Religion, politik og samfund · NATO Ukraine og Andre Eksempler

8 svar
Senest opdateret 6 år siden · 4 bruger(e) deltager
6 år siden

Jeg husker debatten om at vi, Danmark, tilsluttede os Atlanterhavs Pagten. Den forsvars pagt, der nu hedder NATO. Debatten, som jeg husker er mest fra Danmarks Radio.

Men begyndelsen var nu et forslag fra Sverige om en nordisk forsvars alliance. En nordisk forsvars alliance blev støttet af Socialdemokratiet, Radikale Venstre og tror jeg nok, Danmarks Retsforbund. Venstre og Det Konservative Folkeparti var mere optaget af tanken om Atlanterhavs Pagten. Danmarks Kommunistiske Parti var i mod begge dele, da de regnede det for brud på formålet med FN. Det var rigtigt principielt set; men DKP burde nok havde foretrukket nordisk forsvar, da de jo kunne se, hvad alternativet ville blive.

Men da Norge tilsluttede sig NATO ændrede det den socialdemokratiske holdning. Statsminister Hedtoft S havde ellers sagt, at Danmark ikke ville deltage i en blok politik, men hellere medvirke til samarbejde mellem øst og vest.

Udenrigsminister Gustav Rasmussen blev sendt til New York for at underskrive pagten. Biled Bladet viste et bilede af, da han stod ud af taxaen med ordene: "Så stærkt har jeg aldrig kørt før." Der er/var mange ting at beundre amerikanerne for.

Men jeg husker især debatten, hvor de radikale med Bertel Dalgård og Jørgen Jørgensen tordnede mod NATO. Lang tid efter blok tilhængerne havde vundet, forsatte den kritik. Kritik af den militære udvikling.

Retsforbundet ar også i mod - undtagen formanden Dr. Starcke. Der blev foreslået en Folkeafstemning; men Hedtoft mente ikke, at danskerne var modne nok til at tage stilling til den nye politik.

Jeg forstår godt den besnærende tanke om, at vi i tilfælde af angreb på et medlemsland, skulle betragtes som angreb p alle medlemskabets lande. Men skulle der militærisk set have mening burde det også forpligtige landene til ikke at gå i krig mod andre. F.eks. har USA jo aktivt ført krige mod andre lande - som bekendt også mod Vietnam, der var mindst lige så forbryderisk som Hitlers krige.
På det seneste har vi jo selv medvirket til angrebskrige og i den nuværende historie lyder krigs propagandaen hver dag. Vi har medvirket til splittelse af lande og givet næring til racisme og folkemord.

I stedet for at respekter FN landenes sikkerhed. Jugoslavien og nu Ukraine er jo et eksempel her på. Men det er min mening. Jeg glæder mig til at høre andres meninger om det. Jeg synes selv debatten og debatterne er vigtige, for jeg erfarer at mange ikke ved , hvad NATO er, selv i forhold til min ringe viden.
Venligt Engbo

6 år siden
6 år siden

Det er noget underligt noget med militæralliancer i en tid med FN og relativ fred.

Men åbenbart og tydeligvis en nødvendighed. Vi har jo som modvægt til NATO set vore kammerater fra Sovjet have en ubændig lyst til ekspansion. Mange lande var indtil for nyligt underlagt Sovjets humør - eller mangel på samme. Af for mig uransagelige grunde, var det Sovjetbesatte Bornholm, efter anden verdenskrig, på usikker grund indtil de engang i '46 afleverede øen tilbage til Danmark igen.

USA har utallige krigssituationer på samvittigheden, men det har Russerne også og deres hykleriske ageren i Ukrainie taler deres tydelige sprog om at Putin står i spidsen for en magtbegærlig elite i Sovjet, akkurat som Stalin, Bresnjev og ligesindede.

Og da Gud åbenbart ikke passer på at menneskeheden ikke er sikret mod en tredie verdenskrig, så er jeg nu meget godt tilfreds med NATO engagementet. Selv Sverige hælder nu til at alliere sig med NATO på et eller andet plan.

Og FN ? En tandløs papirtiger !

6 år siden
6 år siden

I Danmark har vi et tysk mindretal i Sønderjylland. I Tyskland har de et dansk mindretal i deres nordligste. En gang blev der ført krig på grund af de modsigelser. Nu deltager man på demokratisk vis sammen med andre med gensidig respekt. Ja, i den tyske by Flensborg er der en dansk borgmester (jeg ved ikke om han er det mere.)

