Ordet er frit · Hvad vil du være?

38 svar
Senest opdateret 6 år siden · 25 bruger(e) deltager
7 år siden

Hvad vil du gerne være når du bliver stor? Og her mener jeg ikke hvad der er praktisk at blive, men hvad du aller inderst i dit hjerte allerhelst vil være? Hvis du allerede er stor er du så blevet det du drømte om eller vil du hellere have været noget andet, og hvad? Og hvad er du egentlig lige nu?

7 år siden
7 år siden

Jeg vil gerne være glad

7 år siden
7 år siden

Jeg er blevet stor både fysisk og i alder og blev ikke hvad jeg ønskede og nu er det for sent.

Gode omstændigheder har gjort at jeg - nu - kan lege jeg er det jeg ville være, men det jeg ikke gjorde kan ikke indhentes og jeg bliver aldrig det jeg ønskede. Du må gøre det der skal gøres for at blive glad - nu - sener er det for sent.

7 år siden
7 år siden

Hej MOMSSM

Ja, jeg er også kommet dertil. Og vi tror at der er en dag igen i morgen. Men disse dage svinder! Vi ved det godt, men vi udskyder de vigtige ting igen og igen.
En ung veninde sagde til mig idag: Husk nu at nyde livet. Jeg håber at hun når det selv.

7 år siden
7 år siden

Jeg nyder mit liv i fulde drag, lever i nuet. Jeg suger ikke andres smittende negativitet til mig, som kan dræne en for energi.
Med hensyn til det fag jeg har beskæftiget mig med og de 49 år det har varet, gjorde jeg gerne om, hvis chancen bød sig.
På trods af regnskab, rengøring, lang arbejdsdag, og andet surt slid der medregnes, er det stadig ok. Jeg har heldigvis ingen heldbredsproblemer det begrænser mig
Hvornår stopper mit arbejdsliv ?? Måske er det som at blive skruk, tanken kommer nok helt af sig selv.

7 år siden
7 år siden

Som lille ville jeg være præst. Der efter ville jeg være pilot eller gartner - store spring for at blive arbejdsmand.

Man går ikke og fantasere sig til et liv som arbejdsmande; men alligevel var det nok det jeg ville - og med alle de problemer jeg har oplevet - næsten som Jeppe Åkjærs beskrivelse af tyendet og landarbejderen, så fortryder jeg ikke.

De mange gode oplevelser fortrænger de negative. I minderne kan selv barske eller nedværdigende oplevelse være berigende.

Skolingen omkring politik og fagbevægelse styrkede denne opfattelse. Jeg er en af det beskrevne i trælletoget i tiden, der bliver mænd bag kampfanens bål, som Oskar Hansen skriver i "Når jeg ser et rødt flag smælde."

Jeg er meget inspireret af Finks indlæg i denne debat. Man skal bekæmpe, gøre sig fri af det negative. Godt at læse; men helt så enkelt har det ikke været for mig.
. Den jævne simple arbejdsmand Engbo

7 år siden
7 år siden

Fra Jeppe Åkjærs Tyende sang

Vi raaber det ind gjennem Luge og Lo,
hvor dundrende Plejlene gaar:
kom frem af jert stinkende Staldkammer-Bo,
se ud fra de hældende Vraa'r!
For Fronten Reveillen nu løfter sin Klang,
lad Mismodet synke, nyn med paa vor Sang,
jer Dagning paa Ruderne staar.

Ja, slip hvad der trykker paa Skulder og Sind,
og sving imod Lyset din Hat!
Endnu har du Ungdommens Rødme paa Kind
og Rester af Letsindets Skat.
- Da pløjer vi muntre vort bølgende Land,
naar først vi har friet vor kuede Stand
fra Tusindaars-Trældommens Nat.

7 år siden
7 år siden

Der er et abstrakt og et konkret svar på dette for mig. Det abstrakte, og så alligevel meget jordnære når jeg tænker over det, er, at jeg vil leve et liv, der er meningsfuldt for mig. Det lyder kliche, men uden meningsfuldhed går livets højder og glæder altså voldsomt forbi, og det er simpelthen ærgerligt. Hvad meningsfuldhed så er, kan jo forandre sig i livet, men det er et pejlemærke for mig, som jeg kan mærke, jeg bliver glad af, når jeg lever efter det.
Helt konkret vil jeg også gerne være det, jeg er ved at uddanne mig til, nemlig psykolog. Jeg har prøvet lidt forskelligt af før, at jeg er landet på denne hylde, hvor jeg hver dag er glad for det, jeg laver og kommer til at lave i fremtiden. Jeg brænder for psykologi som videnskab, og elsker at faget, ligesom jeg selv ønsker, både er konkret og abstrakt.

7 år siden
7 år siden

DesireeS) Jeg håber på det bedste for dine ønsker om det psykologiske.

Jeg skriver det, fordi jeg kender /kendte et par stykker, der arbejdede med sindslidende. De påstod, at den hjælp psykologer havde givet de sindslidende ikke havde nogen værdi.
Jeg kan da sagtens forstå, at nogen kan skabe problemer i stedet for hjælp; men det undrede mig, at de så bare forkastede psykologien i det hele taget-

Efter min mening spiller psykologiske problemer og muligheder en stor rolle. Det ville f,eks være en stor landvinding, hvis mennesker opdagede, at det med ar bruge albuerne for at nå frem er meget irationelt i forhold til samarbejde. Det gælder på arbejdspladser såvel som i familielivet eller politik.

Nå, det er altså min, en arbejdsmands, forslag/opfattelse. Egbo

7 år siden
7 år siden

Jeg tror generelt at psykologien er udmærket.
En psykolog minder om en psykiater der har hænderne bundet på ryggen.
Han kan kun tale med patienten. Give ham input, der måske kan hjælpe ham med at rette op på sin selvforståelse og sine output.

Man kan nogle gange reparere en computer ved at bruge tastaturet.
Men andre gange må der lukkes op så man kan rette i hardwaren.
Det går godt fordi man har et diagram og udskiftelige komponenter.
Helt så enkelt er det ikke ved mennesker. Her kan man desværre kun skære dårlige komponenter væk. (Svulster.) Eller give elektrochok. Det svarer lidt til at man sætter højspænding til en computer for at få den til at virke bedre! Man kan så være så heldig at de komponenter der har dårlig indflydelse brænder af først. Det siges at virke på mange mennesker, så OK med det. Men det virker som en meget grov empiri.
Man har ikke et diagram for en meneskehjerne.
Og selv om visse scanningsmetoder antyder en del fællestræk ved mennesker, så kan der være så mange individuelle forskelle, at man alligevel ikke kan modellere rigtigt.
"Heldigvis" har man opfundet indoktrineringen. Man håber ved at fodre maskinerne med samme kost igen og igen, at de så alle vil opføre sig på samme måde. Deri er der desværre meget rigtigt. For det er meget svært at tænke selvstændigt hvis man aldrig har hørt andre sandheder (eller blot muligheder) end den officielle.
Hos os er tingene ikke så slemme. Men de findes hos os i mildere form. "Newspeak" er en af dem.

7 år siden
7 år siden

Min første erhvervsambition var at køre rundt på den afrikanske savanne og lave film om dyr.
Siden ville jeg gerne være noget med naturvidenskab. Humaniora - nej. Og "Djøfområdet" - fy for pokker, hvor ulækkert!
Men det blev jeg så ikke.
Jeg blev kun akademiingeniør og radiograf. Og fik ikke job som ingeniør.
Mens jeg søgte job og kom til mange forgæves samtaler, tog jeg så job som radiograf. Langt bedre end at gå ledig. Men der blev jeg så hængende. Det er OK med mig.
Men jeg ville gerne være en forfatter der kunne skrive noget der er både lødigt og salgbart.

7 år siden
7 år siden

@Engbo: Tak for medvinden, den er altid rar at have med sig :-) Det er jo ikke til at sige, hvorfor folk i det hele taget afskriver psykologien - måske en sådan afskrivning gør tingene mere simple... Det er ikke sjovt at høre, at nogle psykologer gør mere skade end gavn, sådan er det nok i mange professioner, omend det er meget vigtigt at gøre mere gavn end skade, når man arbejder med mennesker. Det er et hverv, man skal tage seriøst og være interesseret i, ellers skal man finde noget andet at lave, punktum.

@Dino: Selvfølgelig kan psykologen kun tale med klienten, medmindre der selvfølgelig også behandlet med medicin ved siden af. Vi kan ikke skydes os ind i hovedet på andre mennesker, hvilke da også ville være lige lovligt sci fi og ikke ønskeligt for de fleste ;-) Psykologen er ikke bundet på hænder og fødder. Psykologen er bundet i psykologien som videnskab, som, omend den virker flyvsk, har rigtig mange videnskabelige fund og holdepunkter, som man skal rette sig efter, hvis man vil hjælpe folk, og ikke bare give dem en sludder for en sladder. Af samme årsag bruges ECT i Danmark (for de meget dårlige, skal det lige siges) - ikke fordi, folk bliver skåret over én kam, men fordi den hjælper rigtig mange mennesker, som er i så dybe depressioner, at andet ikke virker. Dette er der masser af undersøgelser og empiri for, og endvidere kender jeg selv kender en fra min familie, der har haft gavn af sådan behandling. Jeg vil mene, Dino, at psykologien tager højde for forskellighed. En terapisession skal, omend den føler særlige rammer, altid være tilpasset den enkelte person for at kunne hjælpe. Hver person kommer ind ad døren med forskellige bagage, og der kommer intet godt ud af at gøre ligesom man gjorde ved klienten forinden - der skal ses på det enkelte menneske i en blanding af nærvær og videnskabelige beviser, hvis man ønsker at hjælpe.

7 år siden
7 år siden

Jeg synes det er interessant at se hvad I får ud af det her spørgsmål. Jeg ville gerne sætte nogle overvejelser igang hos folk. At være noget kan jo være rigtig mange ting. Please, bliv ved med at komme med inlæg.

7 år siden
7 år siden

nu har jeg læst denne debat igennem nogle gange og fik lyst til at komme med mit bidrag.

Jeg kan kun anbefale at gå til psykolog, men man skal finde en, som man kan med. det er følsomme sager, så man skal ikke være bange for at bestille en prøvetime og bagefter give sig tid til at overveje - er det ham/hende her, som er rigtig for mig?
som introvert finder jeg altid svaret, når jeg mærker efter. jeg kan ikke mærke svaret med det samme. jeg brugte lang tid på at undersøge de forskelliges hjemmesider - lød de lidt for hippi-agtige, så blev de straks kasseret. det hjælper for nogle, men er ikke mig.
jeg fandt en, som brugte stole, hvor man så kunne placere forskellige personer. det fungerede for mig, da det ikke føltes så meget anderledes end når jeg taler med mine hpér og finder ud af, hvor de gerne vil hen i historien. som forfatter har jeg forbavsende lidt at sige overfor mine hovedpersoner.

men hvis man skal gå til psykolog og vil have, at det hjælper, så skal man have gjort sig klart, at man skal turde gå helt ind i dragens hule. man skal være villig til at lukke det hele ud, alle spørgsmålene, alt det gemte, alt det grimme, men også det smukke, særlige og helt utrolige.

jeg brugte den tid, som det tog. hold da op, hvor har jeg grædt meget hos den psykolog. jeg har haft mange meningsfyldte samtaler og sagt meget til de mennesker, som har såret mig og som burde havde elsket mig.
jeg begyndte at møde andre forfattere og fandt ud af, at i deres fællesskab var jeg bare helt i orden. alt det, som gjorde mig unormal, var i deres øjne noget helt normalt og hverdagsagtigt. jeg kom hjem.

hårde beslutninger blev truffet derinde i dragens hule. jeg traf de valg, som skulle tages, sagde fra, satte grænser og fandt ud af, at jeg ikke kunne redde alle, ikke engang en, som jeg elskede højt. hans valg var ikke mit, og han måtte selv tage ansvar for det. det gjorde ondt.
men da jeg kom ud fra dragehulen, så fandt jeg ud af, at jeg havde haft modet til at gå derind. jeg har set alt det grimme og jeg har bekæmpet det. jeg kom ikke ud uden sår, men i en mere oplyst version af mig selv.

efter den kamp, så kom lykken. jeg blev forfatter, jeg blev gift, jeg får eget forfatterkontor. jeg forstod, hvad det vil sige at være introvert og lever efter det, selvom jeg stadig får negative kommentarer, når jeg ærligt og redeligt melde afbud til fester, fordi jeg har brug for alenetid. jeg fik sagt fra overfor de mennesker, som skadede mig og så mig for at være unormal.

men det vigtigste var, da jeg blev forfatter. noget inde i mig blev helt, da jeg fuldt lovligt kunne tage den titel i brug. på det punkt opnåede jeg alt det, som jeg altid havde fået at vide, at jeg ikke kunne blive. at sprænge den grænse var og er stadig en helt utrolig følelse. min fortid blev til fortid i det øjeblik.

selvfølgelig er der stadig modgang, stadig stress på og travlt. men den fornemmelse af frihed, den var alle kampene værd. det var værd at gå ind i dragens hule og se det monster i øjnene, som boede der.

jeg har det lidt som isdronningen i frozen. uden at have set resten af filmen, men jeg kan dog genkende denne følelse af frihed og bare anerkende sig selv og de evner, man nu engang har. ikke at skulle skjule sig, leve i frygt for, hvad andre vil sige, men kunne løbe frit og give lods. det var kampen værd, men man kan ikke tage kampen, før man er klar til det og man må indse, at man ikke kan tage andre med. de an kun vente udenfor hulen - klar til at tage imod en, men de kan ikke kæmpe for en.

så svaret på spørgsmålet er, at jeg er lige den person, som jeg gerne vil være. jeg håber, at kontoret bringer flere historier til færdiggørelse. at mit liv bliver ved med at være så positivt, som det er nu. der er stadig modgang, stress og problemer, men den store skygge af min fortid. den del af mig er væk, og det gør det meget lettere at håndtere hverdagens problemer :-)

7 år siden
7 år siden

#Lene du er en sej kvinde, og der er mange der vil tage hatten af for dig, med din indsigt og din vilje til at stå ved dig selv.
Det er en gave, at føle den frihed, den kan jeg selv nikke genkendende til, men som du skriver koster det. Respekt fra mig. Kh. Fink

7 år siden
7 år siden

Nå, der er vist gang i to emner her? :-)

Da jeg var lille ville jeg være brandmand.
Noget senere forfatter. siden landmand og/eller skolelærer.
Tog faktisk en læreruddannelse og har brugt den, men også lavet meget andet.
Har kun fået nogle få noveller udgivet på tryk -men har en hel del tekster bl.a her på Fyldepennen.
Ellers er jeg selvstændig. Har en lille butik.

Angående psykologi er det en meget spændende videnskab, som helt sikkert er praktisk anvendelig.
En af dens større svagheder er nok, at den for sjældent knyttes sammen med sociologi - altså miljøet, også samfundet. Det er altså ikke altid mors skyld, at "lille Peter" har psykiske problemer - og når "Lise" siger, hun blev misbrugt af sin bedstefar, kan det være, at det er løgn.
En psykolog bør tale med flere "parter" og her tænker jeg ikke specielt på fagpersoner med en måske ret overfladisk viden om Peter eller Lise.

Vh. Pia H

7 år siden
7 år siden

Det er fristende at sammenligne Xanadues indlæg med "dronningens" sang. (Eller hvad den unge dame i tegnefilmen nu er.)
Det koster noget og kræver mod at sige "sig selv" ligeud.

Filmenstumpen er rigtig flot og sangen er ikke noget man sådan lige hoster op med. Måden at synge på er blevet fremelsket gennem de sidste par tiår. I 1930 ville ingen kunne synge sådan!
Det er flot selvom det ikke er min musikstil.

Jeg mindes filmen "Jeg er sgu min egen." Måske et gensyn værd.

7 år siden
7 år siden

Jeg får lyst til at indsparke en kommentar her i debatten.
Hvad vil du være? Livet flasker sig sådan for mange, at vi først ved det langt senere i livet, end når vi står der som ung og skal vælge.
Hvordan skal man vide det? Hvad ved man om livet og mulighederne.
I min tid var der ikke megen information om mulighederne. Man kunne blive sygeplejerske, damefrisør, kontordame eller i gå i butikslære til en meget lille løn.

Da jeg var ung, var det afgørende for mig at tjene penge, og helst i et fart.
Min mor var enke med os to piger. Min søster og jeg. Jeg kunne ikke få smart tøj som veninderne ,hvilket er vigtigt når man er 16 år.
Jeg var, ikke for at prale, men blandt top 2. i klassen. Jeg gik alligevel ud af, hvad der svarer til 10. klasse og tog en eetårig uddannelse, som telefonist på Rigstelefonen i København. Man kan vel sige at jeg var ramt a f" den sociale arv."
Ligesom min mor.Hun var datter af en skrædder og en murer.
Efter nobning i skolen (Fordi hun var for "fin". Hun gik jo, imod sin vilje i skræddersyet tøj, for det var det billigste i det hjem.) Forlod hun skolen efter 7. klasse, som en meget dygtig elev, med et stort protentiale og kom i lære i en blomsterforretning.
Jeg er nu ude af arbejdslivet og når jeg ser tilbage, har jeg prøvet meget. Kontor med meget forskellige opgaver, reception, butik. Selvstændig og sekretær på et hospital i 10 år.
Spændende, livsbekræftende.
Men jeg vidste på en måde, at jeg havde nogle kretive sider jeg MÅTTE udleve, mens jeg kunne. Jeg stoppede derfor ,fra et super godt job hos Maersk Line, da jeg fyldte 60 og gik på efterløn.
Så blev mit liv totalt forandret. Pludselig var tiden min egen og jeg gik på VUC i faget Kunst i et år.. Der blev grunden til min maleinteresse lagt. Jeg ville også udleve mine ønsker om at skrive og synge.
Jeg gør alle tre dele og det giver mig et rigtig godt liv. Jeg er ikke noget "stort" og det har jeg det fint med. Jeg nyder "udsigten" derfra hvor jeg er. Jeg elsker min hverdag.
Jeg ved at jeg har kunnet glæde mange. I min tid som Gospelsanger fik jeg kontant afregning, når jeg så folks reaktion på de skønne sange i kirken.
Først nu ved jeg, hvad jeg skulle have satset på. Der var ihvertfald tre muligheder. Det bliver ikke i dette liv,måske i det næste.
Men det er værd at understrege at det slet ikke er for sent. Jeg er kun 67 år og jeg lærer stadig hver eneste dag, fordi jeg udfordrer mig selv.

