Religion, politik og samfund · Psykiatrien er psykisk syg

108 svar
Senest opdateret 6 år siden · 18 bruger(e) deltager
6 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

6 år siden
6 år siden

Det er ikke længe siden en kvinde blev dolket ihjel af en patient i Danmark. Uanset hvilken analyse man kan gøre af denne patients tilstand og hvilke konsekvenser selve medicineringen og dennes ophør (som er den officielle forklaring på patientens farlighed) så tror jeg man tør mene, at han de facto er psykisk syg.

En gang arbejdede en svensk minister for at psykiatrien blev forandret. Det udartede sig på den måde, at en masse patienter blev lukket ud med den grund at det nok snarere var samfundet der var sygt end disse indlagte.
En af disse frigivne patienter begik ikke så længe efter et drab på politikeren Anna Lind, en populær skikkelse i den svenske offentlighed. Det forekommer tragisk at drabet blev begået af netop en sådan frigiven patient og må give mange den tanke at så mange frisættelser ikke kan have været af det gode.
Tilfældigvis var Anna Linds mand netop samme politiker der havde stået bag den nye indstilling at psykisk sygdom mere eller mindre ikke eksisterede.
Det må have været et chok for ham og mig bekendt er han selv død idag.

Psykisk sygdom eksisterer. Det handler ikke kun om at nogle ikke kan tilpasse sig "det kapitalistiske system" og reagerer på en naturmæssigt set relevant, men blot "borgerligt set" besværlig, måde.
Har man mødt rigtige psykotiske personer kan man godt se forskel. Disse patienter er ikke kun lidt vanskelige og i bund og grund ulykkelige. De er virkeligt syge.
Der kan ikke defineres noget paradigme hvorunder disse mennesker vil kunne fungere normalt (altså på en måde der blot i nogen grad begunstiger deres trivsel og fortsatte overlevelse. - hvis vi absolut skal ud i at tale om hvad der mon kan kaldes normalt.)

Der er ikke noget galt med at være utilpasset og frustreret over ens liv. Det er ikke det samme som uheldbredelig psykisk sygdom. Men ægte psykisk sygdom eksisterer.

6 år siden
6 år siden

Citat: symptom-behandlende medicin uden nogen egentlig helbredende effekt,

Marqus, jeg er ikke helt enig, omend jeg anerkender at der er tale om symptom-behandling. Jeg fik psykologisk hjælp fra Psykologisk Skadestue, da jeg kom i en svær deprisiv tilstand efter min hjerteoperation. I min havestue havde jeg gjort klar til at forlade denne verden, vha. en tændt grill indendørs.

I formentlig sidste øjeblik gav jeg lægerne en chance og ved hjælp af medicin og samtaler fik jeg de dystre tanker på afstand, og er vældigt godt hjulpet derefter. Du har formentlig ret i at sindet af sig selv ønsker at rette op på en skade, men hvordan og hvornår?

Jeg tør ikke slippe pillerne. Forsøgte engang hvor jeg var på højskole, at trappe ned med ét af midlerne. Det gik slet ikke, selvom jeg befandt mig i et meget gunstigt miljø. Og min læge siger at jeg formentligt skal tage min medicin livslangt. Jeg tør ikke andet.

Hvad mener du om dét ?

6 år siden
6 år siden

#1 Ja, dino. Din beskrivelse af den svenske tragedie er en hård lære. I iveren om at være solidariske med patienten, hvad man bør, kan man godt komme til at gøre det modsatte af hensigten.

Man skal være forpligtende som normal og ikke omvendt tro, man kan hjælpe ved at være skør.
Det er forfærdeligt at være sindslidende; men det er altså også et ansvar at være normal.
Nogle siger i fuld alvor: Jamen det er måske dem, de sindslidende, der har ret, og vi andre er forkerte.
Men er Én så langt ude, så de ikke forstår, at de ikke skal gå ud foran et tog i fart, så må andre gribe ind. Egbo

6 år siden
6 år siden

Gode indlæg, som hver især virker meget overbevisende, selvom de går imod hinanden.

Marqus' trådoplæg ligner en afstøvning af anti-psykiatri-debatten for 50 år siden, hvor man ligeledes hævdede, at samfundet var sygt, og at de mentalt syge var mere sunde end de normale, og at de var på vej til en selvhelbredelse gennem sygdommen.

