Bøger, forlag og litterært · En vis forfatter igen-igen.

31 svar
Senest opdateret 7 år siden · 10 bruger(e) deltager
7 år siden

En betydningsfuld mand inden for frimureriet har en søn, som han gerne ser gå samme vej. Men sønnen er fuld af foragt for det gamle bras. Han vil have sin arv og leve livet. Det får han så lov til. Sønnen får sine penge (mange!) og hertil får han et narkoproblem. Han havner i et tyrkisk fængsel og faderen afviser at købe ham fri. Drengen må lære af sine fejl. Og at man ikke kan få alt for penge. Frimureriet havde været en vej til visdom. Nu må sønnen tage ved lære på den hårde måde.
Men sønnen fandt således ud af, at man kan få ALT for penge. Inspektøren bliver bestukket, og sønner slippes fri, men lyves død i fængslet ved en anden fanges overfald.
Sønnen forandrer sig, skifter udseende og vender tilbage for at hævne sig på faderen. Han går ind i frimureriet og stiger i graderne. Ikke mindst fordi han kender de steder, hvor pengegaver skaffer adgang.
Så ganske inkognito, bliver sønnen frimurer, som faderen havde ønsket.
Men sønnen tager faderen til fange. Som faderen ofrede ham til fængselsvæsenet ved ikke at ville købe ham fri, vil han nu tvinge ham til at ofre sig rigtigt. Ved et gammelt ritual, som faderen kender fra sit frimureri.
Sønnen tager gidsler, for at faderen ikke skal sige nej. Og han siger nu til sin fader: "Du ofrede mig til at rådne op i fængslet. Nu må du ofre mig på din egen, mystiske, kulturelle måde! Stik denne hellige kniv i mit hjerte! Det har jo hele tiden været din mening, at jeg lige så godt kunne dø, når jeg ikke ville være som dig!"
Det er hævnen over faderen: At tvinge ham til at dræbe sig rigtigt.

Hvad er dette? Lyder det ikke som en uhyggelig historie, vi gerne selv gad skrive?

Men den er allerede skrevet. Af hvem: Jo såmænd af Dan Brown. Med titlen "Det forsvundne tegn."
Den er skåret over samme læst som "Da Vinci." Men den er dog nok lidt grummere end den.
Men hvad er det med Dan Brown? Hvorfor vender man fingeren nedad, når bøgerne rummer så meget, som vi ikke selv kunne have gjort bedre? Er det sproget, som i sig selv er ganske straight forward? Er det fjolleriet med at indvitere os almindelige uuddannede mennesker ind i Aladdins hule fuld af intellektuelle begreber? Og lade os føle, at vi for en stund er kloge med de kloge? Eller er det aktørerne, som vi aldrig kommer rigtig ind på livet af?
Til aller sidst, når Robert og Katherine har oplevet ufattelige rædsler sammen, og nu endelig er blevet reddet - "lægger han sin arm omkring hende." Er det, hvad det kan blive til med dem?

Kan nogen forklare, hvorfor man sådan racer igennem en Brown fortælling, når man alligevel ikke mener, at der er tale om den store litteratur med stort L?
Er der mon - billedligt talt - fordi der er forskel på sex og ægte kærlighed?

Eller skulle man kalde Dan Brown for en folkelig udgave af Eco?

Jeg tør anbefale "Falkens flugt" af Daphne du Maurier. Den er fra første haldvel af tresserne, men minder faktisk lidt om Brown og Eco. Og den er rigtig god.

7 år siden
7 år siden

Hvad jeg kan sige til dette må jeg indrømme er en smagssag, så tag det endelig med et gran salt.
Jeg bryder mig ikke om Dan Brown, jeg oplever ham lidt som at spise tomme kalorier for at nu være lidt metaforisk. Det er muligvis min fejl og jeg ville da ellers gerne være lidt af en gentleman og forsvare ham lidt, nu hvor kritikerne hakker så meget på ham. Jeg er bare ikke i stand til det med mine litterære smagsløg.

Du nævner så selv Eco og du Maurier, dem synes jeg til gengæld godt om. Jeg oplever det i hvert fald som at der er mere gods i dem.

7 år siden
7 år siden

Tak for reaktionen, Mons.

Din konklusion om Eco og Maurier er jeg helt enig i. De har den litterære dybde.
Brown synes at spekulere i store salgstal. Han kan angribe institutioner (kirken, cia osv.)i begyndelsen af bøgerne, men det ender gerne med at være personlige afvigere, der har skylden.
"Systemet" som sådan går fri.
Forfatterne til "Helligt blod, hellig gral" lagde sag an imod ham for plagiat. Den vandt Brown. (Hollywood havde vist allerede investeret et par hundrede millioner i filmen, så mon ikke der var råd til gode advokater også?) Men læser man nævnte bog er ligheden mere end slående. Kan for øvrigt varmt anbefales. Ikke en roman, men lige så spændende!
Brown er en dygtig underholder, og jeg har nu læst fem af hans bøger. Men intet afsnit genlæses for sin skønheds skyld.
Der er dog en enkelt sætning jeg husker:
Chefen for (en afdeling af) CIA siger til Robert Langdon: "Næste gang jeg fortæller dig, at en sag angår statens sikkerhed, er du nok venlig at lade dit akademiske pis blive oppe i Cambridge!"
Helt uden humor er Brown altså ikke.

7 år siden
7 år siden

Jeg har stor respekt for Brown. Det er ikke stor litteratur, men underholdning og hov! Er det ikke i sidste ende det bedste vi kan håbe på som forfattere? Oven i købet har han med Da Vinci koden fået en masse til at læse der ikke gjorde det før, dannet skole (hold op hvor opskriften er kopieret mange gange) og sat en række meget interessante spørgsmål i forhold religion og kirke.

Så litterater der rynker på næsen af hans succes har enten misforstået noget ( efter min mening. Det er jo tit de samme der siger Tolkien var en ringe forfatter) eller også er de bare misundelige.

Dan Brown er på min læseliste til når jeg slapper af med kold rosé ved poolen i Cannes. Så er det sagt! :-)

Rolf

7 år siden
7 år siden

Jeg har selv i tidligere debatter forsvaret Brown. Ikke mindst for "da Vinci."
På grund af dens (måske af mange upåagtede) feminisme.
Feminismen er en overraskende bestanddel af bogen, og man får det indtryk at ordet: "blasfemi" passende kan henvise til kvindeliggørelse af det guddommelige. Det forekommer mig tydeligt, at de mellemøstlige religioner har kæmpet desperat for at sikre religionen for patriarkatet. Det kan kun tjene ét formål, nemlig det at mænd så må være "mere" end kvinder og dermed berettigede til dominans i familie og samfund. Ynkeligt!

Satte gemytter kan irriteres over, at Brown insisterer på denne realtids spænding, hvor handlingen udspiller sig (stort set) inden for et enkelt døgn. Det gør bøgerne til hæsblæsende foretagender. Men det er dygtigt gjort! Jeg er ikke i nærheden af at kunne skrive sådan noget!
Det minder lidt om Hollywood film. Hvor teknikken er brugt for at skabe virkelighedsillusion. I en film af Fellini (ærkeeuropæer!) fornemmes kulisserne, teatret. Det bryder virkelighedsillusionen, men der er meget charmerende. Sådan kan man sammenligne Brown med det som fisefornemme læsere vil kalde "seriøs litteratur." Hos Brown skal sproget ikke trænge sig på. Det skal flydende kolportere handlingen og ikke andet end det. I "seriøs litteratur" er sproget en aktør i sig selv.

En teknisk ting, man kan bebrejde Brown er, at han ofte lader Langdon spille dum. Læg mærke til, hvor ofte man hører ham sige: "Jeg forstår intet af det" eller synonyme formuleringer. Det er for at give læseren en ekstra chance for at følge med, når en anden så siger det, der får Langdon til at sige: "Nåh, nu forstår jeg det!" Det ses meget ofte i bøgerne, og det er faktisk lidt irriterende. For det røber, at Brown drager omsorg for alle os, der er mindre begavede end ham selv. Det ville en Eco aldrig gøre!

7 år siden
7 år siden

Som kvinde, der kun har set Da Vinci på film, må jeg sige, at en katolsk vinkel i sin selv gør tingene uinteressante for mig. Det interesserer mig ikke en døjt. Så emnet spænder ben for mig.

Det er som om Dan Brown siger: Gud fri mig vel, se hvor det kvindelige element i troen bliver obstrueret.

Som om kvinder ikke selv har vidst det i en evighed! Vi er sådan set videre og kan ikke forstå at mænd står fast i det vadested og piller næse, mens de klør sig i nakken. Der findes masser af tro med masser af kvindelige elementer mange andre steder end lige i katolicismen.

Men Dino, du kender mig nok allerede som en hård nitte. Vi har korresponderet før per mail herinde.

Dernæst er min personlige smag en målrettet historie, som ikke er alt for handlingsorienteret. Den der hæsblæsende action tænder jeg af på. Men det har jo heller ikke noget specifikt med dårligt eller godt at gøre. Action er en genre.

Så alt i alt, derfor vender jeg tommelen nedad til Dan Brown, men derfor kan det jo godt være skrevet godt.

Et vedkommende emne ville dog have været et plus, og det har altså ikke særlig meget med visdom at gøre, når en forfatter i den grad ikke formår at være opmærksom på, hvor kvinder befinder sig i dag. Det er mig en god mandebog for mænd, og så ellers ikke andet, men det er skam også godt.

7 år siden
7 år siden

Længde gange bredde giver et areal. Ganges med dybden fås et volumen. Sådan er det med fortællinger, hvor der rejses rundt på Jorden og som får perspektiv ved at inddrage historien.
Og man kan næsten ikke skrive om kirkelige ting uden at indse, at katolicismen er langt større end protestantismen og at to tusinde år har præget den og os stærkt.
I vor egen tid og sted, kan jeg bestemt give medhold i at kvinderne er kommet videre. Men jeg er sikker på, at det er en del af kvindernes mentale portefeuille, at friheden idag er af ny dato!

Nogle vil måske mene, at mænd kan skrive om mænd, og kvinder kan skrive om kvinder.
Men vi ser ofte, at bøger, skrevet af kvinder om kvinder, alligevel har mænd med i handlingen.
Og vi skal huske, at langt fra alle lande er som Danmark. Danmark er et ganske lille sted på Jorden. At danske kvinder ser deres egen frihed som noget naturligt, bør ikke få dem til at overse, at forholdene er anderledes andre steder.
En anden ting, man skal tage i betragtning er, at kvindernes frihed idag ikke er blevet en naturlov. Undertrykkelsen kan komme igen!
Hvis "da Vinci" er en mandebog for mænd, vil jeg mene, at rigtig mange mænd har godt af at se en kvindelig vinkel på vores traditionelle patriarkalske religion(er.)

7 år siden
7 år siden

"Og man kan næsten ikke skrive om kirkelige ting uden at indse, at katolicismen er langt større end protestantismen og at to tusinde år har præget den og os stærkt.
I vor egen tid og sted, kan jeg bestemt give medhold i at kvinderne er kommet videre. Men jeg er sikker på, at det er en del af kvindernes mentale portefeuille, at friheden idag er af ny dato!"

Sådan skrev du Dino.

Og jeg vil gerne have en eller anden form for belæg for lige præcis, hvordan katolicismen er større end protestantismen? Er katolicismen større end protestantismen fordi evt. flere mennesker praktiserer katolicisme?

Og hvad mener du egentlig med katolicisme? Den før bruddet mellem den østromerske (den vi kalder den græske ortodokse kirke) og den romersk katolske kirke?? Og så er der den russiske ortodokse kirke.

Ja Dino, du kan sige, at det netop alt sammen er inspireret af katolicismen, men så er der jo ikke meget ægte katolicisme tilbage. Hvilket får mig til at vende tilbage til spørgsmålet, om den der katolicisme nu egentlig er repræsenteret gennem så mange mennesker.

Og så er der jo arven fra Mazda og Zarathustra, der ret beset kommer før katolicismen. Det kan du google, hvis du ikke har hørt om dualistiske religioner fra Persien fra før kristendommens/katolicismens tid.

Angående frihed for kvinder af nyere dato, så vil jeg recitere Forest Gump: Stupid is as stupid does.
Og det er ikke en kommentar til dine input her på tråden...at de er dumme, for det er de ikke.
Det er et ordspil, man kan bruge på kvinder med en mild omskrivning: Free is as free does. Det er et mantra mange kvinder sikkert lever efter, så vi tager ingenting...absolut ingenting...for givet. Heller ikke vores frihed. Og bestemt ikke, når nogen stjæler vores frihed ved at fortælle og, at vi ikke er frie.

Vi står måske og gaber lidt på sidelinjen, når nogle siger at katolicismen holder kvinder nede. Det har Sinead O'Connor altså forsøgt at gøre alle opmærksom på siden 90'erne.

I mellemtiden har vi kvinder da gang i at være buddhister, asatro, protestanter, muslimer (det findes altså også!), hekse og wiccadyrkere m.m.

At kvinder ikke er fri i den katolske kirke er sandelig kun den katolske kirkes problem (ikke kvindedrnes!), for vi går da bare et andet sted hen. Hm, der lever for resten et par hundrede millioner japsere på den anden side af jorden, som alle sværger til buddhismen. Tror altså ikk', at jeg uden lige antager at katoicismen er så stor. Har den været det? Ja velsagtens.

Katolicismen præger velsagtens, men det må først og fremmest være de udøvende katolikker. Sådan som jeg er døbt protestant, så kunne præget lige så godt komme fra det dualistiske verdensbillede, der ligger til grund for Zarathustrianisme.

Det er svært at blive præget af noget man ikke kan spejle sig i!

7 år siden
7 år siden

Katolicismen er større end protestantismen i det stykke, at den ikke salene er ældre, oprindeligere men også idag repræsenteret af flere.
Så enkelt er det. Der er ingen grund til at gøre tingene mere indviklede.

Og hvad rager Mazda, Toyota og Zarathustra dette emne? Hvad med buddhismen, hinduismen og religionen x på planeten y i galaksen z?

Browns kristelige bøger taler mere til og om katolicismen end protestantismen, hvis den ikke specifikt nævner sidstnævnte. Men romanen "Engle og dæmoner" som foregik i Vatikanet handlede måske også lige så meget om alverdens andre religioner som katolicismen?

Var europæisk kvindekamp fra suffragetterne til rødstrømperne en historisk proces, der handlede om, at kvinderne i forhold til mænd havde været undertrykte? Eller har jeg helt misforstået det? For har jeg ret, så ER kvindernes frihed (og deres bevidsthed herom) af nyere dato.

Set i lyset af din indledende forsikring om at:
Citat fra #5
"Som kvinde, der kun har set Da Vinci på film, må jeg sige, at en katolsk vinkel i sin selv gør tingene uinteressante for mig. Det interesserer mig ikke en døjt. Så emnet spænder ben for mig."
- så synes jeg du skyder lidt med spredehagl i relation til emnet.

7 år siden
7 år siden

Dino, Zarathustra var fremme med sin version af dualismen, som kristendommen selv er en variant af, sådan ca. anden halvdel af andet årtusind f.v.t.
Det er i den forbindelse ikke spredehagl, når jeg taler om Mazda, for det er ikke en bil jeg taler om. Det drejer sig om Ahura Mazda, den gode gud, der bekæmper Angra Mainyu, som er den onde gud!!
Den dualisme inspirerer så en del år senere til kristendommens første form, katolicismen. Og, så er det for egen regning, når jeg siger, at jeg føler mig mere præget at tanken om det gode og onde, før jeg føler mig præget at tanken om det gode og onde i den kristne version. Derfor synes jeg, at dualisme i det hele taget kan være større en dens religiøse variant: katolicismen.

Vores debat handler jo om, at nogle mennesker vender tommelen ned til Dan Brown, og jeg giver bare mit bud på, hvorfor det kan være, for manden skriver jo ikke nødvendigvis dårligt.

Men at sige at manden skriver noget universelt, fordi han skriver om noget katolsk, det er en overdrivelse. Der har du såmænd ret i at det er for katolikker og om katolicismen. Men så er der altså kun en brøkdel af verden, og det er velsagtens her, at du synes, at mine argumenter ligner spredehagl. Når jeg også nævner resten af verden.

Og jeg skyder heller ikke med spredehagl, når jeg nævner den græsk ortodokse, den romersk katolske og den russisk ortodokse kirke. Katolicisme skulle kunne rumme dem alle sådan bare uden lige, når du ikke bruger andre betegnelser end katolicisme, og her tror jeg ikke godt, du kan regne med grækernes og russernes samtykke. De ville ikke selv kalde sig katolikker. Så hvor stor har en katolsk kirke egentlig været udover de allerførste menigheder? Alt blev splittet allerede med Det Store Skisma i 1050. Herfra kan man ikke bare sige katolicisme eller oprindelig kristendom. Skal katolicismen være så stor og afgørende som du siger, så skal den være samlet, og det er så ikke tilfældet. Man kan da godt fastslå, at der er en forbindelse, men betegnelsen katolicisme kan ikke alene dække alle de retninger som er i dag.

