Ordet er frit · Mare

5 svar
Senest opdateret 7 år siden · 4 bruger(e) deltager
7 år siden

Søger man på google, står der ik ret meget mare, altså det sagnvæsen som rider en på brystet og får den uheldige til at få mareridt.

Er der nogen herinde der kan fortælle noget mere om dette væsen? Eller ved hvor man kan læse mere?

7 år siden
7 år siden

Kvindeligt væsen, som udvælger sig en forsvarsløs sovende person til at ride på. Det såkaldte mareridt. Meget fin illustration af et menneske, der i søvnen behandler svære emner eller måske dårlig samvittighed. Men det er nok en meget jungsk fortolkning.

Det er nok, hvad du kan finde. Hvis du skal udbrede fænomenet, så prøv at slå erinyer og norner op. De er alle sammen lidt forskellige, men handler alle om kvindelig energi, indefra - i hvert tilfælde erinyerne og maren. Om den kvindelige energi, der manifesterer sig indefra som dårlig samvittighed bl.a.

7 år siden
7 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Maren er - ifølge noget dansk folkeovertro - den kvindelige udgave af en varulv, altså er skabt på samme måde. En kvinde som skal føde for første gang og frygter for smerter, kan kravle gennem et føls fosterhinde eller moderkage tre gange. Så bliver hun sparet smerten, men barnet vil være forbandet. Sønnen vil blive en varulv, datteren bliver en mare. Marer kan også blive til sådan nogle små nåleting, der sætter sig på f.eks. en hest og får den til at dø på en eller anden måde, jeg kan ikke huske hvordan ^^' Jeg læste om det i en 'Mysteriet om...'-bog, men jeg kan ikke lige huske hvilken en :3

7 år siden
7 år siden

Tak for jeres svar. Nu har jeg lidt at gå videre med :-)

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Mare er startet 15/10-2013 14:02 af Jette Petersen (Babyangel85) og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

7Brug af kommentarer?
21 timer siden · Pia Hansen
2Efterlysning af serie
2 dage, 10 timer siden · Kåemer
474Kontraster
3 dage siden · Engbo
3918Dagens ord
5 dage siden · Engbo
6Skriveklub?
5 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt