Ordet er frit · Beskrivelser af en brændt bygning

3 svar
Senest opdateret 6 år siden · 4 bruger(e) deltager
6 år siden

Hej fyldepenner!

Jeg er ved at skrive en roman, hvor hovedpersonen på et tidspunkt bevæger sig ind i en bygning, hvor der har været brand. Branden er nok cirka en uge gammel.

Jeg har så ikke nogen erfaringer i, hvordan sådan et bygning kan se ud. Det skal siges, at den stadig står og man kan stadig bevæge sig omkring, men hvilke skader vil der mon være? Hvordan ser der ud, lugter der?

Er der nogen, som har erfaring at trække på som de vil dele med mig?

Mange tak på forhånd :)

Mvh. Pen

6 år siden
6 år siden

Jeg har selv beskrevet en brændt bygning. Træværk der er næsten brændt væk, sod på væggene, måske kan det regne ind. Vinduerne kan også være gået itu. Møbler er nok godt indsunkne, hvis der er noget tilbage. Der lugter nok lidt røget.

Giver det lidt ideer?

6 år siden
6 år siden

Jeg havde ildebrand i mit fyrrum for et par år siden. Lugten kan bedst beskrives som sur. Hvis du nogensinde har prøvet at rode med et brændefyr, har du en fornemmelse af, hvordan det kan lugte. Hvis ilden har været slukket med vand, lugter der også fugtigt.

Alt er sort, også det, der ikke har været i direkte kontakt med ilden. Plastic er smeltet i Dali-agtige former. Vinduesruder er revnet i varmen. Hvis noget tøj f.eks. har ligget i en bunke, kan det tøj, der ligger nederst godt være forholdsvis ubeskadiget alt efter, hvor meget ilden har nået at få fat. Efter et besøg af brandvæsenet er der også mange vandskader. Det vil der nok også være, selvom din ildebrand skulle være blevet slukket på mere gammeldags facon. Er der gået et stykke tid uden at det våde indbo er blevet fjernet, vil det begynde at rådne. Så både brand-og vandskader.

6 år siden
6 år siden

Der var en brand i en lille lagerhal (foedevarer) for nogle uger siden taet ved, hvor jeg bor. Murene stod, alt i hallen var forkullet og blevet til aske. Det mest interessante synes jeg, var at resterne af spaerene i taget, som var af staalroer, hang ned som vaad spaghetti.

Det synes jeg er saerligt interessant. Konspirationstheoretikerne paastaar jo altid, at det braendende flybenzin i World Trade Center ikke ville kunne goere staal bloedt. Og her braender nogle kiks og noget ris og faar spaerene naesten til at smelte.

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Beskrivelser af en brændt bygning er startet 10/08-2014 21:18 af Pernille Pen Jørgensen (Pen) og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

7Brug af kommentarer?
22 timer siden · Pia Hansen
2Efterlysning af serie
2 dage, 10 timer siden · Kåemer
474Kontraster
3 dage siden · Engbo
3918Dagens ord
5 dage siden · Engbo
6Skriveklub?
5 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt