Skrivekonkurrencer · Skrivekonkurrence Robinsonade - deltagerne

28 svar
Senest opdateret 6 år siden · 18 bruger(e) deltager
6 år siden
Fyldepennen (Redaktionen)

Det er med stor beklagelse at vi har besluttet at aflyse resten af konkurrenceforløbet. Især på vegne af forfatterne er det naturligvis en stor skuffelse.

Vi har valgt ikke at publicere bidragene på samme måde, som vi plejer i konkurrencen. Vi vil i stedet lade det være op til deltagerne selv at publicere teksterne, såfremt det ønskes. Man er meget velkommen til at skrive et link til bidraget i denne debattråd, når novellen er publiceret, så flere læsere kan finde vejen forbi. Kommentarer kan naturligvis fortsat gives, deltagere og andre imellem.

Årsagen til aflysningen er at tilslutningen på ingen måde lever op til det uskrevne minimumsantal novellebidrag, som vi mener der skal til for at konkurrencen kan løbe af stablen.
Vi modtog kun 12 bidrag, hvoraf mindst 1 af novellerne ikke lever op til kravene i opgavedefinitionen. Vi er derfor helt nede på 11 bidrag, og med erfaringen fra tidligere konkurrencer, så ved vi også, at der helt naturligt altid falder en enkelt eller 2 fra undervejs, grundet manglende tid eller andet.

Vi er naturligvis helt klar over at de deltagende forfattere har glædet sig rigtig meget til en ny omgang konkurrence. Vi ved også at der er brugt tid og energi på at skrive et bidrag til konkurrencen, men vi er desværre også nødt til at tage de realistiske briller på. Redaktionen afsætter hver gang tid til planlægning og til konkurrencens tekniske udførsel, herunder programmering og opsætning af e-bog med videre, alt det, der skal til for at konkurrence-forløbet kører på skinner. Vi kan ikke se fornuften i at fortsætte et så omfattende arbejde på baggrund af konkurrencens lave deltagerantal.

Vi må også være bevidste om at kåring af vinderen i skrivekonkurrencerne bygger på deltagernes pointafgivning. Med at så lavt antal deltagere, som kom i mål denne gang, bliver det et meget skrøbeligt fundament, som derfor ikke giver så meget mening at fuldføre.

Formålet med konkurrencen har primært været at anspore forfattere til at få skrevet, men dernæst endnu vigtigere, at sætte skub i kommentargivningen. Naturligvis også at det skal være sjovt at være med. Med de seneste opdateringer af Fyldepennen har vi faktisk på andre måder fået hævet omfanget af kommentargivningen betragteligt, og konkurrencen er derfor ikke nær så vigtig for aktivitetsniveauet på Fyldepennen som tidligere, hvis vi tænker i boost af kommentarer.

De seneste par år er der samtidig sket en markant stigning i antallet af andre udenforstående skrivekonkurrencer med attraktive præmier som fx efterfølgende udgivelse, og vi må jo nok erkende at der er mange forfattere som prioriterer deltagelse i disse, og at det kan være svært at deltage i alle skrivekonkurrencer. Det er måske det vi til dels mærker effekten af nu.

Vi vil nu gå i tænkeboks med hensyn til fremtiden for skrivekonkurrencerne på Fyldepennen, for det er klart, at vi nu må vurdere om der skal ændres i konkurrenceforløbet.

6 år siden
6 år siden

Øv - men havde det lidt på fornemmelsen. Synes det er ærgerligt, men må indrømme at jeg selv var lige ved at kaste håndklædet i ringen, da emnet gav mig store problemer. Det lykkedes til sidst og derfor er jeg så meget desto mere ked af at konkurrencen er aflyst.

Nå, men hvis nogen alligevel skulle have lyst til at læse hvad mit bidrag skulle have været, så er den her:
http://www.fyldepe...r/54661/sandflugt

Rolf

6 år siden
6 år siden

Jeg var også lidt bange for at deltagerantallet ville være lavt. Jeg ved ikke om det er på grund af emnet alene eller en nedprioritering i forhold til andre konkurrencer. Jeg havde i hvert fald svært ved at finde på et godt bidrag i forhold til oplægget.

Hvordan skulle man forholde sig hvis man ønsker at publicere sit bidrag? Skal man sende det ind på ny eller gøre noget med den tekst der står til "afventer gennemsyn?"
Jeg er ikke helt skarp på det nye publiceringssystem :)

6 år siden
6 år siden
#3 Kenny (Redaktionen)

#2 (LarsN): Hvordan skulle man forholde sig hvis man ønsker at publicere sit bidrag? Skal man sende det ind på ny eller gøre noget med den tekst der står til "afventer gennemsyn?"
Jeg er ikke helt skarp på det nye publiceringssystem :)

Du sletter blot den ventede tekst, og publicerer på ny under noveller.

6 år siden
6 år siden

Tak Kenny.

Her er mit bidrag. God læselyst.
http://www.fyldepe...54664/hold-ud-sam

Jeg regner selv med at læse og kommentere de tekster, der kommer på her.

6 år siden
6 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

6 år siden
6 år siden

Det er da lidt øv, men også forståeligt når tilslutningen har været så lav.

Men jeg har et andet spørgsmål. Hvordan sletter jeg min novelle. Jeg kan ikke finde nogen knap under rediger. Er det mig, der er blind :-)

Knus
Vagn

6 år siden
6 år siden
#7 Kenny (Redaktionen)

#6 (Lbn55): Men jeg har et andet spørgsmål. Hvordan sletter jeg min novelle. Jeg kan ikke finde nogen knap under rediger. Er det mig, der er blind :-)

Skulle gerne være der nu ;-)

6 år siden
6 år siden

Øv, hvor træls at konkurrencen alligevel ikke bliver til noget!
Jeg kunne ikke skrive et bidrag, men trods det set frem til at læse og kommentere novellerne - det kan jeg selvfølgelige godt gøre, men det havde nu været sjovere i en konkurrence.

Jeg er overbevist om, at emnet "Robinsonade" har været interessant, men for svært - det var det for mig - og at vi derfor havnede på kun 11 bidrag.

Vi skal da hurtigt op på hesten igen med et emne, der er nemmere at skrive en god historie om :o)

mvh. Benno

6 år siden
6 år siden

Tak Kenny

Knappen er dukket op. Jeg skal nok uploade robinsonaden til Fyldepennen igen om en uge eller så. Jeg er lige ved at være færdig med en anden novelle, som jeg gerne vil udgive først.

Jeg tror også på, at en robinsonade er for svært et emne (interesant selvfølgelig men svært) især når den skal være kort. Det er vanskeligt at lave en lang (i tid) isolation med så få ord. Så jeg giver Bøllebob ret. Vi må op på hesten igen, for jeg elsker også konkurencerne og er da frisk på at give en anden genre eller opgave et skud.

Knus
Vagn

6 år siden
6 år siden

Enig med BølleBob - det var sindsygt svært og jeg var lige ved at falde af hesten og opgive.

Derfor tror jeg også, at vi skal passe på med at overfortolke aflysningen, Kenny. Du er inde på, at der er mange andre konkurrencer. Javel, det kan bestemt have haft en indflydelse, men det kan også bare være, at det var svært. For svært.

Ny konkurrence hurtigst muligt. Gerne historisk fiktion ;-)

6 år siden
6 år siden
#11 Kenny (Redaktionen)

Vi har med vilje ikke tolket på sværhedsgraden af emnet, da det jo netop ville være at overfortolke.

Andre gode skrivekonkurrencer med flotte præmier trækker selvfølgelig forfattere væk fra konkurrencen på Fyldepennen, det er blot en åbenlys konstatering.

6 år siden
6 år siden

Ja, jeg må også sige, at det er ærgerligt, men kan godt forstå de realistiske ovevejelser, der ligger bag. Det er ikke så meget at jeg har gjort arbejdet med novellen, så har jeg da fået skrevet en novelle og fået lidt øvelse. Nu havde man bare lige set frem til konkurrencen.

Men jeg vil da hen ad vejen læse og kommentere de bidrag, der skulle have deltaget og jeg har også lagt mit eget op, så velkommen til at læse det.
http://www.fyldepe...forlist-derhjemme

6 år siden
6 år siden

Øv, øv, øv, men det er selvfølgelig forståeligt, når der har været så lille tilslutning. Så må man bare gøre den sjoveste del - at læse og kommentere - på egen hånd.
Mit eget bidrag er her:http://www.fyldepe...677/software-sind

6 år siden
6 år siden

Jeg er enig Rolf, og jeg giver dig gerne kamp til stregen også i historisk fiktion :-)

Knus Vagn

6 år siden
6 år siden

Er også gået igang med at læse og kommentere fra en ende af, og håber da at redaktionen ikke mister modet, men smider flere konkurrencer på bordet. Synes da ikke, at gevinster skal være afgørende for om man deltager i konkurrencerne herinde.
Mit bidrag:http://www.fyldepe...54682/traebaenken

6 år siden
6 år siden

Som I andre bidragsydere til denne novellekonkurrence, og jeg også ærgerlig og skuffet over aflysningen. Jeg havde glædet mig til den særlige stemning en konkurrence altid medfører.

Jeg forstår nu ikke rigtig, at der skulle være konkurrenter til Fyldepennens novellekonkurrencer. Der er ganske rigtig andre konkurrencer med fine præmier, men i Fyldepennens konkurrencer er vi jo alle vindere, fordi man dels selv giver kommenterer, dels modtager kommentarer. De gange jeg har deltaget tidligere vil jeg vove at påstå, at jeg personligt har lært mere ved at kommentere andre floks tekster, end jeg har lært ved at modtage kommenterer (dog har jeg vældig glad for de ting folk skriver til mig). Man lærer meget om sin egen måde at skrive på ved at finde gode og mindre gode elementer i andre folks tekster.

Jeg tror oversagen til de få bidrag skal findes i et lidt for snævert emne, hvor det kunne være svært at finde ind til en den rigtig gode historie.

Jeg vil læse jeres andres bidrag - fint med alle linksene - og naturligvis knytte en saglig kommentar til hver eneste. Måske vil jeg endda udpege min personlige top-3 favoritter, når jeg er gennem alle 10-11 bidrag, bare for at bevare en smule af konkurrenceelementet :-)

Jeg håber også at I vil læse mit bidrag, som ligger lige her:http://www.fyldepe.../54688/alfa-ursus

6 år siden
6 år siden

Ja, det er sørme ærgerligt, men måske er tiden kommet til at gå nye veje? Måske var emnet for svært, selv gik jeg også i stå og spekulerede mig hovedløs for at afslutte noget, som jeg godt kunne se var - hovedløst - . Nå, det skal ikke forhindre mig i at læse de bidrag, der er links til her, jeg glæder mig til at se, hvad I fik ud af opgaven.
Hvad vi end finder på fremover skal det nok blive godt. Det er jeg sikker på.

Mikala

6 år siden
6 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

6 år siden
6 år siden

Jeg var også en af dem, der gerne ville have deltaget. Lidt ærgerligt at det ikke blev til noget.

Men jeg benytter lejligheden til at lave nogle finjusteringer på manuskriptet og så kommer det ud på et senere tidspunkt :)

Til næste skrivekonkurrence foreslår jeg emnet: Liv & død

6 år siden
6 år siden

#19 (Dusty): Til næste skrivekonkurrence foreslår jeg emnet: Liv & død

- Det er i hvert fald bredt :)

6 år siden
6 år siden

Jeg er blandt dem der har givet op - på grund af almindelig skriveblokering. Jeg havde ellers en god idé, som en jeg betroede mig til sagde "at den havde vinderpotentiale". - Nåja, sådan er det jo, de idéer der ikke bliver realiseret, er de mest geniale.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Jeg havde, syntes jeg, ligesom Kåemer en god idé, men blev mellem jul og nytår ramt af 'helvedes ild' - en smertefuld virussygdom, som tog alle mindre kræfter. Heldigvis er det nu overstået efter en måned i 'helved'.

Jeg synes redaktionen aflysning er fuldt ud velbegrundet.

6 år siden
6 år siden

Grunden til jeg ikke har leveret et bidrag var manglende tid til at skrive et pga eksamenslæsning. Jeg håber da, det bliver muligt for os at komme op i sadlen igen med en ny konkurrence. Historisk fiktion er måske også en lidt smal genre - kræver jo noget research. Men skulle det blive til noget, vil jeg med glæde krydse klinger med jer, Rolf og Vagn.:-)

6 år siden
6 år siden

Det er selvfølgelig ærgerligt at konkurrencen måtte aflyses, men forstår udmærket grunden. Men jeg kunne tænke mig, om de noveller som trods alt er kommet ind, og de som efterhånden kommer, og som er inspireret af emnet, kunne markeres på en særlig måde. Det ville dog være interessant at se hvordan forskellige havde løst opgaven, og hvad der kom ud af det.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Så har jeg lagt min Robinsonade på FP. Den hedder Pendleren.

Knus
Vagn

6 år siden
6 år siden

Super, Vagn. Den glæder jeg mig til at læse.
For nemhedens skyld, så andre også let kan finde den er linket til den her:
http://www.fyldepe...r/54764/pendleren

6 år siden
6 år siden

Jeg har - efter noget bearbejdning - endelig lagt min novelle "Da Fortet Skælvede" ud, der skulle have været med i konkurrencen. Selv om jeg har en mistanke om, at min novelle er den, der ikke levede helt op til kravene ;o)
http://www.fyldepe...-fortet-skaelvede

6 år siden
6 år siden

Kaare, godt at høre at du nu er ude af "skærsilden" igen! :-)
Det siges at være noget rigtig skidt at døje med.

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Skrivekonkurrence Robinsonade - deltagerne er startet 03/02-2014 09:30 af Fyldepennen og er placeret under Skrivekonkurrencer.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

3369Dagens ord
19 timer siden · Engbo
113Virus
2 dage, 9 timer siden · dino
5Limericker på Vendelbomål
3 dage siden · Nordigarden
52Treenigheden
5 dage siden · Engbo
2Den statestik ... den statestik.
7 dage siden · knudkp
24Den frie verdens leder
7 dage siden · Engbo
416Kontraster
11 dage siden · Engbo
31Hvad mener i?
12 dage siden · Jack the Rapper...
1Lidt snak om Fyldepennen
12 dage siden · Engbo
5Direkte tale i udlandet
15 dage siden · Kafkaesque
2Royalty
17 dage siden · WeirdSpace
1Er glad for at....
19 dage siden · Eddie
11Forstyrrende elementer i læsning
19 dage siden · Eddie
40Ligheder
24 dage siden · Savanti
3Betalæser søges til første kapitel ...
1 måned siden · vilværeforfatte...
5Corona og forlagsbranchen
1 måned siden · JohannesB
16Fusk i forlagskonstrakten?
1 måned, 4 dage siden · Skribenten47
0Tillykke til dronningen
1 måned, 11 dage siden · Savanti
2Klima krigeren.
1 måned, 24 dage siden · Savanti
4Udødelige fortællinger
1 måned, 28 dage siden · JohannesB
17Din dag
2 måneder, 5 dage siden · Genialegaver
15Liv andre steder?
2 måneder, 15 dage siden · spilskabet
6Fyldepennen.dk
2 måneder, 17 dage siden · Savanti
10Hvor pænt/positivt er dette afslag?
2 måneder, 23 dage siden · NAHansen
4Tilskud til udgivelse???
2 måneder, 23 dage siden · NAHansen
33Forfatteri og ensomhed
2 måneder, 27 dage siden · Wernn
221Hvad betyder én menneskehed for dig...
3 måneder, 1 dag siden · Wernn
27SAS
3 måneder, 2 dage siden · Morpheus
1HJÆÆLP
3 måneder, 4 dage siden · Morten Vesterga...
0Google Docs oversætter til engelsk!
3 måneder, 10 dage siden · Tryggevælde
34Musikinspiration
3 måneder, 12 dage siden · dino
379Gud
3 måneder, 15 dage siden · Wernn
104Skyder de; fordi, der er krig?
3 måneder, 16 dage siden · Wernn
0Yousee.
3 måneder, 18 dage siden · Savanti
0Opdateringer og Google Chrome.
3 måneder, 19 dage siden · MollyTrine
15Min roman.
3 måneder, 19 dage siden · dino
3Læser & Kritik, søges!
3 måneder, 24 dage siden · Morpheus
2Hvedekorns bud på hvad et godt digt...
3 måneder, 25 dage siden · hermanøv
19Penge-tro vs. religion eller?
3 måneder, 25 dage siden · dino
0Udbetaling Danmark
3 måneder, 29 dage siden · Savanti
1Skriveklub
3 måneder, 29 dage siden · Wernn
1Det blå EU
4 måneder, 2 dage siden · dino

