Ordet er frit · Den amerikanske drøm - romaner

8 svar
Senest opdateret 4 år siden · maskebal, aggemam, Rasmus Veng Pedersen, carstenb, dino
4 år siden

Hej:)

Jeg skal skrive studieretningsprojekt (stor gymnasieopgave, 3.g) i engelsk og historie, og har valgt følgende område: "Den amerikanske drøm - tanke og virkelighed". Vil super gerne høre hvis der er nogen herinde, der har nogle gode råd eller ideer i forbindelse med det følgende.

Ideen var at arbejde med USA's identitet og selvforståelse udtrykt bl.a. ved Uafhængighedserklæringen, sammenholdt med de reelle samfundsforhold og drømmens betydning for individets opfattelse af samfundet.

Da jeg har valgt at tage udgangspunkt i noget så abstrakt (modsat fx at danne opgaven ud fra et roman eller lign.) er det dog en stor opgave, jeg har sat mig for, på vejen mod at konkretisere mit område ned til et mere specifikt emne. Jeg har fundet 3 romaner, som måske vil kunne bruges:

"The Reluctant Fundamentalist" af Mohsin Hamid

"Fear and Loathing in Las Vegas" af Hunter S. Thompson

"Waxwings" af Jonathan Raban

Men har desværre ikke selv læst nogen af dem. Det tænkte jeg, der burde være en vis chance for, at nogen herinde havde :) Skriv derfor meget gerne hvis du kan fortælle lidt om, hvilken vinkel de hver især behandler og/eller har nogle ideer til hvorvidt/hvordan de ville kunne indgå i en opgave.

På forhånd tak! :)

4 år siden
4 år siden

Hej

Det var vist en stor mundfuld!

Den amerikanske drøm gik for nogle i opfyldelse. For mange andre blev den et mareridt.
Rigtig mange livshistorier derfra er vel eksempler på netop dette med at hvis man arbejder hårdt og tør tage de chancer som livet tilbyder - så kan det måske gå.
Katastrofalt mange skæbner er bare endt med fattigdom og nederlag.
Men ånden syntes at være, at det er den vej man skal gå. For der er ikke andre.

Jeg kan desværre ikke råde dig med noget. Kun ønske dig held og lykke med et spændende emne. Jeg er dog ikke i tvivl om at en del af løsningen vil være at finde nogle afgrænsninger. For ellers kan stoffet vokse næsten "eksponentielt."

Jeg havde engang en lærer der indrømmede at han knækkede halsen på at ville skrive en Gotlandshistorie. Han endte med "Rids af Visby stadshistorie."
Så pas på ikke at ville skrive en "Amerikashistorie."

Dit afsæt i romanerne tyder dog på, at du selv er stærkt opmærksom på det problem.
"Waxwings" lyder som det, der på dansk kendes som: "Flyv ikke højre, end vingerne bær' - !"

Held og lykke med det!

4 år siden
4 år siden

Tak for svaret og interessen :)

Som du skriver først var også en del af mine indledende tanker. Noget med de amerikanske idealer og symboler, og deres konsekvenser for den enkelte. Fattigdom, social mobilitet osv. Uden nødvendigvis at have et ønske om at beskrive medaljens bagside, men måske nærmere flere forskellige synsvinkler på medaljen.

Du har helt ret i det med afgrænsninger - og det er det, der er min store udfordring. Og da jeg tit vil mange ting er det svært at vælge :) nu hvor jeg så ikke har et engelskværk som udgangspunkt, er jeg jo også nødt til at bevare ovenstående emnetanker fleksible alt efter hvilket værk jeg vælger.

Det må helt sikkert have en dobbeltbetydning ja, for forfatteren har sådan set udtalt at bogen er opkaldt efter nogle insekter - waxwings - der optræder sidst i bogen, og som med deres adfærd ligner amerikanernes. Men man kommer jo unægteligt at til at tænke på Ikaros :)

4 år siden
4 år siden

KHej maskebal

Jeg kan anbefale at du læser Alexis de Tocquevilles bog "Democracy in America" Han var franskmand og rejste i USA i 1800 årstallet. Hans bog er stadig pligtlæsning på amerikanske universiteter for enhver der ønsker at vide mere om USA, dens tilblivelse og den Amerikanske drøm.