7 år siden
7 år siden

Jeg ville være politimand.. eller.. Kvinde, og ved siden af det ville jeg skrive.

Da jeg var barn, fordi.. SÅ kunne jeg smide alle dem der ikke gjorde som jeg sagde, i fængsel.. og så skrive om det :p. Senere fordi det havde en reel interesse.

Jeg var så heldig at komme i praktik i en uge på politistationen i Hillerød tilbage i niende klasse, og der fandt jeg ud af, at DET her.. det er lige mig! Jeg prøvede en mase ting, og fik skabt mig et overblik over hvad vej jeg skulle gå, fortsat at jeg kunne komme ind selvfølgelig.

Da jeg blev gammel nok, trænede jeg mig op til fysisk at kunne klare adgangskravende, men så blev jeg gravid, og da jeg fik min datter ændrede alt det der med at være politimand sig. Men det blev i stedet til, at jeg så i det mindste ville være kontorassistent hos politiet.

Alt det blev sat på pause.. hele mit liv gjorde, da jeg blev syg. Jeg sidder i dag med diagnose der hedder evasiv og emotionel personlighedsforstyrrelse ( det der før hed Borderline), samt en bragende depression, og sidste år ved denne tid mistede jeg... alt.

Så nej, Jeg blev aldrig det jeg ville være.. Men jeg kæmper endnu. Går i behandlinger og har rykket mig meget. Jeg bliver ikke den yngste i klassen når jeg om et år eller to, er i stand til at tage den kontor uddannelse.. Men jeg tager den! Og jeg vil stadig være lang tid om at få skrevet min første bog.. Men jeg VIL skrive den.

7 år siden
7 år siden

@a.k.a Højriis
Det er jo helt specielt at du faktisk ville det du gerne ville. Der er så mange der siger at det de ville dengang er ikke det de vil idag. Du gik igang med det du hele tiden havde drømt om og så gik det galt. Din historie er så skæbnesvanger at jeg næsten ikke kan rumme det og du fortsætter bare. Held og lykke med det hele! Husk at fortælle din historie til folk. Jeg tror at du kan være inspiration for mange.

7 år siden
7 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Nu har jeg jo skrevet at jeg gerne vil være glad, det vil jeg også, men egentlig vil jeg bare gerne være viis. Jeg vil gerne være sådan een folk kommer og spørger til råds og jeg vil gerne være historiefortæller. Resten, tror jeg, kommer af sig selv.

7 år siden
7 år siden

7 år siden
7 år siden

Well. Da jeg var mindre ville jeg være psykolog, advokat eller jurist. For dengang troede jeg at et godt liv kunne man få igennem pengene.

Efter rigtig lang tids tænken, overvejen og undren, har jeg fundet ud af at jeg ikke vil være noget af alle de der ting. Jeg ville simpelthen ikke kunne leve, med et arbejde jeg ikke gider, at stå op til hver dag.
Så i dag vil jeg gerne have en EUX inden for personvognmekaniker. Det har jeg også snart brugt et halvt år på, at få indført på lolland og falster. Og nu er det endelig lykkedes.
Når jeg har taget den uddannelse, har jeg tænkt mig at gå i forsvaret. For det er nok noget af, det vildeste jeg nogensinde har prøvet.

Tror jeg har sådan en lille indre mission, med at skulle bevise, at kvinder klare sig helt fint, hvis ikke bedre, i mandeprægede fag. Hihi

7 år siden
7 år siden

Hvorfor blev arbejdet opfundet?
Fordi man uden at arbejde ikke havde råd til at holde fri.
Så man arbejder først og fremmest for at få råd til at holde fri.
Det er arbejdets objektive fundament.

De med de fede jobs tilføjer så nogle subjektive grunde også. Fint nok.

Jeg har siden barndommen afskyet jobs med slips og hvid skjorte. "Djøf-området" om man vil. Penge, forretning, handel, jura, økonomi - kort sagt alt det menneskeskabte.
Jeg ville studere naturen. Det der er uafhængigt af menneskets pekuniære ambitioner.
Astronom, fysiker, biolog, geolog osv. Det var der noget ved!
Jeg blev så ingen af delene.

Idag ville jeg være tilfreds med at være bestseller forfatter.
Så dybt kan man altså synke! :-)
Man skal nok bare ikke tro at man bliver det uden at bestille noget. Hvad det så er.
Jeg ville gerne kunne skrive så anmelderne siger: "Overraskende, originalt. Smukt osv.
Og få solgt så mange eksemplarer at udgiften til papir og printerblæk kunne dækkes ind. Måske så mange eksemplarer at selv forlaget får overskud på den! Det ville være vildt!

En anmelder skrev engang: (frit)
"Engang vil man omtale den russiske revolutions periode som tiden hvor Boris Pasternak levede og skrev."
Ikke dårligt! Det er at blive husket.

I Harald Kiddes "Helten" ses det at HP en dag går totalt i panik. Han indser at han absolut intet godt efterlader sig. Ingen børn, intet bygværk, ingen skrifter. Den dag han skal stedes for Herren (HP er troende!) og Han spørger: "Nå? Hvad har du så gjort af godt i dit liv?" Og HP kan kun sige: "Intet. Absolut intet!"
Han trøstes en dag han får besøg af en gammel elev. Denne fortæller at hans eksempel nok har reddet ham fra at blive morder.
Bogen er flot skrevet, men netop denne forklaring fra den gamle elev virker lidt søgt og er desværre et lidt svagt punkt i bogen.