Sådan var det også i Ukraine før vi, NATO og EU, begyndte deres offensiv.

Vesten har dyrket de modsætninger. I Jugoslavien var det strengt forbudt, som i Danmark, at diskrimere andre, fordi de var jøder, bosnier eller kroater.

Efter frihedens rus slog de hinanden ihjel.

Jeg har omtalt vietnamkrigen. Det har du ikke Robert kommenteret; men måske det er det, du mener med, at NATO ikke er tandløs, som FN. For det folkemord kunne - helt enig - FN ikke begå.

Men vi føler os trygge ved de forbryderes beskyttelse og vi tror ikke mere på Gud; men på a-bomben.
Det er da et spring, selv om begge dele kommer fra oven.

Mener du, Robert, det er i orden vi har så forfærdelige forbrydere til at sørge for vores sikkerhed?

6 år siden
6 år siden

Ja, Engbo, Jugoslavien er allerede blevet en "klassiker."
Den stærke mand, Tito, holdt alle i skak, og der var "fred" i gaderne.

Men Tito levede jo ikke evigt!
De folkelige modsætninger var objektive.
De kunne ikke for evigt holdes ned af et oligarkisk diktatur.

Der er sket mange ulykker i denne region siden!
Men den helt store ulykke var at disse nationer af folk med egne historier og kulturer blev presset ind under den samme hat. Hvem der end har skylden for det.
For når nogen mener at månen er gul og nogen siger den er hvid, så vil de en dag komme op at toppes om det.
Så går de endelig hver til sit og kan hver for sig sige hvilken farve månen har.

Ukraine står i samme dilemma. Vesten og Nato er uden skyld i at Rusland altid har været Ukraines dominerende storebror.
I Sovjet var der Rusland, Kasakstan, uzbekistan, kirgisistan, turkmenistan, estland, letland, lithauen, Nord+syd osetien, armenien, azarbadjan, ukraine, hviderusland, besarabien, georgien og tetjenien. Og måske flere endnu.
Det er svært at holde styr på alle disse folk. Og når det naturstridige enevolds diktatur falder sammen, så må alle disse sammenpressede fjedre springe ud til alle sider.
Sådan noget koster desværre menneskeliv. Men det er den vej de må gå.
Man skal ikke tvinge folk til at gifte sig når de ikke elsker hinanden.
Det gælder i parforholdet og blandt hele folk.

6 år siden
6 år siden

Dino: "Man skal ikke tvinge folk til at gifte sig når de ikke elsker hinanden.
Det gælder i parforholdet og blandt hele folk."

Det har du sandlig ret i, dino. Men man skal heller ikke tvinge mig til at gifte mig med en fynbo, hvis jeg hellere vil have en jøde.

Men det er jo ikke sagen. Heller ikke i overført betydning. Sagen er, at man ikke må forfølge, diskriminere og slet ikke slå hinanden ihjel.

Og du gør Tito al for stor ære for det, for sådan er loven jo også i Danmark og Holland.

Nogle forbinder helt naturligt kapitalisme med demokrati. Men bare det at demokratierne støtter så udemokratiske kræfter, som vi ser i eksemplet Ukraine; men mange flere kan nævnes.
Det er et stort minus i demokratiet.

Højreekstremister var/er vestens spydspids med demokratiet som figenblad og kapitalismen som mål.

Nazister klæder sig med andre navne ikke bare som ny nazister; men de følger en gammel drøm om at være vestens forsvar mod den onde bolchevisme - som også har andre navne.

6 år siden
6 år siden

I Politik, samfund og religion er det et spørgsmål om holdning. Men det er også et spørgsmål om oplysning.

Mange ved simpelthen ikke, hvad NATO er - eller hvad Warszawa Pagten var. Men det er heller ikke let.
Jeg tænkte, at jeg selv ville søge flere oplysninger for ikke at lave for mange fejl. Et sted stod der, helt videnskabeligt: Atlanterhavs Pagten blev allerede grundlagt på et hemmeligt møde i 1941- med England, USA,, Frankrig og Sovjetu. Disse lande skulle sikre gradvis nedrustning efter krigen. Mærkeligt, for det lyder jo mere som FN beslutningen.
Og da Atlanterhavs Pagten blev dannet var det jo uden Sovjet - snarere vent mod Sovjet og med oprustning som mål.
Når vi vælger blok militær frem for FNs målsætning, så svækker vi FN og modparten laver tilsvarende blok dannelse.
Det er naturligt.
Sådan dyrkes modsætninger.
Skal vi være tilfredse med det?

