Ordet er frit · Forfatter navne

5 svar
Senest opdateret 7 år siden · 5 bruger(e) deltager
7 år siden

Hej,

Der var en inde på Facebook der gav mig en ide i hoved, da hun lavede en opdatering på hendes profil der inde.

Hvad nu hvis ens rigtige forfatter navn ikke fænger på en bog?
(Det er min oversættelse, af det hun skrev, der inde.)
Jeg fandt så ud af, at det ikke var det hun mente, men det var min fortolkning af det.

Men det fik mig til at tænke, over ene eget navn er god nok på en bog eller om man skal skrive under et andet?

Hvad synes du om dit eget navn på en bog?
Eller vil du skrive under et andet navn?

Har du gjort det ene eller det andet, så vil jeg gerne, høre/læse om det.

Tak.

7 år siden
7 år siden

Nu har jeg ikke udgivet noget endnu, men når det kommer dertil var tanken at jeg ville putte mit eget navn på.

I hvert fald når det kommer til min 'hoved-genre' som er fantasy.
Skulle jeg så finde på at skrive i andre genrer også, kunne jeg godt finde på at bruge en pseudonym... har allerede et :)

7 år siden
7 år siden

Jeg ville nok personligt altid skrive under et pseudonym (fx bruger jeg allerede ét herinde). Ikke at jeg gerne vil stå ved det jeg skriver, men meget af det er utroligt personligt og jeg foretrækker at opretholde en hvis privatsfære omkring mig selv... Hvorvidt mit eget navn ville kunne "sælge"? Så tror jeg personligt det er titlen på bogen der er et større blikfang i den sammenhæng end forfatterens eget navn, selvom jeg da godt kan forstå at for mange Jensen'er og Petersen'er kan gøre én lidt anonym som forfatter.

7 år siden
7 år siden

Man kan godt forstå trangen til at putte sig lidt. For generthed og blufærdighed kan let stå kunsten i vejen. Det vil sige at hvis man vil skrive det som gør historien god og læseværdig, så kan det være grænseoverskridende!
Derfor er tanken om pseudonym ikke fjern fra mange skribenter.

Generelt vil jeg mene at man bør anstrenge sig for at springe ud som sig selv. Prøve om man ikke kan komme igennem og sætte sit eget navn på.
Som Stephen King skrev: "Lad være med at bekymre dig om at det du skriver af nogen kan blive kaldt for dårlig smag. For de der har den gode smag - de hader dig allerede."
Nå - et er King - et andet er vi andre!

Jeg kender en dygtig forfatter(inde) som skriver under pseudonym. Men hun kan gøre det fordi hendes bøger kan stå sig. De er solide og de fænger. Derfor er det ok med pseudonym.
Men for en debutant kan det måske virke lidt defensivt at bede forlaget om hemmeligt navn. Med mindre man har begået en soleklar sællert.
Som "Den hemmelige socialdemokrat."

Og et fancy navn som man har hittet på kan alligevel ikke redde et makværk!

7 år siden
7 år siden

Når man påtager sig et pseudonym fjerner man noget fra sin identitet og tilføjer noget andet, samtidig med, at man vedbliver at være sig selv. "På din maske skal man kende dig", skrev Karen Blixen.

Da jeg begyndte at skrive på Fyldepennen besluttede jeg, at jeg ville bruge et pseudonym. Ikke fordi jeg ville være anonym, enhver der måtte være interesseret kan gå ind på min profil og se mit virkelige navn. Det var nærmest en leg. En leg med bogstaver. Jeg opdagede, at mine forbogstaver KMR let kunne blive et pseudonym ved at tilføje nogle vokaler. Så blev det til Kåemer. Det pudsige er, at jeg er kommet til at føle, at det er mit navn næsten i højere grad end det virkelige, og når nogen nu bruger mit virkelige navn studser jeg lige et øjeblik.

Da mit profilnavn skulle fastsættes var det et krav fra redaktionen, at der skulle være et fornavn og efternavn, så derfor blev Asmussen føjet til. Det har jeg aldrig rigtig kunnet affinde mig med. Jeg har aldrig villet kendes ved det der Asmussen. det er ikke mig. Jeg er bare

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Jeg har det bare sådan, at uanset hvad, så vil jeg gerne skrive under et andet navn.

Ikke fordi jeg ikke kan lide mit eget navn, men fordi jeg føler mig genert.

Her på Pennen er det ok, men skal det komme til bogform, så bliver det altså noget andet.

Jeg ved ikke helt hvorfor, men sådan er det nu bare en gang.

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Forfatter navne er startet 04/03-2014 09:59 af Winnie Leth Buch (Miss-Leth) og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

482Kontraster
21 timer siden · Aviaja
3928Dagens ord
21 timer siden · Aviaja
9Brug af kommentarer?
1 dag, 5 timer siden · Pia Hansen
2Efterlysning af serie
12 dage siden · Kåemer
6Skriveklub?
15 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
17 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
1 måned, 6 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
1 måned, 16 dage siden · Kafkaesque
2Skrivegruppe 45+
1 måned, 19 dage siden · HeleneHK
1Psykoterapi
1 måned, 25 dage siden · Kåemer
0Inspirationsråd til at skrive digte
2 måneder, 10 dage siden · belmindelig
21Skal vi starte et skrive- fortællef...
2 måneder, 13 dage siden · Anniina
20En udfordring med Den fede mand af ...
2 måneder, 14 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
2 måneder, 15 dage siden · Prem
2Navne
2 måneder, 16 dage siden · Engbo
94Dagens Had
2 måneder, 16 dage siden · Prem
74Ligheder
2 måneder, 18 dage siden · Prem
20Komplimenter
2 måneder, 18 dage siden · Prem

Ordet er frit