Religion, politik og samfund · Sodoma og gomorra runde 2 ??

24 svar
Senest opdateret 6 år siden · 8 bruger(e) deltager
6 år siden

Jeg kan ikke lade være med at tænke på at da jeg var barn (ikke så længe siden..) var det altså ikke normalt at man i den bedste sendetid i fjernsynet, sender unge mennesker med silikone patter og steroide muskler kneppe hinanden påvirket af alkohol! i radioen bliver der 90 % af tiden spillet pro hash og kriminalitet musik, regeringer i hele verden bliver gang på gang afsløret i korruption, ja selv vores egen danske regering er jo et dukke teater styret af Bruxelles magt mænd og kvinder!
man kan ikke lade være med at tænke på at vi bare er skatteydere der lever i et frygt styret samfund, hvor vores ældre bliver spist af med et ugentligt bad, og det er mere vigtigt at se godt ud udad til ved at kaste penge ud af landet efter div. nødhjælps projekter! Hva med at tænke på det gamle ordsprog, du kan ikke hjælpe andre før du kan hjælpe dig selv! og så længe der kommer en god film og lidt fodbold skal vi være tilfredse med at alkoholen er fri og terroristerne bliver holdt i skak af storebror USA! Det er sgu lidt skræmmende at se hvordan at alt efterhånden er blevet sådan et ikea, køb brug smid væk køb brug smid væk mentalitets samfund! Det hele skal simpelthen gå så stærkt! Der er sgu ikke noget at sige til at Danmark er et af de lande i verden, hvor der bliver drukket mest kaffe!!
Kaffe, lykkepiller og alkohol! - Ja og inden længe når det bliver lovliggjort kommer Cannabis også med på den officielle liste!!
Vi er et folkefærd uden religion, for vi har simpelthen ikke tid til at tænke over om der er noget at tro på, andet end Penge!

6 år siden
6 år siden

Jaja, vi har vore problemer, men så er det vel heller ikke værre. På trods af alt vi kan have at slås med, så er vi dog et af verdens rige lande, og vi er et af de lande der indtil nu har klaret sig bedst i finanskrisen.

Så lad os ikke jamre, men skridt for skridt arbejde os gennem de problemer vi har.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

I det gamle Rom brugte man mottoet: "Giv folket cirkus og brød". Dermed mente kejseren og senatet at folket kunne holdes i ro og oprørske tendenser undertrykkes, så længe befolkningen havde mad og underholdning.

Man kan godt fristes til at tro at regeringerne i dag arbejder efter samme device. Pacificer mennesker med meningsløse aktivitetstilbud og giv dem serier og realityshows i fjernsynet resten af dagen!

Ak, ja. Rom har ikke eksisteret forgæves...

6 år siden
6 år siden

Man kan referere til opdelingen af folks holdninger i kulturoptimisme og ditto pessimisme.
Selv tilhører jeg nok de sidste.

Jeg hørte for nylig et højt uddannet sige at det ville være særdeles vanskeligt at indføre et ikke-demokratisk styre i DK.
Det kalder jeg en kulturoptimist. (Tør jeg gætte på at stemmen går til det radikale venstre?)
Tænk bare på Zweigs beskrivelse af hvor let det var at indføre nazismen i Wien. En enkelt bande hårdtslående banditter skulle bare tæske nogle få studenter og nogle få andre. Så var modstanden knækket.

Værnet imod sådan noget er et folk der holder sammen og hvor alle ved at de ikke er alene. Hvis man går ud på gaden og råber "hjælp!" Så vil straks snesevis af gode folk troppe op og yde bistand. I enhver by, overalt i landet.
Et sådant folk er godt rustet imod diktaturet.
Ellers - er det ikke!

Det moralske forfald er udtryk for kulturel splittelse.
Kun en bølge af helt urimelig velstand forhindrer samfundet i at styrte i grus som Sodoma og Gomorra.

Jeg er egentlig ikke antimodernist. Men min tro på holdbarheden af vores nuværende model er ikke særlig stor.

6 år siden
6 år siden

Christian min tekst skulle være " det er fordi vi er blevet " gamle" så ser jeg din alder du er da stadig ung. Hvis du bliver foragte hvad så med "os".
I folketinget sidder der kun spejderdrenge, men så så jeg tidligere folketingsmedlemmer på FOTO, det var det samme dengang.
Det med at de gamle kun får bad en gang om ugen, kan diskuteres størstedelen af de gamle vil ikke i bad oftere, så selv om det bliver indført hver dag.
Nu er livet ikke så skræmmende som du tror, alle de gentagelser i nyhederne om skyderier, euforiserende stoffer, snyd og bedrag tror man inden aften at kuglerne flyver rundt i luften, og kup alle vegne. "Hvordan ved du det Hanna?" fordi statistikken viser at vi bliver påvirket af nyhederne dagen lang, så vi kan ikke altid skelne mængden af problemerne.
Smid ud samfund ja det har medierne også æren af, reklamens magt virker upåklageligt. Så må vi lære børnene at passe bedre på deres ting, det er så forældrenes opgave. Kh. Fink

6 år siden
6 år siden

#1 (Kåemer): Jaja, vi har vore problemer, men så er det vel heller ikke værre. På trods af alt vi kan have at slås med, så er vi dog et af verdens rige lande, og vi er et af de lande der indtil nu har klaret sig bedst i finanskrisen.

Så lad os ikke jamre, men skridt for skridt arbejde os gennem de problemer vi har.

Kåemer
jeg jamrer heller ikke, er bare lidt skræmt over hvilken vej det går, især på vegne af mine 3 børn! og igen skal det på banen med at vi er et af verdens rigeste lande!! hvad hjælper det hvis de indre værdier er brugt op?? en Indianer har engang sagt, at den hvide mand stopper først når han har skudt alle dyr, fældet alle træer og forurenet alle søer og opdager at man ikke kan leve af guld!!!

6 år siden
6 år siden

#2 (Falcon Dove): I det gamle Rom brugte man mottoet: "Giv folket cirkus og brød". Dermed mente kejseren og senatet at folket kunne holdes i ro og oprørske tendenser undertrykkes, så længe befolkningen havde mad og underholdning.

Man kan godt fristes til at tro at regeringerne i dag arbejder efter samme device. Pacificer mennesker med meningsløse aktivitetstilbud og giv dem serier og realityshows i fjernsynet resten af dagen!

Ak, ja. Rom har ikke eksisteret forgæves...

Jamen er det ikke skræmmende så lidt vi har rykket os siden hahah jamen som de siger historien gentager sig selv, så det er vel bare et spørgsmål om tid før riget falder!!

6 år siden
6 år siden

#3 (dino): Man kan referere til opdelingen af folks holdninger i kulturoptimisme og ditto pessimisme.
Selv tilhører jeg nok de sidste.

Jeg hørte for nylig et højt uddannet sige at det ville være særdeles vanskeligt at indføre et ikke-demokratisk styre i DK.
Det kalder jeg en kulturoptimist. (Tør jeg gætte på at stemmen går til det radikale venstre?)
Tænk bare på Zweigs beskrivelse af hvor let det var at indføre nazismen i Wien. En enkelt bande hårdtslående banditter skulle bare tæske nogle få studenter og nogle få andre. Så var modstanden knækket.

Værnet imod sådan noget er et folk der holder sammen og hvor alle ved at de ikke er alene. Hvis man går ud på gaden og råber "hjælp!" Så vil straks snesevis af gode folk troppe op og yde bistand. I enhver by, overalt i landet.
Et sådant folk er godt rustet imod diktaturet.
Ellers - er det ikke!

Det moralske forfald er udtryk for kulturel splittelse.
Kun en bølge af helt urimelig velstand forhindrer samfundet i at styrte i grus som Sodoma og Gomorra.

Jeg er egentlig ikke antimodernist. Men min tro på holdbarheden af vores nuværende model er ikke særlig stor.

Jeg mener jo egentligt ikke vi lever i et demokratis samfund hehe det er jo lobbyisterne og de andre pengemænd der styrer dukkerne , og de skal nok få deres vilje, ligemeget hvad vi stemmer på! men de gode samfundsborger er jo så godt dresseret at de tror farven på deres parti betyder noget!
der er lige lavet en undersøgelse hvor hver 9. borger faktisk ville stemme for en enkelt mands totale kontrol! Det syntes jeg virkelig er skræmmende! mht. velstand, så kunne vi alle jo have rigeligt med penge, hvis ikke de 13 familier der ejer 90% af verdens formuer holdt Udviklingen tilbage som nogen andre omskærings lykkelige præster! Jeg tænker på vi har jo fundet thorium! - Hvad venter vi så på???

det er simpelthen forfærdeligt! man må klamre sig til ordsproget alle gode ting tager tid!

6 år siden
6 år siden

#4 (Fink): Christian min tekst skulle være " det er fordi vi er blevet " gamle" så ser jeg din alder du er da stadig ung. Hvis du bliver foragte hvad så med "os".
I folketinget sidder der kun spejderdrenge, men så så jeg tidligere folketingsmedlemmer på FOTO, det var det samme dengang.
Det med at de gamle kun får bad en gang om ugen, kan diskuteres størstedelen af de gamle vil ikke i bad oftere, så selv om det bliver indført hver dag.
Nu er livet ikke så skræmmende som du tror, alle de gentagelser i nyhederne om skyderier, euforiserende stoffer, snyd og bedrag tror man inden aften at kuglerne flyver rundt i luften, og kup alle vegne. "Hvordan ved du det Hanna?" fordi statistikken viser at vi bliver påvirket af nyhederne dagen lang, så vi kan ikke altid skelne mængden af problemerne.
Smid ud samfund ja det har medierne også æren af, reklamens magt virker upåklageligt. Så må vi lære børnene at passe bedre på deres ting, det er så forældrenes opgave. Kh. Fink

Min kone og min mor arbejder begge i hjemmeplejen og det er - her på fyn ihvertfald blevet så umenneskeligt så kort tid de har hol de ældre, de når mange gange ikke rigtigt at forstå at de har været der fordi det er svært at nå listen igennem på 15 min. pr. borger!
Nu har jeg selv kommet meget i de lyssky miljøer og har stadig et øre med, og jeg kan fortælle dig at det ER blevet værrer, meget værrer! stofferne er blevet hårdere, brugerne yngre, og våbene er allemands eje!

Det er svært ikke at give sine børn samme opdragelse mht. tøj , legetøj osv. da man i skole/ børnehave skal have de samme ting som sine kammerater, ellers bliver man simpelthen mobbet, eller holdt udenfor!

6 år siden
6 år siden

Kristian jeg kan se på vores børnebørn de har de sidste mobil telefoner mm. Det nyder jeg godt af så lærer de mig det nye så min hjerne er opdateret. Men som familie er det godt nok en dyr post at holde børnene opdateret med al det nye. Telefonselskaberne/ reklamer har været dygtige til st skabe et behov.
Jeg tror det aldrig har været vigtigere i dag, at give sine børn selvværd så de tør gå sine egne veje, at gå mod strømmen og skabe sin egen måde at leve livet på.
Men Kristian alle generationer har haft bekymringer om sine børn og fremtiden, det skal nok gå. Kh. Fink

6 år siden
6 år siden

#9 (Fink): Kristian jeg kan se på vores børnebørn de har de sidste mobil telefoner mm. Det nyder jeg godt af så lærer de mig det nye så min hjerne er opdateret. Men som familie er det godt nok en dyr post at holde børnene opdateret med al det nye. Telefonselskaberne/ reklamer har været dygtige til st skabe et behov.
Jeg tror det aldrig har været vigtigere i dag, at give sine børn selvværd så de tør gå sine egne veje, at gå mod strømmen og skabe sin egen måde at leve livet på.
Men Kristian alle generationer har haft bekymringer om sine børn og fremtiden, det skal nok gå. Kh. Fink

hehe ja jeg lærer også af mine unger f.eks. med Ipaden knægten på 6 har fuldstændig styr på den! ja selv min 1 årige spiller spil på den! - og det er faktisk en indikator på at det nok skal gå det hele ja, for vi mennesker tilpasser os! vi er overlevere! De tænkende aber! Se bare de 13 aber i brasillien der er begyndt at andvende værktøj og skabe musik! - Men stammer vi fra aberne? Havde Darwin ret? Er vi skabt af ler som Jehovas vidner tror, eller er det rumvæsner der har pustet bevidsthed i os for vi kunne arbejde for dem? Hvem ved?? Vi finder nok aldrig rigtig ud af det! og det er nok også bedst!

6 år siden
6 år siden

Sjovt med aber, en undersøgelse viser blandt aber at være den laveste i hierarkiet der er mest sygdom og stress.
Sammenholdet man det med mennesker ser man den samme tendens. Men hvis man har en hobby hvor man får succes, så for man en anden status og det mærkes på at sygdom og stress ændres i en positiv retning. Tankevækkende. Kh. Fink

6 år siden
6 år siden

Det er da et ganske relevant emne at forske i vor egen oprindelse.
Darwin mente at mennesket og de højere blandt aberne havde i fortiden en fælles stamform.

Nogle siger at mennesket skylder en geologisk begivenhed sin oprindelse, nemlig hævningen af området øst for Great Rift Valley i Østafrika.
Jeg har nogen tillid til tanken fordi den passer med min forestilling at artsudvikling er et entropisk fænomen. (Begivenheder med stigende entropi.)
Kreationisterne ser arterne som fænomener med faldende entropi (= begivenheder, som på naturens betingelser er usandsynlige.) og dermed kræver en intelligent igangsætter/skaber.

6 år siden
6 år siden

#11 (Fink): Sjovt med aber, en undersøgelse viser blandt aber at være den laveste i hierarkiet der er mest sygdom og stress.
Sammenholdet man det med mennesker ser man den samme tendens. Men hvis man har en hobby hvor man får succes, så for man en anden status og det mærkes på at sygdom og stress ændres i en positiv retning. Tankevækkende. Kh. Fink

det er sandt fink og tror at vi alle i hårde tider kan mærke den Fælles diagnose! men nu er jeg f.eks. ikke den laveste i min flok! men alligevel mærker jeg følelsen af at det her går bare ikke den rigtige vej! vi lever ikke bæredygtigt!! noget skal ske!! og det vil ske!! inden længe!! - mens du sidder her foran din cpu og deltager i næsten alle debatter der er på fyldepennen sniger det hele sig ind på dig Fink!! kig dig over skulderen! - det er derude! .

6 år siden
6 år siden

#12 (dino): Det er da et ganske relevant emne at forske i vor egen oprindelse.
Darwin mente at mennesket og de højere blandt aberne havde i fortiden en fælles stamform.

Nogle siger at mennesket skylder en geologisk begivenhed sin oprindelse, nemlig hævningen af området øst for Great Rift Valley i Østafrika.
Jeg har nogen tillid til tanken fordi den passer med min forestilling at artsudvikling er et entropisk fænomen. (Begivenheder med stigende entropi.)
Kreationisterne ser arterne som fænomener med faldende entropi (= begivenheder, som på naturens betingelser er usandsynlige.) og dermed kræver en intelligent igangsætter/skaber.

jeg kan virkelig godt lide din tankegang hr. må dette her inspirerere dig -

6 år siden
6 år siden

Så fik jeg den Kristian. Næ, jeg maler på mine fridage, op til min maleriudstilling i pinsen, så i pauserne er det fantastisk at følge med i debatterne. Hvis du er nysgerrig kan du se hjemmesiden på min profil. Kh. Fink

6 år siden
6 år siden

#15 (Fink): Så fik jeg den Kristian. Næ, jeg maler på mine fridage, op til min maleriudstilling i pinsen, så i pauserne er det fantastisk at følge med i debatterne. Hvis du er nysgerrig kan du se hjemmesiden på min profil. Kh. Fink

Det var ikke sådan ment. mere for at dramatiserer lidt du ved! Jeg maler også selv! Dejligt at få noget kreativitet ud på den måde!

