Tekstdebatter · Synopsis

14 svar
Senest opdateret 7 år siden · 4 bruger(e) deltager
7 år siden

Hej Alle

Jeg søger nogle gode råd om synopsis. Jeg har været igang med at søge på nettet og der er mange måder at skrive en synopsis på. Er der nogle af jer der har nogle erfaringer at dele ud af på det område?

Hanne

7 år siden
7 år siden

Det er sjældent jeg skriver synopsis til mine historier. Jeg tænker synopsis er i mit hoved. Men sådan kan det være fordi jeg kun skriver ret korte historier. Skulle jeg skrive en roman måtte der nok en synopsis til.

En synopsis er vel bare et sammendrag af romanen/historien. Den bruges for at have et overblik over det der skal skrives, eller eventuelt for at præsentere andre for hvad det drejer sig om.

Så vil du skrive et synopsis, må du vel tænke over, hvad det skal bruges til. Hvis det kun er for at holde dig selv til handlingen, er det måske nok med nogle noter.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Tænker du på en synopsis som noget der går forud for selve bogen? Eller et sammendrag der skal fortælle andre hvad bogen handler om?

7 år siden
7 år siden

Hej,
Tak for inputs.

Jeg tænkte primært på en synopsis der går med hvis man sender et manuskrip til et forlag

Men god pointe med de noter man har til sig selv. I mit hoved tænker jeg at de blev til en Outline - oprids af historiens udvikling kapitel for kapitel.

7 år siden
7 år siden

Hej Igen

Vil I læse følgende? Det kunne være en synopsis (kort eller som en bagside til bogen) til det jeg er igang med. Vil I vurdere at det er en synopsis eller bør en sådan være længere og/eller struktureret på en anden måde?

Forvekslingen - Synopsis

Friheden er noget universelt, som alle har brug for. Men er det noget, du ville kæmpe for? Hvad ville du gøre, hvis du lige pludselig fandt ud af, at der er så meget mere mellem himmel og jord, end du i din vildeste fantasi havde forestillet dig? Ville du gå i panik, eller ville du rette ryggen og tage udfordringen op, gøre det nødvendige, gøre det som skæbnen krævede af dig?

Jean Daniel, Ridderen, forelsker sig i Madelena, men hun er ikke den han, tror hun er, og det er dømt til at gå galt på forhånd.
Madelena, en ung synsk kvinde, gør alt for at fornægte sine evner og leve et såkaldt normalt liv. Men hun indhentes af skæbnen. Verden viser sig at være så helt anderledes, end hun troede, større og fyldt med mystiske ting. Overbevist om at det er det rigtige at gøre, følger hun med Ridderen ud i den verden, ud på en quest for at fremskaffe et magisk våben og bringe det tilbage til Stormesteren i A'Amala, hvor det politiske spil om magten allerede er i fuld gang.

Clara, bartenderen forveksles med Madelena og derfor finder hun pludselig sig selv på vej mod Tårnet, mens alle fortæller hende, at hun skal være Magiker. For at redde sin bedste vens liv hopper hun med på vognen og lyver om sin sande identitet.
Klaus, hendes bedste ven, advokaten, overlever og overrasker alle på rejsen mod Tårnet i A'Amala. Han hjælper med at narre banditter fra Cantator, agerer matros, bliver en habil rytter, opfører sig belevent og begynder at forstå, hvor kompleks den er, den nye verden, som han ganske ufrivilligt er fanget i.

7 år siden
7 år siden

Hej
Jeg synes det er et meget fint synopsis. Kan dog godt mangle lidt i slutningen.
Evt. nogle spørgsmål, man som læser vil kunne finde svar på i romanen, og som henleder lidt til handlingen i den.
Fx; (og nu har jeg jo ingen anelse om det, blot forestillinger herfra...)
"Hvad sker, når Madelena og Clara mødes" og "vil Jean Daniel gå hele vejen for at få Madelena".
Hmm - ovenstående ved jeg ikke helt om giver mening :)
Alt i alt føler jeg måske i virkeligheden at der mangler en anelse i det. Dog stadig uden alt for meget bliver røbet jo...