Men jeg indrømmer at et af mine egne motiver for at skrive er at efterlade mig et eller andet. En lille modvægt til min ungdoms trang til død og glemsel.

7 år siden
7 år siden

Jeg er stadig meget ung, og har hele livet foran mig, som egentlig er et møg hamrende irriterende udtryk, for hvad har jeg så lavet indtil nu. hm.

Jeg drømmer om at kunne leve af min (mere eller mindre) "evne" til at kombinere ord. Jeg har en klar plan om at søge ind på journalisthøjskolen, når jeg er færdig med gymnasiet. Forhåbentlig ender det med at jeg bliver skribent, som skriver irriterende filosofiske klummer om livet og overfladiskhed i samfundet.

Egentlig er det lidt irrelevant hvad vi alle sammen gerne vil være, for så længe man er glad og tilfreds med det man arbejder med - eller som, så burde det jo være alt rigeligt. MEN jeg går ind for man har en drøm eller et mål for sit liv og sin karriere, så derfor er denne tråd ret interessant.

7 år siden
7 år siden

Jeg vil gerne være en velfungerende alkoholiker. Jeg elsker at drikke, så det kunne være fedt hvis det ikke tog overhånd. Ud over det, så lyder et almindeligt arbejde intetsigende.

At skulle stå op klokken fem eller seks om morgenen, for så at tage hen på sit arbejde som man hader, for så først at få fri klokken fire eller fem, for så derefter at komme hjem til sin kæreste som ikke er interesseret i at lave noget som helst i sengen, fordi at hun selv er pisse udmattet efter en hård dag på jobbet.

Jeg vil gerne kunne leve af at kunne skrive, eller spille musik.

7 år siden
7 år siden

# Sebastian du beskuer arbejdslivet på en anden måde end mig, jeg har i mit liv en anden opfattelse af livets gøremål, og jeg føler mit job også har givet mig livsglæde og overskud.
Men så er du lykkelig på din måde og er tilfreds med det liv du har. Men du er også selv ansvarlig for at skabe en god stemning og interesse for evt. det job du vælger.
Men drømme er også godt, og hvis man vil ting nok Sebastian, skal den nok også blive udlevet. Kh. Fink

7 år siden
7 år siden

Som 10-årig ville jeg være læge eller sygeplejerske. Det var før, det gik op for mig, at det ville jeg aldrig (som tiden var for 40 år siden) kunne blive med den diagnose, jeg havde fået et par år forinden. I dag ville det kun betyde lidt.
Pga. de dramaer den sygdom skabte, blev jeg alt for hurtigt voksen, og mistede så at sige min ungdom. Det blev derfor ret tilfældigt, hvilken uddannelse, jeg tog, da jeg forlod handelsskolen. De næste mange år flød jeg derhen, hvor livet bragte mig. Jeg har ikke mindre end 7 uddannelser bag mig. Alle færdiggjorte, men kun de 5 har givet arbejde bagefter. Det var ikke med vilje, at jeg hoppede fra det ene til det andet. I nogle tilfælde var det udviklingen i samfundet, der gjorde det vanskeligt at få arbejde indenfor et felt, jeg var uddannet indenfor. Og da jeg ikke gider sidde arbejdsløs med hænderne i skødet, fandt jeg andre løsninger.

Livet var ret barskt de første 38 år. Jeg havde en drøm om at blive klassisk sanger på et tidspunkt. Helbredsmæssigt havde jeg det fint, da jeg begyndte at betræde den vej. Men kun nogle få år senere - som desværre faldt sammen med mit ønske om at gå til optagelsesprøve på konservatoriet - gik mit ægteskab i stykker, mit helbredsproblem blussede op påny, og min drøm faldt til jorden. Jeg sang derefter ikke en node igen, før jeg 16 år senere begyndte at synge gospel i 2009. I stedet passede jeg mine forskellige jobs indenfor sundhedssektoren. Hvert og et af dem holdt jeg meget af, og følte mig ikke træt og udslukt, når jeg kom hjem. For mig skal det være sjovt at gå på arbejde; så det sørger jeg for, at det bliver.

Jeg var efterhånden blevet ret specialiseret, og stod en dag igen uden arbejde. Der er kun forholdsvis få mennesker indenfor mit daværende erhverv, og endnu færre arbejdspladser.

Så besluttede jeg mig for at blive selvstændig, og supplerede med vikarjobs/freelancejobs i en årrække. Nu er det - syv, ni, tretten - som om livet er begyndt at smile lidt til mig igen. Som midaldrende er det nu som om jeg får en chance til for at få en ungdom. Så jeg har genoptaget den klassiske sangtræning for 2½ år siden. Jeg får en enorm glæde ud af det, og har fundet mig et job, der giver mig al den afveksling i hverdagen, som jeg kan ønske mig. Det er samtidig et job, hvor jeg kan bruge praktisk taget alle de erfaringer, jeg har erhvervet mig i mit liv. Mine kolleger er skønne, mine to chefer nogle af de fineste mennesker, jeg har mødt.

Så mit liv er overhovedet ikke blevet det, jeg havde tænkt mig, men det er - og har været - et rigt liv trods op- og nedturene. Jeg har dog nok et eller andet sted på vejen opgivet at følge en bestemt drøm. Det var ligesom ikke muligt, når ting udenfor min indflydelse blev ved med at sende mig i en anden retning. Jeg har derfor slået mig til tåls med at sørge for, at prioritere det gode humør trods alle fortrædeligheder.

7 år siden
7 år siden

7 år siden
7 år siden

Jeg vil gerne kunne leve af at lave det jeg gerne vil!

Jeg er en helt igennem kreativ person, så jeg vil gerne tegne, male, klippe/klistre og skrive. Og intet andet :)

Men om det sker ved jeg ikke, for det giver jo ikke mange penge på kistebunden... endnu...

7 år siden
7 år siden

Lige præcis det du selv skriver du vil, er hvad jeg har sagt folk der spørger mig :) Det har jeg gjort altid, for har aldrig ønsket andet.
Jeg er heldigvis velsignet med evnen til at blive glad af andres lykke, så jeg beskæftiger mig med at bringe glæde hos bekendte, såvel som ukendte.

