Religion, politik og samfund · Hvad sker der når vi fødes?

1 svar
Senest opdateret 6 år siden · 2 bruger(e) deltager
6 år siden

Denne titel skal ikke gøre nar af en anden aktuel debattitel, men den har alligevel noget med den at gøre.
Når jeg vælger en ny debat er det fordi jeg ikke vil brede mig alt for meget i den anden. (Jeg har vist allerede i den henseende gjort tilstrækkeligt!)

Mange af jer har nok set/læst "Rosens Navn." (Hvis ikke, er anbefalingen hermed givet.)
I denne er en fransiskanermunk (hedder han ikke William of Baskerville? Men han blev i filmen spillet af Sean Connery.) Denne munk er blandt andet involveret i et spørgsmål som optager mange. Det spørgsmål er: Er det blasfemisk eller ikke at forestille sig at når nu Jesus kunne skaffe brød til de mange tilhørere på bjerget og en masse god vin ud af vand, kunne man så forestille sig at han har løst andre af hverdagens problemer på den simple måde at han har ejet en pung med lidt penge? Meget afhænger af svaret, og fransiskanerordenen er under pres fra benedictinerne der har megen rigdom i sin besiddelse. De sidste føler sig anklaget for grådighed, og en mulig vej til fred for de emsige fransiskanere er at kunne true dem med anklage for blasfemi.
Sean er gennem sit liv plaget af frustrationer. De handler om at han føler at der er et liv udenfor det officielle. Man lever som med en pose over hovedet der hindrer en i at se ting klart. Og ikke mindst objektivt! Med en pose over hovedet tvinges man jo til at tolke verden ud fra indlærte dogmer.
Med Sean Connery har Umberto Eco skabt et præekko (ecco? hø-hø!) af renæssancemennesket og anbragt ham i en tid hvor han har svære kår. Et billede på det med at se klart er at han har briller, som på et tidspunkt desværre knuses.
En anden pointe i historien er at klostrets fantastiske bibliotek brænder. Man kunne indvende at når bøgerne alligevel holdes låst inde, så kun meget få kan læse dem, kan det jo være lige meget. Men mon ikke Eco har haft afbrændingen af Alexandrias bibliotek i tankerne?

I vor egen epoke findes også en litterær tilgang til emnet, at man lever med en pose over hovedet, der hindrer klarsyn. Det jeg tænker på er Orwells bog "1984." Her lever Winston Schmidt ligeledes med denne frustration og mistanke at verden er en anden. At der findes en virkeligere virkelighed og ikke kun den maskerede, som han faktisk selv må bidrage til via sit arbejde i "Minisand." - nysprog for "Ministeriet for sandhed." Det er ikke dette ministeriums opgave at udbrede sandhed, men at sprede officielle løgne så effektivt at alle (bortset fra kommunistpartiets inderkreds) tror de er sande.

Vi er alle ofre for statsmagters løgne. Der er nok ingen der går fri, hvad det angår. Men nogle systemer er værre end andre.
Nogle (virkelige - Rosens Navn og 1984 er jo opdigtede.)systemer af totalitært tilsnit, om det nu handler om politik eller religion, (der slap den ud!) synes i historiens løb også at være baseret på samme krav om at folk bærer en pose over hovedet, hvor korrekthed handler om fuldt ud at acceptere at den eneste viden og sandhed man har brug for er den officielle dogmatik.