7 år siden
7 år siden

Hej Vagn
Tak for dit svar. Det giver bestemt god mening. Der er også dem der siger at en synopsis nok er lidt mere det som jeg kalder en outline - altså en ganske kort fremstilling per kapitel. Det vil jo give langt flere informationer men sådn set også afsløre slutningen :-) Jeg kan egentlig godt lide den løsning du henviser til hvor det bliver lidt længere men stadig uden at afsløre for meget.
Hanne

7 år siden
7 år siden

Hey, ved ikke lige, hvorfor jeg først lige ser, hvad du skrev nu. Mystisk.
Anyway, glad for du kunne bruge mine kludrede formuleringer positivt. Jeg går selv og overvejer at starte på min synopsis, da jeg kun mangler få (læs 5-8) kapitler før min roman er sådan nogenlunde færdig.
Egentlig er en synopsis vel i bund og grund et oprids af hvert kapitel, så forlag kan danne et lynhurtigt overblik over romanen? Men her tænker jeg, at man godt alligevel må skjule lidt. Hvis de end ikke gider læse en roman efter en synopsis, hvor der er nogle uopklarede ting, tror jeg alligevel ikke det bliver det rigtige match mellem forlag og forfatter :)

7 år siden
7 år siden

Hej Vagn
Tjaa jeg ved ikke men man får altså ikke altid besked når der sker noget med en debat :-)

Nå men det er altid interessant at vide hvad andre tænker. Det handler om at skabe udvikling I hovedet på en selv så man kan gøre det bedre.

Nå du snakker kapitel for kapitel mener du så ala nedenstående? det er for det jeg indtil videre har lagt op men jeg er stort færdig
Hanne

Forvekslingen - Synopsis

Gamle legender fortæller om forudsigelser af krig, forudsigelser om et opgør af den endelige slags, forudsigelser om rækker af begivenheder, der vil lede frem til det opgør. Forvekslingen er den første af de begivenheder. Historien om den begivenhed former sig som følger:

Prolog
Vi ser Madelena som barn, som ung, og første gang hun ser Jean Daniel. Vi møder Jean Daniel, og questen sættes i gang. Vi ser Anna i Tårnet. Det hele er stærkt politisk.

Kapitel 1 Mørke
Madelena har mærkelige oplevelser i skoven. Hun fornemmer klart tilstedeværelsen af noget farligt, som hun undslipper på et hængende hår.

Kapitel 2 Frygt og Sandhed
Mareridt skræmmer den synske Madelena fra vid og sans. Hendes drømme er ofte sande forudanelser om fremtiden. Hun følger for en gangs skyld sit instinkt og ringer til Jean Daniel, og Ridderen fortæller hende sandheden. I mellemtiden funderer Lord Calvin over hende og hendes skæbne sammen med sin stjernetyder.

7 år siden
7 år siden

Du får råt for usødet, hvad jeg tænker her mens jeg læser det;

1) hvilket oprør? (det virker lidt mystisk imo)
2) Hvis du har meget lange kapitler er dette ok, hvis de er korte, ville jeg ikke gøre det sådan
3) Hun ringer til Jean Daniel? Hmm, han er ridder, men har en telefon. Virker mystisk...

Re. korte/lange kapitler. Hvis du har lange, kan du godt stille det op per kapitel. Men er de korte, mener jeg du bør lave det lidt mere overordnet, og dermed behøver du så nok ikke at runde hvert eneste kapitel.
Måske ala;

Forvekslingen - Synopsis

Gamle legender fortæller om forudsigelser af krig, om et opgør af den endelige slags og forudsigelser om rækker af begivenheder, der vil lede frem til det opgør, der xxxxxxxx. Forvekslingen er den første af de begivenheder, og historien former sig som følger:

Prolog
Vi ser Madelena som barn, som ung, og første gang hun ser Jean Daniel. Vi møder Jean Daniel, og questen sættes i gang. Vi ser Anna i Tårnet. Det hele er stærkt politisk.

Del 1
Madelena har mærkelige oplevelser i skoven. Hun fornemmer klart tilstedeværelsen af noget farligt, som hun undslipper på et hængende hår.
Den synske Madelena skræmmes fra vid og sans af mareridt. Hendes drømme er ofte sande forudanelser om fremtiden.
Hun følger for en gangs skyld sit instinkt og ringer til Jean Daniel, og Ridderen fortæller hende sandheden.
I mellemtiden funderer Lord Calvin over hende og hendes skæbne sammen med sin stjernetyder.