Skrivekonkurrencer

2Hvad med en skrivekonkurrence for f...
4 måneder, 2 dage siden · hermanøv
6Vind en forfatterkontrakt!
1 år, 8 måneder siden · Crystal Butterf...
19Skrivekonkurrence sparringsgruppe s...
3 år siden · Babyangel85
3Hvad med en udfordring?
3 år siden · MIMIK
9Novellekonkurrence
3 år siden · Kåemer
7Det her er en stram deadline men ha...
3 år siden · Marie Alexander
2Ikke en konkurrence, men en ide til...
3 år siden · HanneR
12Politikkens romankonkurrence 2015
4 år siden · Miss-Leth
6Forfatter sammenkomst
4 år siden · Mons1957
0Novellekonkurrence
4 år siden · Jacob k
1February Fiction - skriv korte hist...
4 år siden · Mons1957
9Er det helt slut med skrivekonkurre...
4 år siden · Storyman
9100.000 kroner til den bedste flygt...
4 år siden · Anne Christine ...
18Konkurrence som springbræt til udgi...
5 år siden · CESkovgaard
1Poesi-masterclass m. Thomas Boberg
5 år siden · Mons1957
2debutantkonkurrence
5 år siden · Mons1957
3Den Store Novelledyst
5 år siden · Grosvenor
7kortroman med chance for udgivelse
5 år siden · Miss-Leth
5Forslag til Skrivekonkurrence
5 år siden · Storyman
10Robinsonkonkurrencen
5 år siden · Mons1957
0NaNoWriMo
5 år siden · Babyangel85
1Kandor lancere ny serie, denne gang...
6 år siden · Babyangel85
28Skrivekonkurrence Robinsonade - del...
6 år siden · dino
12Bogpræmier søges til skrivekonkurre...
6 år siden · Mikala
64Skrivekonkurrence Robinsonade - opl...
6 år siden · Kenny
1Engelsk skrivekonkurence
6 år siden · K.Mackenzie.J
4Novellekonkurrence!?
6 år siden · Brian Palle Lar...
21Ny skrivekonkurrence - valg af emne
6 år siden · Hemingway
60Ny skrivekonkurence på fyldepennen
6 år siden · Fuchsia
2Hvem kan skrive et eventyr med Engb...
6 år siden · Engbo
1Har du en kriminalroman i skrivebor...
6 år siden · Maria Bache And...
4Og vinderen er....?
7 år siden · Marikje
11Verden går under
7 år siden · Jeremy Dusk
35Romankonkurrence - At være menneske...
7 år siden · Carl Peter
4Krimi x-factor
7 år siden · Miss-Leth
17Naturen, konkurrence
7 år siden · dino
20Gyserkonkurrence - afstemningsresul...
7 år siden · JanK
25Gyserkonkurrence - deltagerne
7 år siden · Kenny
26Gyserkonkurrence - bogpræmier søges
7 år siden · Mikala
8Udgivelse af konkurrenceteksterne
7 år siden · Mikala
11Hvor er niveauet dog højt!
7 år siden · Mikala
96Gyserkonkurrence - oplæg
7 år siden · Kenny