Ordet er frit · Træ/natur i Nordjylland

5 svar
Senest opdateret 7 år siden · 5 bruger(e) deltager
7 år siden

Hej, jeg er ved at finde detaljer til min nye novelle og kan ikke rigtig finde dette her, derfor håber jeg at du/I kan hjælpe mig.

Jeg vil skrive om en værnetræ:http://www.havefol...en-af-folket.html

Her er de træer der som regel værnetræ:

•Kastanje
(•Blodbøg)
•Lind
•Ahorn
•Eg
•Ask
•Elm
•Hassel

Jeg vil gerne have skrevet om en Blodbøg, men den kan ikke vokse i det miljø i Nordjylland, desværre. Det er for koldt, vind og blæst.

Er der nogle af de ovenstående træer der kan holde til vind og vejr i det Nordjyske?

7 år siden
7 år siden

De træer du har er alle nogen som godt kan tåle både blæst og den saltholdige luft. Så det er bare at vælge :-)

7 år siden
7 år siden

Okay så blev jeg da det kloger. Mange tak

7 år siden
7 år siden

Her i min have i Østvendsyssel 150 m. fra Kattegat står der en kæmpestor blodbøg, der blev plantet den 11 september 1942 af min svigerfar, da hans ældste datter - min kone blev født.
Den lille stikling stammede fra en blodbøg ved hans barndomshjem Understed - nær Frederikshavn.
Den er stadig sund og rask og vil sikkert overleve såvel min kone og mig samt vore børn og børnebørn med.

Med venlig hilsen
Kattegat

7 år siden
7 år siden

Det er da en livsbekræftende historie, du Kattegat, kommer med der. Da vi flyttede herover i 1998, købte vi et juletræ, nordmandsgran med rod og en række træer viser kalenderen - med undtagelser, når vi fejrede julen ude hos børn. :men det første træ er ca. 10 m høj og har for længst overskredet grundejerforeningens regler.

Det er bare så svært at udslette minder. Jeg er lige nød til at bemærke, for de der vel undrer sig over den "gudløse stejle," at jeg i det hele taget fejrer jul. Det var jeg også holdt med; men har bøjet mig for familie og venners krav. Jeg har valgt at leve det søde liv med den begrundelse , at der dog er værre problemer. Jul er minder med b budskabet om fred og fordømmelse af den rige mand(storkapitalen) og den fattige Lasarus(proletaren, arbejderklassen. Alt det stråler ud af det største minderige træ, på trods a at jeg dog også var gammel den gang.

Skoven er i øvrigt altid et godt emne. Skoven har alt hvad et menneske skal bruge. Det er nordens paradis. Jeg/vi har været med en tur rundt i Norden. Det er simpelthen så fascinerende, at køre igennem skov i timevis og ved midsommertid tage solbad kl 0 på toppen af et bjerg.
Det var lidt uden for mis Leths spørgsmål; men andre har jo svaret.
Hvad har vi de andre til. venligst Engbo

7 år siden
7 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Træ/natur i Nordjylland er startet 16/04-2014 15:30 af Winnie Leth Buch (Miss-Leth) og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

482Kontraster
21 timer siden · Aviaja
3928Dagens ord
21 timer siden · Aviaja
9Brug af kommentarer?
1 dag, 5 timer siden · Pia Hansen
2Efterlysning af serie
12 dage siden · Kåemer
6Skriveklub?
15 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
17 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
1 måned, 6 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
1 måned, 16 dage siden · Kafkaesque
2Skrivegruppe 45+
1 måned, 19 dage siden · HeleneHK
1Psykoterapi
1 måned, 25 dage siden · Kåemer
0Inspirationsråd til at skrive digte
2 måneder, 10 dage siden · belmindelig
21Skal vi starte et skrive- fortællef...
2 måneder, 13 dage siden · Anniina
20En udfordring med Den fede mand af ...
2 måneder, 14 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
2 måneder, 15 dage siden · Prem

Ordet er frit

482Kontraster
21 timer siden · Aviaja
0Presse meddelser
1 måned, 6 dage siden · JesperSB
20Komplimenter
2 måneder, 18 dage siden · Prem
1DAGENS KÆRLOGHED
2 måneder, 29 dage siden · Engbo