Bøger, forlag og litterært · Ligheder i dansk litteratur - set udefra

15 svar
Senest opdateret 6 år siden · 10 bruger(e) deltager
6 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

6 år siden
6 år siden

Jo, der er så meget om snakken, at realismen eller ligefrem naturalismen har været meget dominerende i dansk litteratur og der har været nærmest tendens til, at det var det eneste rigtige - og de elementer du nævner, ja, de går bestemt igen i meget dansk litteratur. Jeg mener ikke, at der er noget i vejen med realisme, tværtimod, men jeg er imod, at det alt udenfor den kategori skal frakendes kvalitet.

6 år siden
6 år siden

Jamen, han rammer da egentlig hovedet på sømmet og sætter ord på, hvorfor jeg føler mig mest tiltrukket af fantasy og historisk litteratur. Der er heldigvis mange undtagelser, når man graver lidt dybere, men jeg kan godt forstå, at en udlænding kan få den tanke.

De senere år har krigsveteraner også fyldt meget, synes jeg, men det er måske bare mig. Og store slægtsromaner om livet på landet under og efter industrialiseringen.

Filmbranchen har måske en aftale med vort svenske broderfolk om at en vis procent af danske film/tv-produktioner skal inkludere en svensk skuespiller og måske vice versa? Det er i hvert fald bemærkelsesværdigt, hvor mange svenskere, der optræder i diverse film og serier. Eller måske er talentmassen i Danmark for lille? Det er jo som regel, de samme skuespillere, vi følger i film efter film. Og man kan ikke lade være med at spekulere på, om ikke de bliver trætte af at spille den samme type rolle hele tiden.

Jeg skriver mest i de fantastiske genrer og jeg kan med sindsro sige, at mine historier er aldeles fri for køleskabe og lejligheder.:-) Jeg har skrevet to noveller med øl som omdrejningspunkt, men socialrealistiske tror jeg ikke, man kan kalde dem. Brok med forældre - tja, det kan jo godt gøres interessant, så jeg vil ikke helt afskrive at gøre det på et tidspunkt. Og kærlighed, ja der er jeg skyldig!:-)

6 år siden
6 år siden

6 år siden
6 år siden

Sjovt nok kunne man nok nå til samme opfattelse hvis man havde talt om danske film. (Generationen siden Babettes Gæstebud.)

Der er nok noget om det. Det er nok ikke så meget "Ringenes Herre" i dansk litteratur fra vor tid.
Men der er masser af ridser i den småborgerlige fernis.
Leis Panduros ånd svæver stadig over vandene.

Når en dansker skal forsøge sig som forfatter vil han måske spørge sig: "Hvordan kommer jeg igang? Hvordan gør de andre?"
Måske færre skriver sådan at man fra første side tænker: "Dette her er noget helt nyt!"

Jeg har selv inspirationskilder i mine egne beskedne værker. Men jeg må da også indrømme at jeg prøver at være mig selv. Prøver at være en smule anderledes. Om det så er anderledes end Sara Blædel eller anderledes end Barbara Cartland, må andre afgøre.

6 år siden
6 år siden

6 år siden
6 år siden

Tak for et godt indlæg Mester Jacob!

Der skal nok være megen visdom i det.

Naturligvis kan en begynder tænke: Hvordan skal jeg skrive bogen for at have en chance?
Og måske allerede der begås den store brøler.

Jeg har læst et par bøger af Sara Blædel. Struktur og handling synes jeg er rigtig gode og troværdige. Selve sproget er meget enkelt. Men også uden fejl, og der er et godt konstant "flow." Bøgerne sprænger bare ingen litterære rammer. Men skal kriminalromanen det?
Jeg har ikke læst Cartland. Kun set hendes fire filmatiseringer. Den ene er OK.
Da jeg fik chancen for at vise min bog til Lars Bukdahl ved arrangementet i Radiohuset, sagde han hurtigt: Aha, en Blixen pastiche! (Efter to minutters læsning.)
Da jeg skrev bogen havde jeg ikke læst Blixen, kun set en film over en af hendes historier. Og den film var en del af inspirationen. ("Ehrengard.")
Jeg har ikke bildt mig ind at jeg kunne skrive som Karen Blixen blot ved at se en italiensk film. Og det var egentlig heller ikke hensigten.
Hensigten var at skrive noget der var helt anderledes, noget der helt lå uden for vor tid og miljø.
Vores dansklærer fra realskolen kæmpede for at give os interesse for litteratur, for at give os forståelse, give os glæde ved at fortolke.
Min bog var et virtuelt svar på disse bestræbelser: "Var det sådan noget de mente?"
Pudseløjerlige formuleringer og referencer til mangt og meget.
Denne debut var bestemt ikke skrevet for at passe til folks smag. Og den har da heller ikke solgt ret meget.