6 år siden
6 år siden

Kristian du er et "mandfolk" at indrømme når tasterne slår lidt for hurtig, ros til dig. Kh. Fink

6 år siden
6 år siden

#17 (Fink): Kristian du er et "mandfolk" at indrømme når tasterne slår lidt for hurtig, ros til dig. Kh. Fink

Og til dig også! Glædelig B og B dag!

6 år siden
6 år siden

Kom nu folkens giv mig noget feedback

6 år siden
6 år siden

af og til så føler jeg at min kone er verdens ondeste mor, - vi har 3 børn, og med vores sidste datter så er hun altså blevet meget kold! og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre...

6 år siden
6 år siden

Seriøst???

6 år siden
6 år siden

Hun er nok bare træt ... hvad med at sørge for en barnepige og bestille et forlænget weekendophold til jer begge i stimulerende omgivelser?

6 år siden
6 år siden

Hmm ... jeg har kun læst de første par indlæg i debatten og så de her sidste ... virker, som om det er kørt lidt ad sporet? Hvis der altså har været et spor?

Med hensyn til trådstarters første indlæg, ja, så kan jeg godt nikke til kritikken mod underholdningsindustrien og specielt til kapitalismens styrende karakter. Hvad jeg derimod stiller mig meget uforstående overfor, er den udprægede negative holdning til rusmidler som fx Hash. Kan rusmidler misbruges? Ja! Er der en masse andre ting, som også kan det? Ja!
Rusmidler har sin berettigelse og kan anvendes positivt, hvis man gør det med omtanke.

Polly

6 år siden
6 år siden

Jeg kan også godt lide rusmidler Polly!
og ja vi skal sgu snart ha en ferie!!

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Sodoma og gomorra runde 2 ?? er startet 10/03-2014 13:37 af Kristian Fluxus Kongsbach (Fluxus) og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

3719Dagens ord
12 timer siden · leviP
132Hvad er du taknemmelig for i dag?
22 timer siden · Engbo
0En læser(e) søges til noveller
1 dag, 6 timer siden · Michael But
51Skrivegruppe søges - København og o...
5 dage siden · SS Wensley
27Godt man ikke kan
6 dage siden · Wernn
50Liv andre steder?
9 dage siden · Wernn
63Ligheder
12 dage siden · smukkehjerte
33Din dag.
32Dagens Had
157Læserbreve
13 dage siden · Savanti
1Betalæsere søges til fantasy roman
20 dage siden · Stefan H
4Dagens Dammark ,døde mink
20 dage siden · Savanti
7Arbejde og bil
22 dage siden · Wernn
46Big Brother Is Watching You!
25 dage siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
28 dage siden · Wernn
0Finding Forrester
1 måned, 1 dag siden · Kafkaesque
1Skal vi starte et skrive- fortællef...
1 måned, 2 dage siden · Savanti
9skrive start hjælp
1 måned, 3 dage siden · Prem
133Virus
1 måned, 3 dage siden · Inghard
5Jalousi kontra .
1 måned, 4 dage siden · Wernn
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
1 måned, 4 dage siden · Savanti
452Kontraster
1 måned, 6 dage siden · Engbo
0jeg søger feedback
1 måned, 8 dage siden · AAND
4Hvad hedder det når
1 måned, 8 dage siden · Savanti
14Brugt, misbrugt, udnyttet og udmyge...
1 måned, 13 dage siden · Wernn
8Meddelelse
1 måned, 15 dage siden · Engbo
19Hvad hedder det modsatte
1 måned, 15 dage siden · Wernn
105Skyder de; fordi, der er krig?
2 måneder, 2 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
2 måneder, 3 dage siden · Engbo
8Etik af begrænsninger for tekst
2 måneder, 10 dage siden · Emeli
11Metwo-two
2 måneder, 16 dage siden · dino
17Down to Earth . Med zac efron.
2 måneder, 17 dage siden · Wernn
18Kunst og digte
2 måneder, 21 dage siden · Engbo
30Hvad er meningen med
2 måneder, 22 dage siden · Wernn
11668
26JULEN
2 måneder, 28 dage siden · Wernn
4Sortering af dagbog
3 måneder siden · Prem
32Er kunst mulig eller umulig?
3 måneder siden · Prem
11Hvem er du?
3 måneder siden · Prem
13Dagens anekdote
3 måneder, 1 dag siden · Prem
64Lykken
3 måneder, 1 dag siden · Prem
5Livsbane . Livsveje. Livsvalg.
3 måneder, 5 dage siden · Savanti
4Hvornår er en tekst mest for børn?
3 måneder, 6 dage siden · Pia Hansen
33Hvem er du? Personality
3 måneder, 14 dage siden · Wernn
11Bestillingsforfattere?
3 måneder, 19 dage siden · dino

