Brokkassen · Hvor er den gode fantasy blevet af!?

22 svar
Senest opdateret 7 år siden · 13 bruger(e) deltager
7 år siden

Jeg ved ikke om I andre har bemærket dette. Måske er det bare mig, men handler nutidens fantasy litteratur ikke stort set om det samme? Vampyrer, dæmoner, sort magi, en mørk og dyster verden, med overfladiske karakterer. Det er ærlig talt blevet noget kedeligt og uoriginalt. Jo, der må gerne være lidt mørke i fantasy, for at identificere og understrege den onde i historien, det gør kun historien mere spændende, når helten er oppe imod noget, der umiddelbart ikke kan besejres, for så er det så meget federe når det så bliver besejret. Disney har brugt det som redskab på denne måde i over et halvt århundre og det fungere, efter min mening, rigtig godt! Men jeg syntes at i dagens fantasy, det hele er dystert og grænsen mellem det gode og det onde er udvisket. og pointen med fantasy er netop tydeligheden og kampen mellem det gode og det onde, er det ikke? Når det hele bare er ondt, bliver det så ikke til en gyser?
Fantasy, efter min mening, er en genre der minder meget om eventyr. En historie, med overnaturlige elementer, som giver inspiration og håb til læseren. Eventyr har meget faste rammer, hvorimod fantasy er lidt mere frit stillet. For at nævne nogle eksempler, så kan man vel sige at Ringenes Herre er et eventyr, hvor at Harry Potter er en fantasy, for at tage to oplagte eksempler. Fantasy er originalt! For at tage de to som eksempel igen, så var både Ringenes Herre og Harry Potter noget nyt, med lånte elementer og inspiration fra fabler og gamle myter. Tolkiens univers var nyt og originalt, ligeså var Rowlings univers omkring Hogwarts - ideen om en troldmands skole og gemt magisk verden (her bør igen nævnes Disney, som dog stadig og heldigvis formår at lave gode historier) Det er sådan jeg kan lide fantasy! Men også noget vi desværre ikke rigtig har set siden 2007, hvor den sidste Harry Potter bog blev udgivet.
Hvilken inspiration og håb giver dyster fantasy til vores børn? At det er sejt at gå rundt og drikke blod? At dyrke den mørke kult og dæmoni er cool? Det er noget jeg virkelig ikke forstår og jeg ærger mig over det, over at det skal være sådan. For tiden, hver gang der kommer en ny fantasy film, tænker jeg Yes! indtil jeg ser hvad den handler om og at det, endnu engang, er en baseret på en 'bestseller' bog, så kan jeg ikke lade være med at trække et suk og krumme mine tær. Er det virkelig hvad vi fodre vores børn med?
Jeg spørger igen, hvor er den gode fantasy blevet af...?

7 år siden
7 år siden

Ja, det er et godt spørgsmål... Jeg synes også at alle fantasy-film stort set kun handler om vampyrer, varulve og dæmoner. Vi kan nok takke Underworld-trilogien for at sætte det i gang...

Jeg elsker film som Underworld og Van Helsing. Må erkende at jeg også godt kan lide Twilight-serien (nu er jeg jo en pige, så...) men fantasy genren er ramt på samme måde som gyser-genren. Dagens gysere er så forudsigelige og idéerne gennembagt at de bliver kedelige - for man har jo allerede set det.. Zombiere, dødelige virusser osv. osv.

Jeg har i nogle år savnet et godt gys, hvor man virkelig sad med tilbageholdt åndedræt og krummede sig sammen af bare spænding. På nær "Sinister" som udkom i 2012 har jeg ikke set en sådan film i flere år. Sinister er i øvrigt kun nervepirrende spændende den første gang - men uh... sikke et gys...

Samme kan du og jeg vente på den næste fantasy-film, som på samme måde med gyserne, adskiller sig fra mængden og som efterlader én i forundring med en hungren efter mere...

