Brokkassen · Hvad skal vi med Halloween ...

17 svar
Senest opdateret 6 år siden · 11 bruger(e) deltager
6 år siden

når vi har vores egen fastelavn?

Ok - jeg synes da, det er sjovt at se på alle de spøjse, grumme, grimme og ulækre ting og sager, der er i butikkerne i ugerne op til Halloween, men hvorfor efteraber vi en højtid, der ligner en, vi allerede har i forvejen?

mvh. Benno

6 år siden
6 år siden

Det er vist en af de tilfælde, hvor man siger, at det er et godt spørgsmål :-)

Jeg har selv undret mig over det, for det der med "trick or treat" svarer jo helt til "hvis jeg ingen boller får, så laver jeg ballade." Det kan vise noget om reklamens magt, vil jeg umiddelbart sige.

6 år siden
6 år siden

Vi har nok "altid" haft "alle helgeners aften."
Da jeg gik i skole, lå der nærved en anden skole. Den hed "Allehelgensgade Skole."

Men Halloween er et amerikansk påfund på linje med "Valentines day."
Når vi har indført de to "højtider" i Danmark skyldes det næppe danskernes trang til flere helligdage og højtider! Det skyldes snarere at disse fænomener baner vejen for et vist pengeforbrug. De får os til at bruge penge på noget andet end vi ellers kunne have brugt dem til. Og de giver hermed nogle chancen for at få en indtægt de ellers ville mangle.

Endnu er "Thanksgiving" ikke blevet indroduceret for det hverdagsramte danske publikum. Men det kommer nok en dag!
Vi burde nok i stedet for fejre "Hellig tre kongers aften," da den allerede eksisterer i vores kultur. Da den imidlertid ligger i begyndelsen af januar, vil den ligge i slipstrømmen af nytårstømmermændene og måske ikke blive en bragende succes som hin aftenstund, så meget mere som danskernes hu mere står til det spirituøse end det spirituelle.

6 år siden
6 år siden

Fordi haloween er en million gange federe end fastelavn.
Fastelavn og ok. Man klæder sig ud, slår katten af tønden og spiser en bolle.
I skolen gør man det i 1-3 klasse og så e det slut.
Fastelavn er altså synonym med børn.

Til haloween klæder man sig ud som monstre, ser gyserfilm, fortæller gyserhistorier, går rundt uden for om natten, og holder fest hvor alle er klædt ud.

Det tiltaler bare et ældre publikum. Og nej, vi har ikke taget den amerikanske tradition. Kun det med vi kan lide med monstre og gys.

Lige som Kina har taget den komersielle jul, med lys, julemand og gaver, uden at have taget den kristne tradition, kirken og sangen med.

Dertil komme at den amerikanske kultur er overalt i vores. 95% af vores tv-serier og film kommer fra USA. Der er ikke meget tysk fransk eller svensk i blandt.
DE holder haloween ungerne ser det og synes det er fedt.
JEG synes vi skal byde haloween velkommen. Jeg ELSKER det.

6 år siden
6 år siden

Det er en udbredt misforståelse at Halloween stammer fra USA. Eller dvs jo, det gør den da, men det var irerne som tog den med til Amerika til at begynde med.

Om vi har noget at bruge den til?
Måske ikke. Jeg er personligt indædt modstander af Valentines Day og for den sags skyld også Mors og Fars dag, for budskabet I-dag-skal-vi-vise-vores-kærlighed-og-hvis-du-glemmer-det-elsker-du-ikke-nok er simpelthen så klamt, at jeg næsten ikke kan holde det ud, og de eneste der vinder noget på de dage, er forretningerne.
Her er Halloween mere 'interaktivt' hvis man kan sige det sådan. Her er ikke noget at bevise, og hvis man ikke gider kan man lade være. De sliktiggende unger er vel ikke mere irriterende denne aften end til fastelavn?