Religion, politik og samfund

132Hvad er du taknemmelig for i dag?
22 timer siden · Engbo
46Big Brother Is Watching You!
25 dage siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
28 dage siden · Wernn
133Virus
1 måned, 3 dage siden · Inghard
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
1 måned, 4 dage siden · Savanti
105Skyder de; fordi, der er krig?
2 måneder, 2 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
2 måneder, 3 dage siden · Engbo
11Metwo-two
2 måneder, 16 dage siden · dino
11668
26JULEN
2 måneder, 28 dage siden · Wernn
14Aftægtens objektive problem
3 måneder, 28 dage siden · dino
185Den frie verdens leder
4 måneder, 23 dage siden · Wernn
0Kringsat
5 måneder, 8 dage siden · Engbo
52Treenigheden
6 måneder, 13 dage siden · Engbo
221Hvad betyder én menneskehed for dig...
9 måneder, 9 dage siden · Wernn
27SAS
9 måneder, 10 dage siden · Morpheus
379Gud
9 måneder, 23 dage siden · Wernn
19Penge-tro vs. religion eller?
10 måneder, 3 dage siden · dino
5Verdens økonomi
10 måneder, 15 dage siden · dino
4Nytårstalen
11 måneder, 2 dage siden · dino
117Statsborgerskab
11 måneder, 5 dage siden · Wernn
12Julens indlæg
11 måneder, 8 dage siden · dino
65Demokrati
11 måneder, 20 dage siden · Wernn
39Løsrivelse - af provinser og hele l...
11 måneder, 26 dage siden · Wernn
44Forskningsprojekt om konflikt og ko...
11 måneder, 27 dage siden · Wernn
109Homofobi
1 år, 3 dage siden · leviP
5Pengetroen
1 år siden · Wernn
19Lykke
1 år, 1 måned siden · Engbo
53Politiske ideologier anno 2019
1 år, 1 måned siden · Wernn
1Det store intet
1 år, 1 måned siden · dino
0Sekterisk aggression
1 år, 2 måneder siden · dino
2Uartige børn i gamle dage og idag
1 år, 2 måneder siden · Engbo
30Kristendom
1 år, 3 måneder siden · Engbo
23folkeafstemning
1 år, 4 måneder siden · Engbo
63Hvad er meningen med livet?
1 år, 4 måneder siden · dino
74På'n igen.
1 år, 5 måneder siden · Engbo
82Tysklands ansvar
1 år, 8 måneder siden · Engbo
8Bøn
1 år, 8 måneder siden · Morpheus
32Politik .
1 år, 9 måneder siden · Engbo
2Folkepension - hvornår?
1 år, 9 måneder siden · dino
47At rejse er at leve?
1 år, 9 måneder siden · Inghard
27Evolutions forskning.
1 år, 10 måneder siden · Inghard
8Circumcisio.
1 år, 10 måneder siden · dino
6Den nye EU aftale
1 år, 10 måneder siden · dino
62Parti til alternativ befrielse af D...
1 år, 10 måneder siden · Engbo