Angående kvinderne så, var det ikke ment som spredehagl. Det var ment som at jeg som kvinde personligt ikke finder relevans i DB's bøger. Dette nævnte jeg fordi, det kan have noget med at gøre, at jeg kvinde. Altså bare et af mine bud på, hvorfor i det mindste nogle vender tommelen ned til DB's bøger. Du mener, at DB har en pointe i at inddrage kvinders manglende frihed i den katolske kirke. Mig keder det. For det er frihed for kvinder andre steder...

...Hvad er det for resten, man siger til bøsser, hvis man er imod kirkevielse for bøsser? - Jamen bøsser, hold nu op med det brok! I er FRIE til at få arrangeret et vielsesritual andre steder!

Dino, skift lige bøsser ud med kvinder(uanset kvindernes seksuelle orientering), så kan du måske følge min måde at tænke kvinders frihed på. Og mænd ved som bekendt ikke, hvad kvinder tænker, for de er mænd! Der er da mindst to slags frihed: den indre og den ydre. Problemet er nok, at jeg skal kommunikere kvindernes indre frihed mere tydeligt ud, for den kan sagtens findes uanset, hvor meget en mand undertrykker en kvinde. Netop den sætter hende i gang med at virkeliggøre den ydre frihed.

7 år siden
7 år siden

Nu har jeg ikke sagt, at Brown skriver universelt, fordi han "skriver om noget katolsk."
Snarere tværtimod!
Den kristendom, der forefindes i Browns bøger har bare størst reference til katolicismen, fordi denne udgave er den største i kristendommen.
Og det vedrører egentlig ikke andre religioner rundt om i verden.
Og dog skriver han i bogen "Det forsvundne tegn" at visse ting har reference til alle andre religioner, som han nævner ved navn. Men han gør det med argumenter.

Bogen jeg nævnte i første indlæg "Det forsvundne tegn" siger jeg er skåret over samme læst som "Da Vinci Mysteriet."
Jeg siger bare, at jeg særlig godt kan lide netop den på grund af dens feministiske vinkel. (Feminismen som kætteri i forhold til den patriarkalske kristendom.)

I verden findes mange kvinder og mænd.
Som mand ved jeg måske noget om mænd, som ikke alle kvinder ved lige då godt.
Og som kvinde ved du nok noget om kvinder, som ikke alle mænd ved besked med.
Men som jeg ikke kan tage patent på alle mænd i verden, kan du heller ikke gøre det på vegne af alle kvinder i verden.
Jeg giver dig ret til at mene hvad du vil om mænd, og jeg vil have ret til at mene om kvinder hvad jeg vil.
Man behøver jo heller ikke være en abe for at vide noget om aber. (Bare et eksempel.)

"Da Vinci Mysteriet"gør jo det (trods det at være en populær thriller, ikke et videnskabeligt skrift!)
at den beskriver et historisk forløb og en historisk tradition. Og jeg synes det er charmerende, at kætterske og blasfemiske fænomener kan tolkes som dyrkelse af kvinden, som noget der er lige så helligt og guddommeligt som manden. (I skikkelse af Jesus og Gud.)
At du måske personligt finder "den hellige kvinde" kvalmende i sit forsøg på at være mænds forestilling om kvinder er jeg ligeglad med. For "den hellige kvinde" er for mig lige så "relevant" som "hellige mænd" som Jesus, Muhammed, Buddha, og hvad de måtte hedde.
Jeg er ikke religiøs. Men en kvindelig gud ville jeg finde mindst lige så "tilbedelsesværdig" som nogen mandlig.

7 år siden
7 år siden

Rolig Dino, jeg ved godt, at jeg er meget markant i mine udmeldinger. Så er det sagt.

Men du har bestemt ret til dine holdninger, og jeg vil jo også mene, at selv om DB ikke er min kop te, så er han sikkert god. Han fanger dig jo, og det er godt. Det vil jeg godt understrege.

Jeg tænker, at hvis mange mænd kan lide at læse ham, så er det lidt af en præstation. Der hvor jeg kommer fra, der læser mænd ikke så meget.

7 år siden
7 år siden

Jo, jeg kan lide at læse ham. Trods det at manglerne er tydelige. Bøgerne er action-thrillere og sproget er egnet til store salgstal.
Ecos "Foccaults Pendul" kan minde om Browns bøger, men her må læsetempoet sættes meget ned. Den bog kan man ikke sådan skøjte igennem.

7 år siden
7 år siden

Jeg har læst ham. Dan Brown altså. Jeg kategoriserer den slags som 'Matador Mix-læsning' - altså noget som ikke er voldsomt sundt eller nærende, men ikke desto mindre kan kværnes med stor fornøjelse. Dog synes jeg Dan Brown er lidt som en dårlig kopi-version af Matador Mix, som billigt slik købt i Tyskland, lidt for gummiagtigt og artificielt, man ender med ondt i maven alt for hurtigt.

Hvis manden dog bare kunne sætte en anstændig sætning sammen. Man oplever måske ikke hans sproglige mangler udfoldet, hvis man læser på dansk. Dér har en dygtig oversætter sandsynligvis rettet op på det værste. Men på engelsk... sweet B-jeeezus - Dan Brown, få dine skolepenge igen!
http://www.telegra...st-sentences.html

Jeg forstår slet ikke at Umberto Ecco nævnes i samme indlæg som Dan Brown. Ecco er i en helt helt anden liga.

7 år siden
7 år siden

Jeg synes Dan brown er super fed :D

Kan godt være at jeg er lowbrow, men jeg synes det er god underholdning.

Godt arbejde at få flere folk til at læse, det har vi brug for.

Og hvis den kan få to HIghbrow litteratur(og åbentbart alt andet) nørder til at debatere så må man sige at han kan et eller andet.

