Religion, politik og samfund · Mit livs øjeblik

8 svar
Senest opdateret 6 år siden · 5 bruger(e) deltager
6 år siden

Der udkommer i disse dage en bog, hvor nogle kendte mennesker fortæller om hvad de kalder "Mit livs øjeblik" og det er hvad bogen hedder.

Vi har vel alle haft sådan et øjeblik, og måske flere, men hvis I skulle vælge et, hvad ville det da være?

Mit kan jeg sige ganske bestemt. Det var en sommerdag i 1953 og jeg var sytten år, da en kvinde der var Jehovas Vidne kom ind i vores have og jeg talte med hende. Det øjeblik blev på godt og ondt afgørende for mit liv. Jeg blev Jehovas Vidne og var det til 1967, hvor jeg forlod det. Men virkningen af det øjeblik ophørte ikke af den grund, det virker til denne dag, hvor jeg er 78. Det er mit livs øjeblik.

Kåemer
.

6 år siden
6 år siden

Spurgt ind til benet og her og nu, så er mit livs øjeblik, en aften i dec. 1977, hvor en ung kvinde tog imod mig i døren, da jeg mødte til musikundervisning, hos musiklæreren der viste sig at være hendes far.

Det var et ubeskriveligt øjeblik, hvor kærligheden slog ned i mig som et lyn. Heldigvis fandt jeg gengældelse i disse følelser hen ad vejen, i denne unge kvinde der blev min hustru i aug. 1978.

Jeg har haft en del oplevelser i livet, også af at have været Jehovas Vidne, men jeg har dog aldrig haft nogle ud af kroppen oplevelser, eller mødt Jesus. En del mennesker har passeret revu i mit liv og en af de største oplevelser var nok mens jeg var sømand, at 'Skipper' (Mogens Frohn) mønstrede på mit skiv og hans personlighed var grænseoverskridende.

6 år siden
6 år siden

Jeg har nok mit til gode endnu.

6 år siden
6 år siden

Det forventes vel, at det er en positiv hændelse der præger ens liv og tilkendegiver - et livs øjeblik - jeg tror det var da jeg fandt min far død. Bliv en anden. Har da gudskelov en masse dejlige, positive, skønne oplevelser i min rygsæk. Vh.Poul

6 år siden
6 år siden

Blækhus, jeg tror absolut ikke at kun gode oplevelser, kan være ens livs øjeblik. De sorte pletter tager også deres plads, men måske har vores hjerne det med at ratificere i de dårlige øjeblikke. Hvis det forholder sig sådan, så heldigvis for dét.

6 år siden
6 år siden

Det øjeblik jeg har sat som "mit livs øjeblik" mødet med Jehovas Vidner, regnede jeg dengang for meget lykkeligt, senere blev det mere blandet. Set i tilbageblikket rummede det øjeblik den største lykke og den største bitterhed.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Som antyder kan jeg ikke nævne et så stærkt "Mit livs øjeblik."

Men ved nogen eftertanke er der alligevel en ting jeg vil nævne som en lille ting der fik betydning.
Det handler om musik. Efter de unge år med "beat" som det kaldtes i 1970, kom en periode med moderne jazz. Siden lærte Frank Zappa mig om klassisk musik og jeg fik en del interesse for det også.
Engang - nok sidst i 80'erne, tror jeg, så jeg en TV udsendelse fra Kronborg Slot. To balletdansere dansede til musik af Monteverdi. Denne musik klang så særegent og forjættende at musik fra ca 1450 -1700 siden har udgjort min musikalske hovedinteresse. (Ikke at der ikke er andre også.)

Vi skal se en kendt musiker fra Spanien. Jordi Sawall. Han er her med sin datter Arianna og en masse andre i en kirke hvor de spiller forskelllig musik af Marc Antoine Charpentier, en af leverandørerne til Solkongen, Ludwig 14.
Charpentier udmærker sig ved æstetik og let tilgængelighed.
Arianna er den langhårede brunette i vinrød kjole.

Men måske virker det ikke? Jeg har selv set videoen på Youtube.

6 år siden
6 år siden

Nu er den der vist. Det er flere numre, så man behøver ikke se det hele. :-)

6 år siden
6 år siden

Det store øjeblik i mit liv, var da jeg hørte London BBC sende frihedsbudskabet, om at tyskerne i Holland, Nordvest Tyskland og Danmark havde overgivet sig. BBCs udsendelser til Danmark med pause signalet og Prins Jørgens March, kan stadig give mig gåsehud.

En ting var som jeg hørte det den gang; men det kom også til at forfølge mig resten af livet - nå, ja i hvert fald til nu. En side var som jeg oplevede det den gang; men en anden side er så som det udviklede sig med meget varierende i gennem tiden.

Sandheden afsløres som tiden går.
Ret og uret ses for mig stadig i det lys. Det samme med det personlige liv med arbejde og hjem. Venligst Engbo

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Mit livs øjeblik er startet 09/10-2014 20:14 af Kåemer Asmussen (Kåemer) og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

3968Dagens ord
1 dag, 12 timer siden · Savanti
0Hvad inspirerer dig
2 dage siden · heksemutter
489Kontraster
2 dage, 6 timer siden · Savanti
0Søger læsere!
2 dage, 17 timer siden · John Blicher Ma...
9Transgender
9 dage siden · Eddie
75Bibelen
10 dage siden · Engbo
24Skal vi starte et skrive- fortællef...
19 dage siden · Anniina
4Skrivegruppe 45+
20 dage siden · HeleneHK
0ideer og inspiration
20 dage siden · Rising star
11Brug af kommentarer?
21 dage siden · Pia Hansen
3Psykoterapi
27 dage siden · Anita A
2Efterlysning af serie
1 måned, 17 dage siden · Kåemer
6Skriveklub?
1 måned, 20 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
1 måned, 22 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
2 måneder, 12 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
2 måneder, 21 dage siden · Kafkaesque
0Inspirationsråd til at skrive digte
3 måneder, 16 dage siden · belmindelig

Religion, politik og samfund

145Hvad er du taknemmelig for i dag?
3 måneder, 23 dage siden · Prem
137Virus
5 måneder, 26 dage siden · dino
46Big Brother Is Watching You!
7 måneder, 17 dage siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
7 måneder, 19 dage siden · Wernn
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
7 måneder, 26 dage siden · Savanti
105Skyder de; fordi, der er krig?
8 måneder, 24 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
8 måneder, 25 dage siden · Engbo
11Metwo-two
9 måneder, 8 dage siden · dino
11668
9 måneder, 14 dage siden · Wernn
26JULEN
9 måneder, 20 dage siden · Wernn
14Aftægtens objektive problem
10 måneder, 20 dage siden · dino
185Den frie verdens leder
11 måneder, 15 dage siden · Wernn
0Kringsat
1 år siden · Engbo
52Treenigheden
1 år, 1 måned siden · Engbo
221Hvad betyder én menneskehed for dig...
1 år, 4 måneder siden · Wernn
27SAS
1 år, 4 måneder siden · Morpheus
379Gud
1 år, 4 måneder siden · Wernn