Man kunne give denne sammenligning: Forestil jer at vilde dyr frivilligt besluttede at flygte ind i zoologiske haver for der at leve i ufrihed. Nu kunne man indvende at et sådant billede er dårligt, idet man i Zoo har rigeligt af god mad og kvalificeret veterinær bistand, noget der faktisk har nyt fremme i samme omfang som de samfund der netop ikke har totalitarismen som ideal.
Nej, et bedre billede får man måske hos Hans Scherfig. Rigtigt, I har gættet det: Teodor Amsted. Han vælger frivilligt livet bag tremmer fordi selve friheden og uafhængigheden byder på så store ubehageligheder at det simple, men yderst regelmæssige og pålideligt indrammede fængselsliv er at foretrække.
Bogen (altså igen litteratur) "Den forsvundne fuldmægtig" holder vi alle meget af, tror jeg. Det morsomme er at det er en kommunist der har skrevet den. Havde den været skrevet af George Orwell, ville alle have set det som en naturlig forlængelse af hans forfatterskab. Hvorfor? Fordi bogen vender sig imod stivnede bureaukratiske systemer med embedsmandshierarki, og de tilsyneladende frie folk ude på landet ligner den lave klasse fra "1984." De står under grænsen for "storebrors" interesse. De får lov at passe sig selv, men udfolder den samme ubehagelige magtmisbrug som man finder højere oppe i systemet. De har for lav en horisont til at være en trussel for systemet.
Scherfigs budskab er jo at frihed ikke giver lykke. Men hvorfor kan Amsted ikke live i frihed? Fordi han er indpodet med ufriheden i sit inderste. Og så kan man diskutere om det er det borgerlige samfund der har skylden, eller "etatsvældets" ensretning som også forældrene er præget af og derfor giver videre til deres børn.

Vi er bestandig i fare for middelalderens tilbagevenden. For middelalderen er nok betegnelsen for en periode i Europa der ligger imellem Romerriget og Venedigs og Firenzes opblomstring i 1500 årene. Men det er også en god betegnelse for en mennesketype, som ikke gik under dengang. Den lever faktisk i os alle. Den kunne kaldes djævelens fristelse. Fristelsen til at underkaste sig Djævelens totalitære/totale magtambition.

Vi støder også på fænomenet i film fra Hollywood. Der er lavet flere af slagsen. Det er film af typen "Stjålne kroppe." Den første var en tydelig koldkrigsanalogi. Senere forblev fokus på invasionen af væsener udefra.
Men fælles er temaet: Fristelsen til at give op og lade sig indskrive idet totalitære system, fordi så bliver man lykkelig. Fristelsen til ikke at løbe mere, at give op og blive en del af fællesskabet. Fællesskabet hvor gevinsten er regelmæssighed og faste rammer, men prisen er friheden.

For der er nok mange der egentlig foretrækker middelalderen for renæssancen/oplysningstiden og vore moderne tider. Det kan have noget at gøre med at jo mere vi mennesker kan, jo mere vi magter - desto mindre synes goderne at komme fra Gud.
Nogle kan godt lide at Gud står for (og bag) alt. Vi mennesker skal kun rette ind i det simple liv og adlyde få, men let lærte regler.

Hvor mange af os har ikke siddet foran et smukt akvarium og tænkt: Man burde leve derinde! Der er enkelt og smukt. Men ubrydelige grænser. Og vi vågner op ved tanken om at økologien i akvariet kun fungerer fordi der ER en verden udenfor der opretholder den. Akvariet behøver elektricitet. Uden den ville også akvariet forvandles til en gold ørken.
Hvad hentyder jeg til? Klostre hvor kvinder lader sig indskrive under strenge regimenter fordi de tror at Gud vil lønne sådanne frivillige slaver? Eller mener jeg andre totalitære systemer der er anderledes end klostrene fordi de har indset at livet i bund og grund handler om sex og børneavl? Og hvor kønnene godt må forenes, når blot det sker under solide dogmers kontrol?

Selv holder jeg at begrebet frihed under ansvar. Hvis vi alle levede hver for sig ville vi ingen vegne komme. Det ER sammenhold og fællesskaber der har skabt jernbanen, flyvemaskinen og bistandssystemet. Men det særligt vigtige er muligheden for at tænke nyt og skabe noget hidtil uset. Og her bliver det så vigtigt at vi lærer at holde mindst lige så meget af tvivl som af tro.
Tro kan give glæde og håb. Men tvivl har æren for meget at det vi idag sætter pris på.
Toget, bilen, flyvemaskinen, symaskinen, computeren, telefonen, vaskemaskinen, kirurgi under bedøvelse osv. Rækken er meget lang. Og det er IKKE tilfældigt at disse ting opstod i systemer hvor gamle religiøse systemer gradvist mistede deres magt. I Europa, Amerika og Japan.
Men vigtigt er også at religionen har fået lov at bestå! Som det er tilfældet i samme landområder.
Det kan godt være at religion kan være opium for folket. Men det er også rigtigt at mennesket ikke lever af brød alene.
Hvad handler det om? Harmoni imellem det verdslige og folks religiøse behov. Retten til at sige ja og nej, alt efter ens egen overbevisning.
Hvis man idømmer dødsstraf fordi nogen vil forlade gamle religiøse systemer som de ikke længere kan se det rigtige i, eller ønsker at elske på en anden måde end flertallet - så holder man virkelig Djævelen i godt humør!

