Religion, politik og samfund · Tro og religion

104 svar
Senest opdateret 5 år siden · 11 bruger(e) deltager
5 år siden

For nogen tid siden stødte jeg på et lille ordsprog, jeg husker ikke hvor, eller hvem der stod bag, men bagefter har jeg tænkt på det ofte.

Tro forener mennesker, religion adskiller menneskeheden.

Personlig tror jeg ikke selv på eksistensen af en Gud, men må indrømme at jeg til tider er misundelig på mennesker der er istand til at tro, så for mig virker det meget rigtigt, men hvad mener i andre?
Er det ikke vigtigt at skelne imellem tro og religion?

5 år siden
5 år siden

Religion adskiller kun dem, som ser andre trosretninger end deres egne for så forkerte, at de finder det helt uacceptabelt, at disse tror, som de gør. I din civiliserede verden er vi ved at blive i stand til at leve med hinanden side om side, uanset religion. I verdensbilledet er det langt fra alle, som er i stand til at praktisere denne mangfoldighed (aktuelle eksempler er ISIS, og ikke mindst konflikten mellem Palæstina og Israel). Man kan påstå, at det handler om kultur - dermed bekræftes Huntingtons 'Clashes of cultures'-teori.

Der er forskel på tro og religion, men for mange er tro og religion også det samme. Hvis man er Kristen og tror på Gud, så er ens religion kristendom - dermed bliver troen og religionen den samme. Derudover kan man tro på fællesskabet i en gruppe (fodboldhold, folkeslag osv.) eller på idealer og ideologier. Tro er mange ting udover det religiøse, og selvfølgelig er det vigtigt at skelne mellem tro og religion :) Men dermed at sige at tro udelukkende altid er godt, og religion altid er skidt er nok en meget forsimpelt måde at se det på (jeg påstår ikke, at du ser sådan på det).
Som kristen er jeg glad for min tro, og jeg ser derfor ikke religion som noget dårligt. Når man fører krig i Guds navn, hader og diskrimminerer på baggrund af sin tro, har man efter min overbevisning misforstået essensen af grundlaget, og det kan man ikke bebrejde religionen for, men kun dem, som praktiserer den på en bestemt måde, man ikke bryder sig om.

5 år siden
5 år siden

Hmm selvfølgelig er hverken tro eller religion, kun sort eller hvidt og generaliseringen er til at få øje på;) men er en af de centrale dele af mange religioner ikke at man skal stræbe efter at få andre til at tro det samme som en selv? Det er jo ikke nøjagtigt det jeg forstår ved accept af andre religioner?
Jøderne og palæstinenserne levede da rimeligt fredelig side om side før Israel blev genoprettet, så kultursammenstød er ikke lige det der springer mig mest i øjnene i dette tilfælde, nærmere en religions bestemt ting;)
Måske det handler om hvad man egentlig tolker i ordet religion?

5 år siden
5 år siden

Når vi ser billeder fra mellemøsten, hvor talrige mennesker afbrænder danske flag, som protest imod Muhammed tegningerne, så tænker jeg umiddelbart; Det er da vist ikke en spontan demonstration, som manden på gaden lige har smækket sammen?
Hvis Yemen havde generet Danmark på det groveste og vi fik lyst til at gå på gaden og brænde Yemenitiske flag af, ville jeg da være på røven. Hvordan ser deres flag i det hele taget ud? (Pyha vi har da heldigvis Google) Så skal jeg bare lige finde et sted hvor jeg kan købe sådan en fætter, hmmm.
Der er altså et styrende organ bag det her.
Det vil sige vi har ham der står på gaden og brænder flag af, og ham der har givet ham flaget og sendt ham ud på gaden.
Hvem af de to repræsenterer troen og hvem religionen?

5 år siden
5 år siden

Ja, tro og religion er to forskellige begreber, som dog er forbundne. Tro er overbevisning, det er i ens sind og hjerte. Grundtvig udtrykte det på denne måde: "Menneske først, kristen så". Religion er alle troens ydre former, hele kirkesystemet, præster, traditioner, hellige steder og bygninger osv.

Vanligvis er religion troen på en Gud, men buddhismen har ingen Gud, og dog regnes det for en religion. Den har jo alle religionens former og skikke.