Nogle har haft en hårdere liv end jeg og de kan så lettere øse af deres livserfaringer. Mange har levet med vanskeligheder, men har desværre ikke de sproglige kompetencer der skal til at præstere en læseværdig bog.

Det har dog ikke været gratis for mig at skrive heller.
Netop da jeg havde fået mit diplom som akademiingeniør, blev jeg grebet af lyst til at skrive skønlitteratur. Og jeg tabte lysten til at hellige mig ingeniørfaget og kæmpe for et job (i de dengang svære tider.) Jeg er desværre tilbøjelig til at give op når det bliver svært. Derfor har det været en skuffelse at det skulle blive så svært at blive forfatter. Når det nu var den raptus der havde grebet mig.

Og måske er der en pointe her? Man bliver ikke forfatter fordi man lige får lyst til det! Der skal blodig motivation til! Eller et helt enormt talent for at skrive.
Peter Høeg er mit (uopnåelige) forbillede. Men mine tekster ligner bestemt ikke hans.
Jeg kan anbefale hans bog "De måske egnede." Jeg har kun få indvendinger imod den. Han bruger ordet "suveræn" lidt for ofte. Og selvom han gør rede for at begreberne tid og tidsfornemmelse spiller en central rolle hos nogle børn og deres vanskeligheder med at tilpasse sig "systemet," så når han ikke i mål med at forklare hvad tid er. Men mange andre store hjerne har givet fortabt der også.

En person har sagt: Den der kun følger i andres forspor kommer ikke foran. Det kunne pege på at man slet ikke skal gøre det. Man skal tage en afstikker og finde nyt land.
Jeg fik fornylig (til jul) en bog med titlen "Midnatsmesse" af Elisabeth Lyneborg.
Sådan en bog sætter nogle tanker igang. Om en forfatters hensigter og metoder.
Umiddelbart forbinder den den romantiske kærlighedsfortælling med Dan Browns univers. Hvordan det? Jo Forfatteren er præst og ved en masse om forskningen i Bibelens tekster. Hun ved at mange har læst "Da vinci mysteriet," og hvorfor ikke lave en bog om en international forsamling, der mødes på et gammelt slot i Languedoc for at diskutere gamle bibeltekster? og skabe spænding ved at tilblande noget af da vinci ånden, naturligvis uden at lægge sig på maven for dem? Og så krimigåden og romantikken oveni?
Det lyder meget spændende. Og så er den skrevet i et sprog som alle (ALLE!) kan forstå.
Hvorfor bliver en sådan bog udgivet? Hvorfor bliver den ikke fnysende afvist fra forlaget? Fordi den er et godt bud på en bog til et bestemt publikum. Den har lagt sig i et lag, hvor der er kunder. Den får den almindelige dumme læser som mig til at føle sig en lille smule intellektuel. Samme trick som Dan Brown benytter sig af. Nogle gange har læseren jo gættet sammenhængen INDEN Robert Langdon gør det! Og han er jo ellers ret kvik.
Bogens (Midnatsmessens) sprog er laveste fællesnævner. Men det er korrekt og flydende.
Den gør det samme som Cartland: Den fylder den skjorte ud som læserne kan bære. Ikke for stor, ikke for lille, men lige tilpas. Stangtøj i en helt almindelig størrelse.
Ja,jeg er lidt misundelig! Men jeg hyggede mig med bogen, for det er jo meningen.
Men denne bog er vist skrevet uden angst. Forfatteren er ikke angst for ikke at være god nok. Hun har vidst helt præcist hvad hun ville. Næste gang håber jeg bare at hun vil lidt mere. For det tror jeg godt hun kan.