Et godt kompromis finder jeg i den danske folkekirke. Nye generationer har gjort den til et fristed. Et sted hvor man mærker friheden i sin tro, og friheden til at gå igen, hvis man ikke tror mere - og friheden til at vende tilbage - det er hvad vi har. Og derfor synes jeg ikke det haster med af afskaffe den.
Men det er som med Folkekirken som med akvarier: den kan ikke eksistere af sig selv. Den skal støttes og opretholdes. I akvariet vil fiskene spredes og dø ud hvis de ikke understøttes.
Folkekirken holdes sammen af folk. Men hvis selve institutionen forsvinder kan folk ikke se hinanden. Og så vil det folkelige sammenhold forsvinde. Og ingen af dem vil egentlig kunne sige hvorfor. Derfor mener jeg at Folkekirken som statsligt understøttet institution indtil videre bør bevares.

Der findes idag en forening af ateister. Den har travlt med at skubbe til folks løse forhold til kirken for at få kirken helt ud af samfundet. Og de appellerer til folks smålighed med kirkeskatten.
Denne forening brillerer ved sin mangel på historisk forståelse og en meget kortsigtet tankegang, der kan føre til at andre og værre religiøse systemer kan iføre sig førertrøjen. For ateismen savner folkelig appel. Den er intet alternativ. Den er visionsløs som folkebevægelse. Folket samler sig sjældent om noget negativt. Det foretrækker det positive.
Man kan sige det sådan: jeg tror ikke på ånder! Men når folk samles i kirken så er der alligevel en ånd tilstede. Nemlig at folk i deres sind forener sig om noget - et eller andet, men noget. Og det synes ateismen ikke at have noget bud på.
Det er på tide at ateisterne øver en smule selvkritik og opøver en større historisk fornemmelse for de faktorer der skal sikre varig frihed i vores land og hos vore naboer.

6 år siden
6 år siden

Dino skriver mange tankevækkende ting i det indlæg. det er da også værd at tænke på, hvad er sker mens vi fødes og lever.

Svaret må da ikke være, at vi bruger livet til at grunde over døden.
Mange ting kunne tages op af det du skriver. Jeg vil lige nævne Scherfig, som du undrer dig over. Jeg mener netop Scherfig holdt på det stadige studie af livet.

Meget kan misfortolkes. Det er der kommunister, der har gjort. Det er der kristne som har gjort.

Hvis marxismen er en opslagsbog, hvor man bare kan hente svaret, så misforstår man marxismen: "Kommunister har altid ret." Selvfølgelig har de ikke det. Selvfølgelig har de det, hvis de studere det levende liv og ser på resultater af deres handlinger.

Scherfig roste også de amerikanske aviser, fordi de afslørede hvad, der virkelig skete i Vietnam. USA's regering løg om årsag og hvorfor man måtte kæmpe. Det samme gjorde de danske aviser meget længe. Sandheden skulle betales med mange lig på bordet før vi anede, hvad der virkelig foregik. Man har i øvrigt ikke helt gjort op med det endnu.

