Religion, politik og samfund · Yahya Hassan - Politisk marionetdukke

65 svar
Senest opdateret 6 år siden · 15 bruger(e) deltager
7 år siden

Jeg personligt glæder mig enormt meget til at modtage den nye lyrikdebattørs digtsamling.
Og synes hvad jeg har hørt af hans arbejde, virker til at være meget talentfuld.

Jeg synes bare det er ærgerligt at han ikke bliver anerkendt for den evne han egentlig har, men istedet er blevet kendt på, at være kritisk overfor det som mange tænker. Selvfølgelig er det god reklame for ham, og han kommer sikkert også til at sælge mange kopier, men stadigvæk så har jeg fornemmelsen af at det bare midlertidigt.

Hvad tænker du?

Læs artiklen her:http://politiken.d...ldres-generation/

7 år siden
7 år siden

Der er nok ingen der vil sige at han selv et totalt udenfor kritik!
Men en fyr der bliver truet med vold og død når han ytrer noget som han mener er sandt kan man som dansker kun respektere. Der er nok at folk der tier, fordi de ikke skal have noget klinket.

7 år siden
7 år siden

Selvfølgelig er han ikke det, og det siger han jo også selv. Han påpeger også meget tydeligt at han ikke ønsker at blive "Præmie perker" (et udtryk som han selv bruger), da han selv siger at han ikke altid holder sin sti ren.

7 år siden
7 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

7 år siden
7 år siden

Det som Yahya Hassan siger og skriver ville være vildt diskriminerende, hvis det kom fra en anden kant, men det er så netop det. Den stemme har været savnet i debatten. En der kommer fra selve dette miljø, og som tager bladet fra munden.

Der er efterhånden mange indvandrere af første, anden eller tredje generation der fungerer fint i det danske samfund. Det er jo fint. Men at tage rigtigt fat i de særlige problemer i dette miljø, det må komme indefra. Jeg håber flere som han vil bryde ud og deltage i debatten.

Det han siger virker naturligvis i første omgang destruktivt, men ser man rigtigt efter så er det konstruktivt. Jeg håber han vil inspirere mange i sit eget miljø.

Kåemer

7 år siden

Viser kun 10 af i alt 65 indlæg
7 år siden

#59 (K.Mackenzie.J): Den medvirkende blondine er Firoozeh Bazrafkan iført en meget blond paryk. Hun har iransk bagrund og kom til Danmark i 1986. Hendes kunst og debat er en kritisk kommentar fra et ikke-religiøst standpunkt.

Det må jeg sige, at jeg ikke vidste, ok, men hvad jeg skrev før om videoen var min spontane reaktion ved at se den. Om jeg bør vurdere den anderledes efter den nye viden, det må jeg så tygge noget på.

7 år siden
7 år siden

Jeg kendte hende ikke som kunstner. Kunne godt se at uploaderen på Youtube var navnet Firoozeh, og at identiteten som blæst blondine var påtaget. Synes dog stadig ikke rigtig at hendes ærinde og budskab står mig særligt klart, når jeg ser klippet. Jeg ækles lidt ved, at hun snylter på Yahya's succes ved at lægge sig i slipstrømmen på den hype der pt er. Det er clever search engine marketing (hun ligger ret godt i søgeresultaterne, når man søger på Yahya). Men er det nødvendigvis god kunst?

Jeg har nu googlet hende og set hendes statements om 'at ytringsfrihed er hendes religion' - hvilket er en sympatisk sag og kamp. Jeg har læst sagen om, at hun er dømt for racisme på baggrund af generaliseringer mod muslimske mænd. Her har hun tilsyneladende gået linen ud. Ok - points for det.

Så ser jeg hendes website og blog. Meget æstetisk. Pæne, lidt ligegyldige ting - kunst? - tjaa. Bloggen: En malstrøm af selfies - yes, hun er en good looking lady, og det skal hun da have lov til at spille på. En masse screenshots - se mig, jeg er i TV, se mig jeg går ind af døren på TV2, så er der nogle modelbilleder af hendes numse i strømpebukser - fint nok Medina.
Pisse ærgerligt, at der ikke her er lidt mere dristigt/politisk indhold, når nu hun så gerne vil være politisk debattør. Hvis hendes budskab er ytringsfrihed, så drukner det hele sgu lidt i en stræben efter at være på, gøre sig til, få omtale og være lækker.

Tilbage står spørgsmålet: Hvem er Firoozeh? Og hvem vil hun helst være - Medina, Yahya Hassan eller stand-up komiker?

Alt godt,

Neon

7 år siden
7 år siden

7 år siden
6 år siden

6 år siden
6 år siden

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Yahya Hassan - Politisk marionetdukke er startet 14/10-2013 13:40 af Martin Høeg Andersen (Høeg) og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

19Big Brother Is Watching You!
1 time, 1 minut siden · Engbo
64Læserbreve
2 timer, 34 minutter siden · dino
14Brugt, misbrugt, udnyttet og udmyge...
16 timer siden · Wernn
3628Dagens ord
1 dag, 17 timer siden · Engbo
8Meddelelse
2 dage, 2 timer siden · Engbo
19Hvad hedder det modsatte
2 dage, 18 timer siden · Wernn
128Virus
4 dage siden · Engbo
22Dagens Had
9 dage siden · Savanti
7skrive start hjælp
16 dage siden · den tomme
105Skyder de; fordi, der er krig?
19 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
20 dage siden · Engbo
8Etik af begrænsninger for tekst
27 dage siden · Emeli
2Hvad hedder det når
1 måned, 1 dag siden · Engbo
446Kontraster
1 måned, 3 dage siden · Engbo
11Metwo-two
1 måned, 4 dage siden · dino
17Down to Earth . Med zac efron.
1 måned, 5 dage siden · Wernn
18Kunst og digte
1 måned, 8 dage siden · Engbo
30Hvad er meningen med
1 måned, 9 dage siden · Wernn
11668
1 måned, 10 dage siden · Wernn
26JULEN
1 måned, 15 dage siden · Wernn
4Sortering af dagbog
1 måned, 17 dage siden · Prem

Religion, politik og samfund

19Big Brother Is Watching You!
1 time, 1 minut siden · Engbo
128Virus
4 dage siden · Engbo
105Skyder de; fordi, der er krig?
19 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
20 dage siden · Engbo
11Metwo-two
1 måned, 4 dage siden · dino
11668
1 måned, 10 dage siden · Wernn
26JULEN
1 måned, 15 dage siden · Wernn
14Aftægtens objektive problem
2 måneder, 16 dage siden · dino
185Den frie verdens leder
3 måneder, 10 dage siden · Wernn
0Kringsat
3 måneder, 26 dage siden · Engbo
52Treenigheden
5 måneder siden · Engbo
221Hvad betyder én menneskehed for dig...
7 måneder, 26 dage siden · Wernn
27SAS
7 måneder, 27 dage siden · Morpheus
379Gud
8 måneder, 10 dage siden · Wernn
19Penge-tro vs. religion eller?
8 måneder, 20 dage siden · dino
4Nytårstalen
9 måneder, 19 dage siden · dino
117Statsborgerskab
9 måneder, 22 dage siden · Wernn
12Julens indlæg
9 måneder, 25 dage siden · dino
65Demokrati
10 måneder, 7 dage siden · Wernn
39Løsrivelse - af provinser og hele l...
10 måneder, 13 dage siden · Wernn
122Hvad er du taknemmelig for i dag?
10 måneder, 14 dage siden · Freema