6 år siden
6 år siden

Engbo

Du må altså slå koldt vand i blodet. En ting er at brænde for en sag, noget andet at repetere den i det uendelige. Vi ved godt hvad du mener. Og du omvender næppe nogen her. Dette er et litteraturforum for pokker, ikke et politisk.

Du er jo velformuleret, så hvorfor ikke samle dine synspunkter til et essay. Det kunne give mening og være interessant og måske ligefrem overbevisende at læse. Som det er nu er du som en Don Quixote der slås mod vindmøller.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Det stod næppe helt klart i 1941, at Sovjet efter Tysklands nederlag (Som man dengang kun kunne håbe på) ville begåvarig annektion af "så meget som overhovedet muligt i Europa.
Men i 1949, (eller var det 48?) da NATO blev dannet, der var man blevet klogere!
Sovjet havde selv bragt sig i stilling til at være den nye modpart til vesten som afløsning for Tyskland.
Nato var nødvendigt. Hvis man altså ikke mente, som det var tilfældet i DKP, at Sovjetunionen skulle tegne billedet i hele Europa.
I DKP arbejdede man aktivt for at Kreml skulle have maksimal indflydelse i Danmark. Og specielt i forsvaret, forsøgte man at tage over indefra. Her kunne en Ole Sohn i sin tid brillere, selvom han ikke er gammel nok til at høre til "de gamle."

I Ukraine kan man let komme til at støtte udemokratiske kræfter! For takket være Rusland har det knebet med demokrati i hele regionen.
Men det er nok lettere at gøre Ukraine demokratisk hvis man kan gøre det selvstændigt. Militær indgriben udefra med erobringsforsøg på stedse større bidder af landet og splittelse at befolkningen - et "mobberi" som skaber et stress, hvorunder det er vanskeligt at udvikle demokratiet.
Allerede i gamle Rom vidste man at demokratiet var bedst i fredstid. I tilfælde af krig, blev de to konsuler afløst af en diktator.
Og netop Rusland ønsker ikke demokrati i Ukraine, hvis det medfører slækkede bånd til Rusland og større åbenhed overfor EU.
Rusland var glade for den forrige præsident i Ukraine, for hans næse pegede imod tættere bånd til Rusland.

Selv ville jeg foreslå en Slesvig-Holstensk løsning: De områder der har klart russisk-tilknyttet befolkning - lad dem blive russere. Hvis området er veldefineret og afgrænset. Kan man sige at i "denne østlige del af Ukraine bor der folk der klart overvejende holder af russerne og føler sig som så - lad dem skille sig fra. Og lad resten være i fred.

Men der gives nuancer der kan komplicere det. Og en komplikation er indvandring. Hvis østukrainerne er russere fordi Rusland over en begrænset historisk epoke har flyttet dem dertil, så kommer der andre aspekter ind i billedet.
Et eksempel er Kosovo. Jeg mener at kosovo-albanerne er indvandrede, og at Kosovo tidligere var klart serbisk. Men i en endnu Albanien. Så det er kompliceret.fjernere fortid har Kosovo vist været en del af et dengang større

6 år siden
6 år siden

"Selv ville jeg foreslå en Slesvig-Holstensk løsning: De områder der har klart russisk-tilknyttet befolkning - lad dem blive russere. Hvis området er vldefineret og afgrænset. Kan man sige at i "denne østlige del af Ukraine bor der folk der klart overvejende holder af russerne og føler sig som så - lad dem skille sig fra. Og lad resten være i fred." - skriver dino.

Ja; men det er jo også det, jeg var inde på. Mine øvrige udtryk må du så hente, der hvor Kenny henviser til med mine gentagelser.
...Venligst Engbo

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten NATO Ukraine og Andre Eksempler er startet 06/09-2014 22:03 af Engbo og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

