Ordet er frit · Ideer der hober sig op...

5 svar
Senest opdateret 7 år siden · 4 bruger(e) deltager
7 år siden

Jeg er godt igang med at skrive en forsættelse af en historie. Men... Nu har jeg det problem, at jeg synes ideerne vælter ind. Har skrevet notater ned til en historie, som jeg vil skrive når jeg er færdig. Men nu har to mere udviklet sig og jeg er så småt ved at skrive lidt ned.

Hvordan holder I andre styr på jeres ideer inden de løber løbsk? Og hvordan kommer I tilbage på sporet af den historie som I er igang med?

Jeg synes skisme det er svært, at holde fokus når ideerne flyver rundt i hovedet.

7 år siden
7 år siden

Der skal ikke nødvendigvis holdes mere styr på kreativiteten, end at man ved siden af sit projekt også skriver nye idéer ned, så man har dem.

Jeg forsøger at holde mig til mit projekt, som skal være en novellesamling, men jeg springer fra en novelle til en anden, hvis det passer mig, inden for den novellesamling. Jeg springer bare ikke fra dette projekt til et helt andet, før novellesamlingen er færdig. Så meget form synes jeg trods alt, jeg skal have på tingene for at komme nogle vegne.

7 år siden
7 år siden

Hmm har ellers prøvet at holde mig selv til kun at skrive på en historie også notater til en anden. Men notaterne er blevet til flere ideer.

Jeg åbnede min igangværende historie i dag. Læste det forrige kapitel igennem og skrev i en halv time. Når man sidder inde i historien, så at sige, så kan jeg godt lukke de andre historier ude. Måske skal jeg bare forsætte med at skrive notater. Vil jo helst være færdig med en historie, inden jeg tager hul på en ny. Bare for at jeg ik har en masse halvfærdige liggende.

Kunsten er nok holde sig selv lidt i kort snor, så der ik udvikler sig for mange scener i de forskellige historier...

7 år siden
7 år siden

Hej Babyangel85!
Da jeg læste dit indlæg, blev mine tanker med det samme ledt over på programmet skønlitteratur på P1 - se linket til udsendelsen her:http://www.dr.dk/P...0091008131757.htm
Det er et fantastisk program, efter min mening, hvor der både bliver præsenteret nye spændende bøger og tilmed også interviewet forfattere - som giver gode ideer med henstyn til, hvordan de skriver, holder styr på ideer osv. Du kan evt. høre podcastsne - de er virkelig gode.

7 år siden
7 år siden

Det lyder da som en god idé :-)

7 år siden
7 år siden

Jeg skriver ideerne ned, hver historie for sig. Ellers kan jeg ikke holde fokus på den historie jeg er igang med, fordi jeg hele tiden har de andre ideer i baghovedet. Når de er skrevet ned, kan jeg nemmere abstrahere fra dem til jeg er færdig eller holder pause fra det projekt jeg først var i gang med.
Indtil videre er der ingen problemer med at holde styr på det. Men tror helt sikkert det varierer fra person til person hvordan man har det bedst.

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Ideer der hober sig op... er startet 11/09-2013 13:11 af Jette Petersen (Babyangel85) og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

482Kontraster
21 timer siden · Aviaja
3928Dagens ord
21 timer siden · Aviaja
9Brug af kommentarer?
1 dag, 5 timer siden · Pia Hansen
2Efterlysning af serie
12 dage siden · Kåemer
6Skriveklub?
15 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt