Hyggekrogen · Det kimer nu til vinterfest

20 svar
Senest opdateret 4 år siden · 7 bruger(e) deltager
4 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

4 år siden
4 år siden

Åh nej, er det nu vinter igen. Den kommer da også tidligere hvert år. Og alt det der med vintergaver og vintermad. - Ih hvor jeg længes efter dengang man kunne fejre en ganske almindelig jul. Og julesneen faldt så smukt og stille. - Og vintersneen, den er der ikke meget ved.

4 år siden
4 år siden

Vi andre kan more os.
Endnu.
Men en (u)skønne dag vil det ske

4 år siden
4 år siden

Ja... sådan en dag skal arbejdes væk. Snupper en dobbelt vagt... men det ville være dejligt om det var koldt og klart i vejret... sne er for meget at forlange, men det ville pynte gevaldigt. Glædelig Jul.
Poul.

4 år siden
4 år siden

Tak for at sætte den vinkel på.
Men fejre vi ikke netop, at vinteren er vendt og at det går mod lysere tider?

Glædelig vinter.

4 år siden
4 år siden

"Men fejrer vi ikke netop, at vinteren er vendt og at det går mod lysere tider?"

Jo, det gør vi vel, men vi fejrer jo også at et barn er født i Betlehem. - Eller som jeg hørte en lille dreng sige: "Vi fejrer at det er julemandens fødselsdag".

4 år siden
4 år siden

Der er stadig pointen med det astronomiske, hvor datoen 22 dec? Jeg husker ikke præcist, markerer at mørket har kulmineret.

Men det er ikke det samme som jul.
Og den forkrampede trang hos nogle til at undertrykke julen som kristent begreb er på slående vis synkroniseret med islams indtog.

Når man i visse forretninger forsøger sig med "tilpasninger" af de sæsonbestemte omsætningsforøgende kulturelle påmindelser, (som anbringelse af nisser og papirhjerter blandt sortimentet af slik og småkager) og i andre forretninger netop fravælger det, skyldes det ikke ønsket om at ændre på kulturen i befolkningen, men en bestræbelse på at lægge sig i et leje, hvor nogles tilvalg måske er større end andres fravalg, hvorved indtægten måske kam maksimeres.

Det er dette fokus på indtjening frem for commitment til kulturelle traditioner der kan irritere nogle. Til dem hører jeg.

4 år siden
4 år siden

Det gør efter min mening ikke spor at det nu bliver fremhævet at julen - endda helt ud i navnet - er en solhvervsfest. Det har jo været der hele tiden. - Jesus blev jo, ifølge evangelierne ikke født midt om vinteren men tidligt på efteråret. Den nøjagtige dato kendes ikke. Men da kristendommen kom til Danmark - eller altså til Europa - så lagde missionærerne de kristne højtider der hvor der i forvejen var hedenske fester. Det lettede overgangen. Og enhver kan jo se, at julen stadig har bevaret meget af sit hedenske præg. Hvad har juletræ og nisser med Jesu fødsel at gøre. - Men alt det behøver vi vel ikke tage så tungt. Gud kan vel ikke have noget imod at vi morer os, når vi bare ikke helt glemmer alvoren.

4 år siden
4 år siden

Jeg har heller ikke noget imod solhvervsfester. Som sådanne.
Men jeg har noget imod, når man vil kvæle julen ud fra ønsket om ikke at såre nye beboere der har andre traditioner.

4 år siden
4 år siden

@Flemming Dalsgaard (dino)

Ad: "julen som kristent begreb er på slående vis synkroniseret med islams indtog"
Du er med på at alle tre er udtryk fiktion ikke?

Ad: "Det er dette fokus på indtjening frem for commitment til kulturelle traditioner der kan irritere nogle. Til dem hører jeg"
Og der er vi helt enige.
Er det noget du ville forandre, hvis du kunne?

Wernn

4 år siden
4 år siden
#10

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

4 år siden
4 år siden

Ja, JohannesB, jeg er helt med på din humoristiske vinkel i første indlæg.
Og jeg forstår godt at du vil have lov at lave sjov, når du vil.
Men du vil ikke have "kidnapped" din humor så den spændes for en vogn som har DF i kuskesædet.
Det forstår jeg også godt.

Men min pegen på at der eksisterer den synkronisering mener jeg er rigtig. På samme måde som det heller ikke kan være tilfældigt når der i en større offentlig institution der hvert år pynter op med J-træer i december, og det så i seneste år er sket uden stjerner på toppene, som ellers altid har været der.
Det ER fordi man ikke vil støde visse andre.
Det kan man så mene om hvad man vil.
Men jeg har bare ikke megen fidus til virksomheder der kalkulerer med indtægten alene.

Når det er sagt, så er der heller ikke noget galt med at man sælger vinterboller. Det er da lige meget.
Og jeg er nok enig i at det er alt for lidt at fare i flint over.
Det er jo også OK at lave snemænd, uden at nogen skal blive sure over at de ikke hedder julemænd.

Hvis danskerne vil holde fast i deres gamle Jul med stort J, så må de selv gøre noget ved det. En stor del af traditionernes forfladigelse er danskerne selv skyld i.
Men hvis danskerne holder op med at gå i kirke juleaften, bør det være fordi de selv mener at tiden kan bruges bedre. Ikke fordi det støder andre religioner.

Når du laver sådan et oplæg, JohannesB, så må jeg nok tolke det på den måde at du selv er klar over "problemet."
Men man skal heller ikke gøre problemet større end det er.

Jens - hvad jeg ville forandre hvis jeg kunne? Det ved jeg ikke. Jeg formår ikke meget. Men jeg kunne ønske dette: At folk ville indse at den frihed, som de har, er enestående i verdenshistorien. Den er så speciel og skrøbelig, at den nemt kunne forsvinde og kun efter årtusinder, måske, vende tilbage.
Det tager kun én generation at kvæle et demokrati.

Danskerne kan lidt forsigtigt deles i to grupper: Kulturoptimisterne og pessimisterne. Jeg behøver nok ikke uddybe hvem man typisk kalder det ene og det andet.
Optimisterne satser gerne og håner kujonerne.
Pessimisterne vil gerne gardere og satser ikke gerne.

Vedrørende "tunnelsyn."
Det ser man oftest som noget de andre har. Ikke en selv.

4 år siden
4 år siden

Er jeg kulturoptimist? Ja, det er jeg vist, men også lidt pessimist.

Jeg kan godt blive irriteret over at fremmede skikke vandrer ind i landet, men på den anden side, det har de jo altid gjort. Julen selv, som kristen højtid, er jo selv en indvandrer, selvom det er meget længe siden det er sket. Og det centrale i julen og kristendommen foregik i et land meget langt borte. - Hvis danske skikke forsvinder eller ændrer sig, skyldes det ikke muslimerne men danskerne selv. Og vil fremtidens danskere være muslimer, så lad dem dog det. Danmark er ikke det samme i dag som for hundrede år siden og det vil garanteret ikke være det samme om hundrede år. Lad falde hvad ikke kan stå.

Og JohannesB: Du skal ikke være ked af, at dit indlæg udvikler sig anderledes end du havde tænkt. Husk på at "den der kun ta'r spøg for spøg og alvor kun alvorligt, han og hun har faktisk fattet begge dele dårligt.

4 år siden
4 år siden

Kåemer, hvis du mener "lad falde hvad ikke kan stå" så synes jeg hollænderne skal spare pengene til diger, og amerikanerne skulle have sparet penge og menneskeliv i stedet for at bruge dem på tyskerne.
Hvis Danmark og Europa skal blive nazistisk, så lad dem dog blive det. Den ene kultur kan jo være lige så god som den anden. Lad falde hvad ikke kan stå!
Men nogle syntes at nazismen skulle stoppes. Fem år, så var den nedkæmpet, og den sidste tyske nazist ude af Danmark.

Hvordan havde det været i DK siden, hvis alle havde haft den optimistiske holdning?

4 år siden
4 år siden

Dino

Jajaja - man kan altså godt trække en metafor ud, så den bliver meningsløs. Men du ved jo godt hvad jeg mener. - Jeg må gentage, at hvis fremtidens danskere ønsker at blive muslimer, så lad dem dog. Vi har religionsfrihed i Danmark.

Jeg ser nu ingen fare i den retning. Selvfølgelig er der radikale muslimer der ønsker at indføre religiøst diktatur, men jeg ser ingen umiddelbar fare. De fleste muslimer her i landet er almindelige ordentlige mennesker. - Det er snarere modsat. I de muslimske lande er man bange for at vestlig levevis skal tage over - og den frygt er vel ikke ubegrundet. Er det ikke derfor de radikale bevægelser opstår?

