Selvudvikling og livskvalitet · forsvandt skrivelyst

7 svar
Senest opdateret 7 år siden · 6 bruger(e) deltager
7 år siden

Hej Alle.
Jeg er i den kedelige situation at efter en ordentlig omgang depression kan jeg ikke få mig selv til at sætte mig ned og skrive. Jeg har historierne i hovedet, har sætninger som kommer og går og venter på at blive færdiggjort, men når jeg kigger på computeren bliver jeg lige så tom som den aktuelle word dokument, der venter på at bære mine tænker.
Jeg elsker at skrive, selvom jeg gør det langsomt og tænker for meget.

Har I nogen sind haft sådan? Hvordan kom I tilbage til det rette spor?
Det er ikke inspiration jeg mangler.

På forhånd tak for hjælpen.

7 år siden
7 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Læs lidt, når du ikke skriver.
Du kommer fra et spændende sted, Ungarn, og der må være meget spændende litteratur.
Læs om, hvor du kommer fra og nyd det, for så bliver skrivelystenbygget op. Du kan naturligvis læse om så meget andet...bare du så gør det og finder dig selv i den proces.

At skrive er at bruge en slags muskler. At læse er at fodre disse muskler. De skal jo lades op.

By the by...altså Ungarn...hm, Østrig-Ungarn...hm, Romy Schneider...Prinsesse Zizi...spændende, ungarsk...europæisk...romantisk...måske lidt gotisk ;O)

Læs nu et eller andet, slip dig selv løs i oplevelsen og tank op. Det kunne være mine forslag, men kan vi lave en aftale? Du kigger på en hel masse bøger, som børn kigger på slik, os så kan du nævne herinde på tråden, hvad du finder frem til. Up u go Las! Det ville være et kæmpe privilegium at høre om din begejstring for en eller anden bog og et eller andet emne.

7 år siden
7 år siden

Tak for Jeres svar. Jeg prøver at følge Jeres råd; MissRaaskou, jeg skriver/tegner eller optager mine ideer som memo, så jeg ikke glemmer dem. Jeg ved godt at problemet ligger dybere og min manglende skrivelyst er bare symptom, jeg troede bare at fortælling kunne være en slags kur, en salve til såret men det virker ikke sådan. Men jeg lader ideerne ikke forsvinde. Tak fordi du gjorde mig opmærksom på det.
Camra: du har ret, jeg læste ikke andet end faglitteratur de sidste to år og jeg rent faktisk savner noget spænding og skønlitteratur. Personligt kan jeg ikke lide ungarske prosa, til gengæld er jeg vild med digte og poesi. Måske tjekker jeg ud nogle up-coming forfattere (en af mine veninder skriver fantasy og er lige blevet udgivet). Og så er der forfatterne her på fyldepennen! JEg starter at læse igen.
Tusind tak for de gode råd :-)

7 år siden
7 år siden

...lige nogle tanker og erfaringer i relation til dit dilemma Nikolett:

- tillad dig selv en pause fra det kreative - man kan også give kreativiteten en 'dårlig smag' hvis den bliver 'påtvunget'. Samtidig er det sevfølgelig vigtigt ikke at give op, men at gøre sporadiske forsøg i 'down-perioden'.
- optag altid det du kommer i tanke om, på telefonen, lige på stedet, så du ikke skal belaste dig selv med at huske til næste gang du kommer til en skriveblok. (gør man det, er man jo ikke gået i stå!)
- saml indtryk, små noter, optagelser, billeder osv.; en dag du er 'ovenpå' kigger du det igennem og rydder lidt ud, ikke nødvendigvis skrive, bare tage de samme indtryk til dig endnu engang. Nogle skal bare kasseres, andre giver inspiration...
- læs bøger, lyt til musik(gerne noget du ikke kender), se billeder, se film(dokumentar, spillefilm), læs avis... de kan alle give brændstof til skriveriet!

:-)

7 år siden
7 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Ta' en pause fra dine egne tekster og prøv skriveøvelserne herinde.

Et bestemt emne, eller bare fem ord, der skal bruges til at skrive en lille tekst, satte langsomt, men sikkert, ild i min skrivelyst igen - oz efter en længere depri med medicin.

mvh. Benno

7 år siden
7 år siden

Til Tidsrøver: ja, jeg skriver sange, musik, en roman og flere noveller på samme tid. Måske er jeg blev træt. det er bare svært at ballancere mellem at skrue lidt ned for kreativiteten og opgive et værk fordi man bliver træt af det. Tak for dit svar.
Til Francisco: som nævnt før jeg skriver sange, som ligner digte meget. Men jeg kan ikke skrive sange på dansk, for mig føles det naturligt at bruge engelsk for det formål. Men du har ret i at nogen gang prøvede jeg at skrive en hele novelle færdig på dansk i løbet af en nat, og det blev for meget. Man skal ikke tvinge kreativiteten.
Til bøllebob: den nuværende øvelse inspirerer mig ikke desværre, men når jeg får det lidt bedre prøver jeg måske den næste (forhåbentligt har jeg det ikke sådan om et par uger).

Tak for Jer alle sammen! :-)

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten forsvandt skrivelyst er startet 02/03-2013 10:02 af Nikolett Bathory og er placeret under Selvudvikling og livskvalitet.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

1Ja ja, ser man det.
11 timer, 58 minutter siden · Lykke Hajian
28Bibelen
16 timer siden · Engbo
3775Dagens ord
1 dag, 15 timer siden · Engbo
3Betalæsere søges til fantasy roman
2 dage, 12 timer siden · dino
5Skal vi starte et skrive- fortællef...
4 dage siden · Mons1957
2jeg søger feedback
9 dage siden · Ormstunge
1Skrive-software?
10 dage siden · Anlou
10Hvilken sprogstil foretrækker i?
12 dage siden · hermanøv
2D ette er en drabet o
20 dage siden · dino
137Virus
20 dage siden · dino
138Hvad er du taknemmelig for i dag?
22 dage siden · Kafkaesque
118Dagens Vits
28 dage siden · Anlou
1Mangler kritik
28 dage siden · Nicolas Jessen
3Drømmen om en drøm
29 dage siden · Savanti
13Hvorfor kan jeg ikke det samme som ...
1 måned siden · dino
456Kontraster
1 måned siden · Engbo
4Sparring på krimi-roman
1 måned siden · Emilsch
12Kynisk frelse
1 måned, 6 dage siden · Wernn
34Dagens Had
1 måned, 6 dage siden · Gabi1322

Selvudvikling og livskvalitet

12Kynisk frelse
1 måned, 6 dage siden · Wernn