7 år siden
7 år siden

Jeg ville gerne være forfatter og tegneserietegner.
Men jeg var realist og mente, at fik jeg en uddannelse og et job, der kunne give en fast, rimelig indtægt, ville jeg være glad.
Jeg gennemførte folkeskolen med målet om at komme længere end min mor gjorde. Ligeledes tog jeg en tiende klasse for at blive mere social. Derefter havde jeg ikke noget mål og jeg gik i stå sammen med de problemer, der væltede over mig.
Engang havde jeg en drøm om at blive en totalt sej lærer.
Lige nu drømmer jeg bare om at kunne tage en uddannelse og så blive til noget brugbart, jeg ved bare ikke hvad.

7 år siden
7 år siden

Jeg vil være alt (næsten) og vil leve 1000 liv, sådan ;)

7 år siden
7 år siden

Wow, 1000 liv, så har du travlt ^^ men cool, godt med mange liv og mange oplevelser og eerfaringer.

7 år siden
7 år siden

Min første drøm om noget var vist maler. Altså kunstmaler. Jeg er en kreativ person og elsker at tegne og male. Men jeg kan bedst gøre det efter ting, det der med at få sin indre fantasi på papir det har jeg aldrig kunnet, kun med ord :-)

Da vi kom lidt højere op i klasserne fandt jeg en ting, som jeg holdt fast ved. Blomsterbinder. Det var da lige mig. Man skulle være kreativ og kunne kombinere farver osv.

Jeg tog en hg2, men fandt ingen læreplads. Så tog jeg første del af gartneruddannelsen. Heller ingen job.

Så fik vi børn og jeg passede dem hjemme. Tegnede protrætter en overgang.

Så startede jeg mit eget firma da den mindste kom i dagpleje. Salg af hobbyartikler hjemmefra. Det gik ok i starten. Men jeg tjente jo ikke nok til at kunne udbetale løn til mig selv. Og bekymringer var der 1000 af. Efter to år lukkede jeg det ned.

Så flettede jeg tasker og kurve en overgang som jeg solgte.

Så fik jeg et rengøringsjob hos en privat. Men dem skulle man huske på hver gang, at vi havde aftalt at pengene skulle ligge der når jeg kom. Det var lidt træls.

Så begyndte jeg for alvor at skrive. og det bliver nok ved med at hænge ved :-)

Og jeg har et job som blomsterbinder i et varehus. Så her har jeg faktisk fundet tilbage på mit oprindelige spor selv om stien fik et par sving undervejs :-D

7 år siden
7 år siden

Da jeg var lille ville jeg gerne være skuespiller - tog da også til en optagelsesprøve på et teater en dag, men var syg og brækkede mig 5 min inden prøven, og fik ingen tilbagemelding efterfølgende. Ja, det har resulteret i en form for sceneskræk, så skuespiller bliver det nok ikke. Men jeg elsker at tale og fortælle, inspirere, bruge min kreative fantasi og være i centrum på mine egne præmisser - så derfor vil jeg egentlig gerne være forfatter (som de fleste andre herinde vel).

Som håbefuld, 19-årig wannabe-forfatter er dette forum både deprimerende og opløftende på samme tid: Deprimerende fordi der tydeligvis er så mange med i konkurrencen om udgivelser osv, og så få der kommer gennem nøglehullet. Men samtidig også opløftende, fordi at vi kan inspirere hinanden og holde drømmen ved live.

Det er desuden tankevækkende som flere af jer siger, at I ikke blev det I drømte om og at tiden løb fra jer. Nu vil jeg gøre mit bedste for at nyde livet og få nogle historier at fortælle.

God vind!

7 år siden
7 år siden

Jeg har aldrig vidst, hvad jeg ville være. Engang imellem er dukket en karrieredrøm op, men jeg har skiftet mening meget hurtigt igen.

Nu er jeg i supermarked. Uddannet salgsassistent, men jeg overvejer at skifte branche. Jeg aner bare ikke, hvad jeg så skal give mig til. Måske er det også trygheden i det velkendte, der holder mig tilbage.

7 år siden
6 år siden

Jeg er der hvor jeg gerne vil være, men om det var min drøm da jeg var mindre/barn, ved jeg ikke.

Men jeg har levet livet på fuld kraft og vil mene at der har nogle bump undervejs, men til gengæld har jeg nok også oplevet/overlevet ting som andre ikke har eller kommer til.

I dag lever jeg meget i nuet og bruger min frihed til at gøre stort set hvad jeg har lyst til. Rejser meget rundt i Europa på motorcykel, både med og uden familie.

Jeg er ikke rig på penge, det har jeg været og det var ikke lige lykken, men jeg er rig på oplevelser, gode og slette minder. Ergo jeg tror jeg er blevet hvad jeg gerne ville være uden at vide at jeg ville være det. Abstrakt, ja - men ikke destro mindre er det sådan det er.

:o)

// R A R

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Hvad vil du være? er startet 14/01-2014 00:38 af Marie Martiny (Brakvand) og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