Man kan godt være uden religion, men kan man være uden tro? Kan man leve uden at erkende at der findes noget ud over hvad man kan se, måle og registrere?

Der var en tid hvor man mente, at videnskaben ville udelukke troen. Når man vidste alt, hvad var der da at tro på? Videnskabelige opdagelser udvides hele tiden, men det har jo vist sig, at for hver ny opdagelse dukker ti nye spørgsmål op.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

@Kåemer
Kan man leve uden at erkende at der findes noget ud over hvad man kan se, måle og registrere?
Allerede her synes jeg begreberne bliver lidt mudrede. Det jeg oversætter den sætning til er noget i stil med; Jeg tror, så hvordan kan andre lade være (lyder som om religionen pludselig tager over.)
Og jo tak jeg lever glimrende uden at tro;)

5 år siden

Viser kun 10 af i alt 104 indlæg
5 år siden
#99 Tula

Post Scriptum ... Okay, der må jeg så give mig, for jeg ved ret beset ikke meget om buddhisme, så der fik jeg vist udtalt mod bedre vidende.
Men jeg tror ikke man kan finde mange eksempler på at buddhister farer ud og slår andre i hovedet fordi de ikke har samme tro.

At filosoffer også nedgør andre, ja okay, men det er stadig uden sammenligning til det vi ser med fundamentalistiske kristne, muslimer og endog jøder (selv om de vel hører til de fredeligere (og her taler jeg om tro og ikke det der pågår lige for tiden i Gazastriben).

Kåemer ... Det burde man jo også kunne. Altså at have en tro uden religion. Det viser du jo med al tydelighed.
Problemet er jo bare at når "du" begynder at missionere med din tro, så bliver det en religion. Hvis "du" så også står stejlt på et skrevet budskab, så bliver det til religion.
Jeg har intet imod at folk de tror, nogle gange ville jeg måske endda selv ønske at kunne tro, men jeg ville virkelig ønske at de ville holde det inden for egne 4 vægge.

Dino ... det lyder som vi er på bølgelængde her. Jeg kan dybest set ikke forstå at man kan have behov for én til at fortælle sig at man skal opføre sig næstekærligt.

5 år siden
5 år siden

Tula

Hvad er der egentlig galt ved at missionere? Det skulle da lige være selve ordet, som har fået en skæv klang, af at man er "hellig" og vil omvende andre. Men ellers betyder det vel bare at man taler om det man selv holder af og tror på. Når vi debatterer her på pennen, så er det vel de holdninger vi har, som vi formidler videre. Så er det vel også at missionere.

Kåemer

5 år siden
5 år siden
#101 Tula

Kåemer ... Der er jo forskel på hvad man missionerer om.

Er det "elsk din næste, som du elsker dig selv", eller "Myrd alle de vantro"?

5 år siden
5 år siden

Tula

Ja, det har du sandelig ret i. Så er det på plads.

Kåemer

5 år siden
5 år siden
#103 Engbo

Der er al mulig grund til at tro på, at problemer kan løses uden krig.

Men vi er i krig, og så ser jeg ikke en hæder i, at man siger. "Bland dig uden om."

Derfor vil jeg opfordre de kristne til at tage alvorligt, hvad de selv siger. "Fred over jorden."
Tænk om kirken , den katolske osv i 1939 havde udsendt et budskab "I løfter ikke våben mod jeres trosfælder."
I stedet for sluttede de pagt med Hitler om ikke at beskytte jøder. Jeg beundrer de helte, der talte i mod - lige fra Roza Luxemburg til pastor Niemüller.

5 år siden
5 år siden

Der er, som "Post Scriptum" flere meninger om abort.

Nogle ser "abortisterne" som mordere, slet og ret.

Det er nok en venstreorienteret holdning at et foster er en del af kvindens egen krop. Og derfor skal hun frit kunne vælge abort. For et foster er ikke levende. Først når fostret fødes bliver det et selvstændigt individ, med en egen samfundsrolle. Kvinden skal selv have lov at vælge.