Chris EQ

7 år siden
7 år siden

Jo, Eco kan sagtens nævnes sammen med Brown. For begge har skrevet om mystiske konspirationer, historiske bygninger og tekster osv. Og spændingen man mærker ved læsning af Foucaults Pendul og Browns bøger er af samme art.
Men for nogle vil Ecos tungere sprog og digressioner være en barriere imod at spændingen kan opstå.
Som læser af begge, fornemmer jeg ligheder i glæden ved mystikken, trods de store fortællemæssige forskelle.
Det er i bund og grund samme appetit der udfolder sig, når man sætter sig til et fad med frikadeller og kartoffelmos og ved et femstjernet måltid på en restaurant. Det sidste skal der blot tænkes mere over. Hvorfor dukker netop den smag op sammen med den og den? Men maven skelner ikke. Den nyder begge måltider.

7 år siden
7 år siden
#16 Tula

Jeg har læst et par af Dan Browns bøger. De to første, og jeg er fuld af beundring for manden. Alt andet lige tager han noget historisk interessant, pakker det ind i et hemmeligt selskab af en art og speeder det hele op med fantastisk godt action.

Jeg har så godt nok kun læst dem på dansk, så det kan godt være at han skal være sin oversætter en tak skyldig, for jeg synes egentlig at det flyder ret godt.
Nej, han er ikke stor litteratur-skaber, men i en verden hvor færre og færre læser, er det jo fremragende at der stadig findes forfattere, der kan fange læsere over en bred kam, og få dem til at "åbne" en bog.
Det kan godt være at lyrik er mere feteret, men der er sgu ikke mange der rent faktisk læser det.

Så uanset kvalitet, så har han og andre, der formår at fange læserne, min fulde respekt. Lidt lige som Fifty Shades. Jeg har ikke læst den, men alt andet lige må den jo fange noget i folkesjælen, der gør at den bliver læst. Alene det, er jo en bedrift.

7 år siden
7 år siden

Med et frit citat af Karen Blixen - om en anden forfatter - vil jeg sige, at når jeg på et tidspunkt skal træde frem for Vorherre og skal have opregnet mine synder, håber jeg at det bliver regnet til mine dyder, at jeg IKKE har læst Dan Browns bøger. Det ville dog ikke være helt rigtigt, for jeg har faktisk læst Da Vinci Mysteriet. Den måtte jeg jo læse for at kunne afgøre, at hans bøger skulle jeg ikke læse.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Jamen, så må jeg jo regnes til de større syndere. Så vil jeg håbe at fokus på min læsning af denne smudslitteratur kan aflede opmærksomheden fra andre synder, som jeg selv ville have regnet som værre.

Jeg har engang tidligere mødt Tulas argument: Det var da min far forsvarede eksistensen af Unions Bogklub. At den måske fik nogle til at læse bøger, som ellers ikke var boglæsere.

Jeg har ikke læst Brown for at forarges over hans dårlige litterære stil. Men fordi jeg har hygget mig med ham. Så må jeg håbe, at Vorherre vil rose mig for mig ærlighed.

7 år siden
7 år siden

Jeg vil skam ikke anfægte andres litterære smag. Jeg læser da selv en hel del som andre, og måske oven i købet jeg selv, vil regne for underlødig litteratur. Jeg har bare fået et horn i siden på Dan Brown på grund af forordet til Da Vinci Mysteriet, hvor han forsikrer at oplysningerne i bogen er reelle og bygger på omhyggelig research - hvilket jo har vist sig at være bare løgn. Jeg syntes også den er dårligt komponeret. - Men herregud, manden har åbnet for en kilde hvor fra pengene flyder ind i en lind strøm. Det skal være ham vel undt.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Ja, jeg må give dig ret, Kåemer, det er at han foregiver at fortælle historiske facts, der især er hovedproblemet, for ret beset er der så meget andet, der også er dårlig litteratur. Det foregiver bare ikke at være facts.

Det er let at komme til at tænke på krigsbogsforfatteren Sven Hazel, der foregav at hans bøger var erindringer fra Østfronten, hvor han så i virkeligheden havde været værnemager hjemme i Danmark. Det kunne være et memento til forfattere, at de kun skal foregive at skrive om facts, når det er facts.

7 år siden
7 år siden

Talen om facts er måske ment som en appetizer. Og jeg turde ikke udelukke at der ville være visse sandheder, hvis man filtrede korrekt.
Hvad han imidlertid udelod var at han måtte have studeret den kendte bog af Lincoln, Baigent og Leigh.
Det kommercielle tilsnit er dog tydeligt. Browns bøger er skrevet for at blive solgt.
Men jeg vil til enhver tid rose Brown for at have serveret et kvindelige approach til Kristendommen.
Og for at have mindet om, at de patriarkalske religioners kvindeundertrykkelse gennem årtusinder er et centralt punkt i Europas og Mellemøstens historie.
Ikke at du og jeg kun indser det gennem Brown, vi kloge folk ved nok besked endda, men han har med dette emne givet sig et godt alibi for at skrive.

7 år siden
7 år siden

Kåemer og Mons. At skive er jo at lege med den rigtige virkelighed, og at åbne en bog er altid på egen risiko. For hvor nøjagtigt kan et menneske gengive facts...især på baggrund af research.

Mange læser biografier og tror, at nu kender de den person, som biografien omhandler, men denne har som regel selv redigeret i minderne gennem et langt liv. Vi husker meget tit forkert, så det vigtige for mig er, hvilke pointer og temaer en forfatter kan anslå på baggrund af flere eller færre facts.