3968Dagens ord
1 dag, 13 timer siden · Savanti
0Hvad inspirerer dig
2 dage, 1 time siden · heksemutter
489Kontraster
2 dage, 7 timer siden · Savanti
0Søger læsere!
2 dage, 18 timer siden · John Blicher Ma...
9Transgender
9 dage siden · Eddie
75Bibelen
10 dage siden · Engbo
24Skal vi starte et skrive- fortællef...
19 dage siden · Anniina
4Skrivegruppe 45+
20 dage siden · HeleneHK
0ideer og inspiration
20 dage siden · Rising star
11Brug af kommentarer?
21 dage siden · Pia Hansen
3Psykoterapi
27 dage siden · Anita A
2Efterlysning af serie
1 måned, 17 dage siden · Kåemer
6Skriveklub?
1 måned, 20 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
1 måned, 22 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
2 måneder, 12 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
2 måneder, 21 dage siden · Kafkaesque
0Inspirationsråd til at skrive digte
3 måneder, 16 dage siden · belmindelig
20En udfordring med Den fede mand af ...
3 måneder, 20 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
3 måneder, 21 dage siden · Prem
2Navne
3 måneder, 21 dage siden · Engbo
74Ligheder
3 måneder, 23 dage siden · Prem
20Komplimenter
3 måneder, 23 dage siden · Prem
145Hvad er du taknemmelig for i dag?
3 måneder, 24 dage siden · Prem
710 trælse brølere...
3 måneder, 25 dage siden · K.B. Assenholm
11Jalousi
3 måneder, 26 dage siden · Kåemer
3Saxo Publish eller Book on Demand (...
3 måneder, 26 dage siden · TheProject
4Gensidig betalæsning - Roman
3 måneder, 27 dage siden · Kafkaesque
5Bekræft dit køb med nemid
4 måneder siden · mlsj
9Limericker på Vendelbomål
4 måneder, 2 dage siden · Prem
1DAGENS KÆRLOGHED
4 måneder, 5 dage siden · Engbo
6Hvem kan italiensk?
4 måneder, 5 dage siden · Kafkaesque
10Skriveblokering/flow
4 måneder, 14 dage siden · Prem
1Leder af betalæsere til up-and-comi...
4 måneder, 16 dage siden · Aurelian
2opbygning
4 måneder, 16 dage siden · Avj81
6Dagens Dammark ,døde mink
4 måneder, 17 dage siden · Engbo
7Novelle vs Kort Roman
4 måneder, 19 dage siden · mlsj
7Kalle er død
4 måneder, 19 dage siden · Pia Hansen
1Litteraturlæsning sci-fi/fantasy - ...
4 måneder, 22 dage siden · Kafkaesque
0Hej Alle sammen!
4 måneder, 23 dage siden · mlsj
2Antal digte i digtsamling
4 måneder, 23 dage siden · dino

Religion, politik og samfund

145Hvad er du taknemmelig for i dag?
3 måneder, 24 dage siden · Prem
137Virus
5 måneder, 26 dage siden · dino
46Big Brother Is Watching You!
7 måneder, 17 dage siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
7 måneder, 20 dage siden · Wernn
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
7 måneder, 26 dage siden · Savanti
105Skyder de; fordi, der er krig?
8 måneder, 24 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
8 måneder, 25 dage siden · Engbo
11Metwo-two
9 måneder, 8 dage siden · dino
11668
9 måneder, 14 dage siden · Wernn
26JULEN
9 måneder, 20 dage siden · Wernn
14Aftægtens objektive problem
10 måneder, 20 dage siden · dino
185Den frie verdens leder
11 måneder, 15 dage siden · Wernn
0Kringsat
1 år siden · Engbo
52Treenigheden
1 år, 1 måned siden · Engbo
221Hvad betyder én menneskehed for dig...
1 år, 4 måneder siden · Wernn
27SAS
1 år, 4 måneder siden · Morpheus
379Gud
1 år, 4 måneder siden · Wernn
19Penge-tro vs. religion eller?
1 år, 4 måneder siden · dino
5Verdens økonomi
1 år, 5 måneder siden · dino
4Nytårstalen
1 år, 5 måneder siden · dino
117Statsborgerskab
1 år, 5 måneder siden · Wernn
12Julens indlæg
1 år, 6 måneder siden · dino
65Demokrati
1 år, 6 måneder siden · Wernn
39Løsrivelse - af provinser og hele l...
44Forskningsprojekt om konflikt og ko...
109Homofobi
1 år, 6 måneder siden · leviP
5Pengetroen
1 år, 7 måneder siden · Wernn
19Lykke
1 år, 7 måneder siden · Engbo
53Politiske ideologier anno 2019
1 år, 7 måneder siden · Wernn
1Det store intet
1 år, 8 måneder siden · dino
0Sekterisk aggression