Så langt så godt. Jeg er ikke helt enig. Jeg mener at selvstændigt liv kan påvises fra ikke ret mange uger af graviditeten. Og den med at man må have en samfundsrolle for at kunne kaldes "levende" tror jeg heller ikke på.
Kvinden skal have et valg. Men den ret benyttede hun da hun valgte at blive gravid. Taler vi ikke om voldtægt, så har hun selv valgt at løbe risikoen for graviditet. Og man kan ikke blive ved med at vælge frit på andres vegne.

Jeg er ikke firkantet imod abort. Men jeg er for at kvinder viser lidt mere respekt for fostrets liv. Prævention og fortrydelsespiller må være vejen frem.
Ufødte børn er de mest værgeløse af alle.
Det er ikke religiøs fundamentalisme at mene at der sker for mange aborter.
Når man tænker på hvor andre kæmper for at få et barn, så giv sådanne lov til at købe barnet, så man undgår abort.
Der er brug for danske børn! Og det har ikke noget med religion at gøre.

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten Tro og religion er startet 12/08-2014 23:33 af RuntOfTheLitter og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

4Virus
2 timer, 11 minutter siden · Jack the Rapper...
3228Dagens ord
2 timer, 48 minutter siden · leviP
3Fyldepennen.dk
10 timer, 3 minutter siden · Savanti
221Hvad betyder én menneskehed for dig...
2 dage, 6 timer siden · Wernn
27SAS
3 dage siden · Morpheus
1HJÆÆLP
5 dage siden · Morten Vesterga...
373Kontraster
11 dage siden · Savanti
0Google Docs oversætter til engelsk!
11 dage siden · Tryggevælde
34Musikinspiration
13 dage siden · dino
379Gud
16 dage siden · Wernn
31Forfatteri og ensomhed
17 dage siden · Wernn
104Skyder de; fordi, der er krig?
17 dage siden · Wernn
0Yousee.
19 dage siden · Savanti
0Opdateringer og Google Chrome.
19 dage siden · MollyTrine
15Min roman.
20 dage siden · dino
3Læser & Kritik, søges!
25 dage siden · Morpheus
27Hvad mener i?
25 dage siden · Wernn
2Hvedekorns bud på hvad et godt digt...
26 dage siden · hermanøv
19Penge-tro vs. religion eller?
26 dage siden · dino
0Udbetaling Danmark
1 måned siden · Savanti
1Skriveklub
1 måned siden · Wernn
1Det blå EU
1 måned, 3 dage siden · dino
2Hvad med en skrivekonkurrence for f...
1 måned, 3 dage siden · hermanøv
3Synonymer
1 måned, 5 dage siden · Engbo
16Din dag
1 måned, 6 dage siden · Regina
11Så udkommer min digtsamling
1 måned, 7 dage siden · Fink
5Verdens økonomi
1 måned, 8 dage siden · dino
1470% sænkning af CO2 udslip
1 måned, 8 dage siden · Wernn

Religion, politik og samfund

4Virus
2 timer, 11 minutter siden · Jack the Rapper...
221Hvad betyder én menneskehed for dig...
2 dage, 6 timer siden · Wernn
27SAS
3 dage siden · Morpheus
379Gud
16 dage siden · Wernn
104Skyder de; fordi, der er krig?
17 dage siden · Wernn
19Penge-tro vs. religion eller?
26 dage siden · dino
4Nytårstalen
1 måned, 25 dage siden · dino
117Statsborgerskab
1 måned, 28 dage siden · Wernn
12Julens indlæg
2 måneder, 1 dag siden · dino
65Demokrati
2 måneder, 12 dage siden · Wernn
39Løsrivelse - af provinser og hele l...
2 måneder, 19 dage siden · Wernn
122Hvad er du taknemmelig for i dag?
2 måneder, 20 dage siden · Freema
44Forskningsprojekt om konflikt og ko...
2 måneder, 20 dage siden · Wernn
109Homofobi
2 måneder, 26 dage siden · leviP
5Pengetroen
3 måneder, 20 dage siden · Wernn
19Lykke
3 måneder, 25 dage siden · Engbo
53Politiske ideologier anno 2019
3 måneder, 26 dage siden · Wernn
1Det store intet
4 måneder, 3 dage siden · dino
0Sekterisk aggression