Ordet er frit · Gode biler?

9 svar
Senest opdateret 7 år siden · 4 bruger(e) deltager
7 år siden

Jeg har bemærket at der kører en del små nye biler omkring på vejene.
De er sikkert økonomiske; kører langt på en liter benzin og kan købes ret billigt.
Men er de mon gode?
Hvad ER en god bil, synes du/I ?

Jeg kan bedst lide nogenlunde store, ældre biler, der ligger solidt på vejen - og som "man" selv kan reparere, fordi der ikke er en masse "computerhalløj" i dem.

For eksempel en Volvo stationcar fra midthalvfemserne. Den kører godt nok kun 11 km. på literen, men den kører godt. Og der er plads i den.

Vh. Pia H

7 år siden
7 år siden

Jeg tror at man skal tilbage til før halvfemserne, førend man stadigvæk kunne pille ved bilernes mekanik selv og det var der nu noget særligt ved.

Ellers giver jeg dig ret i, at skal man have en ordentlig bil, så skal den have en vis størrelse, med hensyn til komfort og kollisionssikkerhed - også hvis man skal køre med campingvogn ind imellem. Volvo, Saab og Toyota er mine favoritter, selvom også Ford og Vw er kommet godt efter det.

Her i huset er vi af økonomiske grunde sadlet helt om, til en økonomisk minibil (Toyota Agyo). Vi er ikke så langt væk fra pensionsalderen, så vi er allerede nu begyndt at skære ned på de faste omkostninger, hermed også bilen, som vi svært kan undvære fordi vi bor på landet, med et årligt kørselsbehov på ca. 25.000 km. Vores nuværende bil kører lige i omegnen af 20 km/ltr og har en årligt vægtafgift på ca. 600,- kr.

Den forrige bil kørte med samme kørselsbehov ca. 12 km/ltr. og havde en vægtafgift på omkring 6.000,-, så dén reduktion kan mærkes - det blev så på bekostning af komforten, samt at vi nu ikke længere kan benytte vor campingvogn.

Når det så er sagt, så er vi såmænd tilfredse med vor Aygo. Den kan hvad den skal, bringe os fra a til b i tørvejr og tilgodeser rejsetiden ift. den offentlige transport.

7 år siden
7 år siden

Hej Robert.

Det med at reparere biler selv kommer jo selvfølgelig an på, hvem man er ;-)
Jeg kan ikke den slags, men har venner som kan hvad angår biler, der er produceret et pænt stykke op i halvfemserne.

Ja, Toyota har også fremstillet det jeg forstår ved gode biler. Saab kender jeg ikke rigtigt.

Der er jo også Audi - og Mercedes ;-)

Selv har vi netop en volvo stationcar.og vil nødigt bytte den til en økonomibil.

Vh. Pia

7 år siden
7 år siden

Jeg tog ikke Audi og Mercedes med i min kommentar, fordi jeg - bilernes kvalitet til trods - betragter disse mærker som 'markedsføringsbiler', hvad enten man markedesfører sig selv eller sin virksomhed.

Endnu en fordom fra min side ? Ja og nej. Jeg påstår at de færreste af os har råd til disse overordentlige gode biler fra ny af. Så kan man selvfølgeligt købe dem brugt, for at få noget der holder og det er vel ok.

(Jeg køber biler med automatgear og på et tidspunkt for nogle år siden, købte jeg en tidligere invalidebil af mærket Audi A4. Flot bil, men noget bras at køre i; automatgearkassen var ikke ordentligt dimensioneret, sædebetrækket gik i stykker og karosseripladerne var noget tyndt blik - omend galvaniseret. Så meget for det mærke).

(Vil du Pia, iøvrigt hilse din husbond. Jeg savner hans debatindlæg).

7 år siden
7 år siden

Der kører ganske rigtigt mange nye små biler rundt. Er det ikke fordi de begunstiges afgiftsmæssigt? Således at de er "uforholdsmæssigt" billige?

Min datter har en lille Seat "Mii" Den er hun glad for.

Også Mazda 2 (hedder den vist) siges at være en god lille bil.

Vores egen er en "lille" BMW. En 120D.
Den er dog ikke helt billig. Men køre? Det kan den!

Selv reparere bil? Uha nej! Og jeg hader olie på fingrene!
Jeg nøjes med selv at skifte imellem sommer og vinter dæk. Det kan jeg lige klare.

7 år siden
7 år siden

Jeg havde en jan magnussen elimeted edition peugeot 206. en dejlig lile racer, som var sænket og med brede dæk.

skal siges, at jeg holder meget af at køre bil og slapper af ved det.

min peugeot blev totaltskadet i et kryds, fordi en person ikke fik øje på mig. han skulle hjem til morgenmad og kørte ligeud i krydset over hajtænder og det hele. han fik skylden for uheldet.

men min lille bil holdt mig sikker. dels skete uheldet lige før en by, så jeg var nede i fart (omkring de 50 km/t), da min bil ramte siden af hans. min lille bil blev drejet rundt og totalt ødelagt køleren.
men jeg slap uskadt, et enkelt blåt mærke fra sikkerheds-selen, der ikke engang gjorde rigtigt ondt, var alt den skade som skete på mig.