Måske vi selv skulle skrive en fantasy-bog og få den udgivet.. Skal det gøres ordentligt må man gøre det selv :p

Synes din idé med Fantasy-roman var god - så gå i gang og få den op på det store lærred, så skal jeg nok komme og se den ;)

7 år siden
7 år siden

Hehe, tak Chanettk :)
My thought exactly! Er efterhånden så træt af alle de uoriginale fantasy, at jeg besluttede at gøre noget ved det og tog nogle af mine gamle ideer for fantasy historier op, for der må simpelthen gøres noget ved det! Jeg har som sådan ikke noget imod vampyr fantasy, så længe det er lavet ordenligt, og her må jeg indrømme at det syntes jeg ikke Twillight er :S I de tilfælde er jeg lidt mere til dybe karakterer, som i 'En vampyrs bekendelser' af Anne Rice og har da også selv en vampyr fantasy i tankerne, som ligner mere den end de andre vampyr romaner, vi ellers for smidt i hovedet. Alt for meget drama og intrige, puha :S
Selv om det ikke er min genre, så kan jeg kan jeg også godt følge dig, når det kommer til gyser, for er gysere idag ikke bare splatter film, som kun handler om hvor mange groteske måder et menneske kan dø på, så det giver så meget blod som muligt? *host* Saw *host*
Måske kunne du være interesseret i at læse min gyser novelle? Den er lidt inspireret af den måde som Stephen King skrev på, en forfatter, der efter min mening, ejer gyser genren!
Som sagt, gyser er ikke lige min smag, når det kommer til at se film, men syntes det er meget sjovt at skrive :P

7 år siden
7 år siden

Jeg vil da lige anbefale 'Erik Jernhånd' som original fantasy. Jeg lover at der ikke findes noget lignende. (Jeg er i hvert fald ikke stødt på det.)

Ligeledes er Omega Waffe et godt ungdomsgys. (synes jeg)

Men ja, der er bestemt meget vampyr, dæmon, varulv derude. Men mange af dem er faktisk IKKE gysere eller fantasy, selv om de ser sådan ud. I virkeligheden er det jo bare teenage kærlighedshistorier. Og dygtigt udført er de også. (I den genre)

Men der findes faktisk også 'rigtig' fantasy for børn. Ud over Erik Jernhånd, kan jeg anbefale Den store djævle krig, the hunger games, batolomæus sagaen, skyggens lærling, gregor the overlander, rav kiggerten og meget mere.
Det er alt sammen både godt og originalt synes jeg.

Af voksen fantasy kniber det gevaldigt, men det er vist fordi at fantasy kun er til børn her i Danmark. Men hvis nogen kan anbefale god voksenfantasy (ud over game of thrones) lytter jeg gerne.

7 år siden
7 år siden

Fantasy kan også være til voksne.
Hvis jeg må hyppe mine egne kartofler, kan jeg anbefale min egen beskedne bog: "Aliena - en fremmed kvinde." Hvad den end er - så er den ikke for børn!
Jeg kan sende den til dig, hvis du vil. Alternativt, hvis du ikke vil af med mailadressen, kan du selv downloade den på saxo.com. Den er ganske billig.

7 år siden
7 år siden

Det er jo sådan det ofte går med genrer - litterære og andre kunstarters genrer - at hvad der en gang var originalt bliver en stivnet form, når det får mange efterlignere. Når det irriterer ved fantasy, så er det nok fordi, at det ifølge sit navn skulle være en fantasirig genre.
Med mange af de eksempler der nævnes i oplægget vil jeg så sige, at så er vi ved horror og ja, den har jo ofte et fantastisk element, men også her kan det så blive stivnet.
Det er så rigtigt hvad dino skriver, at fantasy ikke kun er for børn, det har vi nok bare en tendens til at mene her i Danmark. Oplægget synes at forudsætte det. Der er rigeligt at fantasy på det engelsksprogede marked, der ikke er for børn.

7 år siden
7 år siden

Det er dejligt at høre jer fortælle at der stadig kan findes originale værker -til voksne. Men min bekymring er nu mest litteraturen til børn og de helt unge i teenage årene. For os, der er vokset op i de tidlige 90'er og før, er alligevel vokset op med en god gang Disney og netop Ringenes Herre og Harry Potter, så jeg er ikke så bekymret for os, vi har en god stågrund, så at sige. Men hvad med de yngre generationer? Børn, tweens og teenagere idag, hvad er det lige de bliver fodret med? Ikke alene bliver deres fantasi og forstillinger evne ødelagt af diverse computer spil, men det der skulle inspirere dem og give håb, i en verden, der bliver mere og mere kold, er sådan en gang hdtjyd?! Og så tilmed en gang uoriginalt musik oven i, men det er nok en helt anden brokkekasse :S
Jeg syntes bare det er så frygtelig ærgerligt og synd for de børn og unge at de skal nøjes med hand-me-down, secondrate litteratur og igennem det, lærer at verden er et dystert sted, hvor det er federe at dø, end at være levende...

7 år siden
7 år siden

Nej, fantasy er bestemt ikke kun for børn, men du kommer til at lede længe efter en tydelig skillelinje mellem godt og ondt i voksen fantasy. Og det er netop en del af det, der gør det spændende i mine øjne. Forskellige personer har hver deres baggrund og hver deres motiver, der kan gøre dem til modstandere og hvis læseren kan identificere sig med noget hos dem alle, har du som forfatter begået noget rigtig godt. Verden er jo ikke sort/hvid, det er vel et udmærket budskab at formidle til børn? Nogle gange er kampen ikke kun mod ydre fjender, men også mod dig selv. Et menneske kan befinde sig i en situation, hvor det træffer de 'forkerte' valg. Det forhøjer læseglæden for mit vedkommende, at jeg holder lidt med dem allesammen, at jeg aldrig er helt sikker på, at de havner på den 'rigtige' side. Det giver også forfatteren et større spillerum for plottwists og overraskelser end den gængse historie om de gode, der bekæmper de onde.

Jacob k, anbefalinger? Du kommer ikke udenom at skulle læse på engelsk. George R.R.Martin og Patrick Rothfuss er oversat. Jim Butchers 'Dresden Files' er det kun den første bog, der er oversat, så stoppede det vist. Men hvis det engelske ikke stopper dig, så er der Robin Hobb, hvis man godt kan lide dybe karaktertegninger og udvikling. Hos Peter V.Brett er der et tydeligt fjendebillede, men tingene bliver også lidt mere komplekse hen ad vejen. Alan Campbells 'Gravedigger Cronicles' hvis man kan lide det ekstremt dystert. Her er absolut ingen elskværdige karakterer. Af danskere er der Anne Marie Vedsø Olesen og Sven Damgård Ørnstrup.

De fleste af disse er renblodet fantasy, altså de foregår med et par undtagelser i en fiktiv verden. En del af de her ungdoms-vampyr-romantik bøger spiller vist på en 'it could happen to you' effekt og foregår derfor i vores verden.

7 år siden
7 år siden

Ahr, jeg er nu ikke bekymret for fantasylitteraturen til børn og unge. Der har vi Kenneth Bøgh Andersen, Nicole Boyle Rødtnes, Helle Ryding, Pernille Eybye og flere andre. Jeg er igang med Lene Kaaberbøls nyeste serie med min niårige og den er rigtig god. Hendes ældre bøger holder stadig og bliver da stadig læst, er mit indtryk. Skammerbøgerne er blevet sat op som teaterstykke. Hvis du vil udgives som fantasyforfatter på dansk, så skriver du til børn, sådan er det tilsyneladende og der kommer rigtig meget.

Men der bliver oversat en masse vampyr-varulve-halløj for tiden, det er rigtig nok. Dem har jeg ikke læst så mange af, jeg er nok for gammel.:-)