Del 2
XXXXX

Del 3
XXXXX

---
Lige en kommentar mere. Jeg er altså ikke prof. Jeg aner ikke hvad et forlag vil have eller ikke have. Så ret beset, burde jeg nok ikke skrive om dette. Jeg skriver det egentlig, fordi det også interesserer mig, da jeg jo skal til og i gang også. Så du skal endelig ikke tage mine ord for facit :-D

7 år siden
7 år siden

:-) vi er tilbage ved at det drejer sig om at skabe udvikling. Og man får kun en god debat hvis alle siger deres mening lige ud

Jeg aner jo heller ikke hvad der er det rigtige at gøre er. Jeg har skrevet hele den her roman og er I process med at finde ud af hvordan jeg får den udgivet - samtidig vil jeg ikke afvise at kommentarer herinde kan tilføje noget mere redigering :-)

Jeg har bade korte og lange kapitler men nok flere lange end korte. Det er alligevel en interessant ide at dele det op på en anden made. Hvis man kører til enden med kapitel for kapitel som jeg lige startede på ovenfor bliver det ret langt. Jeg tænker at hvis jeg var redaktør og modtog mange manuskripter hele tiden ville det være rart med et kort (ikke FOR kort) overblik over hvad det er jeg har I hænderne før jeg starter med at læse.

Der er enormt mange varierende kommentarer om hvordan man skriver en god synopsis på nettet - det bliver hurtigt lidt forvirrende og den her debat hjælper I hvert fald mig til at få styr på tankerne

7 år siden
7 år siden

Fedt :) Så flytter vi os jo.
Du behøver selvfølgeilg ikke dele det op som "del 1", "del 2" osv, hvis du ikke har forskellige dele i romanen. Men blot dele det op i 2-4 afsnit i synopsis'en måske.
Tænker i hvert fald også, at det nok bliver lidt lettere at skrive det lidt kortere, fremfor at skulle hive noget ud fra hvert eneste kapitel at skrive om i synopsis.
Så kan der måske også fokuseres på det virkelig skelsættende i synopsis, mens "fyldkapitler" der kan undlades.
Ikke at der nødvendigvis er sådanne kapitler, men nogle er måske mere relevante at have noget med om end andre.

7 år siden
7 år siden

jep og det er dejligt :-)

:-) der er vel altid "fyldkapitler" I den forstand at der altid er nogle begivenheder I en historie der er mere skelsættende end andre. Jeg tænker at man kunne have kapitel x-y osv splittet måske I 4 dele, glimrende forslag

Tak for hjælpen. Jeg håber det også hjalp på din egen synopsis

7 år siden
7 år siden

Jep. Må se at komme i gang.
Hvis du skulle have lyst, kan jeg godt være "betalæser" på din synopsis, når du synes den er færdig.
Bare send et "brev" i det tilfælde.
God arbejdslyst :)

7 år siden
7 år siden

Det vil være dejligt :-) det vil jeg gøre - og I lige made :-)

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Synopsis er startet 16/05-2016 12:33 af Hanne Rump (HanneR) og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