Jeg er selv opvokset i USA og har boet der i over 22 år. Læs den - så har du et godt fundament til at starte dit skriveri. Desværre tror jeg at den kun findes på Fransk (de Tocquevilles hjemmesprøg) og engelsk. Jeg mener ikke den er oversat til dansk.

Her er linket til wikipedia om ham

http://en.wikipedi...ki/De_Tocqueville

Hvis du vil skrive om USA - så kommer du ikke uden om de tocqueville.

Held og lykke med det - læs de tocqueville

4 år siden
4 år siden

Tak for tippet!

Jeg kan finde nogle der hedder:

- Alexis de Tocqueville : Lighed og frihed : uddrag fra "Demokratiet i Amerika"
- Alexis de Tocqueville : Frihed - lighed

Kun sidstnævnte kan jeg i forhold til ventetid nå at få fat i. Det ser da ud som om, det er noget lignende det første, selvom der ikke ligefrem står at det er at uddrag af den store bog.

4 år siden
4 år siden

Hejsa.holdst

Der findes rigtig meget materiale der kan bruges til at belyse emnet. Jeg skrev selv for år tilbage en større ogave om emnet og gjorde mig nogle overvejelser i den forbindelse.

Først skal du gøre dig klart, hvor du står i dit syn på "Den amerikanske drøm". Der er så absurd mange kilder, at du ender op med at læse metervis af bøger, hvis du søger at skabe en neutral/objektiv bedømmelse. Det gør det lettere hvis du er nogenlunde klar over, hvor du vil tage udgangsunkt og hvor du vil ende.

En del af de "store" titler der er skrevet om emnet findes også som film (håber ike at hele fyldepennen bandlyser mig, for at vælge et konkurrerende medie). Du nævner Fear and Loathing... som er lavet i en rigtig fed udgave. Der ud over behandler film som "Vanishing Point", "Easy rider", en masse af "Beatværkerne", "Jacob Holdts amerikanske billedting" og en mængde flere.

Der er masser at tage fat på

God arbejdslyst

-Rasmus

4 år siden
4 år siden

#5 (Rasmus Veng Pedersen): Hejsa.holdst
Der findes rigtig meget materiale der kan bruges til at belyse emnet. Jeg skrev selv for år tilbage en større ogave om emnet og gjorde mig nogle overvejelser i den forbindelse.
Først skal du gøre dig klart, hvor du står i dit syn på "Den amerikanske drøm". Der er så absurd mange kilder, at du ender op med at læse metervis af bøger, hvis du søger at skabe en neutral/objektiv bedømmelse. Det gør det lettere hvis du er nogenlunde klar over, hvor du vil tage udgangsunkt og hvor du vil ende.
En del af de "store" titler der er skrevet om emnet findes også som film (håber ike at hele fyldepennen bandlyser mig, for at vælge et konkurrerende medie). Du nævner Fear and Loathing... som er lavet i en rigtig fed udgave. Der ud over behandler film som "Vanishing Point", "Easy rider", en masse af "Beatværkerne", "Jacob Holdts amerikanske billedting" og en mængde flere.
Der er masser at tage fat på
God arbejdslyst
-Rasmus

Øhh. Jeg ved ike lige hvorfor første linie lyder Hejsa.holdst. Jeg sigtede efter et mere normalt HejsaUden det efterfølgende)

4 år siden
4 år siden

Der findes tonsvis af faglitteratur, der forklarer den amerikanske drøm, men meget lidt skønlitteratur, der danner så godt et billede af drømmen som The Great Gatsby af F. Scott Fitzgerald. Jeg vil helt klart anbefale dig at læse den, hvis du har tiden til det. :)

4 år siden
4 år siden

Tak for svarene allesammen :)

Haha Rasmus, dit 'hejsa' er godkendt. Overvejede også beatværkerne og Fear and Loathing, men jeg endte med at vælge et emne tættere på nutiden, med bl.a. udenrigspolitik og militarisme, samt nedenstående roman.

Mht. Great Gatsby er den desværre på mit pensum, og jeg kan derfor ikke bruge den primært som sådan, men inddrager den dog en lille smule.

Jeg endte med at skulle arbejde med "The Reluctant Fundamentalist", og har nu fået min problemformulering. De Tocqueville viste sig at være super nyttig i forhold til mit vedlagte materiale, så det var lækkert.

