Ordet er frit · Drømme til historier

17 svar
Senest opdateret 6 år siden · 8 bruger(e) deltager
7 år siden

Jeg har mange underlige natlige drømme, og en af de sidste jeg havde, forgik i Skotland.
Jeg har aldig været der, så jeg kunne godt tænke mig at vide, om nogle har været der?
Om der er en af jer der har billder der fra, eller som vil komme med en bskrivelse der fra?

Min natligdrøm:

Det skotske højland / Den skotske hede
Mineskakt? En hule eller en grotte under jorden?

En pige på 10 år forsvandt for 70 år siden.

En mand forsvandt 30 år sener i det samme område i Skotland.
Han var 30 år og blev født den dag pigen fosvandt.

40 år sener i Danmark, vågner en dansk kvinde på 30 år, fra en drøm.
Hun er født på 10 års dagen, hvor manden forvandt.

HENDES DRØM, GÅR UD PÅ:

Pigen: "Hjælp mig."
Manden: "Hjælp os."

Drøm slut.

Det kan betyde noget, eller måske ikke?

Men det kan da blive ne god historie ikke?

7 år siden
7 år siden

Man kan sagtens bruge drømme til at lave en historie, men de kan også betyde, at du skal arbejde med dig selv.
Først er der en enkelt person, som har brug for hjælp. Vedkommende bliver ikke hjulpet i mange år. Nej tvært imod sker der noget lignende igen, og nu er to personer i nød.
Spørg dig selv, om det er positivt eller negativt.
At en kvinde vågner og relaterer til den ene eller måske begge de tabte pesoner. Det lyder umiddelbart positivt. Jeg noterer mig, at hendes opvågnen forbindes med DK og ikke med skotland.

Det sidste med landene for mig til at lure lidt og stille dig et spørgsmål, som du ikke skal svare mig, men kun dig selv på.

Er du i gang med et projekt, eller har du oplevet noget, hvor du på en eller anden måde går over åen efter vand? Altså gør du dig for store anstrengelser med noget, som kan gøres på en meget lettere måde?

7 år siden
7 år siden

De er der optager mig mest lige nu, er om der er groter, mineskakter og huler i det Skotske højland?

· Camra
Jeg ved godt at drømme kan betyde noget

Hvad mener du med dine sidste sørgsmål?
Jeg ved godt hvad det betyder, men det forsvirre mig, for jeg ved ikke hvad DU mener med det?

7 år siden
7 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Skriv dine drømme ned, nogle virker måske underlige, men de kunne jo udvikles til historier. Selv har jeg haft en drøm med nogle uhyggelige ånder i en skov, som jeg er ved at skrive to bøger over. Synes, din drøm lyder spændende og det gør mig nysgerrig. Så skriv endelig historien hvis du kan :-)

7 år siden
7 år siden

Babyangel85

Jeg har en gang ført en drømmedgbog, men det var over nettet og nu kan jeg ikke finde den, igen.
Jeg kan da huske nogle af dem, og kan da også godt skrive dem ned.
Nogle af dem, har jeg fosøgt at skive til noveller, og en af dem er ved at lykkes.
Eller det bliver nærmest som en lille kort roman.

Din drøm lyder spændende. Den kunne jeg godt tænke mig at høre nærmer om.

kh.

Winnie

7 år siden
7 år siden

Miss-Leth jeg drømmer også meget og det tror jeg er sundt, det skaber balance i ens (min) hverdag.
Du spørger om der er huler, miner og grotter, i der Skotske højland.
Jeg ved det ikke, men jeg ved det bruger forfattere meget tid på at resurse, for at historien skal være så troværdig som mulig, og indsnuse lokale stemninger. Men så skal der en fyldig tegnepung med hvis man/de skal verden rundt. Hanna Fink

7 år siden
7 år siden

Hej Finke,

Jeg vil gerne der til, men har deværre ikke pengne til det.
Det var derfor jeg spurgt om andre kender til det?

Jeg elsker mine drømme, selvom om nogle af dem, ikke er til at finde hoved eller hale i ;-)

Nogle af dem går i opfydelse, om det så bare er en enkel sætning eller noget der er forgåeet i drømmen. Et flygtig glimt af noget.

7 år siden
7 år siden

Jeg har været der. Landskabet er utrolig smukt. Mange fjelde, bakket landskab, sten og klipper. En hule tænker jeg, kunne være meget realistisk. Ellers kan du søge billeder på google for at få et bedre billede på nethinden, inden du begynder at skrive. Bruger selv google, bøger og udspørger personer jeg ved har viden om en bestemt ting.

7 år siden
7 år siden

Babyangel85

Har du billeder der fra?

