Teknik og internet · hjælp min hotmail er blevet hacket

10 svar
Senest opdateret 7 år siden · 9 bruger(e) deltager
8 år siden

Damn! Jeg ved ikke en skid om computere også, jeg bruger dem jo bare. Og nu har jeg lige modtaget en sms fra en veninde, der spørger mig, om jeg godt er klar over, at jeg har rundsendt en mail på engelsk, hvor jeg anbefaler et eller andet support. Åbnede min hotmail, og har fået måske 15 failure tilbage, og et par autosvar, gætter på, at hele mit adressekartotek har modtaget mail:-(pis! Hvad gør man? Jeg har ingen anelse om, hvordan man håndterer sådan noget, og jeg er jo som sagt ikke særlig skarp med det computersjov... Plejer at logge på min hotmail fra 3 sted: hjemmecomp, arbejdscomp og og mobil.
Håber der er nogen, der kan hjælpe...
På herrens mark:-(

8 år siden
8 år siden

Jeg har været ude for det samme, og som du er jeg hjælpeløs med det tekniske. Der er intet andet at gøre end at få fat i en er mere kyndig. Det gjorde jeg.
Kåemer

8 år siden
7 år siden

Ak, ak, Skønno, din computer er formentligt styret af en bot, som lejlighedsvis bruger sin computer til at hacke andre computere med.

For 2½ år siden skønnede man, at 100.000 danske computere blev styret af kriminelle:http://politiken.d...et-af-kriminelle/
I dag er problemet givetvis mangedoblet.

Normalt opdager man aldrig, at ens computer er bot-styret, så det har ingen generende konsekvenser.

Ud fra min ringe viden, så kan du kun gøre én ting: reformattere harddisken. Men det forudsætter, at du har en ren backup eller, at du accepterer at miste alle dine data og starter forfra med den systemsoftware, du modtag sammen med computeren.

7 år siden
7 år siden

Du skal skifte dit password. Det er formodentligt ikke en virus, men en bot der har "gættet" dit password. Så når du skifter det kan de ikke længere sende mails i dit navn.

Rolf

7 år siden
7 år siden

Tak for svar. Og Rolf, jeg tænker altså også, det ligger på min mailkonto fremfor påcomp. Jeg prøver lige med at skifte paswordet først, så ser vi om ikke det hjælper. Og ellers må jeg jo igang med mere alvorlige tiltag a la Hemingway og Kåmers forslag. Tak for indspark alle tre:-)

7 år siden
7 år siden

Det vil med stor sandsynlighed være nok at ændre password, når det er en hotmail, som Rolf også skrev - det er iøvrigt en god idé at gøre jævnligt (hver 3. måned eller noget i den stil), så slipper man for meget "bøvl" af den slags ;-)

Mvh. trudi

7 år siden
7 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

#0 (Skønno): Damn! Jeg ved ikke en skid om computere også, jeg bruger dem jo bare. Og nu har jeg lige modtaget en sms fra en veninde, der spørger mig, om jeg godt er klar over, at jeg har rundsendt en mail på engelsk, hvor jeg anbefaler et eller andet support. Åbnede min hotmail, og har fået måske 15 failure tilbage, og et par autosvar, gætter på, at hele mit adressekartotek har modtaget mail:-(pis! Hvad gør man? Jeg har ingen anelse om, hvordan man håndterer sådan noget, og jeg er jo som sagt ikke særlig skarp med det computersjov... Plejer at logge på min hotmail fra 3 sted: hjemmecomp, arbejdscomp og og mobil.
Håber der er nogen, der kan hjælpe...
På herrens mark:-(

---
Svar: Brug en stærk kode ikke bare 1234 eller fødselsdato eller navnet på kæledyret.
f.eks. LJ53U36GFs - og gem koden et sikkert sted ikke direkte på computeren.
Nu skal du så ikke lige bruge denne men det var bare et eksempel.
Jeg bruger heller ikke den kode naturligvis.

7 år siden
7 år siden

Her på Universitetets Fællesadmiinistration, hvor jeg arbejder, skal passwords indeholde mindst 8 karakterer og indeholde både store og små bogstaver, tal og specialtegn. Hvis man brygger sit hotmail-password ud fra den standard, er det ikke så nemt at gætte sig frem til. Vil du gøre det yderligere svært, må det ikke være en variation over et navn heller - altså ikke 7ames_Bond eller tilsvarende. For en forfatter skulle det være ren barneleg!

7 år siden
7 år siden
7 år siden
7 år siden

Siden sidst: skiftede pasword (og jeg bruger forøvrigt altid paswords som almindeligt dødelige ikke kan finde hverken hoved eller hale i, undertegnede har nemlig også gået på uni engang i sin fortid) men hotmail (som jo egl er outlook i dag) reagerede åbenbart på kombi hacket + ny kode, så den gik helt i sort. Jeg kunne få tilsendt en ny kode på min anden mail (der reelt er min datters). Denne gik så også i sort - måske fordi jeg lige havde forsøgt at logge ind på min gamle konto, der jo var gået i ged. Og kunne få sendt en kode. På min egen mail. Som jeg jo ikke kunne logge på. Damn!! I tiende potens... Eneste mulighed var nu at besvare et hav af spørgsmål: hvem har du sendt mails til? Hvad hedder dine mapper? Hvad er svaret på diverse kontrolspørgsmål? Jeg svarede efter bedste evne. Sendte. Fik mail (nu på min arbejdsmail) om, at de ville tilstræbe svar indenfor 24 timer. Det er nu 11 dage siden... Har oprettet en gmail. Og føler mig afskåret fra verden. Hører ikke fra folk, får ikke mine sædvanlige nyhedsbreve osv. Får forespørgsler på, om jeg er i live. Om, hvorfor jeg ikke har svaret på mails. Det er surt og meget øv. Vil prøve dit link, Vacca. Som en sidste udvej, inden jeg erklærer min hotmail for afgået ved døden... (og øv hvor er der mange ting, der ligger på den konto, som man helst ikke ville miste...)

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten hjælp min hotmail er blevet hacket er startet 17/06-2013 12:45 af Dorthea Vammen (Skønno) og er placeret under Teknik og internet.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

6Brug af kommentarer?
16 timer siden · Kafkaesque
2Efterlysning af serie
1 dag, 4 timer siden · Kåemer
474Kontraster
1 dag, 22 timer siden · Engbo
3918Dagens ord
4 dage siden · Engbo
6Skriveklub?
4 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
5 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
25 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
1 måned, 5 dage siden · Kafkaesque
2Skrivegruppe 45+
1 måned, 8 dage siden · HeleneHK
1Psykoterapi
1 måned, 14 dage siden · Kåemer
0Inspirationsråd til at skrive digte
1 måned, 29 dage siden · belmindelig
21Skal vi starte et skrive- fortællef...
2 måneder, 2 dage siden · Anniina
20En udfordring med Den fede mand af ...
2 måneder, 3 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
2 måneder, 4 dage siden · Prem
2Navne
2 måneder, 5 dage siden · Engbo
94Dagens Had
2 måneder, 5 dage siden · Prem

Teknik og internet

5Bekræft dit køb med nemid
2 måneder, 13 dage siden · mlsj
1Skrive-software?
3 måneder, 29 dage siden · Anlou