4 år siden

Besvar debattråd

Debatten Den amerikanske drøm - romaner er startet 20/11-2010 23:02 af maskebal og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

1883Dagens ord
6 timer, 21 minutter siden · FlemmingHansen
19Hvor meget har du skrevet i dag?
6 timer, 21 minutter siden · FlemmingHansen
1Tidehverv ?
7 timer, 23 minutter siden · Mons1957
4Gummistøvler, 4-årig og drama!!!
14 timer siden · Skriverkarl.dk
2Skal de leve eller begraves levende
20 timer siden · heksemutter
35At blande sprog i en roman?
1 dag, 18 timer siden · dino
10Fungerer oversættelser af store lit...
2 dage, 15 timer siden · Bondekonen
26Den vestlige civilisation
3 dage siden · dino
2950 ideer der ændrede verden.
3 dage siden · dino
10Snørede fødder
3 dage siden · dino
38Høns i haven
3 dage siden · Josefine Hyldah...
10Øjenfarver
11Behøver man blive bedømt på sit køn...
1Musik man kan lide, men ikke ved hv...
4 dage siden · FlemmingHansen
7Det engelsk sprog
4 dage siden · dino
3Navn til podcast.
5 dage siden · Brakvand
36Jeg sparkede en andens hund
5 dage siden · dino
3Manden i ministeriet
6 dage siden · dino
2Historier fra Periferien
6 dage siden · Lilla Blomst
1Gangart
7 dage siden · dino
2Er det et essey ?
7 dage siden · Robert Kallehav...
3Udgivet debut digtsamling
8 dage siden · adionditsak
5Liv eller værk?
9 dage siden · dino
6En ubærlig tanke!
10 dage siden · KatrineNørregaa...
6Når man går i stå
11 dage siden · FlemmingHansen
16Hjælp ang. skriveprogram!
12 dage siden · dino
2Tænkepauser
13 dage siden · Eddie
2skabelse af bog til egen brug
14 dage siden · Krogh
20GMO-dyrket foder !
17 dage siden · Robert Kallehav...
19Derfor du ikke skal forsøge at bliv...
17 dage siden · FlemmingHansen
4Ny krimi: Indhentet af døden
17 dage siden · Mons1957
2Når man begynder at tjene penge
18 dage siden · Fink

Ordet er frit

11Behøver man blive bedømt på sit køn...
3Navn til podcast.
5 dage siden · Brakvand
6Når man går i stå
11 dage siden · FlemmingHansen
14Hjælp til tekst
20 dage siden · Miss-Leth
11Organdonation
25 dage siden · dino
11hackere har taget mibog og lagt den...
27 dage siden · Jeremy Dusk
10Online Skrivegruppe
1 måned, 8 dage siden · KitKatten
2Studentergave
1 måned, 12 dage siden · Zofrost
28Debatter om forlag
2 måneder, 3 dage siden · dino
33Mellemgaard
2 måneder, 4 dage siden · dino
6Etiske overvejelser
2 måneder, 12 dage siden · Mikala
3Amazon Com eller uk
2 måneder, 17 dage siden · Alicha
2Ny sang - Let her fly
2 måneder, 18 dage siden · frejasdixie
2Ambassadør for Litteratursiden.dk
2 måneder, 27 dage siden · Lisa_F
17Drømme til historier
3 måneder, 11 dage siden · dino
3Dine drømme og minder!
3 måneder, 27 dage siden · Engbo
6Hvordan skriver man en god bog?
4 måneder, 2 dage siden · smukkehjerte
1Ambassadør for LItteratursiden.dk
4 måneder, 4 dage siden · Mons1957
35Skal vi tage vores drømme alvorligt...
4 måneder, 21 dage siden · westendahl
4Hvem skal med?
4 måneder, 27 dage siden · Miss-Leth
5Erfaringer med forfatterskolen?
4 måneder, 28 dage siden · Morten Vesterga...
16EKSTERN LEKTØR
5 måneder, 7 dage siden · læselyst
15Ærlighed
5 måneder, 18 dage siden · Engbo
4Er der øde øer omkring England, Sko...
5 måneder, 21 dage siden · Miss-Leth
9Et træ i skoven
5 måneder, 22 dage siden · Kåemer
42Hvad sker der når vi dør?
5 måneder, 28 dage siden · dino
5Hvor blev du af?
7 måneder, 2 dage siden · Miss-Leth