kogende vand fra en hvid snavset elkedel i stempelkanden. Ib sætter sig på gulvet. 'Har du spist morgenmad?' Spørger Oscar. 'Ja, jeg fik lidt inden jeg tog hjemmefra', siger Ib. 'Hvordan står det ellers til? Det er et stykke tid siden', siger Ib efter en lille pause. 'Såmænd, det ene med det andet, har lige afsluttet en aktivering ude på frilandsmuseet', svarer Oscar. 'Maler du fortiden?' 'Lidt, har min maler bog som jeg maler i, men ikke noget størrer', svarer Oscar. 'Kan ikke rigtigt finde energien til det.' 'Det har stået på sådan i lang tid, har det ikke?' Siger Ib. 'Jo, i fire år, siden jeg stoppede på akademiet', siger Oscar. Ib kigger på stempelkanden som Oscar nu trykker ned. 'Det er gode bønner', siger han så. Ib rækker hånden frem og får en kop kaffe i hånden. 'Mælk?' Siger Oscar. 'Jo tak', siger Ib. 'Jeg mødte Sally i fredags, inde ved Kongens Nytorv', siger Ib så. 'Sally, fra parallelklassen?' 'Ja'. 'Hvad laver hun?' 'Hun er vidst blevet advokat', siger Ib, men det var ikke det vi talte om. 'Hvad så?' 'Hun arrangere et reunion for vores klasse og deres, her til maj, du er inviteret, jeg skulle sige det til dig, hun spurgte om vi stadig havde kontakt'. 'Javel', siger Oscar. 'Hun så godt ud, pæn i tøjet og alting, tror du du har lyst?' 'Måske, det må jeg lige tænke over', siger Oscar. Ib drikker af kaffen og rejser sig, han går ind i stuen og sætter en cd i cd afspilleren. 'Lang tid siden jeg har hørt det album', siger Oscar ude fra køkkenet. 'Også mig', siger Ib. 'Man bliver i bedre humør af det', bemærker Oscar så efter en pause. Ib kigger rundt i stuen. Der står et staffeli i hjørnet, ved siden af en gammel grøn sofa og på gulvet ligger et rødt tæppe. 'Hvordan var der ude på Frilandsmuseet?' Siger Ib. 'I starten var det okay, men så blev det hurtigt kedeligt, jeg skulle luge bede og sådan, ja det var mit eget foreslag at komme derud', siger Oscar tøvende. 'Hvad så nu?' Siger Ib. 'Jo, de la' mig være i fred i stykke tid nu, tror jeg', siger Oscar og kommer ind i stuen. 'Jeg må til at komme afsted', siger Ib hurtigt og hoster. 'Det var hurtigt'. 'Jeg ville bare sige hej'. Ib rejser sig og tager jakken på. 'Er det ikke på tide du kommer videre?' Siger han så da han står i døren. 'Hvad med dig selv', siger Oscar vredt. Ib låser sig ud. 'Lad være med at ringe', siger Oscar da Ib står i gangen. 'Okay', siger Ib og lukker døren.

Ib finder sin cykel, som står ved hækken. Han låser den op og cykler under broen hvor en gruppe unge står og deler en joint. Han fortsætter til Vesterbro, kører over Nørrebro og finder Café Solen som ligger lige ved siden af Bispebjerg Hospital. Med haltende skridt åbner han døren ind til varmestuen. Her serveres mad til 25 kroner for en hovedret og 10 kroner for smørebrød. En vand koster også 10 kroner og der serveres ikke alkohol. Rygning er forbudt indenfor og oven på første sal sælges brugt tøj. Ib træder ind og kigger sig omkring. 'Hej Ib', siger Gitte, som er leder på stedet. 'Hej', svarer Ib og tager jakken af. 'Godt du kom', hun vender sig og fortsætter ind i køkkenet. 'Hvad skal jeg lave?' Spørger Ib. 'Du skal være i køkkenet i dag, vi skal lave boller i karry og du skal hjælpe Peter med at lave ris. 'I orden med mig', siger Ib og hilser på Peter der står og putter bakker med bestik og tallerkner ind i en opvaskemaskine. 'Hej jeg hedder Peter,' siger Peter, 'Jeg hedder Ib', siger Ib og skæver ned af Peter. Han har lyse cowboybukser på som stumper og en lyserød, ternet falmet skjorte på. Peter for stukket en opskrift i hånden af Gitte, som peger på et skab hvor der står køkkengrej. 'Risen er oven på i depotet', siger hun og forsvinder ud i varmestuen. 'Vi har fælledsmøde kl. 10', når hun at tilføje inden Ib vender sig om. 'Du er ny her?' Siger Peter og tænder for opvaskemaskinen. 'Ja, jeg er i aktivering', svarer Ib. 'Hvad med dig?' 'Jo, jeg har været her i 6 måneder, ved ikke hvor lang tid jeg skal være her endnu', siger Peter og rødmer. 'Javel ja', siger Ib og kigger på opskriften. Han finder derefter målebærer og en stor gryde. 'Jeg henter lige risen', siger han så og kigger ned af Peter. Peter laver en genert grimasse, som fangede man ham i at stjæle i et supermarked. 'Ok, jeg bliver her', siger han.
   Ovenpå står mand i midten af tyverne og vasker hylder inden i depotet. Ib kigger længe på ham og kigger derefter efter risen. 'Hej, jeg hedder Torben', siger manden med ryggen til. 'Jeg hedder Ib og jeg leder efter risen'. 'Den er ovre i hjørnet, bag de flåede tomater', siger Torben og peger med en kroget finger på risen som står i store poser på en hylde i hjørnet, lige ved vinduet der vender ind mod Bispebjerg Hospital. 'Minsandten', siger Ib. 'Hvorfor er du så her?' Siger Torben. 'Jeg er i aktivering', svarer Ib kort. 'Dig?' 'Jeg er lige blevet løsladt fra Vestre fængsel. Jeg skal være her under opsyn i 4 måneder. 'Javel', siger Ib og tager risen. Han vender sig og kigger på Torben. 'Hvorfor sad du inde?' 'Af forskellige grunde', mumler Torben og tørrer en hylde af. 'Nå, men jeg skal lave ris', siger Ib og halter ud af depotet. Nede under i køkkenet vasker Peter op. En ældre dame i starten af 70'erne står bag disken og en mand iført snavsede kakibukser og sommerjakke bestiller en cola hos hende. Hun er lang tid om at finde colaen, men finder den til sidst og manden giver hende 10 kroner. Ib øser ris op i måle bærret og kigger på Peter. Han står med krum ryg bøjet over opvasken. 'Skal jeg bare lave risen?' Siger Ib. 'Ja, gør bare det, jeg skal lige blive færdig her,' siger Peter.

Efter mandagsmødet, går Ib udenfor med en kop kaffe. Han kigger ned i koppen og Peter sætter sig på trappen ved siden af ham. Han tænder en cigaret og sukker. 'Godt vejr', siger Ib og tripper lidt på stedet. 'Ja, det er ikke så dårligt'. Op af stien der går fra vejen ned til Café Solen, kommer nu en mand i sorte jeans og sort langærmet t-shirt. Han stopper foran Ib og kigger derefter på Peter. 'Jeg hedder Mogens', siger han så og tager hænderne i lommen. 'Ib', siger Ib. Mogens skæver ned af Ib og går forbi ham. 'Hvad skal jeg så lave i dag?' Høre Ib Mogens spørge Gitte der står og sorterer bøger i gangen. 'Du skal gøre rent på toiletterne. 'Blev det ikke gjordt i går?' Spørger Mogens. 'Det skal gøres hver dag', siger Gitte uden at kigge op. Mogens vender sig og blinker til Peter. Han rynker på næsen. 'Så må jeg hellere komme i gang', siger Mogens og går oven på. Peter skodder sin cigaret. 'Vil du med i byen i aften', siger Peter så til Ib. 'I byen?' 'Jeg havde tænkt mig at tage ud i Nordhavnen og høre noget musik. 'Hvem spiller?' 'En fyr jeg kender'. 'Jo, hvorfor ikke,' siger Ib. 'Jeg har ingen planer'. Han kigger ned og drikker af kaffen. 'Godt kl. 21 ved trianglen, har du en cykel?' 'Ja, det er en aftale, ved B.T skiltet?' 'Ja', siger Peter. Ib trækker på skuldrene og går ind i køkkenet hvor han sætter risen over på et stort industrikomfur.