6 år siden
6 år siden

6 år siden
6 år siden

Der er uden tvivl store ligheder mellem meget af den litteratur, der bliver populær. Men ellers, nej. Hvis man udforsker den danske litterære scene, er der ufattelig meget godt og forskelligt at finde.

Og var nogen, som sagde Yahya? Selvom konflikten med forældrene også fylder noget der, tror jeg ikke man kan anklage det for at være uoriginalt.

Polly

6 år siden
6 år siden

Og så lige over til den anden ende af det lyriske, med en Josefine Klougart.

6 år siden
6 år siden

6 år siden
6 år siden

Jeg arbejder selv med noget surrealistisk og poetisk. Dette fik jeg så kommenteret på et af mine mange skrivekurser.

Underviserens dom var, at der ikke er salg i sådan noget originalt og ikke rationelt. Men jeg skriver en mere almindelig bog først, så skriver jeg det originale bagefter. På det tidspunkt kan jeg have gjort læserne nysgerrige med min første bog, så de tør binde an med lidt surrealisme og poesi.

6 år siden
6 år siden

Jeg mener da godt, de nævnte elementer kan være med i en original historie.
Bare der også er andre elementer.
Et tomt køleskab kan da f.eks fyldes på mange måder.
Og en kvinde kan vel snuppe en øl, før hun roder videre med sin fremstilling af billig medicin til de fattige.
At det så måske er fordi hun vil imponere sin mor, bidrager vel til en "hel" person ctr. en "papfigur,..

Selv skriver jeg oftest fantasy - og har vist ikke så mange tomme køkeskabe med ;-)

Pia H

6 år siden
6 år siden

Hvis man kigger på handlingerne, på det mest åbenlyse niveau, er der sikkert mange 'lejede lejligheder'. Men nu kan man trods alt skrive om en 'lejet lejlighed' på RET så forskellige måder. Behandlingen, stemmen, udtrykket, formen, kald det hvad man vil, betyder MINDST ligeså meget som de åbenlyse objekter, steder og situationer såsom knas i kærligheden.

Polly

6 år siden
6 år siden

'Øl, tomt køleskab, lejet lejlighed og problemer med kærligheden'. Udskifter man 'øl' med 'Manhatten', så har man vel en click lit roman?

Når jeg læser boganmeldelser, oplever jeg ofte en lidt blasert tilgang til det, som i: "den har jeg vist læst". Svenske krimier af kvindelige forfattere blander jeg altid sammen, fordi de minder mig om hinanden. Flere danske (mandlige) forfattere skriver tilsyneladende samme bog om det svære valg mellem 'fri fugl' og 'familiemand' (plus skilsmisse). Henrik List skriver i følge anmelderne på 10. år den samme sang om druk, stoffer og gogo-girls østpå.

Måske bliver man som forfatter 'bare' inspireret af de andres succes og starter derfor også en lyshåret, mægtig intelligent og politisk korrekt kvindelig journalist med tæft for politiopklaring op? Eller endnu en ung mands tristesse og vandring i dunkle dale? Danske film lider lidt af det samme mangel på originalitet. I en periode var rigtig mange film efterfølgere til 'Pusher' og havde ca. samme galleri og handling. "De grønne slagtere" og "Adams æbler" synes jeg begge skiller sig positivt ud. Flere nyere danske film virker desværre som uheldige plagiater af hinanden.

Jeg kan lide at skrive om 'almindelige mennesker' (men hvem er det?), som bare oplever noget usædvanligt. Altså personer, man kan møde en tilfældig tirsdag, og som man let gætter lever et 'almindeligt liv'.
Hvis der er narkotika, overdreven alkoholindtagelse eller andet uhensigtsmæssigt med i mine historier, bliver det aldrig historiens udgangspunkt eller fortælling, når jeg skriver. Jeg foretrækker at min alkoholiker sættes i en situation, hvor hans alkoholindtagelse gør det mere besværligt at komme væk fra uhyret eller situationen, men ikke hvor det er et udgangspunkt for at se på hans komplicerede barndom.