482Kontraster
21 timer siden · Aviaja
3928Dagens ord
21 timer siden · Aviaja
9Brug af kommentarer?
1 dag, 4 timer siden · Pia Hansen
2Efterlysning af serie
12 dage siden · Kåemer
6Skriveklub?
15 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
17 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
1 måned, 6 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
1 måned, 16 dage siden · Kafkaesque
2Skrivegruppe 45+
1 måned, 19 dage siden · HeleneHK
1Psykoterapi
1 måned, 25 dage siden · Kåemer
0Inspirationsråd til at skrive digte
2 måneder, 10 dage siden · belmindelig
21Skal vi starte et skrive- fortællef...
2 måneder, 13 dage siden · Anniina
20En udfordring med Den fede mand af ...
2 måneder, 14 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
2 måneder, 15 dage siden · Prem
2Navne
2 måneder, 16 dage siden · Engbo
94Dagens Had
2 måneder, 16 dage siden · Prem
74Ligheder
2 måneder, 18 dage siden · Prem
20Komplimenter
145Hvad er du taknemmelig for i dag?
710 trælse brølere...
2 måneder, 20 dage siden · K.B. Assenholm
11Jalousi
2 måneder, 21 dage siden · Kåemer
3Saxo Publish eller Book on Demand (...
2 måneder, 21 dage siden · TheProject
4Gensidig betalæsning - Roman
2 måneder, 21 dage siden · Kafkaesque
5Bekræft dit køb med nemid
2 måneder, 24 dage siden · mlsj
9Limericker på Vendelbomål
2 måneder, 27 dage siden · Prem
1DAGENS KÆRLOGHED
2 måneder, 29 dage siden · Engbo
6Hvem kan italiensk?
3 måneder siden · Kafkaesque
10Skriveblokering/flow
3 måneder, 8 dage siden · Prem
1Leder af betalæsere til up-and-comi...
3 måneder, 10 dage siden · Aurelian
2opbygning
3 måneder, 11 dage siden · Avj81
6Dagens Dammark ,døde mink
3 måneder, 12 dage siden · Engbo
7Novelle vs Kort Roman
3 måneder, 13 dage siden · mlsj
7Kalle er død
3 måneder, 13 dage siden · Pia Hansen
68Bibelen
3 måneder, 14 dage siden · Engbo
1Litteraturlæsning sci-fi/fantasy - ...
3 måneder, 17 dage siden · Kafkaesque
0Hej Alle sammen!
3 måneder, 17 dage siden · mlsj
2Antal digte i digtsamling
3 måneder, 18 dage siden · dino
0Betalæsere søges til kvindelitterat...
3 måneder, 19 dage siden · Djani
2Må eller må man ikke?
3 måneder, 21 dage siden · Savanti
9Voldtægter og overgreb
3 måneder, 23 dage siden · Ormstunge
52Skrivegruppe søges - København og o...
3 måneder, 24 dage siden · Clara de N
123Dagens Vits
3 måneder, 24 dage siden · Savanti
3Ja ja, ser man det.
4 måneder siden · dino
3Betalæsere søges til fantasy roman
4 måneder, 2 dage siden · dino
2jeg søger feedback
4 måneder, 9 dage siden · Ormstunge
1Skrive-software?
4 måneder, 10 dage siden · Anlou
10Hvilken sprogstil foretrækker i?
4 måneder, 13 dage siden · hermanøv
137Virus
4 måneder, 21 dage siden · dino
1Mangler kritik
4 måneder, 29 dage siden · Nicolas Jessen
13Hvorfor kan jeg ikke det samme som ...
5 måneder siden · dino
4Sparring på krimi-roman
5 måneder siden · Emilsch
12Kynisk frelse
5 måneder, 6 dage siden · Wernn
20Hvad hedder det modsatte
5 måneder, 8 dage siden · Wernn
3En læser(e) søges til noveller
5 måneder, 11 dage siden · Michael But
27Godt man ikke kan
5 måneder, 22 dage siden · Wernn
50Liv andre steder?
5 måneder, 25 dage siden · Wernn
33Din dag.
5 måneder, 29 dage siden · smukkehjerte
157Læserbreve
6 måneder siden · Savanti
7Arbejde og bil
6 måneder, 9 dage siden · Wernn
46Big Brother Is Watching You!
6 måneder, 12 dage siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
6 måneder, 14 dage siden · Wernn
0Finding Forrester
6 måneder, 17 dage siden · Kafkaesque
9skrive start hjælp
6 måneder, 19 dage siden · Prem
5Jalousi kontra .
6 måneder, 21 dage siden · Wernn
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
6 måneder, 21 dage siden · Savanti
4Hvad hedder det når
6 måneder, 25 dage siden · Savanti
14Brugt, misbrugt, udnyttet og udmyge...
6 måneder, 29 dage siden · Wernn
8Meddelelse
7 måneder, 1 dag siden · Engbo
105Skyder de; fordi, der er krig?
7 måneder, 18 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
7 måneder, 20 dage siden · Engbo
8Etik af begrænsninger for tekst
7 måneder, 26 dage siden · Emeli
11Metwo-two
8 måneder, 3 dage siden · dino
17Down to Earth . Med zac efron.
8 måneder, 4 dage siden · Wernn
18Kunst og digte
8 måneder, 7 dage siden · Engbo
30Hvad er meningen med
8 måneder, 8 dage siden · Wernn
11668
8 måneder, 9 dage siden · Wernn
26JULEN
8 måneder, 15 dage siden · Wernn
4Sortering af dagbog
8 måneder, 16 dage siden · Prem
32Er kunst mulig eller umulig?
8 måneder, 16 dage siden · Prem
11Hvem er du?
8 måneder, 17 dage siden · Prem
64Lykken
8 måneder, 17 dage siden · Prem
5Livsbane . Livsveje. Livsvalg.
8 måneder, 21 dage siden · Savanti
4Hvornår er en tekst mest for børn?
8 måneder, 22 dage siden · Pia Hansen
33Hvem er du? Personality
9 måneder, 1 dag siden · Wernn
11Bestillingsforfattere?
9 måneder, 5 dage siden · dino
4Det primitive holdbare.
9 måneder, 14 dage siden · Fink
3Det filosofiske hjørne.
9 måneder, 15 dage siden · Savanti
14Aftægtens objektive problem
9 måneder, 15 dage siden · dino
2Musik fænomen.
9 måneder, 16 dage siden · Savanti
12Nicht diese Töne...noch eimal.
9 måneder, 18 dage siden · dino
0Søger råd vedr. redaktørhjælp
9 måneder, 18 dage siden · melberg
8Spansk
9 måneder, 20 dage siden · Savanti
4Dans
9 måneder, 25 dage siden · dino
11Råd søges om tid til at skrive
9 måneder, 26 dage siden · JacobScribus
6Tips og tricks til skriveprocessen
9 måneder, 29 dage siden · JacobScribus
4Hobbitten
10 måneder, 2 dage siden · Kafkaesque
18Forstyrrende elementer i læsning
10 måneder, 3 dage siden · JohannesB
2Teknisk: Kan ikke publicere drabble...
10 måneder, 6 dage siden · Filia
185Den frie verdens leder
10 måneder, 9 dage siden · Wernn
10Noget teknisk
10 måneder, 18 dage siden · mariebeck
3Lidt snak om Fyldepennen
10 måneder, 22 dage siden · Prem

