Opskrifter, køkken- og prydhaven · Birkesporesvampe

4 svar
Senest opdateret 5 år siden · 3 bruger(e) deltager
5 år siden

Er der en havekyndig til stede? :-)

Vi har en række birketræer, hvoraf nu to er gået ud. Det starter med at stammen bliver brun, og når de så dør (træerne), vokser der svampe ud af dem.
Vi er jo morderligt kede af at vores træ-række dør, og kan godt se at det spreder sig via rodnettet til de andre birketræer, og ville derfor gerne plante nogle nye træer.

Men hvilke træer kan vi plante, uden at birkesporesvampen breder sig til dem?

Nogen kloge hoveder?

http://www.fugleog...e.asp?ArtsID=3375

(Og så må den endda være sjælden på disse kanter, for iflg. kortet på ovenstående link, burde de slet ikke være på Langeland. Ej da.)

5 år siden
5 år siden

Har absolut ingen forstand på svampe, men bemærkede i dit link at de tilsyneladende kun vokser på døde og døende træer. Dvs at det altså ikke er svampene der slår dine træer ihjel. De udnytter bare situationen.
Derfor burde der vel ikke være den store risiko for at de vil brede sig til friske, nyplantede træer?

Mvh
Eddie

5 år siden
5 år siden
#2 Tula

Ja, det tænkte jeg også på, men sådan ser det ikke ud her.

Det første træ fældede vi, da vi flyttede ind. Det var helt dødt, nabotræet var på det tidspunkt rask, men så begyndte der at komme brune misfarvninger på den hvide stamme, og nu er nabotræet så gået ud (3 år efter).
Træet på den anden side af stubben er nu også begyndt at udvise de brune pletter, så jeg tror der må være en svamp i rødderne på en eller anden måde.

Derfor er jeg også lidt "loren" ved så at plante nye træer, i hvert fald ikke birketræer ...

5 år siden
5 år siden

Mit bedste bud er, at du skal se på det første navn i det latinske navn for både birk og de træer, du overvejer. Hvis det er det samme, betyder de, at de er botanisk beslægtede, og så ville i hvert fald jeg vælge en anden art. Det er til at slå op i enhver ordentlig bog om havens træer.

I øvrigt er svampen reelt det mycelium, der ligger i jorden, og som spreder sig op i træerne. De synlige svampe kaldes frugtlegemer. En parallel er at tænke på æbletræer: Myceliet svarer til selve træet, mens svampene svarer til æblerne.

5 år siden
5 år siden
#4 Tula

Maria ... Tusind tak for input.
Det lyder rigtigt med at "svampen" ligger i jorden og breder sig til de andre træer. Jeg forventer desværre at de andre går ud også. :-/
Men det med det latinske navn vil jeg da lige tjekke, for vi kan måske have held med en helt anden træsort.

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten Birkesporesvampe er startet 30/09-2013 19:54 af Tula og er placeret under Opskrifter, køkken- og prydhaven.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

39Hvad er meningen med livet?
4 timer, 53 minutter siden · Inghard
2788Dagens ord
16 timer siden · Engbo
44Politiske ideologier anno 2019
21 timer siden · Engbo
86Kontraster
1 dag, 20 timer siden · Savanti
9Humor .
5 dage siden · Engbo
5Udgivet novelle Inder