Nu arbejder jeg for den danske folkekirke, og i den branche er Halloween også virkelig til debat. Nogle synes at det er en frygtelig og farlig tradition som bør manes i jorden som var den Satan selv, mens andre tager imod den og udnytter at her er faktisk en aften med folkelig tække som kan forenes med det kristne budskab.
I 'min' kirke er vi gået all in.

Allehelgen bliver markeret på Allehelgenssøndag med en sen eftermiddagsgudstjeneste hvor navnene på årets afdøde i pastoratet læses højt, og der tændes lys for disse. Bagefter kan menigheden tænde lys for hvem de måtte have i tankerne, og balladen sluttes af med et fakkeloptog på kirkegården og fællesspisning i sognegården.

Halloween markerer vi med et 'orienteringsløb' (i gang) for teenagere hvor vi følger den gamle keltiske skik med udskårne græskar og uhyggelige masker til at skræmme det onde tilbage til mørket. Nå ja, og så udnytter vi lejligheden til også at skræmme livet af deltagerne, hvilket vi efterhånden er blevet temmelig gode til.
Hovedmålgruppen for løbet er konfirmandeleverne, men det er faktisk blevet så stor en succes at vi nu også har åbnet det for udefrakommende på cirka samme alderstrin. Dette ændrer dog ikke på at der er en kristen grundtone i løbet. Hovedparten af posterne omhandler emner som de lærer i konfirmandundervisningen, og de kan standse diverse uhyrer med et 'I faderens, sønnens og Helligåndens navn'.
Og endelig udvinder vi den pointe af løbet at de unge altid skal stille sig kritiske over for religiøse og spirituelle påstande, da verden er fuld af 'troldmænd' og demagoger.

Og selvfølgelig holder vi da også stadig fastelavn og Sankthans. Fastelavn er mest for børn, Halloween mest for teenagere (i år oplevede vi endda at en af sidste års konfirmander vendte tilbage for at deltage i løbet som frivillig) og Sankthans er for familien.
Og kirken har ikke rigtigt 'råd til' ikke at have noget for alle. c",)

Mvh
Eddie

6 år siden
6 år siden

Næh, allehelgens aften er nok ældre end det nyere USA. Men amerikanerne har det med at forstørre de ting de godt kan lide.
Og så slår det igennem bagud til Europa senere.
Den kendte amerikanske julesang "First day of Christmas" er også en - nej ikke forstørrelse, men forenkling af en Europæisk ditto. Noget med "Første juledag, Sankte Martin mig gav," Som Maria Stenz glimrende har sunget på dansk.

6 år siden
6 år siden

Her står lidt om halloween:http://da.wikipedi.../Allehelgensaften Måske er det ikke så mærkeligt at vi er gået over til halloween i stedet for allehelgensaften, da denne højtid blev afskaffet i 1770 og dermed gik i glemmebogen indtil den kom tilbage fra USA.

Og her er lidt om fastelavn:http://da.wikipedi...rg/wiki/Fastelavn Det er først i nyere tid det er blevet en børnefest. Før ansås det som dagen hvor alle var ligemænd under masker og udklædninger. Altså en dag hvor man kunne tillade sig at være mere løssluppen.

6 år siden
6 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

6 år siden
6 år siden

Jeg forstår ikke hvorfor folk har så meget modstand imod det, måske fordi det er 'nyt' og ikke noget vi 'plejer' at gøre her i DK.

Men det der med at det er rent kommercielt bliver jeg lidt irriteret over, for det er julen og påske osv. da også så! Men dem er der ikke mange der klager over. Selvfølgelig er der en del der fejrer den af religiøse grunde, men hvor mange fejrer reelt jul pga. jesu fødsel? Tror ikke det er mange.

Ja butikkerne går all in på diverse hellidage og andre begivenheder, men hvis folk virkelig ikke ville fejre det, så ville de jo heller ikke købe tingene. Så det kan da ikke være detailshandlens skyld alene... man kan jo bare lade være med at fejre det hvis man ikke ønsker det.