Jeg husker et eksempel, hvor Laing lod en skizofren frit udleve sin sygdom. Vedkommende malede huset indefra med sine egne ekskrementer, og der skete ingen helbredelse.

Jeg er enig i, at psykisk sygdom er en forsvarsmekanisme, og at det er personens bedste forsøg på at overleve, men problemet er, at der sjældent sker en spontan helbredelse bla. på grund af omgivelsernes udstødelse eller stigmatisering af vedkommende eller p.gr.a. stofmisbrug eller selvmord.
Jeg syntes, at det største problem er, at psykofarmaka kun kan udstedes af læger. Dette skyldes, at de per tradition har eneret til medicinudskrivelse. Men lægernes uddannelse tager sigte på de somatiske sygdomme. Den smule psykiatri, de lærer, bygger på diagnosticering og behandling, hvilket fører til symptombehandling.

Psykologernes uddannelse tager sigte på at finde årsagerne og derudfra behandle og således gøre personen psykisk rask. Problemet er "blot", at det tager utrolig lang tid og derfor er helt urealistisk af såvel økonomiske- som af praktiske årsager (der uddannes ikke tilnærmelsesmæssigt tilstrækkelige psykologer).

Siden anti-psykiatri-debatten for 50 år siden er der sket meget.

Psykofarmaka er undergået et stadig udvikling og levevilkårene i samfundet er stærkt forbedrede. Danmark skulle være verdens lykkeligste folk. Ja, ja, store ord og mon ikke der skulle stå 'tilfredse' fremfor 'lykkelige'. Men man kan også se på selvmords-hyppigheden. Den er halveret fra 1980 til 1999.http://www.selvmor...istoriske+data#h0
(Jeg har desværre ikke kunnet finde tal for udviklingen de sidste 13 år.)

Mon ikke denne positive udvikling vidner om, at den danske velfærdsmodel trods alt ikke er så ringe endda? Hvis du mener, at samfundet er sygt, så må du vel også skitsere en alternativ samfundsmodel. Det kunne anti-psykiatrien ikke, så deres kritik førte ligesom ingen vegne hen.

Derfor må jeg nok erklære mig enig med dino og Kallehave - i al fald i store træk. Men tak for et spændende debatoplæg.

6 år siden
6 år siden

6 år siden

Viser kun 10 af i alt 108 indlæg
6 år siden
#103 Engbo

Jeg mener nu dino har beriget debatten med gode, tanke indlæg - såvel som andre.

6 år siden
6 år siden

6 år siden
6 år siden

http://www.plusbog...he-9788771377927/http://www.plusbog...rf-9788799318025/

Her er lidt til dem der forholder sig kritisk eller på ingen måde kritisk. Husk at være kritisk overfor alt, og søg oplysning flere steder fra, det det giver en bredere forståelse, og man kan danne sin egen mening. Jeg har selv været i kontakt med psykiatrien i 3 år, som jeg lige fra første indlæggelse bemærkede at noget var helt galt.
Enjoy, er nogle fede dokumentare.

6 år siden
6 år siden

6 år siden
6 år siden

Super spændende debat, og selvfølgelig enormt meget oppe tiden ovenpå bl.a. Götzches indlæg i Politiken. Det er komplekst, hvorledes psykisk sygdom skal forståes, og det forståes jo meget forskellige ud fra de forskellige paradigmer, som flere i denne tråd har været inde på - men vigtigst af alt er vel at pointere, at det ikke kun er et spørgsmål om at være/ikke-være psykisk syg (for der selvsagt et kontinuum), men mest af alt den behandling vi yder de psykiske sårbare og syge. For hvis vi endelig diagnosticerer en psykisk sygdom, skal vi da for dælen også give behandling af høj kvalitet. Den pt. kritisable behandling med ensidig psykofarmakabehandling bør i mine øjne slet, slet ikke betyder, at der skydes hagl efter læger og/eller psykiateres menneske- eller paradigmesyn. I stedet bør der sigtes efter den strukturelle stigmatisering, der pt. er i psykiatrien: De somatiske områder har de sidste år fået langt flere penge ift. psykiatrien, som pt. løber rundt pga. midlertidige satspuljemidler. Psykiatrien har brug for flere penge, ikke mindst for at kunne fremme andre menneskesyn end medicin-er-den-(enkle)-vej-frem-synet - for det er ikke ny viden indenfor psykiatrien, at medicin aldrig bør stå alene som behandling mod psykiske sygdom. At den så gør det mere som reglen end undtagelsen i den virkelig verden, skal vi ikke bebrejde lægerne for, men de politiske strukturer og underprioteringer, som pt. finder sted og har fundet sted i mange år. Sundhedssystemet har, tragisk nok, ikke råd til andet.