5Dine største inspirationskilder?
7 dage siden · AnsuLa
2Digtteknikker: GAS-sætninger
26 dage siden · Tungnemt
4Dage med Ralf.
26 dage siden · MollyTrine
10Berøringsangst mht. kommentarer?
1 måned, 19 dage siden · David H
2Hvor blev digtene af?
1 måned, 26 dage siden · Tungnemt
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
2 måneder siden · Kafkaesque
43Dagens DJ
2 måneder, 3 dage siden · Ansu
5Digtteknikker: undgå adjektiver
2 måneder, 4 dage siden · Tungnemt
25Digte
2 måneder, 7 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
2 måneder, 8 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
2 måneder, 11 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
2 måneder, 12 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
2 måneder, 14 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
2 måneder, 15 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
2 måneder, 22 dage siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
3 måneder, 6 dage siden · Løvinde
1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
3 måneder, 15 dage siden · Skriverkunstner
3Fortivlet: Ægteskab uden romantik -...
3 måneder, 17 dage siden · Maria77
8Poesi forlag søges
3 måneder, 26 dage siden · heksemutter
3Dagens Dok
4 måneder, 9 dage siden · HamDenKorte
5God digital bogside
4 måneder, 10 dage siden · HamDenKorte
3Dansk eller Engelsk?
4 måneder, 11 dage siden · cell
5Dagens Sketch (del en sketch/joke)
4 måneder, 12 dage siden · HamDenKorte
8Hjælp og råd vedr. Økonomisk værgem...
4 måneder, 15 dage siden · David H
162Hvad er du taknemmelig for i dag?
4 måneder, 16 dage siden · Ansu
2Voldtægts-kultur
4 måneder, 16 dage siden · Ansu
3Forlags forretnings-model
4 måneder, 19 dage siden · Ansu
521Kontraster
4 måneder, 19 dage siden · Brehmer
5Jeg er ny og vil gerne rigtigt i ga...
4 måneder, 21 dage siden · Skriverkunstner
3Din yndlings kirken salme sang
4 måneder, 21 dage siden · Skriverkunstner
34Hvad inspirerer dig
4 måneder, 21 dage siden · Skriverkunstner
6Word og teknik.
4 måneder, 28 dage siden · MollyTrine
3Egen hjemmeside⁸
5 måneder, 14 dage siden · David H
1Skrivekonkurrence
5 måneder, 18 dage siden · grkemacar
4Vedrørende litteraturtidsskrifter
6 måneder, 29 dage siden · heksemutter
0Den kærlighed
7 måneder, 10 dage siden · MariaMolgaard
16Jeg bliver udgivet!
7 måneder, 11 dage siden · Bahlsen
38'Penge'
7 måneder, 15 dage siden · Denungeblødende...
4Til dem der skriver romaner...
8 måneder, 1 dag siden · MollyTrine

Tekstdebatter

5Dine største inspirationskilder?
7 dage siden · AnsuLa
2Digtteknikker: GAS-sætninger
26 dage siden · Tungnemt
2Hvor blev digtene af?
1 måned, 26 dage siden · Tungnemt
5Digtteknikker: undgå adjektiver
2 måneder, 4 dage siden · Tungnemt
5Jeg er ny og vil gerne rigtigt i ga...
4 måneder, 21 dage siden · Skriverkunstner
34Hvad inspirerer dig
4 måneder, 21 dage siden · Skriverkunstner
4Til dem der skriver romaner...
8 måneder, 1 dag siden · MollyTrine
3Redigering for nybegyndere
10 måneder, 29 dage siden · Zofrost
9Kritik til tale
1 år, 2 måneder siden · Nicolas Jessen
8Hvor mange læser egentlig noveller ...
1 år, 5 måneder siden · Henning Nørgård
2Definitionen på erotiske tekster
1 år, 5 måneder siden · Nettish
9Hvornår har en begyndelse for meget...
1 år, 6 måneder siden · Gandalflight
12Hvordan skriver man en musical?
2 år siden · Cath Brown
3Spørgsmål om promovering af sin bog...
2 år siden · Savanti
6Teater stykke
2 år siden · Nicolas Jessen
0ideer og inspiration
2 år siden · Rising star
0Kritik / personlig / offentligt
2 år siden · Brehmer
0Inspirationsråd til at skrive digte
3 år siden · belmindelig
10Skriveblokering/flow
3 år siden · Prem
2opbygning
3 år siden · Avj81
7Novelle vs Kort Roman
3 år siden · mlsj
0Hej Alle sammen!
3 år siden · mlsj
9Voldtægter og overgreb
3 år siden · Ormstunge
3Ja ja, ser man det.
3 år siden · dino
20Hvad hedder det modsatte
3 år siden · Wernn
30Hvad er meningen med
3 år siden · Wernn
4Hvornår er en tekst mest for børn?
3 år siden · Pia Hansen
31Hvad mener i?
3 år siden · Jack the Rapper...
5Direkte tale i udlandet
3 år siden · Kafkaesque
33Forfatteri og ensomhed
4 år siden · Wernn
1HJÆÆLP
4 år siden · Morten Vesterga...
2Hvedekorns bud på hvad et godt digt...
4 år siden · hermanøv
3Fatter du det?
4 år siden · Wernn
7Redigering
4 år siden · NAHansen
5Bøger om at skrive
4 år siden · neran
1En god slutning
4 år siden · dino
3Hjælp til handling
5 år siden · Det Anonyme Pun...
1Dagbøger
5 år siden · dino
6Sprogproblemer
5 år siden · Marver