6 år siden
6 år siden

Du har ret i at julen og påsken også betyder gode tider for de handlende her i landet, men de er trods alt gode, gamle højtider, vi har fejret længe her i landet - og dermed ser jeg dem som en vigtig del af vores danske kultur.
Derfor skal vi holde fast i dem, og ikke efterabe alle de amerikanske højtider.
Efter halloween og Valentinesday bliver det næste aberi vel Thanksgiving - det ville glæde avlerne af kalkuner ;o)

Nej, lad USA have deres højtider og vi vores.

mvh. Benno

6 år siden
6 år siden

Kommerciel begivenhed i dag..tradition og højtid om en årrække...

Man kan mene om det hvad man vil , men det er sådan det ender.

Alle de danske højtider eksisterer udelukkende på det niveau de gør af netop kommercielle årsager. Havde de ikke været involveret så havde de på ingen måde nået det vanvittige omfang de har i den vestlige kultur.

Iøvrigt er de fleste af "vores" traditioner omkring vores højtider importeret, af det pænere borgerskab primært, i starten af det forrige århundrede.

Sådan er det også med Halloween...ikke importeret i forrige århundrede..men at det ender som tradition på lige linje med de andre tradition og højtider..de bliver fordanskede ..og derved vores.

6 år siden
6 år siden

6 år siden
6 år siden

Nu er Halloween og Valentines day vel ikke højtider? Er det ikke bare fester - for dem der synes det er sjovt?
Jeg har ikke noget forhold til dem. De er en inspiration for nogle til at spendere en del penge.

Man kan spørge - eksisterer begrebet "højtid" overhovedet noget for særlig mange ud over dem der har en fastere forankring i deres religion?

6 år siden
6 år siden

6 år siden
6 år siden

"citat]#13 (Post Scriptum): Sådan apropos den udefra kommende berigelse af vores kultur:"

Der er rigtig meget kultur der er kommet til os udefra!
Rap, jazz, kebab, nederdel uden på bukserne, spagetti, opera, kokain, hash, kartofler, knivstikkeri, vindrikning og uendelig meget mere.

Valentines day og halloween er dog noget vi uden videre forstår. Det er ikke kulturelle foreteelser som vi har voldsomt meget imod og som belaster vor egen danske kultur i høj grad. De er ikke noget der truer vort samfund eller vor folkelige identitet.
Hvis det fremmede i disse kulturelle fænomener i sig selv diskvalificerer dem, burde vi nok overveje hvad der egentlig er dansk. Og så dyrke det med lidt større entusiasme.

6 år siden
6 år siden
#15 Engbo

"Der er rigtig meget kultur der er kommet til os udefra!
Rap, jazz, kebab, nederdel uden på bukserne, spagetti, opera, kokain, hash, kartofler, knivstikkeri, vindrikning og uendelig meget mere" dino

- samt kristendommen i den katolske kirkes fortolkning og Luthers- , Darwin og Winervals. Venligst Engbo

6 år siden
6 år siden

6 år siden
6 år siden

For at få os til at forbruge mere, vil jeg tro.

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Hvad skal vi med Halloween ... er startet 02/11-2014 21:39 af bøllebob og er placeret under Brokkassen.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

