Ordet er frit · selvopfundne ord, navne og verdener

15 svar
Senest opdateret 7 år siden · 11 bruger(e) deltager
7 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Jeg vil mene at VARG er svensk for ulv?
Jeg kender ikke "balrog"
Der er en del arabisk/tyrkisk hos Tolkien. Og det er jo ikke så sært når fortællingen handler om korstogstiden og senere stridigheder. (Slaget om Hornborg minder meget om slaget om Malta imellem Johannitterordenen og den tyrkiske sultan.)
NAZGUL - prøv at bytte om på stavelserne: GUL-NAZ. Så får man et tyrkisk pigenavn.

7 år siden
7 år siden

Jeg gør mig stor umage med selv at finde på navne til steder og personer i mine fantasys. Det er med til at give historien sin egen stemning, og øger fornemmelsen af at befinde sig i en anden verden. Jeg hitter gerne på flotte og spændende navne, men lader mig også gerne inspirere af flotte navne på personer og byer/steder i vores virkelige verden.

Mine personers magiske ord er ofte inspireret af fransk, som jeg synes er et smukt, men komplet uforståeligt sprog. Alligevel kan jeg hitte nogle ord i sproget, der er rimeligt kendte og som kan sættes sammen til en god magisk remse.

Jeg tænder faktisk ikke på en fantasy, hvis helten hedder Jørgen som bor på Fasanvej i Nykøbing Falster - uden at det dog skal ses som en ringeagtelse af disse navne.

7 år siden
7 år siden

Jeg synes også at navnene er vigtige og naturligvis skal passe til det univers, hvor persongalleriet bevæger sig. Jeg synes bare sommetider, jeg bliver tung i øjnene, hvis forfatteren har været alt for kreativ på det område. Hvis navnene er for lange eller endnu værre -for ens, så tror jeg let, man kan tabe sin læser. Sommetider skyder forfatteren sig selv i foden ved at bruge alt for svære eller for sære navne. Hvis det er nemt at forveksle søstrene Irvarink'a og Irv'arimkka og hvis helten så hedder Ynglîangn og kommer fra kongedømmet Sunsejlatanien og bor i byen H'adrendronen. Så bliver læseren altså tung i øjnene.
Navne er rigtig vigtige og skal vælges med omhu, fordi de kan sige en masse om den person der bærer det. En lakmusprøve er vel, om man selv kan udtale det uden at forstuve tungen. Tænk, hvis historien en dag skal indtales som lydbog?

7 år siden
7 år siden

Personligt bliver jeg også irriteret, hvis jeg inde i mit hoved ikke kan udtale navnet på en person eller stedet det omhandler. Det ender med at jeg hver gang, jeg støder på ordet tænker mere over det end selve teksten. Ikke godt...

Men ellers synes jeg da det er interessant med nyopfundene navne. Det giver helt klart teksten noget mere. Og ja, hvor pokker får man inspirationen fra? Alt lige fra leg med stavelser til ombytningen i ord, gætter jeg.

7 år siden
7 år siden

Har det på mange måder som Mikala, at det kan blive for avanceret. Hvad angår det lidt ens har jeg nok forbrudt mig mod det i min egen "Sirius", eftersom de to vigtigste personer hedder hhv. Sirius og Sirinaii, altså næsten det samme. Pointen er bare, at det er - en pointe. De er opkaldt efter stjernen begge to. Derfor var min øvrige inspirationskilde til personnavne også astronomien, omend der blev lavet lidt om hist og her. Det er kun nævnt, at drenge har navn efter stjerner, ikke at mine pigenavne er inspireret af måner, for kun vores egen kan ses uden kikkert.

Hvad der for mig er endnu sjovere som udfordring til mig selv er at opbygge et samfund, der ikke kender til ting, vi tager for givet og lade sproget afspejle det. Ingen i romanen bruger ordet gåsehud, for gæs kendes ikke. Sirius observerer Sirinaii hente skrivegrej og skrive uden at have ord for nogen af delene, hvilket får ham til at bruge andre ord.

7 år siden
7 år siden

Min heks hedder Tusmeralda og troldmanden hedder Euzzz. Hvorfor det blev sådan? Tja, det er børnebøger og det var første indskydelse, let og lidt sjovt at sige og Tusmeralda optræder nu i andre historier herhjemme, simpelthen fordi mine drenge kan udtale det. Euzzz udtales som bøvs uden b og det synes de også er sjovt.

Jeg tror ikke, at man skal tænke så længe over det, for så bliver det for konstrueret.

7 år siden
7 år siden

Bøllebob #2

Hvorfor skulle en fantasyperson ikke kunne hedde Jørgen og bo på Fasanven? Harry Potter er et ganske almindeligt engelsk navn, og han bor i et ganske almindeligt engelsk forstadskvarter, og han har da klaret sig meget godt i litteraturens verden.