7 år siden
7 år siden

Ja, jeg er også lidt småtræt af al vampyrhalløjet og teenageromancerne, selvom jeg da må indrømme, at jeg også nyder noget af ungdomsfantasy'en. F.eks. Cassandra Clares bøger som bestemt har et til tider dystert univers, men hvor forfatteren trods alt har skabt noget interessant, med en del gode karakterer, nogle romancer der ikke ses ofte i fantasy og med et plot. Jeg er stor fan af ting, der har et plot! Altså ud over 'ham der over er ret lækker, jeg tror, jeg vil jagte efter ham'-plottet.
MEN nu så jeg nogen snakke om, hvordan Disney var en god ståbund. Virkelig? Disney? Hjælpeløse Snehvide, der ikke laver andet end at stikke af og blive reddet af en mand, der kysser hende så hun får livet tilbage, og så bliver de gift sådan uden videre? Det samme kan siges om Tornerose. Disney har - ind til i hvert fald 90'erne - ikke gjort alverden for at skabe stærke kvindelige hovedpersoner, der kunne klare sig selv. Det var altid små pigebørn, der skulle reddes, og så blev de gift med redningsmanden efter måske et par dage efter det første møde. Sidstnævnte sker selvfølgelig stadigvæk til en vis grad, men de har da oppet sig lidt med at gøre hunkønnet noget stærkere i deres film. Nå, men det var bare lige for at påpege, at alt ikke nødvendigvis er rent godt. Det kan jo også nævnes, at Ringenes Herrer vist ikke heeeeelt er den mest racesøde fortælling - og det er jo klart, Tolkien var et produkt af sin samtid, hvor racisme bare var meget udbredt, men det gør jo ikke hans fortælling mindre problematisk, når alle de gode er hvide. Og her skal det lige siges, at jeg er stor fan af Tolkien - og synes godt om Disney - men ja, der er altså bagsider i alt.
Hvad angår nutidens fantasy er der selvfølgelig en del kopiting i omløb, for hey, hvis noget sælger er det klart, at mange gerne vil være med på vognen. Jeg er selv medlem inde på Movellas, hvor der er en masse unge - især piger - og langt de fleste af dem giver nu udtryk for en ganske udmærket kritisk sans, når det kommer til læsning. De kan se både fejl og mangler i deres læsemateriale, mange af dem læser engelsk, og ingen af dem bliver fantasimæssigt handicappede. Faktisk er de alle meget kreative - selvfølgelig, det er jo en skriveside. Jeg synes ikke, at man kan bebrejde computerspil for at tage fantasien fra børn og unge. Om noget synes jeg da, at spil er med til at forstærke folks kreativitet. Bare tænk på dem som har lavet spillene. De er jo sindssygt kreative i både plots og skabelsen af spillet. Jeg har set mange virkelig kreative spil, der i langt højere grad bygger på udførslen og stemningen end noget andet (Spillet Journey er et godt eksempel). Det er langt fra alt sammen skydespil og Grand Theft Auto.
Jeg er helt enig med Bondekonen, når det kommer til godt og ondt. Det gør alting ekstremt interessant og giver et godt, moderne billede af verden i dag. Selv Tolkien havde karakterer som Gollum, hvor man ikke helt vidste, om han var god eller ond og i sidste ende ... jamen, hvad Gollum? Var han god eller ond eller bare fortabt, da han bed ringen af Frodo? For det var jo en ond gerning. Men vi lærte jo om hans fortid, vi lærte at føle medynk for ham og prøvede at forstå, hvad der havde gjort ham til det, han var. Eller det gjorde jeg da i hvert fald. Tingene behøver ikke være fuldstændig sort/hvide. Det er ikke sjovt længere. For ja, eventyr og fantasy har meget til fælles, men hvis de var ens, var der jo ingen grund til at have hver deres genre? Eventyr skal have deres tydelige linjer og ensformige opsætning - hvilket da også er ved at blive forandret nu til dags - imens fantasy kan brede sig ud til så meget andet. Det er fantasy - fantasi. Fantasi sætter ingen grænser.
Noget jeg har bemærket - mest ved lige at læse gennem det her indlæg - er, at danske fantasyforfattere i højere grad udvikler deres egne unikke universer til yngre læsere, og så har vi al importen fra England og især USA med vampyrromancerne ... og det ser vist ud til at skifte over til englene, tror jeg.

7 år siden
7 år siden

Jeg syntes nu ikke der er noget galt med de gamle disney eventyr, med prinser og prinsesser. Det er vel en hver lille piges drøm med prinsen på den hvide hest og det halve kongelige, det eventyrlige og magiske i det. Min niece på 4 ser meget op til de disney prinsesser, gamle som nye. Jeg selv, ville ikke have noget imod at sove i hundred år og så blive vækket med et kys af min prins, og vi så bare vidste at vi skulle være sammen resten af livet. Måske er det bare mig der er en romantiker, men jeg tror at de fleste voksne kvinder har en lille prinsesse inde i dem, og jeg mener ikke det er en vi skal undertrykke, hun er der af en god grund, som vores barnlige selv og som forfatter vil jeg mene det er en god ting at lytte til vores barnlige jeg, nu og da. Dermed er det heller ikke sagt at vi som kvinder skal lade os undertrykke af mænd, og stå op for os selv, for det mener jeg helt sikkert! Kvinderettigheder og alt det der, men det kan også, som så meget andet, komme for langt ud. Disney prinsesser representere vores skrøbelige/følsomme side, som har brug for en mand, til at redde os, på en eller anden måde og det er helt naturligt!
Jeg har for nyligt set, netop snehvide, og noget af det jeg syntes var det bedste i den var dyrene og de syv små dværge, jeg mener, scenen hvor dyrene hjælpe snehvide med at gøre rent er skøn! Så fantasifuld fundet på!

7 år siden
7 år siden

Bestemt, bestemt, jeg kan også rigtig godt lide mange af Disneys film (dog ikke lige Snehvide, damen synger konstant, og det kan jeg simpelthen ikke lige døje, men lige det er jo en smagssag :P). Jeg ville bare lige påpege, at Disney ikke nødvendigvis gjorde alverden for at skabe stærke, kvindelige rollemodeller for små piger, når der nu var snak om, at det var en god grobund for folk. Disney er fantastiske til at underholde og skabe søde og sjove historier - og ofte nogle gode karakterer ^^ Jeg er også vokset op med dem - 90'er Disney i hvert fald - og husker da, hvordan der skulle ses Disney Sjov hver fredag aften klokken 19 ;) Så der er bestemt plads til prinsessedrømmene.

7 år siden
7 år siden

DIsney er (var!) fantastisk! Og ikke mindst på grund af musikken. Det var et genialt træk at alliere sig med gode komponister.
Det bedste ved Disneys Snehvide er scenen, hvor hun danser med to dværge der står på hinanden for at blive højere.
Tiden taget i betragtning er Snehvides dans animeret uhyggelig godt. Det er virkelig en dame der danser.
Filmens mest pinlige del er den, hvor dværgene kommer hjem og finder en ung pige i deres seng.
I spillefilmen med Sam Neil og Sigourney Weaver er tingene mere "rimelige."

Men igen: Filmene er musikalske. Billeder og musik svinger virkelig sammen!

7 år siden
7 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Hvad der er god fantasy er vel i nogen grad et spørgsmål om smag?
Angående fantasy til voksne er der en del, der er oversat til dansk, f.eks Clive Barkers "De verdensforviste" og "Midnat ved sjælenes Brønd," som jeg ikke lige kan huske, hvem der har skrevet. og så er der jo "Gullivers rejser," som jeg vil mene er fantasy, selvom genrebetegnelsen ikke var opfundet, da Jonathan Swift skrev den. I sin oprindelig version synes jeg ikke den er for børn - men den findes da i børneudgaver.
Jeg har intet mod Disney. Kan faktisk rigtig godt lide de fleste af filmene, men giver man sig til at analysere dem, så er en del af dem som Snehvide, Tornerose og Askepot da med på eventyrdrømmene om prinsen på Den hvide hest og forestiller man sig, at det er den eneste model for børns drøm, så kunne man da godt frygte at unge voksne rendte rundt med en urealistisk forestilling om evig lykke, når man fandt sin prins eller prinsesse.
Meen, der ses, høres og læses vel også andre historier? ;-)
Og mange computerspil inviterer da til selv at digte videre? Måske om hvad en figur i et spil ellers foretager sig, oplever, har med i bagagen osv.
Der skrives masser af fantasy - både for børn af voksne.
En del af det er eller har været her på Fyldepennen.
Det gælder f.eks Benno Jørgensens "Gertrudes Klokker," som der pt. ligger de to første kapitler af.
De sprudler af fantasi og fortælleglæde. Her sker noget og der er gode, tydelige personer.
Flere herinde har fået udgivet deres fantasyfortællinger, men de står ikke i kæmpeoplag hos boghandlerne.
Det må vel gælde om at man/vi efterspørger bøgerne.

Vh. Pia

7 år siden
7 år siden

Jeg tænker også at der er rigtig mange bøger om vampyre på markedet lige for tiden. Kan godt lide fantasy og gys, men synes nemt man kan køre surt i det hvis alle skriver om det samme emne.

Jeg har skrevet en low fantasy historie, som jeg har lagt noget op af herinde. Der har jeg konsekvent gået udenom hvad andre skriver. Her ville jeg skabe min egen historie, derfor har jeg også taget fat i væsner som man ikke høre om så tit.

Disney har altid været gode til at fortælle historier og vil også sige, at musiken har de altid ramt plet med. Ikke alle deres historier handler om prinsesser og prinser.

Hvad der er godt og skidt både på film og bøger, så er det jo altid en smagssag. Nogle historier bliver en scusses, mens andre ikke gør.

7 år siden
7 år siden

Jeg tillader mig her at vifte med min egen roman "Sirius", som kan bestilles på biblioteket - hvis man da ikke vil købe den, hvad der bestemt vil glæde mig! Jeg udnyttede det fantasy-træk, at man opbygger et fiktivt univers til at sige noget om samfundsformer, og det eneste tryllemagiske i den er, at enkelte personer har telepatiske evner, foruden at der optræder to arter havfolk.

Arbejder også på en helt anden roman, hvor jeg igen udnytter konventionen om at opbygge en parallelverden, og jeg er inspireret af en scene fra filmatisereingen af Harry Potter 2: Når han myrder Voldemorts dagbog, så den bløder blæk.

Jeg har mest mod Disney, at det ikke er så voldsomt originalt ... Snehvide og Tornerose er folkeeventyr, Bambi og Løvernes konge lugter af Shakespeares Hamlet et c. Jeg kan i øvrigt også bedre lide Pixar for deres humor og uhøjtidelighed. "Modig" var også et samarbejde mellem Disney og Pixar, og hun er da en sej sild!

Fantasy skrevet til børn behøver ikke kun være til børn - jeg læser med stor fornøjelse Bøgh Andersens "den store djævlekrig" og Eoin Colfers "Artemis Fowl"-serie, der er præget af at være meget lidt sakrosankt overfor magiske væsner. Lige vand på min mølle! Derimod kan jeg hurtigt få nok af de målrettede teenage-pige-gyserromancer. Hørte hele Twilight-serien, fordi jeg havde gang i at patche og quilte et tæppe og kedede mig. Det gjorde jeg så alligevel en del af tiden ... den kører jævnt hen en del i tomgang.

Var det noget at lave en skrivegruppe specifikt om voksenfantasy? Jeg vil MEGET gerne være med og lægger gerne hus til træf i en sådan gruppe.

7 år siden
7 år siden

Selv høh, Max, spekulerede da på, hvornår du ville dukke op.;-) En bestseller vil nok bare gøre det værre - så skriver du jo for masserne! Den uvidende pøbel, der ikke ved, hvad litteratur er.:-)

Maria, hvor i landet bor du? Jeg er lige startet op på et omfattende projekt, en historisk fantasy, der foregår i stenalderen - og nej, det er meget langt fra Hulebjørnens Klan!

Er der forøvrigt nogen, der tager til fantasybogmesse på Herlufsholm den kommende weekend?

7 år siden
7 år siden

Ja, til fantasymessen. Var også med sidste år, og den kan varmt anbefales. :-)

Mvh
Eddie

7 år siden
7 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Der er også fokus på den maglende fantasy til voksne, se blot dette blogindlæg;http://www.fantasy...y-pa-fantasticon/

Jeg er selv i gang med at bygge en verden op i fantasy til voksne, fordi jeg gerne vil have mere spændende ting at læse. har læst meget af ungdomslitteratruen og det føles meget som det samme. universerne ændre sig fra historie til historie, men personerne og deres kampe er ofte gengangere fra alle de andre historier. historien fanger ikke, når man allerede ved, hvad der sker i kapitlet efter. jeg vil sige, at jeg mest oplever dette i oversat litteratur. synes at der bliver hevet meget hjem fra udlandet, som så blot bliver oversat og udgivet. hvilket jeg synes, er en skam, når vi har så mange dygtige forfattere herhjemme.

synes, at det er rart, at der kommer fokus på det. for os, der er vokset op med fantasy, vil jo gerne fortsætte med at læse det igennem hele vores liv. på engelsk er markedet større, men med alt den talentmasse, som er her i på fyldepennen og i andre forums/grupper, så må det være muligt at lave vores egne historier til voksne.