Ordet er frit

482Kontraster
21 timer siden · Aviaja
0Presse meddelser
1 måned, 6 dage siden · JesperSB
20Komplimenter
1DAGENS KÆRLOGHED
2 måneder, 29 dage siden · Engbo
6Dagens Dammark ,døde mink
3 måneder, 12 dage siden · Engbo
123Dagens Vits
3 måneder, 24 dage siden · Savanti
27Godt man ikke kan
5 måneder, 22 dage siden · Wernn
50Liv andre steder?
5 måneder, 25 dage siden · Wernn
157Læserbreve
6 måneder siden · Savanti
5Jalousi kontra .
6 måneder, 21 dage siden · Wernn
8Etik af begrænsninger for tekst
7 måneder, 26 dage siden · Emeli
17Down to Earth . Med zac efron.
8 måneder, 4 dage siden · Wernn
8Spansk
9 måneder, 20 dage siden · Savanti
4Hobbitten
10 måneder, 2 dage siden · Kafkaesque
8Udødelige fortællinger
11 måneder, 1 dag siden · Engbo
3Droner
11 måneder, 2 dage siden · JohannesB
2Royalty
1 år siden · WeirdSpace
0Tillykke til dronningen
1 år, 1 måned siden · Savanti
2Klima krigeren.
1 år, 1 måned siden · Savanti
1470% sænkning af CO2 udslip
1 år, 4 måneder siden · Wernn
7Noget galt i halsen? Sprog og biolo...
1 år, 4 måneder siden · Wernn
23Entropi og evolution
1 år, 5 måneder siden · Wernn
2Hærværk
1 år, 5 måneder siden · dino
0Gælds styrelsen .
1 år, 5 måneder siden · Savanti
1Brug af navne i bøger?
1 år, 6 måneder siden · Eddie
0Diskrimination af kvindesport?
1 år, 7 måneder siden · dino
2Skrivegrupper eller blot makkere
1 år, 9 måneder siden · heksemutter
4Gætteleg
1 år, 11 måneder siden · Polo
3Udgivelse af digtsamling
2 år siden · Fink
1Retstilstand og retssikkerhed
2 år siden · Kattegat
2Mindre smerter når jeg skriver
2 år siden · dino
4Gratis
2 år siden · Savanti
2I gang.
2 år siden · dino
5BESTAWARE....
2 år siden · Kattegat
4Stavefejl.
2 år siden · jebomik
0Fleksjobbers tilknytning til arbejd...
2 år siden · knudkp
5Cookies og trejdepart!
2 år siden · Titken Toft
0Annoncer på facebook!.
2 år siden · Savanti
1Hjemløse !.
2 år siden · Savanti
1Moderniseringsstyrelsen !.
2 år siden · Kattegat
6Danske Bank
2 år siden · Savanti
2Grænse politi .
2 år siden · Savanti
2Klimaet .!.
2 år siden · Savanti
0Medvirk i podcast.
2 år siden · Rasmus C
0FebruaryFICTION
2 år siden · Syrene Hvid
7Kromosomer
2 år siden · Kattegat
5Med omtanke
2 år siden · tope
10Forfatter
2 år siden · tope
7Kulturen står i en stilstand, der k...
2 år siden · tope
6Hvordan foretrækker du at sidde og ...
2 år siden · jebomik
83Mand/kvinde
2 år siden · dino
0En cool mand. En god historie.
2 år siden · Morten Vesterga...
5Værdier
2 år siden · Inghard
11NaNoWriMo
2 år siden · Eddie
15Endestation - eller strengt nåleøje...
2 år siden · tope
0Zenon, Newton og høeg
2 år siden · dino
11Dåseåbner
2 år siden · Kåemer
1Roman
2 år siden · Eddie
7Klimaet
2 år siden · dino
0Brevkassen er åben
2 år siden · Savanti
0En hyldest
2 år siden · Savanti
9Foreslag
2 år siden · Savanti
5Global opvarmning
2 år siden · Lille
7Pornografi
2 år siden · Kåemer
4Fjodor, Jussi, Lars og Jules.
2 år siden · dino
13Lysets Engel
3 år siden · Engbo
10Det at skrive
3 år siden · JacobPatrickPou...
11Sand identitet på Fyldepennen
3 år siden · Dyppepennen
5Skal vi skrive en gyser sammen?
3 år siden · smukkehjerte
0Kritik
3 år siden · Brehmer
0Bruger du cliffhangers i din tekst?
3 år siden · Dizzy76
8NaNoWriMo - National Novel Writing ...
3 år siden · Syrene Hvid
16Hvad er det der gør dig til forfatt...
3 år siden · Pino
1Emails til de stræbende
3 år siden · Kåemer
2Det der med at gøre opmærksom på si...
3 år siden · Bondekonen
1LÆSEKLUB ODENSE
3 år siden · Hairy Poetter
12Godt nok!
3 år siden · Morpho
3Fantasi
3 år siden · Kåemer
6Sprogets kodeks
3 år siden · Morpho
3slevudgivelse
3 år siden · Mons1957
16Symboler
3 år siden · Kattegat
1Hjælp til det meste
4 år siden · Bondekonen
1Bogblogevent for selvudgivere
4 år siden · Mons1957
12Lidt hjælp tak.
4 år siden · HanneR
10Hvad kan man dele i sin dagbog heri...
4 år siden · Tranborg85
5Hjælp til brainstorm.
4 år siden · Willow Gram
8Hvad betyder dine drømme for dig?
4 år siden · Miss-Leth
1Hvorfor?
4 år siden · Engbo
4At huske og glemme
4 år siden · dino
3Interview i medier, hvad har I ople...
4 år siden · Jeremy Dusk
8Ringenes Herre - igen.