Selvudvikling og livskvalitet · Kognitivitet ?

12 svar
Senest opdateret 7 år siden · 8 bruger(e) deltager
7 år siden

Hvad forstår i ved udtrykket 'kognitiv' - i praksis ?

Jeg ved godt hvad ordbogen siger om ordet, men jeg har fået det indtryk at ordet benyttes lidt i flæng, både af professionelle og af vi andre.

Mvh/Kalle

7 år siden
7 år siden

Hmmm.
Cognosco,
recognize

Cognitivitet? erkendelighed.

Men folks brug af ordet? Nej, det kan jeg ikke byde ind på.

7 år siden
7 år siden

Kognitiv er et ord, jeg kun bruger sammen med bestemte mennesker. Personer, der har enten en medicinsk eller psykologisk baggrund. I den sammenhæng omfatter ordet de funktioner, der har med opfattelse, erkendelse og tænkning at gøre, og vi har alle den samme forståelse af ordet, fordi det er psykologisk/medicinsk defineret. Det handler om, hvad man gør med de sanseindtryk og informationer, man modtager fra omverdenen.

Jeg synes ikke, at ordet er så almindelig kendt i dansk sprogbrug, at jeg ville bruge det i en almindelig hverdagssamtale. Det danske sprog er så rigt på ord, at det sagtens kan erstatte "kognitiv". Desuden er jeg sprogpuritaner og værner om de danske ord, hvor jeg kan komme til det. Vel vidende at nogle danske ord er fremmedord, der har været i brug så længe, at de nu bliver anset for danske.

7 år siden
7 år siden

"Sprogpuritaner" - her er næsten stof til en selvstændig debat?

7 år siden
7 år siden

Øh - ja? Jeg er såmænd ikke fanatisk med det, men jeg får grønne knopper, når jeg hører en otteårig sige: "F***, det' cool!" Eet dansk ord ud af tre. Meeeget fint. Er det mærkeligt, at børnene har svært ved at opbygge et brugbart, dansk ordforråd?

7 år siden
7 år siden

Maryanna, 'sprogpuritaner' det ord kan jeg godt lide - og kender det lidt fra mig selv. På et tidspunkt hvor jeg tog en pædagogisk uddannelse, flippede jeg en dag ud over det fagsprog mange i den akademiske verden benytter sig ukritisk af. Jeg fik besked på at 'line up', eller droppe uddannelsen - fagidioti !

Omkring det kognitive, så føler jeg selv at det består af at behandle information og bruge den til noget - ikke altid kun i positive termer, kriminelle kan også vise kognitiv adfærd indenfor egne meritter.

7 år siden
7 år siden

Jeg synes heller ikke lige, at det er et dagligdags ord. De mennesker, der ikke har en uddannelse, hvor det hører hjemme som fremmedord, kender det for det meste ikke.
Men i de artikler hvor jeg har set ordet synes det at betyder noget med at erkende med forstanden fremfor det rent følelsesladede.

7 år siden
7 år siden

Så er det det berømte: Cogito, ergo sum. Det er den mest berømte brug af ordet. Kognitiv er velsagtens en slags adjektiv, man har lavet ud af verbet.

Det latinske ordsprog kommet fra filosoffen Descartes. Han mente, at hvis "jeg tænker/erkender" (cogito), så er jeg til og i live (ergo sum).

Man kan være sprogpuritaner, og det er et godt udtryk for øvrigt, men man kan også samtidig vise interesse for vores europæiske historie og sproghistorie. Det dør man ikke af.

7 år siden
7 år siden

Camra, du har helt ret: Man dør ikke af at vise interesse for vores historie i sammenhæng med andres samt deres sprog. Det er berigende. Jeg ved selv ikke, hvor mange gange jeg har været taknemmelig for at have lært latin, engelsk og tysk. I de tre sprog ligger en nøgle til dansk sprog og grammatik, inklusive (udenlandsk ord, der er blevet dansk) en forståelse af vore rødder, kultur og hele udviklingshistorie. Dansk var i forrige århundrede noget, man talte med sin hund. Hofsproget var tysk, derfor talte adelen det. De lærde svang sig rundt i latinske verber.

Jeg interesserer mig en del for slægtsforskning, og billedet i de forgangne tre århundreder er det samme som i dag: Man blandede sproget med "finere" sprog. Dengang var det latinske, franske og tyske ord, der af præsterne blev drysset ud over indførslerne i kirkebøgerne. Hver i deres periode. I dag er det engelsk. Jeg går ud fra, at det er en indbygget trang i hver eneste generation at skabe deres eget sprog, der gør oprør mod det bestående. Det er en sund tendens, fordi den giver hver generation identitet. Min generation var "knæhøj karse" og "bred ymer" - sagt med sjællandsk tonefald - så jeg har selv været der.
Nej, når jeg siger, at jeg er sprogpuritaner, så går det mere på at redde det danske sprog fra at blive overfladisk end at holde andre sprog ude af det. At modsige dem, der påstår, at dansk er et fattigt sprog, der står tilbage for fx engelsk, for det mener jeg bestemt ikke, at det er eller gør. Men ethvert sprog bliver fattigere, hvis man ikke lærer sit eget sprogs gloser, udvider sit ordforråd og bruger det.