Lidt i tre, efter at have drukket en kop kaffe med Mogens ude i gården, siger Ib farvel til Gitte og sætter sig op på sin cykel som står op af et plankeværk. Lige før han drejer om hjørnet stopper Mogens ham. 'Skal vi følges?' Siger han. 'Jo, okay', siger Ib. Langsomt cykler de gennem Nørrebro. De stopper ved Botanisk Have. 'Jeg vil lige vil købe en cola på Nørreport station', siger Mogens. 'Skal vi lige lave et pitstop?' Siger Ib. '
   Okay, jeg kommer om lidt', siger Mogens. Ib låser sin cykel og ligger sig i græsset inde i haven og stirre op i himlen. Den er gylden blå, en trækrone skygger for solen. Han lukker øjnene og mærker sit hjerte slå og koncentrerer sig om sit indre. Med roligt åndedræt trækker han vejret ind og ud, indtil Mogens prikker ham på låret. 'jeg købte en Sprite til dig', siger Mogens. Ib slår øjnene op og sætter sig op i skrædderstilling. Mogens åbner sin cola og tager en tår. 'Er du glad for at være på Solen', siger han så til Ib. 'Det ved jeg ikke, noget skal man jo lave', siger han. 'Du får kontanthjælp? Ikke sandt?' Siger Mogens så. 'Jo, jeg har været på kontanthjælp i et stykke tid'. 'I et stykke tid?' 'Ja, et par år'. 'Hvor gammel er du?' '32', siger Ib og tager en tår af sin sodavand. 'Og du har været på kontanthjælp i et par år?' 'Ja, hvad med dig?' 'Jo, jeg kom ud i noget snavs, som man siger', siger Mogens og tager den langærmede T-shirt af. 'Jeg kom vel i forkert selskab, stjal et par biler, var inde og sidde, tog derefter en uddannelse, som ikke viste sig at være mig, kedede mig, var vel ensom, begyndte at ryge hash, røg på støtten og er nu i afklaring, jeg skal være på Solen i 4 måneder', siger Mogens og trækker på skuldrene. 'Hvilket uddannele tog du?' Spørger Ib og kigger efter to piger der går og snakker inde på stien. 'Sosuassistent, men det var røv og nøgler'. 'Gjorde du den færdig?' 'Ja', siger Mogens. 'Hvad så nu?' 'Jeg ved ikke, jeg er jo i afklaring, men jeg overvejer at begynde at køre post', siger Mogens og trækker på skuldrene igen. 'Har du en kæreste?', siger han så og kigger på Ib. 'Nej, det har jeg ikke'. 'Dig?' 'Nej', siger Mogens. 'Jeg skal til koncert med Peter i aften, vil du med?' Siger Ib. 'Jo, måske.' 'Hvor bor du?' Siger Ib så. 'Ryparken i en fremlejet lejlighed, jeg kan bo der et år endnu', siger Mogens. Ib laver et ansigtsudtryk. 'Javel', siger han. 'Det er en fed cykel du har', siger Ib. 'Ja, det er en mountain bike', siger Mogens. 'Kører du i skoven?' 'Af og til, det var mere før i tiden', siger Mogens. Ib tager en tår af sin Sprite og ligger sig i græsset. 'Det er ude i Nordhavn koncerten er, jeg mødes med Peter kl. 21, ved trianglen'. 'Helt fint, jeg skal også hjem af', siger Mogens, rejser sig og drikker af sin cola. 'Farvel', siger Ib. Mogens træder op på sin cykel og forsvinder i trafikken. Ib drikker ud og ligger sig tilbage på ryggen, han trækker vejret dybt, rejser sig så, finder sin cykel og cykler mod Sydhavnen.