Det er spændende, Marqus, at du forstår psykisk sygdom som en tilstand, der gør mennesket til 'ikke-hel'. Det er jo selvfølgelig et reflekteret syn fra din side, men det slår mig altså alligevel til en hurtig kommentar, da jeg synes, det er et lidt sort-hvidt syn. For det første er de fleste psykiske lidelser ikke et spørgsmål om at have den for fuld udblæsning eller slet ikke at have den. De fleste oplever i deres liv psykiske belastninger og psykisk sygdom i form af en enkel depression eller angst og lignende. Jeg er ret sikker på, at både omgivelser og disse mennesker selv oplever dem selv som havende en intakt virkelighedsforståelse og forståelse af dem selv som mennesker - og det er i mine øjne ikke en 'ikke-hel' person, men en hel person med psykiske sårbarheder, som så kan give sig til udtryk i personens liv. Der, hvor man nok i højere grad kan tale om 'ikke-hel' er de psykotiske tilstande og personlighedsforstyrrelser, hvor der må siges at være grundlæggende psykiske aspekter af mennesket, som ikke fungerer for hverken ham/hende selv eller sin omverden. Psykiske lidelser kan og må ikke skæres over en kam, ligesom at det ikke er det samme at forstuve en lilletå og brække et ben. Vi skal bibeholde det nuancerede blik, både når det kommer til forståelse af og behandling af psykisk sygdom. At dette måske er et ideal, tja, det synes jeg ikke er det værste. Høj kvalitet bør være kardinalpunktet.

Det er en super spændende tråd, og denne kommentar blev liiidt lang, men fedt at vi også her på Fyldepennen overvejer, hvad psykiske sygdom egentligt er for en størrelse - for der er brug for et fokus på dette!

6 år siden
6 år siden

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Psykiatrien er psykisk syg er startet 18/12-2013 11:16 af Marqus og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

40Forbyde kritik?
4 timer, 20 minutter siden · Wernn
47Lykken
1 dag, 6 timer siden · Wernn
185Den frie verdens leder
1 dag, 9 timer siden · Wernn
3433Dagens ord
1 dag, 11 timer siden · L. K. Hatwig
0Tips og tricks til skriveprocessen
3 dage siden · Morpheus
12Dagens anekdote
3 dage siden · Prem
0Soul & neosoul - musikinspiration
3 dage siden · Prem
54Ligheder
5 dage siden · Engbo
428Kontraster
6 dage siden · Engbo
2Det primitive holdbare.
6 dage siden · Prem
10Noget teknisk
9 dage siden · Kafkaesque
14Forstyrrende elementer i læsning
10 dage siden · maryanna
18Komplimenter
11 dage siden · Wernn
116Dagens Vits
11 dage siden · Savanti
122Virus
12 dage siden · dino
10Råd søges om tid til at skrive
13 dage siden · Prem
3Lidt snak om Fyldepennen
14 dage siden · Prem
0Kringsat
16 dage siden · Engbo
8Udødelige fortællinger
22 dage siden · Engbo
3Droner
23 dage siden · JohannesB
16Så udkommer min digtsamling
1 måned siden · Anita A
5Limericker på Vendelbomål
1 måned, 19 dage siden · Nordigarden
52Treenigheden
1 måned, 21 dage siden · Engbo
2Den statestik ... den statestik.
1 måned, 23 dage siden · knudkp
31Hvad mener i?
1 måned, 28 dage siden · Jack the Rapper...
5Direkte tale i udlandet
2 måneder, 1 dag siden · Kafkaesque
2Royalty
2 måneder, 3 dage siden · WeirdSpace
1Er glad for at....
2 måneder, 5 dage siden · Eddie
3Betalæser søges til første kapitel ...
2 måneder, 16 dage siden · vilværeforfatte...
5Corona og forlagsbranchen
2 måneder, 16 dage siden · JohannesB
16Fusk i forlagskonstrakten?
2 måneder, 20 dage siden · Skribenten47
0Tillykke til dronningen
2 måneder, 27 dage siden · Savanti
2Klima krigeren.
3 måneder, 10 dage siden · Savanti
17Din dag
3 måneder, 21 dage siden · Genialegaver
15Liv andre steder?
4 måneder, 1 dag siden · spilskabet
6Fyldepennen.dk
4 måneder, 3 dage siden · Savanti
10Hvor pænt/positivt er dette afslag?
4 måneder, 9 dage siden · NAHansen
4Tilskud til udgivelse???
4 måneder, 9 dage siden · NAHansen
33Forfatteri og ensomhed
4 måneder, 13 dage siden · Wernn
221Hvad betyder én menneskehed for dig...
4 måneder, 17 dage siden · Wernn
27SAS
4 måneder, 18 dage siden · Morpheus
1HJÆÆLP
4 måneder, 20 dage siden · Morten Vesterga...