7 år siden
7 år siden

Jeg er heller ikke anglofil, så jeg kan udmærket forstå dig. Måske folk netop er bange for at fordybe sig i andre sprog end engelsk her i DK.

Angående det danske sprog: Personligt synes jeg, at folk taler som Bamse. Jeg kan huske programmerne, hvor han konsekvent sagde "som der".

Eks.: En blomst som der har brug for vand...
Den er desværre blevet noget nær folkeeje i dag som hverdagsdansk.

Så er der "hvis at".
Eks.: Hvis at du synes, jeg skal...

Flot dansk er enkelt og korrekt dansk, så jeg bruger ikke de nævnte vendinger.

7 år siden
7 år siden

Kognition er vel bare et andet ord for erkendelse. Og ja, så bruger man det meget i psykologisk/pædagogiske sammenhænge, når man taler om erkendelsesmæssige processer 'inde i hovedet'.

Camra: Jeg har så også hørt nogle bruge ordet 'vandekande' i ramme alvor. Så har Bamse-fiseringen da virkelig taget overhånd...
Til gengæld regner jeg med, at de fleste af os vist godt ved, at det ikke hedder 'tihvertifald'... ;-)

7 år siden
7 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

kognitivt er et ord, som jeg bruger dagligt i mit arbejde. Jeg arbejder med genoptræning efter blogprob/blødning i hjernen.

de kognitive problemer er også kendt under et andet navn, nemlig de skjulte handicaps, og disse kommer hurtigt til at fylde i patienternes liv, når de kommer hjem - ofte mere end de fysiske. for det er enormt svært at forklare omgivelserne, at ens mand/hustru pludselig begynder at tale om toiletvaner, når de sidder til en stor fest og måske ikke kender dem, de sidder ved. Det kan også være, at de ikke kan forstå, at alt samtale ikke er henvendt til dem, og derfor svarer på ethvert spørgsmål, der kommer, selv når det er tydeligt for alle andre, at det var rettet mod en anden.

det kan også være svært for omgivelserne at forstå, hvorfor den ramte bliver ved med at bruge kammen som tandbørste og ikke selv kan se, at det da er helt forkert.

eller at den skadede ikke kan se, at der er noget i vejen (ingen indsigt) og derfor eks. forsøger at rejse sig fra kørerstolen gang på gang - selvom vedkommende ikke kan gå. når vedkommende så bliver konfronteret, så er undskyldningen, at vedkommende faldt, fordi det er tirsdag og det er ikke sagt i sjov, men i ramme alvor, for sådan oplever personen situationen.

denne artikel forklarer de kognitive problematikker virkelig fint;http://www.neuropa...onsforstyrrelser/

det er det kognitiv betyder for mig og jeg ved, hvor super vigtige de kognitive funktioner er for at man fungere i samfundet, med sine venner og sin familie. i første omgang fylder de fysiske begrænsninger/skader meget, men senere bliver det de kognitive funktioner, som rammer både personen og dennes pårørende.

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Kognitivitet ? er startet 22/04-2014 19:56 af Robert Kallehave og er placeret under Selvudvikling og livskvalitet.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

3930Dagens ord
18 timer siden · Aviaja
483Kontraster
1 dag, 8 timer siden · Engbo
9Brug af kommentarer?
2 dage, 15 timer siden · Pia Hansen
2Efterlysning af serie
13 dage siden · Kåemer
6Skriveklub?
16 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
18 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
1 måned, 8 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
1 måned, 18 dage siden · Kafkaesque
2Skrivegruppe 45+
1 måned, 21 dage siden · HeleneHK
1Psykoterapi
1 måned, 26 dage siden · Kåemer
0Inspirationsråd til at skrive digte
2 måneder, 12 dage siden · belmindelig
21Skal vi starte et skrive- fortællef...
2 måneder, 14 dage siden · Anniina
20En udfordring med Den fede mand af ...
2 måneder, 16 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
2 måneder, 17 dage siden · Prem
2Navne
2 måneder, 17 dage siden · Engbo
94Dagens Had
2 måneder, 18 dage siden · Prem
74Ligheder
2 måneder, 19 dage siden · Prem
20Komplimenter
2 måneder, 19 dage siden · Prem
145Hvad er du taknemmelig for i dag?