7 år siden
7 år siden

Camra

Du har helt ret, naturligvis er ikke alt der står i en bog nødvendigvis rigtigt, men der er dog stadig forskel på fiction og faction. Som Karl Ove Knausgård har sagt, så følte han sig i sine to første romaner forpligtet på kunsten, men i sit store værk "Min Kamp" følte han sig forpligtet på virkeligheden. Det garanterer selvfølgelig ikke at alt der står i værket er korrekt, man kan huske forkert eller måske ligefrem fordrejet nogle sager med vilje, foruden at man naturligvis må vælge ud. Men det er en anden form for forpligtelse.

Jeg har ikke Da Vindi Mysteriet præsent, så jeg kan ikke citere forordet ordret, men det kan nogen andre muligvis.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Storyman
"Underholdning og hov! Er det ikke i sidste ende det bedste vi kan håbe på som forfattere? "
- Det håber jeg sandelig ikke.

Hovedargumentet i denne debat (for Dan Brown) synes at være at: Hey det er da bedre at læse Dan Brown end ikke noget. F.eks. Tula: "Nej, han er ikke stor litteratur-skaber, men i en verden hvor færre og færre læser, er det jo fremragende at der stadig findes forfattere, der kan fange læsere over en bred kam" Det at mange læser ham gør ham ikke god. Der er også mange der ser x-factor og ryger.

Problemet med Brown er at ikke nok med at hans sprog er kedeligt og hans karakterer et-dimensionelle og uden udvikling (som de er på første side sådan er de gennem hele bogen), han lyver også (det er nævnt af andre i debatten). Der er ikke meget at lære i hans bøger. Jo der er nogle navne og datoer som vil hjælpe i historie timerne men der er også så meget løgn og falske konspirationer at det er meget tvivlsomt at kalde hans bøger lærerige.

Dan Brown er ren underholdning. Man får intet ud af hans bøger i det lange løb (jeg har læst alle hans bøger på nær Inferno). Han er som en pose chips som man bare mæsker sig igennem på ingen tid (dvs. han har vel sin plads men det er junk).

7 år siden
7 år siden

Jeg kan dog lide at han siger at Jesus kan have en kvindelig efterkommer.

Nu kan ingen dynastier holde så længe!
Hvis generne ved hver generation fortyndes 50% ved ægteskab med en udefra, vil fortyndingen efter
80 generationer (2000 år divideret med 25 år) være:
2 i 80-ende potens, og det er ca. 1.2 x 10 i 24-ende. Eller: godt en million milliarder milliarder.
Og så er der ikke meget tilbage af stamfaderen!

7 år siden
7 år siden

Jeg HAR rent faktisk læst eller rettere slugt et par Brown-publikationer. Ferieslik. For mig er der disse problemer med ham: Overkonstruktion af plottet - der er for meget hældt i gryden. Et puslespil behøver ikke have 20.000 brikker og 5000 detaljer for at være interessant at lægge. Arbejdssprog frem for sproglig finesse. En helt, der skal skrives med større H, end selv Ekstra Bladet kan finde i sætteriet. Jeg læser heller ikke Alistair Maclean!

Eco er ikke så meget højlitterær i forhold til Brown (selv om han også er det!). Han er underfundigt morsom! Det savner jeg i ret høj grad hos Brown, der trænger til neddæmpning. Han er her blevet sammenlignet med at guffe chips, slik eller halvsløj hurtigmad. Jeg kaldte ham selv ferieslik. Han kunne også siges at være en sammenblanding af rent sukker, rivstærk chili, billig lagereddike, groft salt, fedtfattig kakao og måske et skud soya. Alle smagsnuancer, men ingen subtilitet i blandingen.

Maria

7 år siden
7 år siden

Brown er hvad han er.
Og han må læses med en vis ambivalens.
Som Stieg Larssons bøger, bare om andre emner.

Man skulle næsten tro, at det var let at skrive en Dan Brown!
Men prøv det!

7 år siden
7 år siden

kæreste Dino - der er intet, jeg hellere vil! Helt uagtet ambitioner skal der lægges penge i banken, supermarkedet, boghandleren osv. Første udkast kommer til at blive novembers projekt.

Maria

7 år siden
7 år siden

Har man lyst at underholde sig med historisk, geografisk og mytologisk symbolik, som Dan Brown har løftet låget til i bogen "Det forsvundne tegn" kan man se filmen:

www.youtube.com/watch?v=L777RhL_Fz4

eller dele deraf.

7 år siden
7 år siden

Jeg kan faktisk anbefale at se denne (lange) film.
Et eksempel på, hvad den handler om, er påstanden: At det ikke kan være tilfældigt, at forholdet imellem Cheopspyramidens bredde og højde er lig med forholdet imellem jordens diameter og summen af Jordens og Månens radier. Og det betyder at dens byggemester må have kendt såvel Jordens som Månens størrelser.
Der vises også at Washington DC har en arkitektur og byplan, der trækker tråde til Eksempler som Stone Henge og ægypternes dyrkelse af gudinden Isis, som forøvrigt siges at gennemsyre vor tids religioner.
Man kan mene og tro, hvad man vil, men det er god underholdning!

7 år siden
7 år siden

Dino, jeg kan ikke sige det her navn ofte nok! : Joseph Campbell! Den mand kan måske interessere dig.