Religion, politik og samfund

40Forbyde kritik?
4 timer, 20 minutter siden · Wernn
185Den frie verdens leder
1 dag, 9 timer siden · Wernn
122Virus
12 dage siden · dino
0Kringsat
16 dage siden · Engbo
52Treenigheden
1 måned, 21 dage siden · Engbo
221Hvad betyder én menneskehed for dig...
4 måneder, 17 dage siden · Wernn
27SAS
4 måneder, 18 dage siden · Morpheus
379Gud
5 måneder, 1 dag siden · Wernn
104Skyder de; fordi, der er krig?
5 måneder, 2 dage siden · Wernn
19Penge-tro vs. religion eller?
5 måneder, 11 dage siden · dino
4Nytårstalen
6 måneder, 10 dage siden · dino
117Statsborgerskab
6 måneder, 13 dage siden · Wernn
12Julens indlæg
6 måneder, 16 dage siden · dino
65Demokrati
6 måneder, 28 dage siden · Wernn
39Løsrivelse - af provinser og hele l...
7 måneder, 4 dage siden · Wernn
122Hvad er du taknemmelig for i dag?
7 måneder, 5 dage siden · Freema
44Forskningsprojekt om konflikt og ko...
7 måneder, 5 dage siden · Wernn
109Homofobi
7 måneder, 11 dage siden · leviP
5Pengetroen
8 måneder, 5 dage siden · Wernn
19Lykke
8 måneder, 10 dage siden · Engbo
53Politiske ideologier anno 2019
8 måneder, 11 dage siden · Wernn
1Det store intet
8 måneder, 19 dage siden · dino
0Sekterisk aggression
9 måneder, 9 dage siden · dino
2Uartige børn i gamle dage og idag
9 måneder, 19 dage siden · Engbo
30Kristendom
10 måneder, 29 dage siden · Engbo
23folkeafstemning
11 måneder, 10 dage siden · Engbo
63Hvad er meningen med livet?
11 måneder, 18 dage siden · dino
74På'n igen.
1 år siden · Engbo
82Tysklands ansvar
1 år, 3 måneder siden · Engbo
8Bøn
1 år, 3 måneder siden · Morpheus
32Politik .
1 år, 5 måneder siden · Engbo
2Folkepension - hvornår?
1 år, 5 måneder siden · dino
47At rejse er at leve?
1 år, 5 måneder siden · Inghard
27Evolutions forskning.
1 år, 5 måneder siden · Inghard
8Circumcisio.
6Den nye EU aftale
62Parti til alternativ befrielse af D...
1 år, 5 måneder siden · Engbo
4Salme
1 år, 7 måneder siden · Engbo
6Victoria
1 år, 7 måneder siden · Kåemer
71Saudi-Arabien - Rusland
1 år, 8 måneder siden · Engbo
9Er den danske kultur modellerbar?
1 år, 9 måneder siden · Nicolas Birch-J...
10Folkekirken – ad hvilken vej skal d...
1 år, 9 måneder siden · Engbo