7 år siden
7 år siden

Mine bøger handler om en forbandelse der hviler over en skov. Uhyggelige skikkelser myrder folk derude. En pige hjemsøges i drømme om disse, og finder ud af at det sker i virkeligheden. Hun giver pludselig stød, når hun røres ved brystet. Siden hun ik kender sin fortid ,prøver hun at finde frem til den. Hun bliver blandet ind i gamle sagn om lygtemænd, og en verden med engle, hekse og ånder åbner sig.
Jeg har lidt billeder, men ved ik om der er så mange med landskabet. Kan lige se efter :-)

7 år siden
7 år siden

Har vist en dårlig hukommelse. Det er over ti år siden jeg var der. Dengang man stadig brugte film i kameraet, så viste, at vi ik fik så mange billeder. Og har ik set dem i lang tid. Men der er flere med landskabet :-)

7 år siden
7 år siden

nå okay...
det var da et forsøg vær

7 år siden
7 år siden

Det sjove ved drømme er. Hvis du aldrig har været i Skotland, hvordan ved du så, at det var der drømmen foregik? :)

7 år siden
7 år siden

Hans-ord

Jeg ved at det lyder dumt, men det er lige meget, hvad for en drøm jeg har og det ikke bliver nævnt i drømmen, så ve d jeg bare hvor det er. Sådan er det bare.

7 år siden
6 år siden

Drømme kan faktisk blive til vildt gode historier, så husk endelig at få skrevet dem ned, jeg husker desværre aldrig mine, det er sjælden, selv om jeg vågner og tænker "Hold da fast en god drøm", så kan jeg ikke huske den, det er bare en følelse/oplevelse jeg har at drømmen er god, som at gå i biografen og se en god film, ud over at man ikke kan huske den, og man måske selv var en del af den..

Jeg har været i Skotland tilbage omkring 1999/2000, der er så smukt der oppe, men hvis du vil se nogle billeder, så prøv at google det, så kan det være at der komme nogle ting frem som kan hjælpe dig...

Jeg ved godt at det er en gammel debat dette, men måske du kan bruge det til noget alligevel...

6 år siden
6 år siden

Ja, drømme er virkelig noget af det særeste i menneskelivet.
Ikke alene er der en uendelighed af "materiale" at bygge drømmene op af, de styres også af noget som er os fremmed, eller - hvis ikke fremmed - så camoufleret bag noget der ligner andre viljer end vor egen. Det er bemærkelsesværdigt så ofte vi i drømme (jeg tror det er "vi" - ikke kun "jeg.") er ofre for noget. Vi er ofte ikke ligefrem på den grønne gren og soler os i vor magt over tingene og verden. Vi styres af magter der ofte synes større end vor egen formåen.
Ét tror jeg dog på: Der er grunde til det. Og meget er nok til vort eget bedste trods den irriterende modgang vi kan opleve.
Kunne vi styre vore drømme ville vil nok bære os forbryderisk ad. Og hvilken sundhed ville der være i det? Næppe meget! Og derfor har det så sin egen logik at vi netop ikke kan styre vore drømme.
OK - det ligner en moralistisk efterrationalisering. Og det er det måske også. Men prøv at se det således: Vi kan måske i vågen tilstand gå rundt og i evig chikane og modstand - i det store eller i det små. Det opbygger nok en god portion stress. Og her ses måske drømmenes store nytte: De renser hjernen for stressfaktorer, der måske kan ende med at få os til at bryde helt sammen. Og derfor tror jeg at ligesom søvnen og hvilen er godt for helbredet, er drømmene nok gode for vor mentale tilstand.

Nu skal jeg ikke fremture i egne drømme, men jeg vil tillade mig at nævne noget jeg har oplevet mange gange og synes er rigtig sjovt: rutschebanen og den vandrette elevator.
Jeg går ind i en elevator, og begynder at køre opad i et eller andet ærinde. Men med ét begynder den at køre vandret igennem huset. Og så kommer der gang i den! Kan I huske den blå vogn i Tivoli? Det er noget i den retning. Og typisk udarter det til voldsomme rutschebaneture gennem byen. Hjulene slipper skinnerne, og man styrter i dybe afgrunde, og man morer sig, for man ved godt at det ikke er virkeligt.

6 år siden
6 år siden

A propos drømme, og det at huske eller glemme dem:
Jeg kan bestemt anbefale filmen "Kurosawas Drømme."
Den er lavet af en der kunne huske dem.
Drømme er stort set af skiftevis smuk eller uhyggelig art.
Jeg kan bedst lide de smukke.
Den film er virkelig ulejligheden værd!

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Drømme til historier er startet 15/08-2013 15:07 af Winnie Leth Buch (Miss-Leth) og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

7Brug af kommentarer?
20 timer siden · Pia Hansen
2Efterlysning af serie
2 dage, 8 timer siden · Kåemer
474Kontraster
3 dage siden · Engbo
3918Dagens ord
5 dage siden · Engbo
6Skriveklub?
5 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
7 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
27 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
1 måned, 6 dage siden · Kafkaesque
2Skrivegruppe 45+
1 måned, 9 dage siden · HeleneHK
1Psykoterapi
1 måned, 15 dage siden · Kåemer
0Inspirationsråd til at skrive digte
2 måneder, 1 dag siden · belmindelig
21Skal vi starte et skrive- fortællef...
2 måneder, 3 dage siden · Anniina
20En udfordring med Den fede mand af ...
2 måneder, 4 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
2 måneder, 5 dage siden · Prem
2Navne
2 måneder, 6 dage siden · Engbo
94Dagens Had
2 måneder, 7 dage siden · Prem
74Ligheder
2 måneder, 8 dage siden · Prem
20Komplimenter
2 måneder, 8 dage siden · Prem
145Hvad er du taknemmelig for i dag?