Jeg læser i øjeblikket en del af den jødiske forfatter Isaac Singers bøger. Der er mange mærkelige navne og der en hel del ord og udtryk på jiddidch, men de er jo hentet fra en eksotisk virkelighed og bidrager til bøgernes atmosfære.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Kåemer: Jørgen fra Fasanvej er FOR jordnære navne, der ikke tænder min fantasy. Der skal altså ikke-almindelige navne på personer og steder/lande/riger til at det slår gnister os mig.
Harry Potter har aldrig gjort det, selv om det meste af handlingen også foregår i en opdigtet, magisk verden hvor alt kan og må ske - hvilket vel også er en stor del af bøgernes og filmenes succes.

mvh. Benno

7 år siden
7 år siden

Benno

Ja, sådan er vi jo så forskellige. Selv synes jeg det er spændende når almindelige hverdagsmennesker (hvis sådanne findes) roder sig ud i fantastiske eventyr. Så kunne det også ske for mig selv.

Jeg tænker på et citat fra halvfjerdserne, da socialrealismen var på sig højeste. "Før i tiden handlede litteraturen om normale mennesker der oplevede ualmindelige ting, i dag (altså i 70'erne) handler den om unormale mennesker der ikke oplever noget." - Fantasygenren er vel opstået som reaktion på denne realisme, og det er da fint - lad tusind fantasier blomstre - men personligt kan jeg nu godt lide, når det fantastiske tager sit udgangspunkt i den almindelige hverdag blandt almindelige mennesker.

Jeg har selv skrevet om en person der kommer fra en anden klode, altså fra en fantasiverden, og dukker op i den almindelige danske hverdag, og oplever den som fantastisk.

Sådan er der så meget.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Det du her taler om, Kåemer, må næsten være tekster med en snert af begrebet Magisk realisme. Altså hvor noget der virker normalt og hverdagsagtigt (Jørgen fra Fasanvej) pludselig ændrer sig radikalt og begiver sig på eventyr, hvor alt kan ske. Det er også noget der tiltrækker mig, både som forfatter og som læser. Og netop, som du skriver, Kåemer: "Så kunne det også ske for mig selv". Sådan har jeg det egentlig også. I hvert fald skal historien have en vis genkendelighed, for at slå an.
Benno har fx skrevet en rigtig sjov heks-æder-mand-historie, som starter aldeles hverdagsagtig, men snart tager fart i en anden retning. Den slags er sjovt. For så kunne det være både dig & mig, der gik der og var så uheldig at falde over en menneskeædende heks.

Forfatteren Stephen King gør det rigtig meget i sine noveller. Spinder en ende over en normal hændelse fx lille skoledreng, bange for at række hånden op, fordi han skal på toilettet og den dumme lærer, der sårer ham med vilje. Men så møder han heldigvis en bengalsk kongetiger ude på drengetoilettet, og da den dumme lærer kommer derud, for at se, hvorfor han er der så længe, så ...
Den slags og andre fortællinger balancerer på at det fantastiske kan ske. At magien er lige ved siden af os, som en skyggeverden, der bare skal aktiveres.

70'er-litteratur. Gisp! Blev plaget med den slags af skøre, langhårede dansklærere med pandebånd. Æv. Vaccineret! ;-)

7 år siden
7 år siden

Tusmeralda, det var dog et herligt navn. Kan godt forestille mig, at børn synes, det er sjovt at sige. Jørgen - tja, var han ikke engang rodet ind i en historie med en drage?

Når jeg skal finde på navne i mine fantasyhistorier, bruger jeg gerne meget gamle navne, som sjældent er i brug mere. Hvorfor bryde sin hjerne med at finde på noget helt nyt, når fortiden er rig på inspiration? Jeg forsøger at finde navnene i den 'tidsperiode' og den kulturkreds, de skal indgå i. Mit seneste projekt foregår dog i stenalderen. Det er lidt svært at finde navnekilder fra dengang, så nu må jeg alligevel til at opfinde mine egne. Hvad pokker mon folk egentlig har kaldt hinanden dengang?

7 år siden
7 år siden

Jeg synes det kommer helt an på den verden som historien foregår i.
Er det et helt almindeligt menneske der bor i virkelighede, der så kommer ud i et eventyr af en slags, ja så kan han for skyld sagtens hedde Jørgen og bo på Fasanvej.
Men er det er helt anden verden, Fx. Pandorra (Avatar), så ville det virke helt forkert - for mig - hvis en af de der blå væsner hed Jørgen.

Jeg elsker at læse fantasy, og elsker at leve mig ind i helt andre verdener, og deres dertilhørende selvopfundne navne, ord osv.
Harry Potter er måske et ganske almindeligt navn i england, men i det magiske univers han begiver sig ud i, er der jo et væld at ny-opfundne ord, til de væsner og ting han oplever. Og det fungerer bare super godt.

Jeg er selv igang med at skrive fantasy og den ene af dem, foregår i en helt anden uvirkelig verden og derfor har jeg kastet mig ud i at bruge specielle og nogengange selvopfundne navne, til personer og steder. Den anden foregår i virkelighedens verden, der så får et strejf af magi og her får karaktererne langt mere 'almindelige' navne. Fordi jeg synes det bare fungerer bedre.