Interessant debat.

6 år siden
6 år siden

Forældrekonflikter og kærlighed er to store temaer, som vel dybest set kan graves frem i ret meget litteratur? Tomme køleskabe og øl vel ligeså?

Skriver danskerne på én stor bog? Vi er vel et meget homogent samfund, hvor folk i stor udstrækning ligner hinanden på en del parametre. Og selvfølgelig gør vores lille andedam, at forfattere i højere grad påvirkes af hinanden og de samme strømninger. De prøver vel ikke bevidst at efterligne hinanden, og jeg tror heller ikke der hersker en angst for at være anderledes. Folk skriver vel dét, der er dem nært og som berører dem.

(Men vi har dog eksempelvis én forfatterskole, hvor der måske i en udstrækning dyrkes bestemte tendenser. )

Men ellers synes jeg nu nok vi også kan hoste op med diversitet. Tag Kasper Colling, Kim Leine, Klougart, Knud Romer, Ib Michael... jeg synes klart der er litterær diversitet at finde.

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Ligheder i dansk litteratur - set udefra er startet 07/02-2014 18:08 af Mester Jacob og er placeret under Bøger, forlag og litterært.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

3634Dagens ord
2 timer, 5 minutter siden · leviP
24Big Brother Is Watching You!
2 timer, 29 minutter siden · Engbo
23Dagens Had
12 timer siden · Prem
77Læserbreve
13 timer siden · Kåemer
0Skal vi starte et skrive- fortællef...
2 dage, 5 timer siden · Anniina
14Brugt, misbrugt, udnyttet og udmyge...
3 dage siden · Wernn
8Meddelelse
4 dage siden · Engbo
19Hvad hedder det modsatte
5 dage siden · Wernn
128Virus
6 dage siden · Engbo
7skrive start hjælp
19 dage siden · den tomme
105Skyder de; fordi, der er krig?
22 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
23 dage siden · Engbo
8Etik af begrænsninger for tekst
1 måned siden · Emeli
2Hvad hedder det når
1 måned, 3 dage siden · Engbo
446Kontraster
1 måned, 5 dage siden · Engbo
11Metwo-two
1 måned, 6 dage siden · dino
17Down to Earth . Med zac efron.
1 måned, 7 dage siden · Wernn
18Kunst og digte
1 måned, 11 dage siden · Engbo
30Hvad er meningen med
1 måned, 11 dage siden · Wernn
11668
1 måned, 12 dage siden · Wernn
26JULEN
1 måned, 18 dage siden · Wernn
4Sortering af dagbog
1 måned, 19 dage siden · Prem
32Er kunst mulig eller umulig?
1 måned, 20 dage siden · Prem
11Hvem er du?
13Dagens anekdote
64Lykken
1 måned, 21 dage siden · Prem
5Livsbane . Livsveje. Livsvalg.
1 måned, 25 dage siden · Savanti
4Hvornår er en tekst mest for børn?
1 måned, 26 dage siden · Pia Hansen
33Hvem er du? Personality
2 måneder, 4 dage siden · Wernn
11Bestillingsforfattere?
2 måneder, 9 dage siden · dino
4Det primitive holdbare.
2 måneder, 17 dage siden · Fink
3Det filosofiske hjørne.
2 måneder, 18 dage siden · Savanti
14Aftægtens objektive problem
2 måneder, 18 dage siden · dino
2Musik fænomen.
2 måneder, 19 dage siden · julia97hansen
12Nicht diese Töne...noch eimal.
2 måneder, 22 dage siden · dino
0Betalæsere søges til fantasy roman
2 måneder, 22 dage siden · melberg
0Søger råd vedr. redaktørhjælp
2 måneder, 22 dage siden · melberg
8Spansk
2 måneder, 23 dage siden · Savanti
4Dans
2 måneder, 28 dage siden · dino
11Råd søges om tid til at skrive
2 måneder, 29 dage siden · JacobScribus
6Tips og tricks til skriveprocessen
3 måneder, 2 dage siden · JacobScribus
4Hobbitten
3 måneder, 5 dage siden · Kafkaesque
18Forstyrrende elementer i læsning
3 måneder, 7 dage siden · JohannesB
2Teknisk: Kan ikke publicere drabble...
3 måneder, 9 dage siden · Filia
185Den frie verdens leder
3 måneder, 12 dage siden · Wernn
0Soul & neosoul - musikinspiration
3 måneder, 15 dage siden · Prem
54Ligheder
3 måneder, 17 dage siden · Engbo
10Noget teknisk
3 måneder, 21 dage siden · Kafkaesque
18Komplimenter
3 måneder, 22 dage siden · Wernn
116Dagens Vits
3 måneder, 23 dage siden · Savanti
3Lidt snak om Fyldepennen
3 måneder, 25 dage siden · Prem
0Kringsat
3 måneder, 28 dage siden · Engbo