Jeg er i hvert fald selv gået i gang, og det er faktisk sjovt at se sin verden vokse frem, men det tager tid, når man vil skabe landkort, forskellige årstider og forskellige lande med hver deres kultur og love, have krige og penge indover, samtidig med parforhold og andre arter. men sjovt det er det :-)

7 år siden
7 år siden

Signe, jeg bor i Smørum udenfor Ballerup vest-nordvest for København. Jeg er mere end almindeligt med på en gang skrive- / idé-ping-pong med en så god pen som din.

Anede ikke, der var fantasymesse! For mig er denne weekend besat med familietamtam om lørdagen og spejderarrangement om søndagen. ærgerligt, for jeg ville gerne med, også for at se Herlufsholm. Det jeg har set til stedet gør det oplagt som ramme; det er vist det nærmeste, vi herhjemme kommer en Hogwarts-stemning.

Ellers skal jeg villigt indrømme, at jeg kan have det blandet med fantasy-genren, når den kører for meget på tryllemagiske evner og væsner, eller når den mest skal udstille kløgt. Jeg synes, det er sjovere og mere interessant, når verdensbyggeriet bliver udnyttet til at ekstrapolere samfundsformer eller tendenser, ligesom en del klassisk / begavet si-fi gør det. Har ikke læst George R.R. Martin, men det med, at han udstiller magtspil, intriger og hele krigens grusomhed tiltaler mig. Det kan blive mere alment end egentlig historisk korrekte fortællinger.

7 år siden
7 år siden

Ærgerligt, du ikke kommer til messe, Maria. Så kunne vi jo lige have hilst på hinanden. Men lad os snakke nærmere internt. Jeg bor på Sydsjælland, så afstanden er overkommelig.

Eddie, jeg så dig faktisk godt sidste år, men var for genert til at sige dav. Må se, om jeg kan få øje på dig iår.

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Hvor er den gode fantasy blevet af!? er startet 07/09-2013 15:48 af Esther Svendsen (Jemimah) og er placeret under Brokkassen.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