4Teater stykke
5 minutter siden · Nicolas Jessen
3Troen og kirken
1 dag, 3 timer siden · MariaMolgaard
4004Dagens ord
3 dage siden · Engbo
21Lykke
5 dage siden · Inghard
149Hvad er du taknemmelig for i dag?
5 dage siden · Inghard
4superhelt vs superskurk?
6 dage siden · Engbo
25Skal vi starte et skrive- fortællef...
10 dage siden · MariaMolgaard
11Hvad inspirerer dig
10 dage siden · MariaMolgaard
2Skrive-software?
12 dage siden · Mons1957
0Internationalt
25 dage siden · Savanti
492Kontraster
25 dage siden · Engbo
0Søger læsere!
1 måned, 9 dage siden · turkdaddy
9Transgender
1 måned, 16 dage siden · Eddie
75Bibelen
1 måned, 17 dage siden · Engbo
4Skrivegruppe 45+
1 måned, 27 dage siden · HeleneHK
0ideer og inspiration
1 måned, 27 dage siden · Rising star
11Brug af kommentarer?
1 måned, 28 dage siden · Pia Hansen
3Psykoterapi
2 måneder, 4 dage siden · Anita A
2Efterlysning af serie
2 måneder, 24 dage siden · Kåemer
6Skriveklub?
2 måneder, 27 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
2 måneder, 29 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
3 måneder, 19 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
3 måneder, 28 dage siden · Kafkaesque
0Inspirationsråd til at skrive digte
4 måneder, 23 dage siden · belmindelig
20En udfordring med Den fede mand af ...
4 måneder, 27 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
4 måneder, 27 dage siden · Prem
2Navne
4 måneder, 28 dage siden · Engbo
74Ligheder
5 måneder siden · Prem
20Komplimenter
5 måneder siden · Prem
710 trælse brølere...
5 måneder, 2 dage siden · K.B. Assenholm
11Jalousi
5 måneder, 3 dage siden · Kåemer
3Saxo Publish eller Book on Demand (...
5 måneder, 3 dage siden · TheProject
4Gensidig betalæsning - Roman
5 måneder, 3 dage siden · Kafkaesque
5Bekræft dit køb med nemid
5 måneder, 7 dage siden · mlsj
9Limericker på Vendelbomål
5 måneder, 9 dage siden · Prem
1DAGENS KÆRLOGHED
5 måneder, 12 dage siden · Engbo
6Hvem kan italiensk?
5 måneder, 12 dage siden · Kafkaesque
10Skriveblokering/flow
5 måneder, 20 dage siden · Prem
1Leder af betalæsere til up-and-comi...
5 måneder, 22 dage siden · Aurelian
2opbygning
5 måneder, 23 dage siden · Avj81
6Dagens Dammark ,døde mink
5 måneder, 24 dage siden · Engbo
7Novelle vs Kort Roman
5 måneder, 25 dage siden · mlsj
7Kalle er død
5 måneder, 26 dage siden · Pia Hansen
1Litteraturlæsning sci-fi/fantasy - ...
5 måneder, 29 dage siden · Kafkaesque
0Hej Alle sammen!
6 måneder siden · mlsj
2Antal digte i digtsamling
6 måneder siden · dino

Brokkassen

0En molbohistorie?
1 år, 6 måneder siden · dino
4Vil I venligst lade være med.
1 år, 11 måneder siden · knudkp
24Digte
2 år siden · Kåemer
6Feisbuuk
2 år siden · Savanti
8Musik i film
2 år siden · dino
8Vejret.
3 år siden · Savanti
0illustrationer
3 år siden · kirstine12
8Jeg elsker jeres site, men lige det...
5 år siden · magicmagnus
4Hvad med nej?
5 år siden · Engbo
16Publicering vs. kommentar
5 år siden · Birkmand
9Jeg - en kværulant
6 år siden · Robert Kallehav...
11Når mobberen fralægger sig ansvaret
6 år siden · Fink
17Hvad skal vi med Halloween ...
6 år siden · peter_romer
1At sejre sig ihjel?
6 år siden · dino
5passende replikker
6 år siden · Lisa_F
3hvidevarers holdbarhed
7 år siden · Robert Kallehav...
63Hvorfor deltager du ikke i debatten...
7 år siden · Post Scriptum
51Kommentargivningens tab af mening
7 år siden · westendahl
2Bogklub eller bondefangeri?
7 år siden · Høeg
22Hvor er den gode fantasy blevet af!...
7 år siden · Bondekonen
4Øv
8 år siden · Kornblomst
3På vagt
8 år siden · Jon Vest
12ARGH!
8 år siden · dino