Den forbrydelse mht. manglende erkendelse belaster stadig tilliden til demokratiet. Her har vi jo også diskuteret værdien af sandheden - og nogle har holdt på løgnenes nødvendighed. - og selvfølgelig skal jeg lære så længe jeg lever! - med venlig hilsen Engbo

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Hvad sker der når vi fødes? er startet 31/01-2015 10:45 af Flemming Dalsgaard (dino) og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

3968Dagens ord
1 dag, 12 timer siden · Savanti
0Hvad inspirerer dig
2 dage siden · heksemutter
489Kontraster
2 dage, 6 timer siden · Savanti
0Søger læsere!
2 dage, 17 timer siden · John Blicher Ma...
9Transgender
9 dage siden · Eddie
75Bibelen
10 dage siden · Engbo
24Skal vi starte et skrive- fortællef...
19 dage siden · Anniina
4Skrivegruppe 45+
20 dage siden · HeleneHK
0ideer og inspiration
20 dage siden · Rising star
11Brug af kommentarer?
21 dage siden · Pia Hansen
3Psykoterapi
27 dage siden · Anita A
2Efterlysning af serie
1 måned, 17 dage siden · Kåemer
6Skriveklub?
1 måned, 20 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
1 måned, 22 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
2 måneder, 12 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
2 måneder, 21 dage siden · Kafkaesque
0Inspirationsråd til at skrive digte
3 måneder, 16 dage siden · belmindelig
20En udfordring med Den fede mand af ...
3 måneder, 20 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
3 måneder, 21 dage siden · Prem
2Navne
3 måneder, 21 dage siden · Engbo
74Ligheder
3 måneder, 23 dage siden · Prem
20Komplimenter
3 måneder, 23 dage siden · Prem
145Hvad er du taknemmelig for i dag?
3 måneder, 23 dage siden · Prem
710 trælse brølere...
3 måneder, 25 dage siden · K.B. Assenholm
11Jalousi
3 måneder, 26 dage siden · Kåemer
3Saxo Publish eller Book on Demand (...
3 måneder, 26 dage siden · TheProject
4Gensidig betalæsning - Roman
3 måneder, 26 dage siden · Kafkaesque
5Bekræft dit køb med nemid
4 måneder siden · mlsj
9Limericker på Vendelbomål
4 måneder, 2 dage siden · Prem
1DAGENS KÆRLOGHED
4 måneder, 5 dage siden · Engbo

Religion, politik og samfund

145Hvad er du taknemmelig for i dag?
3 måneder, 23 dage siden · Prem
137Virus
5 måneder, 26 dage siden · dino
46Big Brother Is Watching You!
7 måneder, 17 dage siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
7 måneder, 19 dage siden · Wernn
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
7 måneder, 26 dage siden · Savanti
105Skyder de; fordi, der er krig?
8 måneder, 24 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
8 måneder, 25 dage siden · Engbo
11Metwo-two
9 måneder, 8 dage siden · dino
11668
9 måneder, 14 dage siden · Wernn
26JULEN
9 måneder, 20 dage siden · Wernn
14Aftægtens objektive problem
10 måneder, 20 dage siden · dino
185Den frie verdens leder
11 måneder, 15 dage siden · Wernn
0Kringsat
1 år siden · Engbo
52Treenigheden
1 år, 1 måned siden · Engbo
221Hvad betyder én menneskehed for dig...
1 år, 4 måneder siden · Wernn
27SAS
1 år, 4 måneder siden · Morpheus
379Gud
1 år, 4 måneder siden · Wernn
19Penge-tro vs. religion eller?
1 år, 4 måneder siden · dino
5Verdens økonomi
1 år, 5 måneder siden · dino
4Nytårstalen
1 år, 5 måneder siden · dino
117Statsborgerskab
1 år, 5 måneder siden · Wernn
12Julens indlæg
1 år, 6 måneder siden · dino
65Demokrati
1 år, 6 måneder siden · Wernn
39Løsrivelse - af provinser og hele l...
1 år, 6 måneder siden · Wernn
44Forskningsprojekt om konflikt og ko...
1 år, 6 måneder siden · Wernn
109Homofobi
1 år, 6 måneder siden · leviP
5Pengetroen
1 år, 7 måneder siden · Wernn
19Lykke
1 år, 7 måneder siden · Engbo
53Politiske ideologier anno 2019
1 år, 7 måneder siden · Wernn
1Det store intet
1 år, 8 måneder siden · dino