7Brug af kommentarer?
15 timer siden · Pia Hansen
2Efterlysning af serie
2 dage, 4 timer siden · Kåemer
474Kontraster
2 dage, 21 timer siden · Engbo
3918Dagens ord
5 dage siden · Engbo
6Skriveklub?
5 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
6 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
26 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
1 måned, 6 dage siden · Kafkaesque
2Skrivegruppe 45+
1 måned, 9 dage siden · HeleneHK
1Psykoterapi
1 måned, 15 dage siden · Kåemer
0Inspirationsråd til at skrive digte
2 måneder siden · belmindelig
21Skal vi starte et skrive- fortællef...
2 måneder, 3 dage siden · Anniina
20En udfordring med Den fede mand af ...
2 måneder, 4 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
2 måneder, 5 dage siden · Prem
2Navne
2 måneder, 6 dage siden · Engbo
94Dagens Had
2 måneder, 6 dage siden · Prem
74Ligheder
2 måneder, 7 dage siden · Prem
20Komplimenter
2 måneder, 8 dage siden · Prem
145Hvad er du taknemmelig for i dag?
2 måneder, 8 dage siden · Prem
710 trælse brølere...
2 måneder, 10 dage siden · K.B. Assenholm
11Jalousi
2 måneder, 11 dage siden · Kåemer
3Saxo Publish eller Book on Demand (...
2 måneder, 11 dage siden · TheProject
4Gensidig betalæsning - Roman
2 måneder, 11 dage siden · Kafkaesque
5Bekræft dit køb med nemid
2 måneder, 14 dage siden · mlsj
9Limericker på Vendelbomål
2 måneder, 17 dage siden · Prem
1DAGENS KÆRLOGHED
2 måneder, 19 dage siden · Engbo
6Hvem kan italiensk?
2 måneder, 20 dage siden · Kafkaesque
10Skriveblokering/flow
2 måneder, 28 dage siden · Prem
1Leder af betalæsere til up-and-comi...
3 måneder siden · Aurelian
2opbygning
3 måneder, 1 dag siden · Avj81
6Dagens Dammark ,døde mink
3 måneder, 2 dage siden · Engbo
7Novelle vs Kort Roman
3 måneder, 3 dage siden · mlsj
7Kalle er død
3 måneder, 3 dage siden · Pia Hansen
68Bibelen
3 måneder, 4 dage siden · Engbo
1Litteraturlæsning sci-fi/fantasy - ...
3 måneder, 7 dage siden · Kafkaesque
0Hej Alle sammen!
3 måneder, 7 dage siden · mlsj
2Antal digte i digtsamling
3 måneder, 8 dage siden · dino
0Betalæsere søges til kvindelitterat...
3 måneder, 9 dage siden · Djani
2Må eller må man ikke?
3 måneder, 11 dage siden · Savanti
9Voldtægter og overgreb
3 måneder, 13 dage siden · Ormstunge
52Skrivegruppe søges - København og o...
3 måneder, 14 dage siden · Clara de N
123Dagens Vits
3 måneder, 14 dage siden · Savanti
3Ja ja, ser man det.
3 måneder, 19 dage siden · dino
3Betalæsere søges til fantasy roman
3 måneder, 22 dage siden · dino
2jeg søger feedback
3 måneder, 29 dage siden · Ormstunge
1Skrive-software?
4 måneder siden · Anlou
10Hvilken sprogstil foretrækker i?
4 måneder, 2 dage siden · hermanøv
137Virus
4 måneder, 10 dage siden · dino
1Mangler kritik
4 måneder, 19 dage siden · Nicolas Jessen
13Hvorfor kan jeg ikke det samme som ...
4 måneder, 20 dage siden · dino
4Sparring på krimi-roman
4 måneder, 20 dage siden · Emilsch
12Kynisk frelse
4 måneder, 26 dage siden · Wernn
20Hvad hedder det modsatte
4 måneder, 28 dage siden · Wernn
3En læser(e) søges til noveller
5 måneder, 1 dag siden · Michael But
27Godt man ikke kan
5 måneder, 12 dage siden · Wernn
50Liv andre steder?
5 måneder, 15 dage siden · Wernn
33Din dag.
5 måneder, 19 dage siden · smukkehjerte
157Læserbreve
5 måneder, 20 dage siden · Savanti
7Arbejde og bil
5 måneder, 29 dage siden · Wernn

Brokkassen

0En molbohistorie?
1 år, 4 måneder siden · dino
4Vil I venligst lade være med.
1 år, 8 måneder siden · knudkp
24Digte
2 år siden · Kåemer
6Feisbuuk
2 år siden · Savanti
8Musik i film
2 år siden · dino
8Vejret.
2 år siden · Savanti
0illustrationer
3 år siden · kirstine12
8Jeg elsker jeres site, men lige det...
5 år siden · magicmagnus
4Hvad med nej?
5 år siden · Engbo
16Publicering vs. kommentar
5 år siden · Birkmand
9Jeg - en kværulant
5 år siden · Robert Kallehav...
11Når mobberen fralægger sig ansvaret
5 år siden · Fink
17Hvad skal vi med Halloween ...
6 år siden · peter_romer
1At sejre sig ihjel?
6 år siden · dino
5passende replikker
6 år siden · Lisa_F
3hvidevarers holdbarhed
6 år siden · Robert Kallehav...
63Hvorfor deltager du ikke i debatten...
7 år siden · Post Scriptum
51Kommentargivningens tab af mening
7 år siden · westendahl
2Bogklub eller bondefangeri?
7 år siden · Høeg
22Hvor er den gode fantasy blevet af!...
7 år siden · Bondekonen
4Øv
7 år siden · Kornblomst
3På vagt
7 år siden · Jon Vest
12ARGH!
7 år siden · dino
18Pågående sælgere
7 år siden · Eddie
37Topstyret censur bureaukrati
7 år siden · dino
4CPR nummer.