4 år siden
4 år siden
#15

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

4 år siden
4 år siden
#16

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

4 år siden
4 år siden
#17

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

4 år siden
4 år siden

Nej, Kåemer, det er en katastrofe hvis folk vælger at søge tilbage til middelalderen. For det er det der vil ske. Der skal kun én generation til at indføre middelalderen igen.
Engang var mellemøsten det videnskabelige centrum. Men så kom middelalderen dertil, og der er de endnu.
Middelalder kan indføres på flere måder: Ved en bevidsthedssvækkelse, eller ved en territorial konflikt. (det sidste: Spaniens erobring af Andalusion)
Og renæssance kan ske på flere måder: En frigørelse i sindet og en opvågning, samt ved territoriale processer.
I Europa kom en masse kloge folk fra Konstantinopel og nok andre steder i Mellemøsten hertil. Og de har nok bidraget til udviklingen der begyndte i Italien og bredte sig til resten af Europa.

Hvad er middelalder?
Det er en skruptudse der bor i en glasklokke, og ikke ved andet end at manden i den hvide kittel hele tiden ser på den og bedømmer dens adfærd.
Hvad er renæssance?
Det er når tudsen smadrer glasklokken og ser at verden er større. Manden i den hvide kittel kan den ikke få øje på. Han er der slet ikke.
For nogle vil det være et chok. For andre er det signal til at se fremad og tage fat på alt det man hidtil har forsømt.

4 år siden
4 år siden

Naturligvis ønsker jeg ikke middelalderen indført, men sagen er, at jeg kan få øje på nogen fare for det. Og skal vi bevare danskheden gør vi det i hvert fald ikke ved at skabe fjendebilleder der hvor der ikke er nogen fjender. Og til danskheden hører vel åbenhed og gæstfrihed. Og en ting ved jeg stensikkert, at fremtiden bliver anderledes end hvad du og jeg kan forestille os. Der er andre ting der truer langt mere end muslimer. Og de værste trusler kommer fra os selv.

4 år siden
4 år siden

Ja, Kåemer, det er sikkert rigtigt alt hvad du skriver i seneste indlæg.
Men jeg formoder at der findes matematiske metoder til at fremregne de etniske bestandele i næste 100 år ud fra nuværende fødselsrater og døds ditto.
Og hvis tingene fortsætter som hidtil ser jeg visse skævheder komme.
Men det vil forstærkes hvis mange danskere oveni forsøger at nedgøre dansk kultur og tradition.
Malmø er i undtagelsestilstand. Og det kan godt ske at fortsætte fremover. Det må vi se. Bare et lille tegn på hvad der venter forude.

4 år siden

Besvar debattråd

Debatten Det kimer nu til vinterfest er startet 27/11-2019 16:54 af JohannesB og er placeret under Hyggekrogen.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

5Dine største inspirationskilder?
6 dage siden · AnsuLa
2Digtteknikker: GAS-sætninger
25 dage siden · Tungnemt
4Dage med Ralf.
26 dage siden · MollyTrine
10Berøringsangst mht. kommentarer?
1 måned, 18 dage siden · David H
2Hvor blev digtene af?
1 måned, 26 dage siden · Tungnemt
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
2 måneder siden · Kafkaesque
43Dagens DJ
2 måneder, 2 dage siden · Ansu
5Digtteknikker: undgå adjektiver
2 måneder, 3 dage siden · Tungnemt
25Digte
2 måneder, 7 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
2 måneder, 8 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
2 måneder, 11 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
2 måneder, 12 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
2 måneder, 14 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
2 måneder, 15 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
2 måneder, 22 dage siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
3 måneder, 6 dage siden · Løvinde
1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
3 måneder, 15 dage siden · Skriverkunstner
3Fortivlet: Ægteskab uden romantik -...
3 måneder, 17 dage siden · Maria77
8Poesi forlag søges
3 måneder, 26 dage siden · heksemutter
3Dagens Dok
4 måneder, 9 dage siden · HamDenKorte
5God digital bogside
4 måneder, 10 dage siden · HamDenKorte
3Dansk eller Engelsk?
4 måneder, 11 dage siden · cell
5Dagens Sketch (del en sketch/joke)
4 måneder, 11 dage siden · HamDenKorte
8Hjælp og råd vedr. Økonomisk værgem...
4 måneder, 15 dage siden · David H
162Hvad er du taknemmelig for i dag?
4 måneder, 15 dage siden · Ansu
2Voldtægts-kultur
4 måneder, 16 dage siden · Ansu
3Forlags forretnings-model
4 måneder, 18 dage siden · Ansu
521Kontraster
4 måneder, 18 dage siden · Brehmer
5Jeg er ny og vil gerne rigtigt i ga...
4 måneder, 20 dage siden · Skriverkunstner
3Din yndlings kirken salme sang
4 måneder, 20 dage siden · Skriverkunstner
34Hvad inspirerer dig
4 måneder, 21 dage siden · Skriverkunstner
6Word og teknik.
4 måneder, 28 dage siden · MollyTrine
3Egen hjemmeside⁸
5 måneder, 13 dage siden · David H
1Skrivekonkurrence
5 måneder, 18 dage siden · grkemacar
4Vedrørende litteraturtidsskrifter
6 måneder, 29 dage siden · heksemutter
0Den kærlighed
7 måneder, 10 dage siden · MariaMolgaard
16Jeg bliver udgivet!
7 måneder, 11 dage siden · Bahlsen
38'Penge'
7 måneder, 15 dage siden · Denungeblødende...
4Til dem der skriver romaner...
8 måneder, 1 dag siden · MollyTrine
2Skrivekonkurrence
9 måneder, 14 dage siden · heksemutter
4Kronikkonkurrence
9 måneder, 14 dage siden · heksemutter
0Efterlæsning af betalæsere til min ...
9 måneder, 15 dage siden · grkemacar
4Venne/følge liste.
9 måneder, 26 dage siden · Ansu
1Spørgeskema; Hjælp mig lige med min...
9 måneder, 26 dage siden · Snowlion
0Hvilket forlag passer til min bog?
10 måneder, 11 dage siden · David H