Konklusionen fra mig må være, at jeg har intet problem med at folk bruger selvopfundne navne. dog skal de heller ikke blive alt for komplicerede, fx. at udtale.

7 år siden
7 år siden

Jo, Jørgen kæmpede skam mod en drage. Under navnet Georg eller George, eller hvad han nu hed oprindeligt. Hvad angår navne fra stenalderen er der heldigvis frit slaw. Min kollega hedder Bue, hans søster hedder Siv - det var deres forældres bud på MEGET gamle navne. Den er nok en tand for tyk at kalde en evt. helt for Sten! Måske indfødt grønlandske navne kan bruges som inspiration? Der hedder folk sådan noget som Naja (måge) eller Ulungiak (lille flænsekniv). Det kunne vel godt tænkes, at man kunne hedde Ulv, Bjørn, Måge og den slags.

7 år siden
7 år siden

Når man taler fantasy romaner er det så utrolig vigtigt (for mig) at verdenen stadig er "realistisk", eller... nærmere sagt "proportionelt realistisk". Dvs. at den stadig spiller indenfor et sæt regler. Reglerne kan være nok så fantastiske og skæve - men den røde tråd må helst ikke knække. Så hvis fire personer hedder henholdsvis, Arn, John, Matis og Zxachrax skal den fjerde person (i mit hovede) have en "realistisk" grund til hvorfor han/hun har sådan et anderledes navn. Selvopfundne navne (også dem som er svære at udtale) er altså ligeså brugbare som ordinære navne, så længe de giver mening i forhold til verdens historie/kultur.

Når det så kommer til navneord som Tolkiens Varg og Balrog her mener jeg, at man skal give den fuld smæk. Navnet definere objektet. Hvis ordet skaber associationer, som Varg gør for mig, så brug det - her er en del af arbejdet jo gjort. Hvis ikke, som Balrog, så brug det - hvis skabningen er godt nok konstrueret vil associationen hurtigt opstå af sig selv.
For mig betyder det, at ordet/navnet kan være præcis hvad det er, men der altid må ligge et mere eller mindre defineret argument bag.

Fx. Hvorfor hedder personen Zxachrax?
1) Stammer fra normaderne i øst.
eller.
2) Zxachrax: Stammer fra normaderne i øst hvor Zxa betyder kvinder og chrax er navnet på hendes moder. Når hun kommer i alderen 15 vil hun få den sidste del af navnestammen -il som betyder kriger, herefter vil hun kendes som Zxachrax-il.

Min holdning til lange navne må komme en anden gang :)

7 år siden
7 år siden

Jeg har brugt navne, der havde en rød tråd: Drengenavne efter stjerner, pigenavne efter måner. Dvs. Sirius, Antario, Polario, Castrio og Polusius om et par tvillinger. Efter Sirius, Antares, Polaris (Nordstjernen), Castor og Pollux. Pigerne er Luni / Luna (jordens måne), Callista / Callisto, Ia / Io et c. I det samme univers er der kun brugt tre nye substantiver: Salava, som er en monofinne, flettet af siv og brugt ved havsvømning, dybhavsfolk og lavvandshavfolk.

Min nye roman, som endnu er på manusplan og undervejs, har personer, der er opkaldt efter forfattere for kvindernes vedkommende (og de er de vigtigste!): Shiki efter Murasaki Shikibu, Shona efter Sei Shonagon, Danna efter Tanne / Karen Blixen, Aista efter Aristofanes. Hun er mester for skæmtehistorier, han var komedieforfatter. Eneste nye substantiv er "blækker", som er en skriver.

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten selvopfundne ord, navne og verdener er startet 24/09-2013 11:33 af Jeremy Dusk og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

7Brug af kommentarer?
21 timer siden · Pia Hansen
2Efterlysning af serie
2 dage, 9 timer siden · Kåemer
474Kontraster
3 dage siden · Engbo
3918Dagens ord
5 dage siden · Engbo
6Skriveklub?
5 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
7 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
27 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
1 måned, 6 dage siden · Kafkaesque
2Skrivegruppe 45+
1 måned, 10 dage siden · HeleneHK
1Psykoterapi
1 måned, 15 dage siden · Kåemer
0Inspirationsråd til at skrive digte
2 måneder, 1 dag siden · belmindelig
21Skal vi starte et skrive- fortællef...
2 måneder, 3 dage siden · Anniina
20En udfordring med Den fede mand af ...
2 måneder, 5 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
2 måneder, 5 dage siden · Prem
2Navne
2 måneder, 6 dage siden · Engbo
94Dagens Had
2 måneder, 7 dage siden · Prem
74Ligheder
2 måneder, 8 dage siden · Prem
20Komplimenter
2 måneder, 8 dage siden · Prem
145Hvad er du taknemmelig for i dag?