Prøv at google ham ;O)

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten En vis forfatter igen-igen. er startet 15/06-2013 19:43 af Flemming Dalsgaard (dino) og er placeret under Bøger, forlag og litterært.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

3634Dagens ord
2 timer, 23 minutter siden · leviP
24Big Brother Is Watching You!
2 timer, 48 minutter siden · Engbo
23Dagens Had
12 timer siden · Prem
77Læserbreve
13 timer siden · Kåemer
0Skal vi starte et skrive- fortællef...
2 dage, 5 timer siden · Anniina
14Brugt, misbrugt, udnyttet og udmyge...
3 dage siden · Wernn
8Meddelelse
4 dage siden · Engbo
19Hvad hedder det modsatte
5 dage siden · Wernn
128Virus
6 dage siden · Engbo
7skrive start hjælp
19 dage siden · den tomme
105Skyder de; fordi, der er krig?
22 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
23 dage siden · Engbo
8Etik af begrænsninger for tekst
1 måned siden · Emeli
2Hvad hedder det når
1 måned, 3 dage siden · Engbo
446Kontraster
1 måned, 5 dage siden · Engbo
11Metwo-two
1 måned, 6 dage siden · dino
17Down to Earth . Med zac efron.
1 måned, 7 dage siden · Wernn
18Kunst og digte
1 måned, 11 dage siden · Engbo
30Hvad er meningen med
1 måned, 11 dage siden · Wernn
11668
1 måned, 12 dage siden · Wernn
26JULEN
1 måned, 18 dage siden · Wernn
4Sortering af dagbog
1 måned, 19 dage siden · Prem
32Er kunst mulig eller umulig?
1 måned, 20 dage siden · Prem
11Hvem er du?
13Dagens anekdote
64Lykken
1 måned, 21 dage siden · Prem
5Livsbane . Livsveje. Livsvalg.
1 måned, 25 dage siden · Savanti
4Hvornår er en tekst mest for børn?
1 måned, 26 dage siden · Pia Hansen
33Hvem er du? Personality
2 måneder, 4 dage siden · Wernn
11Bestillingsforfattere?
2 måneder, 9 dage siden · dino
4Det primitive holdbare.
2 måneder, 17 dage siden · Fink
3Det filosofiske hjørne.
2 måneder, 18 dage siden · Savanti
14Aftægtens objektive problem
2 måneder, 18 dage siden · dino
2Musik fænomen.
2 måneder, 19 dage siden · julia97hansen
12Nicht diese Töne...noch eimal.
2 måneder, 22 dage siden · dino
0Betalæsere søges til fantasy roman
2 måneder, 22 dage siden · melberg
0Søger råd vedr. redaktørhjælp
2 måneder, 22 dage siden · melberg
8Spansk
2 måneder, 23 dage siden · Savanti
4Dans
2 måneder, 28 dage siden · dino
11Råd søges om tid til at skrive
2 måneder, 29 dage siden · JacobScribus
6Tips og tricks til skriveprocessen
3 måneder, 2 dage siden · JacobScribus
4Hobbitten
3 måneder, 5 dage siden · Kafkaesque
18Forstyrrende elementer i læsning
3 måneder, 7 dage siden · JohannesB
2Teknisk: Kan ikke publicere drabble...
3 måneder, 9 dage siden · Filia
185Den frie verdens leder
3 måneder, 13 dage siden · Wernn
0Soul & neosoul - musikinspiration
3 måneder, 15 dage siden · Prem
54Ligheder
3 måneder, 17 dage siden · Engbo
10Noget teknisk
3 måneder, 21 dage siden · Kafkaesque
18Komplimenter
3 måneder, 22 dage siden · Wernn
116Dagens Vits
3 måneder, 23 dage siden · Savanti
3Lidt snak om Fyldepennen
3 måneder, 25 dage siden · Prem
0Kringsat
3 måneder, 28 dage siden · Engbo
8Udødelige fortællinger
4 måneder, 4 dage siden · Engbo
3Droner
4 måneder, 5 dage siden · JohannesB
16Så udkommer min digtsamling
4 måneder, 12 dage siden · Anita A
5Limericker på Vendelbomål
5 måneder, 1 dag siden · Nordigarden
52Treenigheden
5 måneder, 3 dage siden · Engbo
2Den statestik ... den statestik.
5 måneder, 5 dage siden · knudkp
31Hvad mener i?
5 måneder, 10 dage siden · Jack the Rapper...
5Direkte tale i udlandet
5 måneder, 13 dage siden · Kafkaesque
2Royalty
5 måneder, 15 dage siden · WeirdSpace
1Er glad for at....
5 måneder, 16 dage siden · Eddie
3Betalæser søges til første kapitel ...
5 måneder, 27 dage siden · vilværeforfatte...
5Corona og forlagsbranchen
5 måneder, 28 dage siden · JohannesB
16Fusk i forlagskonstrakten?
6 måneder, 2 dage siden · Skribenten47
0Tillykke til dronningen
6 måneder, 9 dage siden · Savanti
2Klima krigeren.
6 måneder, 22 dage siden · Savanti
17Din dag
7 måneder, 3 dage siden · Genialegaver
15Liv andre steder?
7 måneder, 13 dage siden · spilskabet
6Fyldepennen.dk
7 måneder, 15 dage siden · Savanti
10Hvor pænt/positivt er dette afslag?
7 måneder, 21 dage siden · NAHansen
4Tilskud til udgivelse???
33Forfatteri og ensomhed
7 måneder, 24 dage siden · Wernn
221Hvad betyder én menneskehed for dig...
7 måneder, 29 dage siden · Wernn
27SAS
8 måneder siden · Morpheus
1HJÆÆLP
8 måneder, 2 dage siden · Morten Vesterga...
0Google Docs oversætter til engelsk!
8 måneder, 8 dage siden · Tryggevælde
34Musikinspiration
8 måneder, 10 dage siden · dino
379Gud
8 måneder, 13 dage siden · Wernn
0Yousee.
8 måneder, 16 dage siden · Savanti
0Opdateringer og Google Chrome.
8 måneder, 16 dage siden · MollyTrine
15Min roman.
8 måneder, 17 dage siden · dino
3Læser & Kritik, søges!
8 måneder, 22 dage siden · Morpheus
2Hvedekorns bud på hvad et godt digt...
8 måneder, 23 dage siden · hermanøv
19Penge-tro vs. religion eller?
8 måneder, 23 dage siden · dino
0Udbetaling Danmark
8 måneder, 27 dage siden · Savanti
1Skriveklub
8 måneder, 27 dage siden · Wernn
1Det blå EU
9 måneder siden · dino
2Hvad med en skrivekonkurrence for f...
9 måneder siden · hermanøv