Bøger, forlag og litterært

11Bestillingsforfattere?
2 måneder, 9 dage siden · dino
5Corona og forlagsbranchen
5 måneder, 28 dage siden · JohannesB
16Fusk i forlagskonstrakten?
6 måneder, 2 dage siden · Skribenten47
10Hvor pænt/positivt er dette afslag?
7 måneder, 21 dage siden · NAHansen
4Tilskud til udgivelse???
7 måneder, 21 dage siden · NAHansen
3Findes der mon sådan en bog???
9 måneder, 14 dage siden · Savanti
2Er man tvunget til tavshed?
11 måneder, 14 dage siden · Eddie
6Lige margener?
1 år, 1 måned siden · Pia Hansen
1hvilke lande, hvilke genrer?
1 år, 4 måneder siden · Muhkovending
7Saxo.com
1 år, 5 måneder siden · Lauhan
1Hvordan er Saxo Publish?
1 år, 5 måneder siden · Paolosaks
3Hvilke børnebogsforlag skal jeg kon...
1 år, 7 måneder siden · mandeniskoven
8Ros til Forlag mellemgaard .
1 år, 9 måneder siden · Savanti
2Salg af digtsamling
1 år, 9 måneder siden · Savanti
20Forlagsbranchen er i opbrud!
1 år, 11 måneder siden · tope
2Lektørudtalelse på en af forfattern...
1 år, 11 måneder siden · NAHansen
5hvad er fordelen ved ISBN nr?
2 år siden · vikingo
3Boganmelder, hvordan?
2 år siden · NAHansen
2At sende en PDF til tryk...
2 år siden · little T
0No country for old men.
2 år siden · Mitmit
5Krimier
2 år siden · dino
14Verdens bedste roman
2 år siden · dino
31Erfaringer med forlaget Mellemgaard
2 år siden · tope
7Nu er jeg moden på udgivelse
2 år siden · tope
1Hvilken genre er dette?
2 år siden · dino
9Er det ok?
2 år siden · Polo
1Det der følge brev?
2 år siden · dino
38Er min forfatterdrøm dødsdømt ved f...
2 år siden · JacobPatrickPou...
7Gode danske udviklingsromaner?
2 år siden · Vacca foeda
2Fortælle bogens historie på en visu...
2 år siden · Dizzy76
2Slagtryk
2 år siden · heksemutter
6Et Spørgsmål
2 år siden · Bondekonen
24Skuespil
2 år siden · Kåemer
4Illustrator og forfatter, samt inds...
2 år siden · prefu
1Lokation reception - København
3 år siden · Bondekonen
32Afslag
3 år siden · prefu
2Hvilken kontrakt skal jeg vælge
3 år siden · DE-O
107 grunde til ikke at blive forfatte...
3 år siden · louise1993
2Pris og design af forside til ebog?
3 år siden · Ordspinderen
3Bog på fyldepennen
3 år siden · thevoid
5Intet svar fra forlag om modtagelse...
3 år siden · Theplayer1978
4Hvedekorn
3 år siden · Theplayer1978
9Imaginære sprog til fantasy bog: ni...
3 år siden · DenFrieNukleoti...
6Gode forlag (uden medfinansiering)