derudover har ejg grædt mange tårer over min skønne racer. Nu kører jeg i en polo fra 2002, da vi ville have en bil, der kunne købes for den sum, jeg fik fra forsikrings-selskabet. den føles lidt mere husmor-agtig og aquaplaner eks. ikke, men den anden var da sjovere, skal jeg ærligt tilstå.

hverken jeg eller min mand kan lave biler, så de skal på værksted, når der er noget med dem. men de små biler i dag er sikre. min peugeot var fra 2003 og der skete mig ingenting, selvom bilen så virkelig frygtelig ud, og det var en ret s stor børne fam. bil, jeg kørte ind i siden på. den firkantede ramme i bilerne er kun blevet bedre siden 2003, så jeg ville i dag ikke tøve med at købe en lille bil.

var også ude at prøve en mini bil fra Kia, men den var frygtelig. varmen i sæderne, ja der sad knappen under sædet og da vi kørte på motorvejen, så kunne den næsten ikke rykke sig ud af stedet. da sælgeren kom os glad i møde og spurgte om det ikke lige var en bil for mig, ja så måtte jeg skuffe ham med, at den altså ikke var hurtig nok til at reagere, når man brugte speederen, så nej den ville jeg overhovedet ikke eje.

hvis man bare gerne vil have en bil, som kører en fra A til B, så er de små biler fine, men man skal se sig lidt om, vis man også vil have en bil, der kan lidt på motorvejen. kører meget på mototvejen eks. til sønderjylland eller sjælland og vil gerne kunne overhale en lastbil, uden at det tager timer. kører også omkring 14-20.000 km om året.

så når man vælger bil, så skal man kende sine behov og ønsker. vi købte brugt, fordi der kunne jeg få nogle flere hestekræfter, men til gengæld er den også oftere på værksted. har eks. fået skiftet servo-styring.

men med hensyn til sikkerhed, ville jeg ikke være bange for at købe en lille bil. min peugeot beskyttede jo mig. derfor var jeg også ude at køre næste dag. en lille bil er også lettere at parkere, især når man, som jeg, bor i byen.

men man skal gøre op med sig selv, om man vil undvære hestekræfterne og det at mærke bilen øge farten, når foden trykker på speederen. poloen er stadig ikke så sjov som min 206 racer, men den kan godt "flytte" sig.

P.S i min polo kan jeg køre 16 km/l - helårs dæk- og peugeoten kunne jeg få til at yde 14 km/l på sommerdæk.

7 år siden
7 år siden

Hej Robert.

Ja, både Audi og Mercedes er ret nye fra nye af. Men som du er inde på kan de købes brugt - og så er prisen faktisk ret lav.
Og for hver brugt bil, der købes, spares vel udgiften til produktion af en ny? ;-)
(Har overbragt Dan din hilsen. Skal hilse igen ;-) Han debatterer nu andre steder på nettet)

vh.Pia

7 år siden
7 år siden

Hej Dino.

BMW er vist også med på "listen" over "Gode biler" - så jo, du er godt kørende, vil jeg mene ;-)
Har dog hørt at BMW er ved at blive overhalet af Audi i popularitet. Ikke noget jeg går meget op i, men med tre voksne sønner er der en del bilsnak i vores hjem.

vh. Pia

7 år siden
7 år siden

Hej xanadue.

Dejligt at du er glad for din lille bil.
Og godt at du ikke kom til skade ved uheldet med din forrige bil.

Hrm? 14-16 lm. på en liter. Man skal da køre pænt langt før der er den store forskel i forhold til de 10-11 en stor, ældre bil kører. men det gør du så også ;-)

Vh. Pia

7 år siden
7 år siden

Hej Pia.

Jeg ved godt der er noget Brian-blærerøv over biler som bmw og audi.
Men faktisk er bmw det grønneste af alle mærker. De siger at alt genbruges bortset fra 8 gram pr bil. De kører langt på literen, hvis man bærer sig fornuftigt ad.
Den var let brugt, da vi købte. Fra "premium" serien, hvor der næsten loves nyvogns garanti. Men en klar forskel i pris. Det var faktisk konen der ville ha' bmw. Jeg var mere stemt for en lille Audi A1.

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Gode biler? er startet 01/05-2014 13:11 af Pia Hansen og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

482Kontraster
22 timer siden · Aviaja
3928Dagens ord
22 timer siden · Aviaja
9Brug af kommentarer?
1 dag, 6 timer siden · Pia Hansen
2Efterlysning af serie
12 dage siden · Kåemer
6Skriveklub?
15 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
17 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
1 måned, 7 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
1 måned, 16 dage siden · Kafkaesque
2Skrivegruppe 45+
1 måned, 19 dage siden · HeleneHK
1Psykoterapi
1 måned, 25 dage siden · Kåemer
0Inspirationsråd til at skrive digte
2 måneder, 11 dage siden · belmindelig
21Skal vi starte et skrive- fortællef...
2 måneder, 13 dage siden · Anniina
20En udfordring med Den fede mand af ...
2 måneder, 14 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
2 måneder, 15 dage siden · Prem
2Navne
2 måneder, 16 dage siden · Engbo
94Dagens Had
2 måneder, 16 dage siden · Prem
74Ligheder
2 måneder, 18 dage siden · Prem
20Komplimenter
2 måneder, 18 dage siden · Prem
145Hvad er du taknemmelig for i dag?