Bøger, forlag og litterært

11Bestillingsforfattere?
2 måneder, 9 dage siden · dino
5Corona og forlagsbranchen
5 måneder, 28 dage siden · JohannesB
16Fusk i forlagskonstrakten?
6 måneder, 2 dage siden · Skribenten47
10Hvor pænt/positivt er dette afslag?
4Tilskud til udgivelse???
3Findes der mon sådan en bog???
9 måneder, 14 dage siden · Savanti
2Er man tvunget til tavshed?
11 måneder, 15 dage siden · Eddie
6Lige margener?
1 år, 1 måned siden · Pia Hansen
1hvilke lande, hvilke genrer?
1 år, 4 måneder siden · Muhkovending
7Saxo.com
1 år, 5 måneder siden · Lauhan
1Hvordan er Saxo Publish?
1 år, 5 måneder siden · Paolosaks
3Hvilke børnebogsforlag skal jeg kon...
1 år, 7 måneder siden · mandeniskoven
8Ros til Forlag mellemgaard .
1 år, 9 måneder siden · Savanti
2Salg af digtsamling
1 år, 9 måneder siden · Savanti
20Forlagsbranchen er i opbrud!
1 år, 11 måneder siden · tope
2Lektørudtalelse på en af forfattern...
1 år, 11 måneder siden · NAHansen
5hvad er fordelen ved ISBN nr?
2 år siden · vikingo
3Boganmelder, hvordan?
2 år siden · NAHansen
2At sende en PDF til tryk...
2 år siden · little T
0No country for old men.
2 år siden · Mitmit
5Krimier
2 år siden · dino
14Verdens bedste roman
2 år siden · dino
31Erfaringer med forlaget Mellemgaard
2 år siden · tope
7Nu er jeg moden på udgivelse
2 år siden · tope
1Hvilken genre er dette?
2 år siden · dino
9Er det ok?
2 år siden · Polo
1Det der følge brev?
2 år siden · dino
38Er min forfatterdrøm dødsdømt ved f...
2 år siden · JacobPatrickPou...
7Gode danske udviklingsromaner?
2 år siden · Vacca foeda
2Fortælle bogens historie på en visu...
2 år siden · Dizzy76
2Slagtryk
2 år siden · heksemutter
6Et Spørgsmål
2 år siden · Bondekonen
24Skuespil
2 år siden · Kåemer
4Illustrator og forfatter, samt inds...
2 år siden · prefu
1Lokation reception - København
3 år siden · Bondekonen
32Afslag
3 år siden · prefu
2Hvilken kontrakt skal jeg vælge
3 år siden · DE-O
107 grunde til ikke at blive forfatte...
3 år siden · louise1993
2Pris og design af forside til ebog?
3 år siden · Ordspinderen
3Bog på fyldepennen
3 år siden · thevoid
5Intet svar fra forlag om modtagelse...
3 år siden · Theplayer1978
4Hvedekorn
3 år siden · Theplayer1978
9Imaginære sprog til fantasy bog: ni...
3 år siden · DenFrieNukleoti...
6Gode forlag (uden medfinansiering)
3 år siden · Anne Christine ...
2Få min roman anmeldt, og få den ud ...
3 år siden · Gryphon
1Oplæsninger og lignende - dit forho...
3 år siden · Bondekonen
0Astrid & Veronika (Let me sing you ...
3 år siden · sofiesverden
30Bibelen
3 år siden · Dyppepennen
4Priser på E-bøger
3 år siden · WeirdSpace
24Novelle eller roman?
3 år siden · Asterioka
0Undervisningsmateriale til fagfolk
3 år siden · underviseren
9Hvorfor giver forlag ikke feedback?
3 år siden · Seifostos
1Hjælp, jeg skal undervise!
3 år siden · Fink
2Hvad sender man til et forlag?
3 år siden · dino
26Den Amerikanske Drøm
3 år siden · Engbo
9Dreamlitt
3 år siden · Anne Christine ...
3Er der nogen der lever af at skrive...
3 år siden · Pen
5Regnbue forlag?
4 år siden · Anne Christine ...
9Udbetaling af royalty/penge
4 år siden · Excelsia
1Forlaget Nordrose
4 år siden · Jacob k
1Hvordan bøgerne registreres på bibl...
4 år siden · bøllebob
20Royalty - hjælp
4 år siden · Steffen K
4Forlag til digte
4 år siden · Miss-Leth
4Billedbøger - hvordan?
4 år siden · SuKara
2Lydbøger.
4 år siden · westendahl
2Oversigt over forlag
4 år siden · bøllebob
17EKSTERN LEKTØR
5 år siden · ITAPELET
3Er det mon muligt..?
5 år siden · Mikala
49Bibelen
5 år siden · Engbo
4Crowdfunding af bøger
5 år siden · Bondekonen
4Trailere til bøger
5 år siden · Lisa_F
9Stieg Larsson/David Lagercrantz
5 år siden · Lisa_F
4Kun ét forlag pr. indsendt manus..H...
5 år siden · bøllebob
3Hvordan udgiver man en børnebog?
5 år siden · Mikki Tjikki
1Dead World anmeldere
5 år siden · Madambond
15hackere har taget mibog og lagt den...
5 år siden · Jeremy Dusk
15Attraktive genrer
5 år siden · FlemmingHansen
2Novelle samling
5 år siden · Gungner
2Tænkepauser
5 år siden · Eddie
2Læseklubben
5 år siden · metaDrøm
0Pas på med Sagabooks digitalisering
5 år siden · Humlebi
1Skriv en ungdomsroman og vind 100.0...