Hyggekrogen

43Dagens DJ
2 måneder, 2 dage siden · Ansu
26Dagens citat
2 måneder, 8 dage siden · Ansu
5Dagens Sketch (del en sketch/joke)
4 måneder, 11 dage siden · HamDenKorte
0Den kærlighed
7 måneder, 10 dage siden · MariaMolgaard
5Alternativer til Fyldepennen?
11 måneder, 4 dage siden · Arndal k
2I need a vacation ;-)
1 år, 1 måned siden · DeuceF43
10But why?
1 år, 2 måneder siden · DeuceF43
3Færdig med digtsamling
1 år, 6 måneder siden · DeuceF43
5Blive til noget?
1 år, 6 måneder siden · DeuceF43
1Rette hylde?
1 år, 6 måneder siden · DeuceF43
0Erotisk billede tilladt?
1 år, 6 måneder siden · DeuceF43
1Hvad skal du i aften du lyst til at...
2 år siden · Provenceflemmin...
0HAR DU SET MÅNEN kl 17:30
2 år siden · MariaMolgaard
4Din søndag min søndag
2 år siden · AnnaPigen3
0Alexander Woods musiker
2 år siden · MariaMolgaard
2Spiller i også online spil?
2 år siden · dino
0Aften scenerie
2 år siden · MariaMolgaard
1Filosofien kedsomhed hvad er det?
2 år siden · Engbo
4superhelt vs superskurk?
2 år siden · Engbo
2Efterlysning af serie
2 år siden · Kåemer
7Gratis TV-kiggeri
3 år siden · Prem
6Hvem kan italiensk?
3 år siden · Kafkaesque
0Finding Forrester
3 år siden · Kafkaesque
11Hvem er du?
3 år siden · Prem
33Hvem er du? Personality
3 år siden · Wernn
3Det filosofiske hjørne.
3 år siden · Savanti
2Musik fænomen.
3 år siden · Savanti
12Nicht diese Töne...noch eimal.
3 år siden · dino
4Dans
3 år siden · dino
3Lidt snak om Fyldepennen
3 år siden · Prem
20Det kimer nu til vinterfest
4 år siden · dino
8En lille opgave
4 år siden · dino
29Sentimentalitet
4 år siden · Wernn
19Mere end almindelig klangfuld
4 år siden · dino
3Caruso
5 år siden · Mons1957
12Glædelig Jul!
5 år siden · Babyangel85
1Et værs/rim gives bort.../en tjener...
5 år siden · dino
1En pause af den sødere slags.
5 år siden · Kåemer
22Mænds skønhed
5 år siden · Kåemer
3Ørehængere
6 år siden · Engbo
2Musik og maleri
6 år siden · dino
8Glædeligt jul og godt nytår!
6 år siden · Engbo
8Filmen over alle
6 år siden · dino
10Spørge Jørgen
6 år siden · Kattegat
0Belphegor, Louvre og Canterville.
6 år siden · dino