Kl. 21 står Peter med hænderne i lommen og kigger på en spiseseddel foran en kiosk ved Trianglen. Ib kommer på cykel og stiger af ved siden af ham. 'Hej Peter, siger Ib. Peter rødmer og laver en grimasse da han får øje på Ib. 'Mogens kommer med, han kommer nok om lidt', siger Ib. 'Helt fint', siger Peter og sætter sig op på sin cykel. Ib kigger sig omkring. Det er en lun aften. 'Hvor er det henne?' 'På en gammel færge ude ved Skudehavnen', siger Peter. 'Hvad er det for noget musik?' 'Dansk, de synger på dansk, tekster de selv har skrevet, det minder lidt om Love, i deres tidligere dage', siger Peter og synker. 'Fint med mig', siger Ib. Mogens kommer cyklene ned af Østerbrogade og får øje på Peter og Ib. Han stopper og stiger af cyklen. 'Lækker cykel', siger Peter og kigger ned af Mogens. 'Ja, jeg holder også af den', siger han. 'Skal vi', siger Ib og de stiger alle tre op på deres cykel og cykler ned af Norde Frihavnsgade. Peter viser vej, de snor sig mellem pakhuse og containere ude i Nordhavnen og finder tilsidst færgen der ligger ved en kaj. Der hænger farvede lyskæder rundt omkring på dækket og der kommer musik derinde fra. I agterenden er placeret en lille bar med et fadølsanlæg og der er godt med mennesker. Cykler er parkeret udenfor på kajen og Ib lukker øjene i lang tid, en enkelt gang. Peter knapper sin jakke og Mogens låser sin cykel forsvarligt. 'Bandet går på kl. 22', siger Peter og træder på en bro op på dækket. 'Nogle tøser?' hvisker Mogens til Ib. 'Jo, jeg kan da skimte et par stykker', siger Ib og går over mod fadølsanlægget. Peter forsvinder ind i skibet. Mogens tænder en smøg. Ib betaler for en fadøl og Mogens køber en cola. 'Du skal ikke have øl?' Siger Ib. 'Nej, jeg holder mig fra alkolhol', svarer Mogens. 'Hvad lavede du før du røg på kontanthjælp?' Spørger Mogens så efter han og Ib har fundet et hjørne af dækket, hvor der ikke er så mange mennesker. 'Jeg læste på universitetet, dansk', siger Ib. 'Droppede du ud?' 'Der skete nogle ting', så jeg ikke var helt mig selv mere', siger Ib og kigger rundt. 'Hvad skete der, hvis jeg må spørge?' Siger Mogens og nipper til sin cola. 'Min mor døde af kræft og min kæreste gik fra mig, begge ting inden for samme måned, jeg kunne ikke koncentrer mig om noget og alt blev noget lort', siger Ib. 'Hvor lang tid havde du og din kæreste været sammen?' 'I fire år,' siger Ib. 'Vi tænkte på at gifte os, eller jeg gjorde'. Mogens klør sig på hagen. 'Siden dengang har jeg ikke helt været mig selv', siger Ib. 'Har du fået noget hjælp?' 'Ja, jeg har gået til et par psykologer, men det er noget tid siden nu, det er jo også dyrt. Ja, det første 12 gange er gratis, men så skal man selv betale', siger Ib og drikker af sin øl. 'Og nu er der gået nogle år, kan man sige', siger Mogens. 'Ja, tiden er ligesom gået, nu er jeg i aktivering så må jeg se hvad det bringer med sig.' siger Ib. 'Det er måske for det bedste, eller hvad?' Siger Mogens og kigger efter en pige i starten af tyverne som danser bag baren. 'Det ene med det andet, systemet er hvad det er', siger Ib og drikker ud. 'Hvornår var det musikken gik på?' 'Kl. 22', siger Mogens og klør sig på hagen. 'Jeg går ned og kigger efter Peter', siger Ib. 'God fornøjelse', siger Mogens og går mod baren.
   Ib går ned af en trappe af stål og kommer ind i et stort lokale som ligger i færgens bug. Der er en bar i det ene hjørne, en scene i midten hvor to langhårede drenge er ved at rikke til og der godt med mennesker, de står op og snakker. Ib ser sig omkring. Han ser Peter som står og snakker med en pige i rød kjole bag en stolpe. Han kigger længe på Peter. Han står med benene krydset og virker meget optaget af samtalen. Ib går i baren og bestiller en fadøl. Han skal til at betale da det prikker ham på skulderen. Han vender sig og blinker med øjene. Oscar står med hænderne i siden og kigger surt på ham. 'Hej Oscar', siger Ib. 'Du er her?' 'Ja, mindsandten', siger Oscar. Ib betaler for sin øl. 'Hvad laver du i Skudehavnen?' 'Jeg hørte om bandet gennem min nabo, kedede mig og tænkte jeg ville kigge forbi', siger Oscar og bestiller en fadøl. 'De går på snart', siger Ib. 'Ja', siger Oscar. 'Hvordan har du det?' 'Mig, det er lidt svært for tiden, jeg har lidt svært ved at holde sammen på mig selv, jeg føler ligesom at jeg er blevet væk fra mig selv, borte tit tit, ikke mere mig, jeg ved ikke hvor jeg er henne', siger Ib. 'Jeg har min malerbog, det holder mig igang,' siger Oscar. 'Ser du egentligt noget til nogle af de gamle fra klassen?' Spørger Ib. 'Mig nej', siger Oscar og tager en tår af øllen. 'Jeg snakker en del med min nabo', siger han så. 'Og familien?' siger Ib. 'Ja, mine brødre og dem'. Ib ser Peter smilende gå over mod scenen hvor musikerne er ved at tage plads. En bas bliver stemt. Oscar står lidt og kigger ud i luften. 'Hvad har du lavet i dag, så?' Spørger han. 'Lavet ris', siger Ib. 'Lavet ris?' 'Ja'. 'Lyder spændende,' siger Oscar. 'På et eller andet tidspunkt, må du indse at noget er galt, Ib.' 'Jeg er i aktivering', siger Ib så. 'Ja, du må indse og erkende at du har et problem tage den derfra, ellers kommer du aldrig videre, men det er kun dig der kan indse det, kun dig der kan erkende det'. Ib kigger på Oscar. Oscar tager en tår af sin øl. Han ser træt ud. 'Hvad med dig selv?' 'Lad være med at tage alt som et angreb,' siger Oscar. ' 'Som du kan formulerer dig, men du er heldig, du ved hvad du vil', siger Ib og kigger på scenen. 'Jeg er helt blank'. 'Visse ting kan man kun selv finde ud af', siger Oscar og nipper af sin øl. 'Musikken går på'. Bandet går i gang, det starter med en trommesolo. Bassen stemmer i og guitar og vibrafon følger trop. Endelig sang. Det er pige i den røde kjole som Peter snakkede med der synger. Hun er god, rigtigt god. Mogens kommer ned af trappen med en aggressiv gang og går over mod baren hvor han får øje på Ib. Han stiller sig ved siden Ib og bestiller en cola. 'Taber', hvisker Mogens til Ib. 'Pas dig selv', siger Ib og kigger ned af Mogens for derefter at vende sig om mod Oscar. Oscar laver rynkede bryn og drikker af sin øl. 'Tættere på?' Siger Ib. 'Okay'. Ib kigger på Oscar. Han går over mod scenen, Peter står og danser alene i et hjørne. Ib kigger på ham. 'Med det du har været igennem, fortjener du bedre, end at stå og lave ris på en varmestue', siger Oscar så gennem larmen. Ib kigger lige frem for sig. 'Jeg har det ikke godt'. 'Nej, det ved jeg, du fortjener et bedre liv, din mor ville ikke være særligt stolt over din situation.' Ib kigger frem for sig. 'Jeg har været meget vred på dig', siger Ib. 'Det ved jeg, men vi holder sammen os to.' 'Kommer du til klassefesten?' Siger Ib så. 'Nej det tror jeg ikke', siger Oscar. Der kommer flere mennesker ned i færgen, et nyt nummer går i gang, bassisten lukker øjene og vipper frem og tilbage til musikken. Ib kigger sig omkring og smiler.
Forfatterbemærkninger
Er spændt på en kommentar til denne her novelle, er selv lidt i tvivl om den holder.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 01/08-2014 20:57 af Bo Sølling Troensegaard (Boster) og er kategoriseret under Noveller.
Teksten er på 3372 ord og lix-tallet er 20.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.